Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Elegance (2011)

autoreview

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda OctaviaSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda Octavia

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.2 TSI Elegance
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst15.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 500 zitten erop

  • 500 km

In november 2010 mocht ik een nieuwe leaseauto uitzoeken van mijn werkgever. De vorige was ook een Skoda, mijn eerste auto. Na tijdenlang zitten neuzen in de beschikbare leaselijsten en een gunstige berekening heb ik uiteindelijk gekozen voor een Skoda Octavia Combi 1.2 TSI met DSG in de uitvoering Elegance en kleur Black Magic Pearl. Ik heb nog een tijd getwijfeld over de Skoda Yeti, die leuke terreinauto van Skoda, echter speelde het besef dat wanneer men eenmaal voor een hoge instap kiest de weg terug naar een lage instap een concessie is die velen niet willen maken, zo ook ik.

Na enige verwarring over de besteltijd (de fora staan er vol van), informeerde ik twee weken geleden bij de dealer naar de status van mijn bestelling. Geheel onverwachts kreeg ik de mededeling dat de auto net van de trailer af kwam rollen. Anderhalve week later mocht ik de auto ophalen en kon het plezier beginnen.

Ik heb besteld:
- Skoda Octavia Combi Elegance 1.2 TSI met DSG
Met de volgende opties:
- MF 4-spaaks Stuurwiel met bediening
- Af-fabriek bluetooth carkit
- Sunset
- Metallic Lak
- Stoelverwarming
- MDI

Tijdens het oriënteren op een nieuwe auto heb ik proefgereden in een 1.2 TSI handgeschakelde auto om een gevoel te krijgen bij de performance van deze motor. Mijn keuze voor DSG stond vast sinds mijn vader een VW Touran TSI met DSG rijd, het genot en de eenvoud van autorijden in een land waar in elke straat wel een drempel ligt en men aan het einde van een autoweg al filerijdend staat aan te schuiven, hebben mij tezamen met de prestaties en gunstige leaseprijs van dit stukje verfijnde techniek doen kiezen voor de DSG.

Als we kijken naar het voorkomen van de auto, kan ik zeggen dat hij natuurlijk beduidend groter is van mijn vorige auto. Het design van de gefacelifte neus spreekt mij erg aan. De vormgeving van de rest van de auto is wat verfijnd ten opzichte van zijn voorganger. Zo vind ik de knipperlicht aanwijzers in de spiegels een mooi detail evenals de grote mistlampunits met dagrijverlichting.

Ook ben ik blij dat de antenne die ik op de auto geleverd heb gekregen geen 'traditionele' is, maar tussen een haaienvin met een stompje inzit. Aan de buitenkant van de auto is verder weinig op te merken. De auto ziet er stijlvol uit zonder rariteiten.

Dan het interieur, wat ik jammer vind bij Skoda is dat de keuze in interieurstoffering beperkt is. Er is namelijk alleen maar een donkere en een lichte interieurstof te kiezen, of men moet kiezen voor leren bekledingen of een RS uitvoering. Kijken we naar de afwerking van de cockpit kan men vaststellen dat dit er erg verzorgt uitziet. De knoppen zitten allen binnen handbereik en de afwerking op het leren stuur, pook en handrem voelen fijn aan. Ook het wat zachtere kunsttof dashboard zoals we dat kennen van VW is een verademing versus het harde plastic wat men bij andere automerken nog wel eens wilt tegenkomen.

De stoelen zitten lekker en zijn in combinatie met de stoelverwarming ook een waar genot voor die koude ochtenden waar we nu nog wel eens tegen aan lopen. De pasvorm van de stoel zit als gegoten, de indruk die ik ook heb als ik instap in de auto is dat de cockpit geheel om mij heen gevormd is. Dit gevoel versterkt zich met name doordat ondanks dat ik vanwege mijn beenlengte wat verder van het stuur af zit toch kort op mijn binnenspiegel zit en de armsteun die langs mij heen zit geeft het allemaal een wat gesloten gevoel.

Wat gewoon duidelijk naar voren komt is het verschil in comfort tussen mijn vorige en huidige auto. De Fabia vond ik voor mijn doen destijds al luxe. Waren cruise control en airco de standaard, vanaf nu komen daar wat dingen bij zoals automaat, bediening op het stuur, regen en lichtsensoren, parkeersensoren en een automatisch dimmende binnenspiegel. Je merkt toch aan je zelf dat je die grenzen steeds verder gaat verleggen. Wat ik bijzonder fijn vindt aan de auto zijn met name de verwarmde buitenspiegels, dimmende binnenspiegels en de parkeersensoren achter. Wat betreft die parkeersensoren, de radio van Skoda (Skoda Swing) laat heel keurig bij het achteruit parkeren zien hoever je nog van het object wat je nadert afzit. Buiten de toon-indicatie (piepjes) dus ook zeer aangenaam om visueel te zien hoeveel ruimte je nog hebt.

