Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech Style Busine (2019)

autoreview

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia faceliftSkoda Octavia faceliftSkoda Octavia faceliftSkoda Octavia faceliftSkoda Octavia faceliftSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda Octavia CombiSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda Octavia

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech Style Busine
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst12.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De auto is groter geworden, maar ook minder

  • 12.000 km

Hiervoor heb ik een Octavia Combi uit 2005 gereden die inmiddels "op" was. Nu kreeg ik de mogelijkheid voor het leasen van een nieuwe. Ik kan dus goed vergelijken. Ik vind de auto zowel beter als slechter. Laat ik het opdelen in de verschillende aspecten:

De looks
Ik vind de meeste auto's van VAG (Skoda, Volkswagen, Seat, Audi, ...) teveel op elkaar lijken. Waar de oude Skoda een eigen smoel had, heeft 'ie die niet meer. De oude vond ik meer stijl hebben (inmiddels een beetje gedateerd natuurlijk).

De bouwkwaliteit
Enerzijds is deze verbeterd. De auto is stiller van binnen. Anderzijds:
- Ben ik minder te spreken over de achtervering. Deze is niet stabiliserend genoeg. Mijn vorige deed dat veel beter.
- De aerodynamica rond het raam/spiegel zorgt er voor dat regen/sproeiwater (en dus ook vuil) zich daar opbouwd.
- De deurhandel is meer "plastic fantastic". Handle with care...
- Klotsen van de benzine... Als ik met een volle tank stop dan kan deze erg klotsen.
- Er is op allerlei plekken toch gepoogd zo goedkoop mogelijk te bouwen. Bijv. de ontwaseming van de ramen werkt eerder via de deur. Nu gaat dat via een roostertje in het dashboard (dus: minder weggewerkt).

Storingen / schade
Kleine zaken:
Een airbag-storing (geen oorzaak gevonden).
Een lak-oneffenheid.
Soms gaat het alarm dat je hard moet remmen plotseling af. Geen oorzaak aan te wijzen (vliegje?)

Nieuwe features (voor mij):
Ik ben erg te spreken over de dimmende binnen- en buitenspiegels. Bij mijn C4 was dat soms storend overdag, hier niets van dat.
Adaptive cruise control (ACC): Het is een haat-liefde verhouding. Prettig, totdat iemand invoegt of als je moet weven. Dan zet ik 'm uit. Maar ook nog een waarschuwing: Het is, naar mijn mening, uitermate gevaarlijk als auto's voor je een noodstop maken. Rem dan maar gewoon zelf (want hij ziet het te laat). Erg prettig in de file (maar zou eigenlijk ook willen dat ik niet hoefde te remmen bij stilstand).
Kessy: Het is nogal inbraakgevoelig (want Kessy is te omzeilen met een repeater). Maar het uitzetten kan alleen "per keer". Jammer. Wel fijn dat ik mijn sleutel niet in het slot hoef te doen.
Elektrisch bedienbare stoelen: Ik ben er nog niet uit of ik die nou beter vind zitten. Maar wel prettig dat mijn vrouw en ik gewoon onze eigen stand hebben. Helaas gaat de binnenspiegel niet mee... Het koppelen aan de sleutel is me nog niet gelukt (dat is echt een vaag systeem dat onduidelijk werkt).
Parkeersensoren en achteruitrij camera: Werkt erg goed.
Led verlichting van de auto: Ben ik erg blij mee. Ik zie zoveel meer.
Kleine antenne op het dak: Erg prettig dat deze niet meer zo groot is
DSG, automaat: Als je gewoon rustig rijdt, zonder haast te hebben dan is het prima. Ik vind 'm bij het wegrijden soms niet zo "comfortabel". Als je iets sneller wilt wegrijden na stilstand dan is het lastig om dit 100% vloeiend te doen (drink dan vooral geen koffie). Maar weer wel heerlijk in de file in combinatie met ACC.
Apple CarPlay: Ik kan deze niet gebruiken omdat SIRI uitstaat (en dat is verplicht). Ik hoef mijn spraakopnames niet bij Apple ivm privacy.
Columbus navigatie: Enerzijds vind ik het opgeven van een adres best goed gaan (snel). Anderzijds vind ik de "situational awareness" die de moving map oplevert minder goed dan bij tomtom. De spraakgestuurde invoering werkt best goed, maar alleen als je het volledige adres hebt. Verder, en dit vind ik echt een nadeel: Het scherm is slecht te bedienen als je rijdt... Ik mis echt de integratie met de stuurbediening / dedicated console knoppen. Conclusie: Best ok (de tomtom is weg).

Verder:
- De tank is kleiner geworden. Daardoor moet ik regelmatig meer dan ééns per week tanken (het liefst doe ik dat gewoon wekelijks op een vast moment).
- De auto is groter geworden. Net niet te groot en dus wel prettig. Binnen mijn woonplaats is het parkeren van een D-segmenter problematisch...
- Het blijft een praktische auto die ruim is en voldoende sportief rijdt.

Overall: Ik voelt aan als een luxe auto waar ik heel blij mee ben.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.