Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 100pk Démarrage (2006)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 100pk Démarrage (2006)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.9 TDI 100pk Démarrage
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf86.000 km
KM-stand laatst202.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Skoda

  • 202.000 km

SEPTEMBER 2013 VERKOCHT IVM LEASE-AUTO

Rijdend in mijn Peugeot 307 SW begon ik mij steeds mee te storen aan de vele storingen die de auto had. Dus op zoek naar iets anders. Het moest zijn:
- Ruim
- Niet te zwaar (wegenbalasting...)
- Diesel
- Betrouwbaar

Ruim: ik had in het verleden al eens bij een Octavia staan kijken en wist dus dat deze auto best ruim is. Zeker de kofferbak is behoorlijk groot.
Niet te zwaar: De Octavia weegt op kenteken 1260 kg. 10 kilo lichter en mijn portemonnee zou zwaarder zijn. Daarintegen zijn bijna alle auto's met vergelijkbare ruimte 1350+ kg.
Diesel: Genoeg diesels te vinden, TDI is een beproefd concept.
Betrouwbaar: Ik heb heel wat tests zitten lezen, avonden lang, op zoek naar de betrouwbare auto. De Skoda Octavia komt ook hier best goed uit... Op zoek dus....

Bij de dealer op de hoek stond een mooie Octavia van eind 2006 met maar 86.000 km op de teller. Testrit gedaan en mij viel op dat deze auto niet aanvoelde als 105 pk, hij steigerde gewoon bij veel gas geven in 2 en 3..... De dealer die de auto ook nieuw heeft geleverd keek in zijn systeem toen ik het zei en zag dat deze Octavia inderdaad gechipt is naar circa 130 PK. Daar ben ik niet gecharmeerd van, maar aan de andere kant is het vermogen lekker, verbruik binnen de perken en heb ik 3 jaar garantie bedongen op motorschade als gevolg van het hogere vermogen.

Deze auto is behoorlijk aangekleed met climatronic, cruisecontrol en parkeersensoren als belangrijkste opties.

Pluspunten:
- motorvermogen
- comfortabele wegligging
- fantastische stoelen
- gevoel van degelijkheid/ trillingsvrije auto
- ruimte in de auto

Verbruik over het hele jaar is 1:18. Daar ben ik meer dan tevreden mee.

Het rijden:
Het rijden in deze auto is zeer relaxed. Waanzinnig comfortabel onderstel met een lekker dieseltje dat tevreden bromt. Heerlijk. Wat minder bevalt is dat de rechtuit-stabiliteit te wensen over laat. Je blijft altijd wat corrigeren op de rechtuit lijn. Dit is wel verbeterd tot een acceptabel niveau met nieuwe kwaliteitsbanden.
De trillingen in de aandrijflijn zijn afwezig, dat heb ik bij al mijn vorige (veelal Franse) auto's nooit meegemaakt. Zeker de laatste (307SW) was een rijdende vibrator.

De stoelen vind ik altijd erg belangrijk aan een auto. In eerste instantie moest ik wennen aan de hardheid van de stoelen, maar nu ik gewend ben zou ik niet anders meer willen.
Zoals gezegd vind ik dat er best wat windruis en bandengeluid (bandengeluid verholpen met nieuwe banden) tot het interieur doordringt, maar echt storende vormen neemt dit niet aan. Het verwijt dat de TDI's rumoerig zijn kan ik niet bevestigen, maar dat komt misschien omdat ik het blokje gewoon prettig vind klinken.

5-3-2010, 96.000 km
Vandaag olie gepeild, de eerst 10.000 km is geen druppel olie verbruikt. Da's in ieder geval een goed teken, want je weet nooit zeker of een auto (zeker een gechipte) is afgetrapt door de vorige eigenaar. Ook mijn nieuwe speakersetje (2 x voor. 2 x achter) binnen gekregen per post, dus die gaat er v/d week in.

6-7-2010, 104.000 km
De auto voelt aan alsof hij voor de eeuwigheid is gemaakt en ik heb er dus ook niets mee meegemaakt. Hij rijdt heerlijk comfortabel zijn kilometers en consequent 1:18 (veel 80 km wegen, dat wel).