De af fabriek carkit zorgde ook nog wel voor wat beroering op diverse fora over mensen die klaagden dat bepaalde dingen af fabriek niet werkte en andere zaken weer wel. Ik kan alleen maar zeggen dat ik zeer tevreden ben over de wijze waarop dit is geïntegreerd in de auto. Ik kan door mijn telefoonboek heen scrollen, via voice command een nummer of ingesproken naam bellen en de status zoals ontvangst en batterij status wordt netjes weergegeven in het maxidot-display.

Nog even terug naar de afwerking van de auto, er is een ding wat me echt stoort. Dat is namelijk het zeer harde plastic wat Skoda gebruikt bij hun handvaten om de portieren te sluiten. Persoonlijk had ik voor iets anders gekozen aangezien dit echt afbreuk doet aan het comfort van de auto. Het voelt zo goedkoop en kitcherig aan dat het gewoon niet past bij de rest van de auto.

Kijken we naar de rest van de auto kan ik zeggen dat de kofferbak asociaal groot is, handig zijn de winkelhaakjes aan beide kanten die er voor zorgen dat je tassen niet omvallen. Evenals het skiluik wat handig is voor de wintersporters onder ons. De ruimte op de achterbank is ook niet om te klagen, een van de redenen waarom ik weer voor een grote auto gekozen heb. We zijn vaak met vrienden onderweg en die gun ik ook beenruimte in plaats van kreupel zitten. Daarnaast is de grote auto gewoon fijn met het oog op vakanties. Bij mijn Fabia was de achterbank tot de nok toe gevuld ik hoop dat ik dat nu kan voorkomen.

Dan het rij-comfort. Door de bekendheid van de DSG die ik zelf eerder al gereden heb, wist ik wat ik in huis zou halen. De auto reageert hierdoor lekker snel en ik heb in die eerste 500 kilometer totaal niet de behoefte gehad me te bemoeien met het schakelen. Ja het is leuk om het pookje eens naar rechts te zetten en zelf op en af te schakelen toch merk ik dat dat lang niet zo lekker gaat als dat ik het de auto allemaal zelf laat regelen. Als ik meer vermogen nodig heb, is het zwaarder maken van mijn rechtervoet nagenoeg voldoende, incidenteel kan ik me situaties voorstellen dat het echt noodzakelijk is de auto in de S-stand te plaatsen, zoals bij het inhalen van een andere auto of misschien een ritje in de bergen.

De auto ligt vast op de weg en wordt van drempeltjes niet warm of koud, mijn vorige auto ging daar nog wel eens heel luchtig mee om, echt het gevoel dat je omhoog en omlaag gaat. Deze blijft lekker op de weg liggen en gaat als een blok recht vooruit. Waar ik echt versteld van stond was toen ik op de auto snelweg richting tilburg via de A2 op een lang stuk nieuw asfalt terecht kwam. 130km p/u en het enige wat ik hoorde was het gesuis van de wind. Zolang de auto onder de 3200 toeren blijft is deze praktisch onhoorbaar. Het viel mij daarom ook op dat toen ik de motorkap openmaakte ik nagenoeg geen geluidsisolatie zag zitten een teken dat deze 1.2 motor toch wel heel stil is. Wat betreft die motor vind ik het ook slim om te zien dat steeds meer kabels en leidingen vervangen worden door metaal. Met name tegen marters is dit gewoon erg fijn, het kan gewoon een hele hoop ellende schelen.

Als we kijken naar het vermogen van de motor, het is hier al eerder geschreven maar niemand hoeft zich te schamen met een 1.2 in het vooronder. Er is genoeg vermogen om de auto probleemloos en relatief snel naar de honderd te duwen. Echter zodra men eenmaal in de zevende versnelling zit moet het pedaal toch flink ingetrapt worden om de auto vooruit te stuwen naar nog hogere snelheden, hetgeen zich ook meteen laat zien in het verbruik.

Wat betreft het verbruik ben ik op dit moment gematigd, de auto met een tankinhoud van 55 liter en een opgegeven gemiddeld verbruik van 5.7 liter per 100 kilometer maakt deze verwachting niet waar.
Ik heb nu na mijn eerste tank, zo’n 550 km gereden. Natuurlijk hebben de collega’s en familieleden die een proefritje maakte hier ook een aandeel in. Echter was mijn verwachting dat ik gemakkelijk de 600 km zou halen. Ik hoop overigens dat als ik op vakantie ga dat 800km echt binnen handbereik ligt voor deze auto. Anders zou het een zware teleurstelling zijn. Ik verwacht wel dat het verbruik beter wordt naarmate de auto meer kilometers heeft gemaakt.

Over de betrouwbaarheid van de auto kan ik momenteel weinig kwijt. Het is een goed teken te weten dat deze ‘eenheidsworst’ met ‘proven technology’ is uitgerust en dat dit allemaal gebruikte componenten zijn die terug komen bij 3 andere auto merken. Mijn Fabia heeft mij motorisch nooit in de steek gelaten, wel waren er vaak koplampen kapot. Of dit bij deze auto ook het geval gaat zijn, zal ik beoordelen als ik de eerste 10.000 / 15.000 km erop heb staan. Dan ben ik van plan namelijk weer een update te schrijven.

