Skoda Octavia Combi 5-deurs stationwagon (2003)

autoreview

Skoda Octavia Combi 5-deurs stationwagon (2003)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 5-deurs stationwagon
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf191.000 km
KM-stand laatst198.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf & eerste indruk

  • 191.000 km

Aankoop auto:

Welke auto moest het worden?

Mijn eerste auto was een Skoda Fabia type 1, hatchback. Na een paar jaar bezit kreeg ik al spijt dat ik destijds niet voor een station had gekozen. Na de Fabia bijna 5 jaar met tevredenheid gereden te hebben, werd die te klein voor ons (2 kinderen erbij gekregen) Een heerlijk zuinige auto en relatief luxe uitgerust voor wat het moest kosten allemaal.

Dus op zoek naar een grotere auto. Wederom wilde ik een 'value for money' auto zoals de Fabia. Dus eerst maar eens bij Skoda kijken wat het aanbod is. Ik kende de Octavia al wel, en kwam er langzaam maar zeker achter dat dit een flink grote en ruime auto is. Misschien moest die het maar worden.

Dit keer wilde ik een auto met iets meer vermogen. De Fabia met 1.2 motor en 65pk op ruim 1000KG was zeker niet sloom, maar dat komt door z'n prima koppelverloop en gewillig karakter. Verder merkte ik dat ik soms wel even iets meer vermogen nodig heb in situaties als het hele gezin in de auto zit + bagage.

Ik ging eens even kijken wat voor ruime D-segmenters station van ongeveer 10 a 13 jaar oud er zoal beschikbaar zijn, gezien het budget wat ik voor ogen had. Ik schrok me echter rot aan wat je betaalt aan vaste lasten voor deze auto's. Gewichten van 1400 tot 1600 KG zijn geen uitzondering! Ook het verbruik van deze wagens is niet mals, 1:10 gemiddeld voor een benzine was niet uitzonderlijk.

Kortom maar weer even terug naar een C-segmenter station.
Ik oriënteerde me op de Ford Focus (modeljaren '00-'04) en evt. de VW Passat (modeljaren '97-'00) die toch nog een aardig gewicht heeft (net iets meer dan 1300kg), de Golf IV variant en ook nog even naar de Mazda 6 (modejaren '00 - '04) gekeken.

Deze wagens zijn relatief ruim voor het gewicht wat ze hebben en het verbruik van de benzine stokers is enigszins acceptabel. Maar ja, ik wilde ook iets meer vermogen. Een 1.6 met iets meer dan 100PK is denk ik ook niet echt ruim bemeten op een auto van rond de 1200KG. Van de Golf IV en de Octavia weet ik dat deze auto's met 1.6 motoren gemiddeld ongeveer 1:13~15 rijden (dus niet per-se zuinig) en echt snel zijn ze ook niet. De Octavia had echter ook wel een mooie motor in het assortiment; de 1.8 20V turbo motor (ze zijn er ook zonder turbo). Die vond ik niet terug bij de Golf variant IV (gek genoeg wel bij de hatchback) Van die motor las ik dat die relatief zuinig is en toch beresterk en krachtig (150PK, genoeg koppel dankzij de turbo) Gemiddeld 1:13~14 moest haalbaar zijn en op langere stukken zelfs beter dan dat. Een probleem: occasions met die motor zijn bijna niet te vinden, zeker als je niet naar de andere kant van het land wil rijden. Dan maar met de 2.0 motor? Tja die is niet heel veel sterker dan de 1.6, maar heeft wel een veel mooier koppelverloop. Echter heeft deze motor een wat minder goede reputatie omtrent olie verbruik. En het gemiddeld verbruik zou ook eerder rond de 1:11~12 liggen. Bij de Focus is het op een slome 1.4 na ook allemaal 1.6 wat de klok slaat. Voor een 2.0 moet je goed zoeken en de prijzen zijn er dan ook naar. En ook het verbruik van die 2.0 motoren zal rond de 1:12~13 gemiddeld uit komen. In elk geval heb je dan wel genoeg vermogen. De Mazda is vooral met een 1.8 motor geleverd, met op zich prima prestaties, maar wil je iets meer dan moet je ook daar een met de 2.0 motor zoeken, met ook een hoger verbruik. Bovendien zijn die evenmin dun gezaaid.