15-8-2010, 107.000 km
Het lijkt er op dat de TDI motor inwendig vervuild door veel 80 km wegen te rijden, want ik heb onlangs met een zware aanhanger 300 km snelweg gedaan en de dag erop voelde de auto echt sneller aan. Het oliepeil staat nu precies tussen min en max. Er is dus wat olie verbruikt, maar op 21.000 km is dit verwaarloosbaar en dit betekent dat ik zonder olie bijvullen naar een 30.000 km beurt kan rijden.

3-11-2010, 113.000 km
Na een 2e hands stalen velgenset gekocht te hebben zitten er nu winterbanden onder de auto. Ik heb de Dunlop SP wintersport 3D banden genomen, want deze waren als beste beoordeeld door ADAC en de ANWB. Ik moet zeggen, stukken beter dan de Pirelli P6000 zomerbanden, ook een stuk stiller. Dit bevestigt mijn idee dat Pirelli P6000 banden echte rommel is. Na de winter is het dus tijd voor nieuwe zomerbanden. Kosten voor de banden 360 euro.

30-11-2010, 115.000 km
Onderhoudsbeurt bij de Skoda dealer uit laten voeren. Extra de remvloeistof laten vernieuwen en de airco laten vacumeren en opnieuw laten vullen omdat deze zaken door zoveel garages vergeten worden. Kosten ca. 500 euro

03-04-2011, 124.000 km
De zomerbanden gaan terug op de auto. De oude Pirelli P6000's waaraan ik me zo heb geirriteerd gaan er af en nu zitten er Bridgestone Ecopia EP150 195/65 banden op. De auto rijdt rustiger, de grip is beter en het is nu een stuk stiller in de auto.
Kosten: 320 euro.

17-11-2011, 143.000 km
De jaarlijkse beurt is weer geweest, inclusief vervanging multiriem. Totaalkosten 560 euro. Toch iedere keer weer schrikken deze prijzen als je gewend bent zelf onderhoud uit te voeren. De komende week gaan de winterbandjes er weer onder.

1-3-2012, 151.000 km
De voorste remschijven en blokken laten vernieuwen, kosten ca. 300 euro.

20-9-2012, 169.500 km
Zelf een klein beurtje uitgevoerd,
Kroon olie 507.00 (long life)
Oliefilter
Luchtfilter
Interieurfilter
Kosten voor de materialen: 85 euro.

5-12-2012, 176.000 km
Distributieriem incl. geleiderol, spanrol en waterpomp laten vernieuwen door een universele garage, kosten 510 euro.

Normaliter doe ik na 3 jaar mijn auto's weg, maar gezien het gebruiksgemak, degelijkheid en comfort houd ik de Skoda langer.

9-5-2013, 189.000 km
Deze week heb ik een leaseauto uitgezocht, de nieuwe Octavia stationwagen. In week 38 wordt hij geleverd, dus dan komt deze Octavia te koop. Ergens jammer van deze Skoda, maar leasen is zoveel goedkoper.

Problemen:
12-2009, 88.000 km: Vlak na aankoop ontdekte ik dat de synchromesh van de 2e versnelling slecht was. Terug dus naar de garage waar de versnellingsbak is gereviseerd. Probleem is daarmee verholpen, maar het verwondert mij wel. Zoekend op internet ontdekte ik dat dit bij bepaalde VAG-versnellingsbakken wel vaker gebeurt. Slecht en onnodig met de materialenkennis van hedendag.

Vlak na het reviseren van de versnellingsbak bleek dat de koppeling door begon te slippen. Dit gebeurde eens per 500 kilometer. Toen ik hiermee naar de garage ging trad het probleem uiteraard niet op. Toch heeft men de koppeling toen vervangen onder garantie en sindsdien is het probleem weg. Wel vreemd dat de koppeling na 100.000 km al de geest geeft. Ik heb in al mijn kilometers nog nooit een koppelingsplaat versleten. Misschien is het chippen hiervan de oorzaak, de koppeling wordt daardoor flink zwaarder belast.

20-12-2010, 117.000 km:
Buiten bovenstaande zaken is er niets aan de auto geweest, dus betrouwbaarheid naar 4 sterren.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.