Skoda Roomster 1.2 12V Ambiente (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Roomster 1.2 12V Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 15.200 km |
KM-stand laatst | 32.800 km |
Een hele mooie grijze mijs
- 15.100 km
Al een tijd lang ben ik helemaal weg van een Roomster. Juist een heerlijke controversiele auto. Je bent er gek van of je vind het helemaal niks. Ik mag het wel, juist zo'n geen dertien in een dozijn auto. En kijk eens naar het flexible interieur en de grote ramen voor degene die achter in zitten. Maar ik wilde wel eentje met de 1.2 HTP 70pk en Ambiente uitvoering die ik ook in mijn Fabia heb zitten. En die zie je heel weinig in de occassionlijsten van de Skodadealer. Tot ik tegen deze aanliep bij Verdaat, Eindhoven. Lage kilometerstand, 1,2 HTP 70pk motor en ambiente uitrustingniveau. Dus gewoon een zeer complete auto. En die kon ik niet laten staan en dus mijn rode Fabia erop ingeruild. Afgelopen zaterdag kon ik eindelijk de Roomster ophalen. Wat me tijdens het rijden opviel is dat je veel meer auto hebt en je hebt zeker veel meer achter je. En daardoor rijdt de Roomster ook lekkerder, ook omdat ik nu op bridgestone turenza banden ipv van die eco conti's. Die zijn echt veel te hard en geven echt alles door. De bridgestone zijn zachter en dat merk je terug in het comfort. Wat ook bijdraagt is de langere wielbasis, de Roomster ligt echt heel comfortabel op de weg. Toch weer een heel verschil met mijn Fabia. En dan die giga kofferruimte.
Ik ga heel veel plezier hebben van mijn Roomster dat weet ik nu al.
Ervaringen na een half jaar.
- 23.000 km
De Roomster is echt een ideale gezinsauto. Veel ruimte voor de inzittende en als het moet ook veel ruimte om spullen te vervoeren. Heb tot nu toe twee bureau's, lange planken enz achterin gehad. Echt ideaal zijn de stoelen achterin. Die klap je in een handomdraai om en haal je er oom zo uit. Je moet alleen wel ff tillen, want ze wegen best nog wat. Maar ook terug zetten is een fluitje van een cent. Wat ook erg prettig is dat je de hoofdsteunen kan laten zitten. Daar zat ik in mijn Fabia altijd mee te klooien.
Het motortje bevalt me ook nog uitstekend, heb er een ander luchtfilter in gedaan en daardoor loopt íe net wat mooier en heb volgens mij nog wat meer koppel. Het is een ideale motor voor in de stad. Als je heel veel op de snelweg rijdt dan zou ik een zwaardere motor aan raden. Boven de 120 maakt de motor toch veel toeren en rij je bijna 1 op 10. Maar in de stad en op de provinciale wegen is het een hele fijne motor door zijn koppel onderin. Bij een volgende Roomster ga ik toch voor een TSI, die zijn nog een stuk beter.
Wat ik wel jammer vind is dat het interieur niet helemaal kraakvrij is. Geen rammels maar wel af en toe een kraak vanuit het dashbord en de stoel de kraakt. Ik laat daar bij de volgende beurt naar kijken.
Al met al is het een ideale gezinsauto die echt ondergewaardeerd wordt. Kijk eens door het wat controversiele uiterlijk heen en je hebt een multifunctionale auto.
PS. De Roomster is een voormalige Belg die ingeruild is in Nederland. Je zal deze motor met het Ambiente uitrusting niet veel zien in Nederland. Je komt vaker wat kalere uitrustingen tegen en dat wilde ik niet.
Kijk ook eens op: www.skodaforum.nl
Grote beurt en APK
- 31.600 km