Mijn ervaring / theorie omtrent zuinig verbruik is, dat de motor niet te vaak te hard z'n best moet doen om de auto voort te bewegen. Ik moest denken aan de BMW M3 die bij Top Gear op z'n sloffen een Prius bij moest houden en ineens een zeer burgerlijk verbruik had laten zien! Ik dacht: als ik nou eens een krachtige motor kies, maar die gewoon lekker burgerlijk ga rijden. Ik ben immers een rustige rijder die zich keurig aan de max snelheden houdt en ben ook geen linksrijder. En die enkele keer dat ik dan toch die power nodig heb - dan is fijn dat het er is. Zo moet ik toch op een acceptabel verbruik uit kunnen komen.

Vandaar mijn keuze voor de 1.8 20V Turbo motor. Ik schatte zo in dat die van de genoemde motoren het mooiste compromis zou zijn tussen vermogen en verbruik. We zullen zien of dat zo is.

Het duurde even voordat ik een geschikte Octavia met 1.8 Turbo motor had gevonden. Met de 1.6 en in mindere mate met de 2.0 zijn ze goed te vinden, maar niet met de 1.8 20VT motor. Uiteindelijk na een paar zeer teleurstellende occasions gezien te hebben bij handelaren (stuk voor stuk wrakken wat betreft achterstallig onderhoud en/of schade), kwam ik ergens in september bij een particulier terecht.

De prijs was oké, iets boven mijn budget, en natuurlijk te hoog vergeleken met 1.6 uitvoeringen. De verkopers weten wel dat hier naar gezocht wordt (kennelijk voor caravan bezitters) De km stand was wat lager dan ik tot dan toe had gezien voor die prijs, en ook het bouwjaar was 2 jaar jonger dan wat er zoal binnen mijn budget viel. De auto was slechts van de 2e eigenaar (uitsluitend in particulier bezit geweest, een uitzondering tot wat ik tot dan toe tegen was gekomen) waarbij de huidige eigenaar de eerste ook goed kende. Dat voelde wel vertrouwd.

Optisch was het een van de betere die ik tot dan toe had gezien: een mooie uitvoering qua interieur, wat leuke opties zoals maxidot display, dubbele laadvloer, bagagerek, etc. en technisch op het oog in prima staat en zonder schade. Het was niet alleen maar halleluja. De distributieriem moest vrijwel meteen vervangen moest worden (dat hadden alle occasions met 1.8 motor die ik tot dan toe had bekeken. Voorgaande eigenaren stellen dit kennelijk uit en doen de auto dan op een gegeven moment weg waardoor ze zichzelf de kosten sparen) Tot slot zat op de achterklep onder de achterruit beginnend roest. Dus nog wat van de prijs af gekregen en naar huis ermee en niet te lang gewacht met een nieuwe distributieset van Contitech te laten monteren.

Eerste verborgen gebrek.
Helaas bleek na een paar weken na aanschaf dat het parfum-dispensertje op het ventilatie kanaal er niet voor niets had gezeten tijdens de proefrit. Het werd me steeds meer duidelijk dat de penetrante zoete geur in het interieur niet van de parfum afkomstig was geweest maar van koelvloeistof. Voor mij de eerste keer in m'n autorijdend leven dat ik dit mee maak: de kachel radiateur lek. Reparatie is duur (compleet dashboard moet eruit) staat alweer op de planning. Samen met de distributieriem is dit ineens een paar honderd euro aan onderhoud + reparatie nog binnen de eerste 2 maanden dat ik de auto in bezit heb grrr. De vorige eigenaar acht zich natuurlijk niet aansprakelijk, die gooit het op mijn onderzoeksplicht ('ik had immers een aankoop keuring kunnen laten doen')

Verder zijn me nog wat kleine mankementen opgevallen die ik de komende tijd zal gaan aanpakken. Wat de roest op de achterklep betreft ga ik denk ik op zoek naar een 2e hands achterklep van een demontage auto. Dat is denk ik goedkoper dan de roest laten behandelen en overspuiten.

