Skoda Roomster 1.4 16V Style (2007)

autoreview

Skoda Roomster
Skoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda Roomster

Signalement

UitvoeringRoomster 1.4 16V Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst20.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 20.000 km

Ik ging een afspraak maken voor een 30.000km beurt en raakte in gesprek met een verkoper (Holdinga Almere) over de Skoda Roomster. Het model is erg bijzonder en je moet er wel aan wennen. Ik heb in dezelfde week nog een proefrit met de auto gemaakt en dat beviel zo goed dat de stap naar de onderhandelingstafel snel genomen was. Natuurlijk is het altijd weer even slikken als je het bij te betalen bedrag ziet. Maar als ik de afschrijving in ogenschouw nam na anderhalf jaar dan mocht ik absoluut niet klagen.
Toch nog een nachtje erover geslapen en op internet gesnuffeld. Dat leverde mij uiteindelijk een voordeel van €2000,- op. Dit verschil nog besproken bij de dealer in Almere maar die moest toegeven dat het een bijzonder goede deal was. Zoals ik hierboven al vermeld is het een bijzonder model maar dit ga je wel steeds meer waarderen als je de auto eenmaal wat langer hebt/ziet. Ik heb naast de goede rijeigenschappen ook gekozen voor de Roomster omdat het een veelzijdige auto is. Ik had bij de Fabia altijd het probleem dat ik de bestuurdersstoel een tandje of twee naar voren moest halen omdat de achterbank anders niet plat kon. Het gevolg was een ongemakkelijke zitpositie. Bij de Roomster houd ik nog ruimte over. De (standaard)stoelen zijn erg goed. De 1.4 motor voldoet aan mijn wensen. Het is niet de snelste maar het is wel een soepel motortje. De 1.4 uit de Fabia reed prettig maar minder goed dan de motor uit de Roomster. Het geluid van de motor bij het accellereren is inderdaad wat brommerig maar ik vind het wel een sportief brommetje. Tja en wat de benzineconsumptie betreft is het net als bij vele anderen even slikken 1 op 12 momenteel terwijl de Fabia met gemak 1 op 14,5 haalde. Bij de waarderingen ziet u dat ik de betrouwbaarheid op vier sterren heb staan. Momenteel kan ik daar nog niet over oordelen omdat ik de auto pas sinds begin november heb maar ik doe dit op basis van vertrouwen en de ervaringen van Skoda tot nu toe. Hopelijk zullen de gebruikskosten nog een ster erbij halen. Dit is mede afhankelijk van het benzineverbruik.

Update 01-04-2008:

Er staan nu 6700 kilometers op de teller en hij rijdt nog als nieuw. Het verbruik ligt nog steeds op 1:12. Valt me eerlijk gezegd tegen. Mijn rijgedrag is nog steeds rustig. Wel heb ik een tank leeggereden op de manier zoals ik het liefst rijd maar dan stijgt het verbruik naar 1:11,4. Hierbij rij ik dan max 130 waar 120 is toegestaan en accellereer ik niet voluit. Verder al meerdere keren grote spullen vervoerd (o.a. middagje IKEA). Stoeltje opklappen of even verwijderen en... echooooooooooo. Echt een geweldig systeem.

Update 15-09-2008:

Er staat nu ongeveer 17000 kilometer op de teller. Eerste onderhoudsbeurt gehad. Kosten van deze beurt €125,-. Erg netjes lijkt mij. Benzineverbruik is minder geworden maar ik heb de rijstijl wel verder aangepast. Ik rij meestal niet harder dan 100 km en gecombineerd met stadsritten kom ik nu op een verbruik van 1:14.2.
Als je alleen snelwegkilometers maakt dan kun je bij 100km per uur gemiddeld 1:16
halen. De wegligging vind ik echt super zelfs beladen geeft de auto geen krimp.

De gebruikskosten laat ik definitief op 3 sterren staan vanwege het stevige brandstofverbruik.

Update 30-11-2008:

Door een aantal veranderingen in mijn privéleven heb ik samen met mijn partner besloten om kleiner (lees goedkoper) te gaan rijden. Na heel veel reviews en autotests te hebben gelezen hebben we twee weken geleden besloten om een toyota aygo met een aantal opties erop aan te schaffen. Bij Toyota kreeg ik een zeer net bod op de auto waardoor mijn afschrijving in het eerste jaar erg meevalt. Het te verwachten verschil in gebruikskosten zal deze afschrijving doen vergeten.

Ik vind de occasionprijzen voor de Roomster momenteel relatief laag. Voor nog geen €16000,- kan je bij diverse Skoda dealers al een één jaar oude Roomster aanschaffen.
Officieel moest ik een jaar geleden €21500,- neertellen. Wat ben ik blij dat ik toen veel korting heb gekregen.

Als ik de Aygo heb zal ik daar zeker verslag van doen. Jammer dat de Roomster is verkocht want hij doet zijn naam absoluut eer aan.

PROBLEMEN

  • 20.000 km

Krakende bestuurdersstoel. (opgelost door dealer uiteraard onder garantie)

Update 01-04-2008:

Na bovenstaande verder niets meer.

Update 15-09-2008:

Geen problemen zelfs geen lampje.

Update 30-11-2008:

geen problemen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.