En was het tijd voor de eerste APK. Ik liet de beurt en APK uitvoeren bij Skoda garage Swartouw in Barendrecht. Daar aangekomen was de man van de receptie nogal verbaasd over de APK vanwege het kenteken van de Roomster. Ik vertelde hem dat 'ie uit Belgie kwam en twee jaar ouder was en dus een APK nodig had. En een 30.000km beurt en ik wilde graag een aircocheck doen. De receptionist legde me uit dat de Roomster een 60.000 beurt nodig had omdat íe vier jaar oud is. En dus waren er extra werkzaamheden nodig. Zoals vervangen van de vier bougies en remvloeistof. Daarmee akkoord gegaan gingen ze aan het werk. Op een gegeven moment zag ik mijn Roomster weg rijden voor een proefrit. Wel grappig om je eigen auto te zien rijden.
Nadat de Roomster klaar was werd door de receptionist alles netjes uitgelegt en de lijst met verrichte werkzaamheden door genomen. Er werd netjes bij verteld dat ik maar 3 bougies nodig had maar dat ze dat in het vaste pakket niet konden veranderen. Ook was mijn luchtfilter niet vervangen, ik heb een ander luchtfilter er inzitten. Het bedrag van het filter werd netjes van de rekening afgetrokken. En voor de aircocheck hoefde ik helemaal niks te betalen. Al met al hulde voor Swartouw en hoe ze met klanten omgaan. Je voelt je daar echt serieus genomen. De Roomster kan nu er weer twee jaren tegen wat betreft de APK. Verder zijn er geen schokkende dingen te gevonden.
De Roomster is nu bijna 4 jaar oud en heeft 31.600 gereden en bevalt nog steeds uitstekend. Het motortje bevalt ook nog steeds heel goed. Zeker als je veel in de stad rijdt komt íe echt tot z'n recht.
Ingeruild
- 32.800 km
Ja, je leest het goed. Toch nog onverwachts heb ik mijn Roomster ingeruild. Ik was het eigenlijk niet van plan maar liep tegen een mooie aanbieding aan. Ik ben vrachtwagenchauffeur en ben dus de hele week aan het rijden. Ook is mijn zoon van 13 sport toptalent waar we in het weekend het hele land door rijden. En doordeweeks veel naar traingen en dan begint het schakelen je toch een beetje op te breken. Het leek me heerlijk om in een automaat te rijden en zat daarom een beetje te neuzen op de occassionsite van Skoda. En daar stond opeens een Fabia 1.6 16V Tour edition Tiptronic uit 10.2009 met de km stand van 7.500. Ook de prachtige kleur Rosso Brunello sprak me erg aan. De eigenaar ruilt consequent de auto in om de twee jaar. Gelijk naar Rijnwoud en daar stond de Fabia gelukkig nog te koop. En heb ik daar de Roomster op in geruild. De Fabia is erg compleet uitgerust, o.a. climatronic, dance radio, cruisecontrol, electrische ramen rondom, cv met ab, lichtmetalen velgen en sunset ramen. En uiteraard automaat!!
De Fabia voelt en ziet er uit als nieuw. Zelf heb ik nog een leren stuur laten monteren. Meer kan een mens zich niet wensen. Het rijden met een automaat is heerlijk ontspannen. Zelfs de file voor de Algerabrug is nu niet meer erg.
Kortom een gelukkig mens en weer terug als Fabia rijder.
De Roomster is me goed bevallen qua ruimte en rijgedrag. Wel waren er een paar rammeltjes te horen. De 1.2 12V is een heerlijk motortje. Ideaal voor het stadsverkeer maar in combinatie met de Roomster eigenlijk te weinig voor de snelweg. Als je daar 120 rijdt draait de motor 4.000 toeren en dat merk je wel. Je hebt ook weinig over om ff te versnellen. Als ik het vergelijk met de Fabia dan is de Roomster echt een werkpaard en de Fabia meer een raspaard. Het loopt allemaal net wat lekkerder en rustiger. Je hebt echt het gevoel een klasse hoger te rijden. Misschien dat er in de toekomst ooit een Roomster DSG komt maar die zijn nu nog onbetaalbaar en ook erg lastig om te vinden met een lage kilometerstand.
Maar de komende jaren ga ik heerlijk genieten van het rijden met een automaat.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: Gezinsauto's

Test: Skoda Roomster 1.4 16V Ambiente (2008)

Verelijkende Test: Skoda Roomster - Fiat Qubo

Test: Dacia Logan MCV 1.6 - Skoda Roomster 1.4 16V

Test: Skoda Roomster 1.6 16V Comfort (2006)