---------------------------------------------------------------

Eerste indrukken van de auto.

Gewicht:
Mijn eerste indruk van de auto is dat ie log en zwaar aanvoelt. De Octavia gaat prima door de bochten, vergeleken met andere modellen die ik proef gereden heb, zelfs heel goed. Ik wijt dat aan de 16" velgen die onder deze Octavia liggen met wat plattere 205/55 banden (tot nog toe had ik vooral 15" velgen met 195/65 ballonbanden bereden) maar het is geen bochtenridder. Dat ben ik ook niet, integendeel, dus dat scheelt. Ik ben een zeer beheerst rijder (vind ik zelf) en heb zelden haast. Te hard rijd ik eigenlijk ook nooit. De auto weegt precies 1250KG dus dat is niet weinig maar dat komt door de (zware?) 1.8 motor denk ik. De 1.6 weegt iig een stuk minder.

Ergonomie.
Qua interieur is deze uitvoering met stoffen details uitgerust. Dat maakt het wat oubollig design en wat goedkoop uitziende materialen iets goed. Ook qua geluid in het interieur maakt dit de auto een stuk stiller is dan de wat oudere uitvoeringen die ik had proef gereden. Die klonken holler en de rij geluiden waren veel meer op de voorgrond aanwezig.
Wat me wederom opvalt bij deze 2e Skoda in mijn bezit; de opbergmogelijkheden en drinkbeker-houder opties zijn afwezig of waardeloos. Heeft bijvoorbeeld de Mazda 6 nog iets van 4 (als ik het goed onthouden heb?!) bekerhouders, in de Octavia zit er welgeteld 1 (en dat was nota bene een dure optie destijds) en die zit ook nog eens buiten je zicht en bereik. Namelijk onder de middenarm steun, achter de handrem. Dit bedenk je toch niet? Simply not clever, Skoda.
Voor spulletjes is er tot slot alleen de deurvakken en het dashboardkastje, die niet erg groot is. Gek genoeg is de standaard asbak wel enorm groot (jammer dat daar destijds niet een alternatief voor was als je niet-roker bent, bijvoorbeeld een bekerhouder of een ander opberg vak)
De ideale zit is tov van de Fabia prima te vinden. De stoelen zijn beter, groter, luxer (o.a. lendesteun) en er is meer ruimte voor m'n benen (ik ben 1,90m) Ik kan mijn arm vooralsnog niet prettig kwijt in de deur. De armsteun in de deur is voor mij te laag en bovenop (bij het raam) is de afronding van het design te rond, zodat mijn elleboog er telkens af glijdt. Gelukkig zit er wel een midden arm steun in de auto.

Motor:
De 18. 20V Turbo motor maakt wel waar wat ik erover lees her en der. Het is een geweldige motor. Ik begrijp ergens niet dat zo een geweldige machine bereikbaar is voor een simpele burger als ik. Ik begreep dat de oliezeef een zwak punt bij deze motoren is, dus die wil ik op korte termijn een keer vervangen (samen met een oliewissel) Hoe dat moet vraag ik wel een keer op het Seat forum Daar is deze motor goed vertegenwoordigd (want veel te vinden in de Seat Leon) :)

Verbruik:
Over het verbruik kan ik nog niet veel zeggen; heb pas 2 tanks leeggereden. De boordcomputer staat op 7,5L/100 km gemiddeld en dat zegt m'n Spritmonitor op basis van deze 2 tanks ook (vehicle nr. 719062) Het valt me niet tegen op wat ik verwacht had, maar ik hoop wel dat ik het nog iets beter krijg (richting de 1:14~15) dan zou ik zeer tevreden zijn. Ik ga er in elk geval niet voor hyper-milen, maar ik vind het prima om 100 te rijden ipv 120 of 130 waar dat mag. Zoals ik al schreef, ik ben een rustige rijder en voor die 6 minuten tijdswinst op een ritje ben ik niet heel gevoelig.