De gebruikskosten kan ik evenmin mijn ervaring over kwijt, de auto wordt beheert en onderhouden via een leasecontract. Het gegeven dat ik voor mijn eerste beurt pas na 2 jaar of 30.000 naar de garage moet voor onderhoud zou in wezen voor zichzelf moeten spreken.

Bedankt voor het lezen van mijn eerste ervaringen met deze fantastische auto. Een reactie wordt op prijs gesteld.

p.s. de foto's volgen nog

Na 5000

  • 5.000 km

Zo, ik zou nog even terugkomen op mijn ervaringen van de auto na een aantal kilometer. Nu ik er bijna 5000 km op het zitten moet ik toch een aantal dingen kwijt.

Over het comfort van de auto ben ik nog steeds te spreken. Er is tot op heden niets kapot (zoals die 'gammele' zonnebrilklep en opbergvakjes). Wat ik wel bemerk is dat de auto af en toe kraak geluiden maakt, weet niet of er mensen zijn die dat ervaren, maar soms klinkt het alsof je een staalkabel behandeld alsof je gitaar speelt. Het zouden net zo goed de schokdempers kunnen zijn.

Dan de motor en dsg. Wat ik wel begin te merken is dat de turbo-gat toch echt wel aanwezig is. Vaak trekt de auto vóór mij op de autosnelweg redelijk snel een gat. Vooral als ik beschaafd om wil gaan met mijn voet op het pedaal. Dan merk je gewoon dat de auto zich even moet herpakken. Van andere collega's hoor ik dat ze de auto bij langzaam rijden op de snelweg gewoon in de 'S' stand zetten om te vermijden dat het gat zo groot wordt.

Voor wat betreft het schakelen van DSG niets dan lof, zeker wanneer je je voet consequent op het pedaal houd en niet gaat fluctueren accelereert de auto gewoon lekker snel door. Doe je dit wel (fluctueren), schokt de auto en krijg je te maken met het turbo-gat.

Dan het verbruik, automaat schijnt sowieso een stukje gulziger te zijn dan handgeschakeld. Maar het opgegeven verbruik haal ik bij lange na niet. Gemiddeld zit mijn verbruik rond de 7 liter per 100 kilometer. Als ik meer op de auto snelweg zou zitten ben ik ervan overtuigd dat het verbruik lager zal worden. Ik ben hoop dan ook vurig dat ik op de snelweg met 1 tank makkelijk de 750 tot 850 km moet kunnen halen.

Tot zover eigenlijk mijn bevindingen!

Na 10000

  • 10.000 km

Zo, de 10K zitten er inmiddels op en ik moet zeggen ik ben nog steeds zeer tevreden over de auto. Een collega van me met dezelfde wagen belde mij laatst op. Hij had serieus last van de schakelmomenten van de DSG. Hij gaf namelijk aan dat het bij zijn auto wel erg lang duurde eer de auto schakelde. Niet dat deze hoog in de toeren liep maar gewoon traag schakelde waardoor hij zich genoodzaakt voelde continue in de S te rijden.

Daarop heeft hij een rit in mijn auto gemaakt met de conclusie dat het probleem bij mij niet speelt. Klaarblijkelijk en dat hoor je meer, is er toch nog wel wat verschil tussen de ene DSG bak en de andere.

Wat betreft mijn ervaring, de auto rijdt nog steeds als een tierelier. Op een langweekend naar de Franse Alpen de auto volgetankt en beginnen te rijden, 750km later begon het lampje te branden. Ik denk dat 800km op een weg zonder al te veel bergen makkelijk haalbaar is. Dus daar gaan we achter komen op mijn vakantie naar Italië.

Wat ik wel merkte in de alpen, is dat de auto/DSG zich geen raad weet met bergafwaarts rijden. Bij de vele haarspeldbochten blijft de auto staan in de versnelling tot waar ik gas heb gegeven bij normaal rijden. Ik bedoel dus te zeggen dat wanneer ik normaal zou rijden de auto bij 50 km in zijn 4/5 zou zitten en bij bergafwaarts wordt deze snelheid bereikt door het gewicht van de auto en niet de snelheid van het voertuig aangedreven door de motor. Wat in deze het best is om te doen is overschakelen naar manueel, of de bak gedurende de afdaling in de neutraal te plaatsen.

Ik wil het niet tezeer als een minpunt bestempelen maar dit is wel iets waar men naar zou moeten kijken. Voor de rest nog steeds tevreden na 10K.

Tot zover

Na 15000

  • 15.000 km

De vakantierit is ook gemaakt. Op en naar naar midden Italië een rit van 1350km, non stop gereden met wat kleine pauze's maar ook in de lange rit stelt de auto absoluut niet teleur. Ik heb geen problemen ervaren. Het gemiddelde verbruik lag over de gehele rit op zo'n 6.1 liter per 100km wat denk ik best netjes is met een volgeladen auto.

Het enige wat me nu begint op te vallen is dat als de auto in de P stand gezet wordt deze afhankelijk van de helling altijd nog even naar voren of naar achter beweegd. Iets wat zeker niet handig is als je bijrijder op dat moment al uitstapt.

Verder ben ik nog steeds ontzettend tevreden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.