Skoda Octavia Combi 1.8 Turbo 20V RS (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.8 Turbo 20V RS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 20.000 km |
KM-stand laatst | 96.000 km |
ERVARINGEN
- 40.000 km
Na een aantal jaren in potente leasediesels te hebben rondgereden moest ik ivm het stoppen met werken gaan uitzien naar een vervangende privé-auto.
Randvoorwaarden:
- niet nieuw (want dat is onnodig duur),
- weinig kilometers op de teller (want ik wil er lang schik van hebben),
- een benzine-uitvoering (want jaarlijkse kilometrage nog slechts beperkt),
- ruimte voor 2 honden + bagage (ivm regelmatig pendelen naar vakantiewoning),
- geschikt als trekker van caravan en - bescheiden - paardentrailer,
- bewezen bedrijfszekerheid (want onverwachte ellende wil toch niemand?);
- economie (het moet nu tenslotte allemaal privé worden bekostigd).
Al zoekende merkte ik dat je flink gewend bent geraakt aan het rijcomfort dat het riante koppel (> 300 Nm) van een leuke diesel tegenwoordig biedt. Het valt bepaald niet mee om dat enigszins te evenaren met een redelijk geprijsde benzineuitvoering.
Na veel wikken en wegen en het consumeren van talloze reviews ben ik op zoek gegaan naar een relatief jonge Octavia I met een 1.8 Turbo motor, bvk een combi.
De octavia I is ruim en goed uitgerust, hij heeft in algemene zin zijn kwaliteit bewezen, de reviewers van een 1.8 T waren vrijwel allemaal enthousiast over de souplesse van de motor en hoge kilometerstanden werden doorgaans probleemloos bereikt.
Omdat de productie van de Octavia I medio 2004 is gestaakt viel het echter niet mee om er een te vinden met weinig kilometers. Toen stuitte ik toevallig op een leuk aangeklede en getunede RS combi uit 2004 met slechts 20.000 km op de teller. Die paste in alle opzichten binnen mijn randvoorwaarden en de proefrit was overtuigend. Alleen de trekhaak zat er nog niet op, maar dat was uiteraard oplosbaar.
Ik ben er tot dusver zeer tevreden mee. Hij gaat als de brandweer en rammels of piepjes kent hij niet. De uitrusting is riant; vrijwel alles wat je je kunt wensen zit er op, t/m xenon, ESP, leer en goede traploos verstelbare lendensteunen.
Alleen een parkeerhulp en ingebouwde navi ontbreken, maar parkeren kan ik ook zonder hulp wel en de Navman doet het ook in deze wagen prima.
Serieuze minpunten heb ik dus niet kunnen ontdekken. De beenruimte op de achterbank geldt als bekend manco van dit type. Voor mij is dat geen enkel punt want de kinderen gaan allang niet meer mee. De audio-installatie (Skoda symphony) is qua functionaliteit prima, qua geluiskwaliteit komt hij echter niet verder dan matig.
Ik hoop en verwacht hier vele jaren probleemloos plezier van te hebben.
Na enkele tankbeurten kan ik de navolgende verbruikscijfers (98 octaan) melden:
bij constant 90; 1 op 14
bij constant 110; 1 op 13
bij constant 130; 1 op 12
gemiddeld verbruik 1 op 11,5
alleszins nette waarden voor zo’n powerbak.
update 24-8-2008:
Inmiddels zijn er in een klein jaartje probleemloos ca. 20.000 km bijgeschreven.
In die tijd moest 1 keer door de dealer een regenwaterlekkage worden verholpen i.v.m. een verstopte afvoer naar de wielkast linksvoor (bladprut). Daar kan je jammer genoeg zelf slecht bijkomen. Overigens adequaat opgelost.
Verder geen enkele storing. Ook geen olieverbruik.
De APK moet binnenkort even worden ververst, maar aan een beurt is hij nog steeds niet toe.
Verbruikscijfers zijn conform voorgaande melding.
De wagen voldoet dan ook volledig aan mijn verwachtingen. Ruim, snel, soepel en storingvrij.
Praktische minpuntjes die ik niettemin ervaar:
- Tijdens snel optrekken vanuit lage toeren doen zich soms vermogensdipjes voor (je ervaart die zo ongeveer als een schakelmoment van een automaat). Komt vaker voor bij getunede exemplaren naar ik heb begrepen. Is wel te verhelpen, maar ik weet nog niet of ik dat ga doen. Hij loopt verder prima en ik ben niet zo\\\'n scheurijzer.
- Op hoge(re) snelheid is hij serieus zijwindgevoelig; dat valt me echt tegen.
- Het grote koppel kan bij snel optrekken vanuit lage snelheid soms stuurreacties opleveren waar je op bedacht moet zijn. Met name als je vanuit bijna stilstand flink gas geeft terwijl het stuur niet in de rechtuitpositie staat is het oppassen geblazen.
Geen ernstige zaken wat mij betreft. Echter wel om rekening mee houden.
PROBLEMEN
- 40.000 km
geen echte problemen
update 81000
- 81.000 km
De afgelopen 2 jaar zijn geheel storingvrij verlopen. Zelfs geen lampje stuk gegaan.
Bij 80000 is de laatste longlifebeurt uitgevoerd. Bijzonderheden:
-achterremmem beter gangbaar gemaakt
-ruitenwissers rondom vervangen (voor het eerst)
Mag allemaal geen naam hebben dus. Hij kan er in principe weer twee jaar tegenaan.
De 18 inch wielen heb ik inmiddels vervangen door nieuwe 17 inch MAK Veleno Black Mirror met Dunlops Sportmaxx. Oogt goed en is erg praktisch, omdat de zwarte remstof nu niet meer zo zichtbaar is op de velgen. Ook geen stoeprandschade meer nu, omdat deze velg geheel binnen de band ligt. Rijtechnisch overigens maar betrekkelijk weinig verschil met de 18 inchers.
NB: In de sneeuw rijd ik op 16 inch met winterbanden.
Het brandstofverbruik blijft stabiel gemiddeld 1 op 11,5 a 12 bij een doorgaans rustige rijstijl. Olieverbruik is nihil.
Kortom:
Deze auto blijkt precies te leveren wat ik ervan had verwacht. Krachtig, betrouwbaar, ruim en weinig kosten.
inruil
- 96.000 km
De kogel is door de kerk. Hij is ingeruild op een nieuwe C Max 1.6 ecoboost.
Is een prima wagen. Hij heeft me geen serieuze problemen gegeven.
Hier eindigen de updates.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.