Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 4x4 (1999)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 4x4 (1999)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.9 TDI 4x4
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf1.500 km
KM-stand laatst545.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring zelf achter het stuur

  • 330.000 km

Betreffende de Skoda Octavia 1.9 TDI 4x4 van mijn ouders.

Het is zover. In de ochtend heb ik, op mijn 18e verjaardag nota bene, het felbegeerde roze pasje op mogen halen bij het gemeentehuis. Dankzij de nieuwe regels mag je met je 16,5 al rijles nemen. Ik had het dusdanig uitgedokterd dat ik een week voor m'n verjaardag examen mocht doen(helaas wel al de 2e keer).
Met het rijbewijs op zak is hét moment daar, je eerste ritje, samen met je pa, in zijn auto.

Het rijden:
De lesauto waarin ik mijn ervaring had opgedaan(niet m'n eerste rijervaring, want ik heb een trekkerrijbewijs sinds mijn 16e) was een Seat Exeo 2.0 TDI, dus dat was een redelijk vlotte auto, zeker als je het met al die VW Polo Slowmotions vergelijkt.
Enfin, die auto is bij lange na niet te vergelijken met de auto van mijn ouders. Wel een diesel, maar wel met 90 pk, een hakerige 5-bak(vooral in z'n 5) met niet al te lange slagen en vierwielaandrijving. Dat laatste was niet een eis bij aanschaf toentertijd, maar als je beter weet wil je nooit meer zonder. Voor een diesel ietswat op leeftijd sleurt ie er toch nog redelijk aan. Het sturen is niet al te direct, niet te licht dus eigenlijk gewoontjes.
Op hogere snelheden is de geluidsdemping wel wat minder en valt op dat de snelheidsmeter toch wel aardig wat afwijkt. 130 km/h op de GPS is 143 km/h op de teller, dus met m'n moeder in de auto heeft ze al snel het idee dat ik veel te hard rij, maar ik hou juist van stevig doorrijden, dus ik zit vaak 4 km/h boven de maximumsnelheid.
In de lente/zomer heb je niet echt veel aan de aanwezigheid van de 4x4, maar ik kan uit ervaring zeggen dat het in de winter(zowel in Nederland als in Oostenrijk) echt ideaal is, zeker als er winterbanden onder staan. Ook is het leuk wanneer je op een baggerig stuk land even mag scheuren. Dan komt het 12-jarige jongetje weer in je boven. Lekker veel die handrem gebruiken en de auto zo dwars mogelijk krijgen :).
Het verbruikt valt me ook echt mee, 5,5L/100 km is zeer netjes, aangezien de auto al bijna 14 jaar is, 4x4 heeft en de techniek ook voortschrijdt.
De kofferbak is van prima formaat, nooit problemen gehad op vakantie qua ruimtetekort. Voorin is het ook oké alleen op de achterbank is het niet zo riant als de persoon voor je 1.85 is, laat staan 1.94(ikzelf). Er is dan nauwelijks plaats meer voor je benen.

Betrouwbaarheid:
In de afgelopen 14 jaar nooit problemen met de auto gehad, nooit met pech gestaan. Wel is de raambediening een kwetsbaar punt en zijn er al meerdere reparaties aan gedaan(bij alle 4 de ramen). De auto wordt eens in de maand netjes op alle vloeistofniveau's gecontroleerd en de waterpomp en distributieriem worden ook netjes op tijd vervangen.
Wel is de centrale deurvergrendeling niet meer zoals het zou moeten zijn. Zijn al meerdere onderdelen aan vervangen maar het rechter-achterportier gaat niet meer op slot.

Gebruiktskosten:
Ondanks de wat hogere leeftijd valt het wel mee. Banden gaan ongeveer 1,5 jaar mee. Alleen wanneer bij een beurt de distributieriem en de waterpomp(doen we altijd tegelijk) worden vervangen is de rekening iets hoger. Wel is de auto, vind ik, redelijk duur in de wegenbelasting, dus als je er alleen het rondje mee om de kerk rijd, zou ik toch echt een andere auto nemen. Voor gemiddeld 24.000 km/jaar is het prima

Al met al een prima auto, zeker wanneer je de leeftijd meeweegt.

Bang!

