Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Ambition (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.2 TSI Ambition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 2.000 km |
Inhouden
- 6.000 km
De eerste maanden genoten van enorme ruimte en de soepele TSI motor begon het gelazer met het inhouden op de snelweg.
De eerste keer is er een reinigingsmiddel ingegooid, de tweede keer werd er in de garage geroepen dat er diesel getankt zou zijn en bij het derde bezoek heeft men een injector vervangen.
Wagen liep gelukkig weer probleemloos.
Ratel bij koude start
- 42.000 km
Mijn Octavia heeft nu last van een behoorlijke ratel bij een koude start, het blijkt een bekend probleem te zijn en de distributieketting wordt vervangen.
Daarnaast zag ik het "EPC" lampje een keer oplichten in de file.
Auto naar de garage gebracht en de dag erna kwam er een interessant telefoontje: De distributieketting moet vervangen worden, het is een bekend probleem.
Maar: De waterpomp lekt en die moet ook vervangen worden. En ohja; dat EPC lampje is het resultaat van een defecte turbo. Ik was erg blij dat het een leaseauto betreft.
Het is nu niet leuk meer - dynamo defect
- 55.000 km
Een lekker weekje ardennen achter de rug en de auto ingepakt voor de terugreis.
Ik laat de auto warm draaien op de parkeerplaats van het bungalow park en na een kwartier zie ik dat de kachel uit is, en de lampjes van de epc, airbag en motorstoring zijn aan. Motor uit en toen weer aan; niet dus. De accu is leeg.
Met een startkabel was het snel weer verholpen en toen maar naar huis gereden met knikkende knieeën. Toen de Boktavia weer bij de garage was, bleek de dynamo defect.
Daar gaan we weer
- 59.000 km
De werkplaatsreceptionist kent mijn nummer inmiddels uit zijn hoofd. Het begint nu belachelijke vormen aan te nemen.
De Skoda heeft inmiddels besloten heel licht te schokken bij kruissnelheid en af en toe in te houden bij accelereren.
En voila; dit keer is de brandstofpomp aan de beurt.
De kop is er af
- 2.000 km
Als buitendienst monteur in de IT is dit toch wel een fijne wagen.
De grote laadruimte is bijzonder prettig en het comfort in de stad is prima. Hij neemt drempels zonder stoten en vliegwerk.
Wat me daarnaast opvalt is de stilte die je ervaart op de snelweg. Heerlijk rustige omgeving om je werkdag in door te brengen.
De stoelen zijn uitstekend en de kleine 1.2 TSI voldoet prima. Ik ben dik tevreden met dit kleine blokje in deze toch wel flinke stationwagon.
Het verbruik is met 1 op 16 (ook veel stadsverkeer) prima te noemen.
De ambition is natuurlijk geen spannende uitvoering, maar cruisecontrol, climatic, verwarmde buitenspiegels etc zijn wat mij betreft voldoende voor mij. Alleen parkeersensoren waren wel prettig geweest in verband met de vergrotende binnenspiegel. Maar je went er wel aan.
Tot op heden kan ik alleen maar lovend zijn over de Tjech.
Een kleine samenvatting
+ Stoelen
+ Stilte
+ Het soepele 1.2TSI blok
+ Kofferbak
- De wegligging met de ecobandjes had iets beter gekund
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.