Skoda Roomster 1.6 16V Style (2007)

autoreview

Skoda Roomster 1.6 16V Style (2007)

Signalement

UitvoeringRoomster 1.6 16V Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst20.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 15.500 km

Een nieuw jaar een goed voornemen. Na jaren tevreden Volvo te hebben gereden was ik er na de laatste V70 awd tijd voor iets anders. Rijden nu nog maar 10.000 km per jaar prive. Bouw kwaliteit van de laatste V70 bj 2000 was minder en niet in verhouding. Omdat mijn vrouw al sinds 2000 erg tevreden Fabia reed maar een s bij de dealer binnen gelopen en de Roomster bekeken.
Ik moet toegeven dat er twijfel is geweest en dan met name over het uiterlijk , maar dat zie je niet als je er in zit we hebben mede gelet op de prijs kwaliteit verhouding de knoop doorgehakt auto voldoet aan alle eisen. Nu erg leuke prijzen voor de laatste Style en sport modelen, hogere instap en zit, behoorlijk grote bagageruimte. Gezien het een voorraad auto is hadden we hem binnen 2 weken in het magic zwart op de stoep. Het is een auto naar het hart van Henry Ford, zwart van buiten, donkere ramen en geheel zwart van binnen, saai ? valt mee maar iets meer kleur accenten had gemogen bv het two tone dashbord had leuk geweest.

Toen de kinderen we hem voor het eerst zagen was het volgens hen dus duidelijk een bus. Inderdaad hebben ze plenty ruimte achterin en in de bagage ruimte prima.
Bij de eerste rit valt direct op dat de er geen kraakje of rammeltje te bespeuren is. Afwerking is keurig, alleen heb ik mijn twijvels over de slijtvastheid van de wollige zwarte bekleding.Het rijden is vrijwel gelijk aan de Fabia II, van mijn vrouw alleen ligt hij door de 195/55/15 banden wat strakker op de weg. Rijcomfort is prima was eerst bang voor het Berlingo effect, waarbij de kinderen wagenziek werden door het sterke overhellen in de bochten maar dat is bij de Roomster echt niet het geval.(je kint merken dat hij als personenauto is ntworpen nen niet als bestel wagen.
Het dashboard is netjes, alle klokken etc zijn goed afleesbaar en alles zit op de juiste plaats allen het klepje van de Ipod aansluiting sneuvlde direct bij openenen. De dashboardkastjes, waarvan een gekoeld wordt via de airco, zijn niet al te groot maar voldoen.
Het geluid en de plaatsing van de Dance-radio is erg goed.De kofferruimte is behoorlijk groot en wordt afgedekt door een hoedenplank; het gekke is dat er geen flexibele ‘flap’ aan de hoedenplank gemaakt is die de spleet tussen de achterstoelen en de plank zelf dicht! Bij de door ons gewenste stand van de achterstoelen blijft er een open spleet tussen stoelen en plank, waardoor iedereen van buiten uit in de kofferruimte kan kijken. Hier gaan we iets op verzinnen of we nemen de std. skoda optie of we gaan zelf aan de slag.
Een gemis is het opendak, moet er nog achter zien te komen of dit als retrofit is in te bouwen ???? aangezien de hemel een afwijkende vorm heeft.
De ‘zit’ in de auto is zowel voor- als achterin goed en de stoelen zijn goed verstelbaar. Over het algemeen zijn we erg tevreden over de auto en de kwaliteit die geboden wordt. Er worden qua kilometers meer stadsritten dan lange ritten gemaakt. Ik verwacht dat we uiteindeijk rond de 1/13 gaan uitkomen wat voor de inzet acceptable is.
Een minpunt is de tankdop die met de sleutel ontgrendeld moet worden en wat elke keer weer lastig is; waarschijnlijk komt dit gevoel ook door onze vorige auto’s die allemaal een klep hadden die van binnenuit geopend / ontgrendeld kon worden en waar dus geen sleutels aan te pas kwamen, zelfs de Fabia I.

Ervaring na een jaar en 15500 km. Prima keus deze wagen. Op vakantie geweest met 3 volwassenenen en 2 kinderen 7 en 10 jaar en bagage richting het zuiden. Na 8 uur en 1200 km was de conclusie dat men dat de rit beter te doen was dan in de vorige Volvo. Reden meer ruimte, rechtere zit waardoor de benen minder vermoeid werden en de bagage ruimte is prakitischer in te delen dan die van de V70.

Omdat we na een verhuizing meer moeten gaan rijden (25000 km p/j)voor zowel de Roomster als ook de Fabia II overwegen we over te stappen op LPG of toch maar een diesel. Ben er nog niet uit, en moet nog even aan het rekenenen om het juiste omslagpunt te vinden (advies welkom)

PROBLEMEN

  • 15.500 km

Tot nu toe geen negatieve ervaringen met de Roomster en er zijn nog geen enkele defecten etc. opgetreden waardoor we terug moesten naar de garage. Auto heeft inmiddels een beurt gehad niets bijzonders. Staat nog op de winterbanden gaan er eind van de maand onderuit.Nog steeds geen rammeltjes in het interieur te bespeuren.Hebben inmiddels wel de flap van skoda gekocht om de spleet tussen achterbank en laadruimte af tedekken.

afscheid van de roomster

  • 20.000 km

In verband met inkrimpen wagepark de roomster ingeruild samen met de saab 93 cabrio op een 10 maanden oude ex demo skoda octavia station met 19000 km op de teller.

De roomster was een prima wagen maar de Octavia is meer auto en benaderd de "handling" van de Volvo V70.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.