  • 340.000 km

Op een gewone vrijdagmiddag, nadat ik mijn vader van het treinstation had opgehaald, terwijl ik over een rotonde reed, kwam er een enorme knal onder de auto vandaan. "Heb je de stoeprand geraakt"? zei mijn vader. Ik wist zeker dat ik de bocht niet afsneed dus dat kon de oorzaak niet zijn. Er kwam nergens rook vanaf en er ging geen waarschuwingslampje branden, dus we reden gewoon door. Wel merkte ik dat het schakelen ineens stukke lichter ging.
Eenmaal thuis gekomen toch maar een rondje om de auto gelopen. Niks te zien.
Toch maar even achter internet gedoken en snel rees bij mij het vermoeden dat de knal van de versnellingsbak kwam. Ik las dat de Octavia niet de meest betrouwbare versnellingsbakken had en dat ze na 200.000 km toch echt wel op waren. Een symptoom van overlijden is dat de 5e versnelling hakerig gedrag vertoont(wat wij al sinds zo'n 225.000 km hadden).
Maar even naar de garage gereden en daar had de monteur na een grondige inspectie de diagnose klaar: de versnellingsbak is overleden.
Wat te doen? Meer dan 60% van de dagwaarde aan reparaties spenderen om een oude auto te "redden van de schroothoop".
Uiteindelijk wel gedaan maar het bleek zeer lastig om een versnellingsbak te vinden, want zoveel 4x4 bakken waren er niet.
Alles netjes gerepareerd en de auto doet het weer. We kunnen er weer vrolijk, wel met een wat lichtere portemonnee, mee verder rijden!

Creatief met kurk

  • 370.000 km

Toen ikzelf een paar dagen voor de grote beurt de zomervelgen onder de auto zette, besloot ik ook maar even de motorolie te peilen. Maar toen ik de peilstok in mijn handen had merkte ik een plas olie onder de motor op. Wat bleek, het plastic pijpje waar de peilstok inzit was vlak bij de carter afgebroken.
Aangezien het niet verstandig is om zo verder te rijden zelf even geïmproviseerd met een kurk uit een wijnfles zodat ik tot het ontvangen van het nieuwe onderdeel verder kan rijden. Een week later en €5 verder zat het pijpje er weer op.
Verder geen problemen met de voiture. Loopt nog steeds als een trein!

Een update

  • 389.000 km

Door het lezen van een artikel op AW(http://www.autoweek.nl/nieuws/34799/autoweek-top-50-skoda-octavia) een update over de Octavia.
Van de zomer is de auto weer gebruikt om een zweefvliegtuig te verslepen naar Frankrijk(Zie foto!). Auto hield het prima, alleen helling opwaarts was het niet echt overbemeten qua vermogen, dus was een verzetje terugschakelen noodzakelijk. Toch zijn de 700km vlot en zonder problemen gegaan. Het verbruik met een 750 kg en 9m lang gevaarte was met een gem. snelheid van 85 km/h 1 op 15,3, erg acceptabel dus.
Afgelopen periode geen mankementen met de auto gehad, dus niks te klagen. Met vol vertrouwen de 400.000km tegemoet.

Over de 4 ton heen!

  • 405.000 km

Vorige maand de mooie tellerstand van 400.000km gepasseerd. Afgelopen maanden is er alleen een contactslot vervangen, deze weigerde dienst, en is het raamrubber van de vooruit preventief vervangen. De oude was uitgedroogd, het zou zonde zijn als hierdoor water de koets insijpelt en uiteindelijk roest veroorzaakt.
Verder heb ik de betrouwbaarheid op 5 sterren gezet. Nog nooit pech gehad in al die jaren, dus dat verdient de auto, maar ook het merk Skoda wel.
Straks gaan de zomerbanden er weer onder en gaat de auto naar de garage voor een kleine beurt.
We tuffen vrolijk verder met de Octavia!

Het einde

  • 545.000 km

Een tijdje geen update geweest.
Na invoering van de fijnstoftoeslag is de Skoda erg duur geworden in de MRB. Tevens hebben we sinds zomer 2018 een 2e auto (VW Lupo SDI), dus worden er minder kilometers gereden met de Octavia. Dit heeft ons doen bepalen de Skoda weg te doen en op zoek te gaan naar een alternatief. Wel een 4x4, want als je dat bent gewend, wil je nooit meer anders. I.v.m. de kilometers, wordt het een benzine.
De Skoda heeft ons in al die jaren nog nooit laten staan, ook bij de wintersport afgelopen jaar rustig met 150 km/h naar Oostenrijk en uiteraard geen sneeuwkettingen de bergpassen op. Koude start is altijd even voorgloeien maar starten en lopen. Dat voor een 20 jaar oude auto, wel nog uit de tijd dat het VAG kwalitatief hoogwaardige auto's maakte.
De opvolger wordt een riant uitgeruste, uit Duitsland geïmporteerde, VW Passat 2.0 TSI 4Motion uit eind 2018. Ondertussen dieselen we nog vrolijk verder met de Lupo, tot dat financieel de nek om wordt gedraaid door Den Haag en zal de Skoda een tweede jeugd beleven in Oost-Europa/Afrika.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.