Ruimte:
Waar het natuurlijk allemaal om te doen was, was de ruimte. Het gemak waarmee er een campingbedje, buggy (zonder die compleet in losse onderdelen te demonteren) paar tassen en nog wat spullen in de kofferbak kunnen (het is een station) is werkelijk een verademing. Ook de fiets even naar de fietsenmaker brengen kan. Even het stuur omklappen (dat kan bij mijn fiets) en hij past er net in met wat passen en meten en de klep op een kiertje. Ben benieuwd hoe het met vakanties zal gaan. Er staat ook nog een dakkoffer in de schuur; eens kijken of die volgend jaar thuis kan blijven.

Ik zal de komende tijd af en toe (paar keer per jaar) deze review bijwerken met mijn ervaringen, het onderhoud en reparaties.

achterstallig onderhoud ingehaald?

  • 198.000 km

De afgelopen maanden aardig wat punten aangepakt bij de auto:

- distributieriem + spanrol + waterpomp van Contitech (laten doen)
- kachelradiateur vervangen (laten doen, vooral ivm airco die dan leeg moet)
- kortom airco opnieuw gevuld (laten doen)
- nieuw luchtfilter, interieurfilter
- engine flush gedaan en daarna een oliewissel met hoogwaardige Castrol Edge Turbodiesel 5W40)
- waarbij ik de oliezeef preventief vervangen heb (was niet per-se nodig, kon ik gewoon schoon maken. Er zat bovendien geen sludge in, alleen maar een paar stukjes afgebrokkeld plastic van de oliepijlstok) Daarbij heb ik de carterpan grondig gereinigd; die lag er toch af. Als je denkt dat alle olie afgetapt is na het verwijderen van de carterplug heb je het mis. Er zat nog zeker 100ml oude stroperige olie onderin het carter die net niet over het 'randje' van het gat van de carterplug kruipt. Daarbij heb ik wat aangekoekte olie langs de randen uit de pan geschraapt.
- dus ook maar meteen de oliepijlstok vervangen
- er moesten nieuwe voorbanden komen. Omdat de velgen toch wel wat lelijk geworden waren ivm corrosie, een complete set 2e hands nette 16" OEM lichtmetalen velgen (type 'spider') gevonden via internet.
- remschijven + blokken voorzijde (ATE) en achterzijde (Bosch) vervangen + remvloeistof vervangen (ATE DOT 4 ESP)
- gasveren achterklep vervangen, die waren iets slap geworden waardoor de klep telkens loeihard dicht flikkerde.
- olie stuurbekrachtigingsysteem vervangen (is niet per-se nodig, was meer preventief)

Op de lijst staan nog de volgende zaken:
- de auto geeft rond de 1500 tpm soms zelf ineens een beetje extra gas en je hoort daarna de DV klep afblazen waarop de auto juist weer inhoud. Terwijl ik het gaspedaal op dat moment in dezelfde positie houdt. Vermoedelijke verdachte: de dv klep. Die dus eerst maar vervangen
- achterklep vervangen
- roest onder de achterklepscharnieren in de carrosserie behandelen.
- de achteruitwisser krijgt geen ruitenwisservloeistof, lek of blokkade opsporen.
- knappe autoradio met usb aansluiting etc. (OEM radio zit er nog in)
- speakers voorzijde vervangen (heb ik al liggen)
- knipperlicht unit vervangen ivm vocht (heb ik al liggen)
- koplampen zijn iets dof / verweerd.

De auto moet in juli voor de APK dus dat wacht ik eerst maar even af voor ik verder ga met bovenstaande lijst.

En tot slot een volledige poets / detail behandeling gaan doen. Meeste spullen heb ik liggen, ik moet alleen nog een polijstmachine aanschaffen.

Hoe bevalt de auto verder tot nu toe:
Na een niet zo goed begin waarbij ik in de loop van de tijd toch aardig wat mankementen ontdekte, ben ik aardig tevreden. De motor is heerlijk stil. Qua verbruik is het wel even slikken met m'n vorige Fabia (ruim 1:16 gemiddeld) ik kom op dit moment niet verder dan 1:13 gemiddeld. Met het invallen van het voorjaar en daarmee iets hogere temperaturen merk ik al wel een verschil gelukkig. Alleen bij langere snelweg ritten zag ik tot nu toe 1:16 of beter voorbij komen. Bij kortere ritten verbruikt de auto 1:11 ~ 1:12 afhankelijk van of het stadsverkeer is of ook snelweg, in het laatste geval zit ik al snel op 1:13 gemiddeld. De Fabia deed dat veel beter; binnen no-time zat ik ook met stadsverkeer vaak wel op 1:15 en tijdens de warmere zomermaanden was 1:19 gemiddeld voor een langere rit haalbaar.

Maargoed, een B en C segmenter vergelijken op verbruik slaat ook niet ergens op natuurlijk. Vergeleken met de andere motoriseringen van de Octavia I (de 1.6i en de 2.0 motoren) is het verbruik gelijkwaardig als ik naar Spirtmonitor kijk. En dat terwijl deze motor toch heerlijke rij eigenschappen heeft qua vermogen en koppel.
De Spritmonitor ID van deze Octavia is 719062 voor wie zich interesseert voor het verbruik / kostenplaatje.

Qua comfort bevalt de auto nog steeds prima. Toen ik 6 jaar geleden mijn eerste auto kocht, wist ik helemaal niets van auto's en had zelfs geen idee van het fenomeen segment, gewicht en vermogen. Ik keek alleen naar merk, uiterlijk en betrouwbaarheid. Met de aanschaf van de Octavia heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk rekening te houden met de lessen die ik bij m'n eerste auto heb geleerd: niet te klein (dus geen B segmenter meer) genoeg vermogen (verbruik is meer gerelateerd aan zaken als gewicht en rijstijl, in mindere mate het beschikbaar vermogen) en genoeg ruimte, met niet liefst niet al te veel gewicht en zo mogelijk een fatsoenlijk verbruik. Dat betekent dat ik ten opzichte van de Fabia nu lekker ruim zit (ik ben 1,92m) goede stoelen heb (lendesteun) voor mijn rug en de auto wat mij betreft een mooi compromis is tussen de eerder genoemde wensen voor wat betreft gewicht, vermogen en verbruik. Wat me blijft plezieren is hoe stil de motor zijn werk doet. Het is heerlijk rustig in het interieur (even met uitzondering die enkele keer dat ik even flink hoog in de toeren doortrek, dan dreunt de motor behoorlijk!) Een gevolg is nu wel dat wind en afrol geluiden goed hoorbaar zijn op snelwegsnelheden. Zeker als er een sterke wind staat en je raast met 130km/u door de polder dan is lijkt het net of er een kier in de voorruit sponning zit.

Nadelen?
Ja, uiteraard zijn die er. Zo merk ik dat ondanks dat het weggedrag van dit model beter is dan eerder gereden proefmodellen (waarschijnlijk dankzij de 16 inch velgen) de auto toch wel een dweil is op de weg. Rechtuit trekt de auto naar rechts, dus ik laat hem binnenkort uitlijnen. In de bochten helt de auto ook aardig over. Zou goed kunnen dat de vering ook niet helemaal top meer is na 2 ton en 13 jaar. Verlagen is een optie waar ik aan heb zitten denken, maar ben toch bang voor het mindere comfort. En de voorbumper hangt nu al zó laag bij de grond dat de onderkant vaak over de grond schraapt bij drempels.
Verder mis ik in het interieur opruim vakjes en een bekerhouder op een ergonomische plek (dus niet onder de armsteun, maar bijv in het dashboard)
Windgeluid van buiten.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.