Skoda Octavia 1.9 TDI Elegance (2006)

autoreview

Skoda Octavia 1.9 TDI Elegance (2006)

Signalement

UitvoeringOctavia 1.9 TDI Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf174.000 km
KM-stand laatst329.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 174.000 km

Dit is de meest luxe uitgeruste auto die ik tot nu toe heb gehad.
De bediening is licht, niet te licht, en uiterst prettig. De motor hangt zonder speling aan het gaspedaal. Niets dan lof dus over deze auto.
Hij is flink zuiniger in brandstofverbruik dan mijn Passat TDI, waarmee ik de 1:20 niet haalde en dat kost met de Octavia weinig moeite. Hij is ook stiller dan de Passat, maar die was van 1999, dus net een generatie ouder.
Ik heb hem overgenomen van een collega die hem als lease-auto had. Toen het contract afliep, kon ik hem van de leasemaatschappij kopen.
Hij is aan een grote beurt toe, waarbij ook wel iets aan de remmen zal moeten gebeuren, want er loopt iets niet goed rond, misschien iets met een remschijf. Wordt vervolgd.

De eerste drie maanden zijn voorbij

  • 183.000 km

Weinig op aan te merken. Laat zich makkelijk bedienen, vooral bij achteruit rijden met afstandswaarschuwing (Parking Distance Control). Dat laatste heb je ook wel nodig, want je kan de achterkant van de auto niet zien.
Heel zuinige auto. Ik rijd rustig en heb over de eerste 10.000 km een gemiddelde van 1:21 bereikt.
Hij heeft een grote bagageruimte. Met neerklappen achterbank erbij heb ik mijn stationmodellen, die ik voorheen had, nog niet gemist.
Hij verbruikt nagenoeg geen olie. Na 36.000 km (!) is het minimum nog niet bereikt. Hij krijgt een grote beurt begin april. Ik heb het wat uitgesteld vanwege de APK-datum van 1 juni.
De remmen moeten zo langzaamaan eens gecontroleerd worden (ook al gemeld in mijn vorige verslag), want er zal wel wat aan moeten gebeuren. Dat meld ik wel in een volgend verslag.

Onderhoudsbeurt

  • 185.000 km

Grote beurt + APK. Uitgevoerd bij Kwik-fit Zaandam.
Als je dan al een budgetauto rijdt, dan past de Kwik-fit daar goed bij.
Voor 298 euro een grote beurt + APK waarbij dan ook nog nieuwe remblokken zijn gemonteerd. Tja, ik denk dat je bij een echte dealer iets meer kwijt ben.
Ik heb ook nog nooit gemerkt dat ik mijn auto van een duurdere garage in betere conditie terugkrijg dan van de Kwik-fit.
Ze hebben de koplampen picobello afgesteld (was hard nodig) en daar rekenden ze 6 euro voor. Ja ze kunnen het niet allemaal voor niets doen toch?
Het onregelmatige remmen hebben ze niet verholpen. De remschijven waren nog prima. Als het al daaraan lag, dan is het toch een beetje zonde van het geld goeie dingen weg te gooien en zoveel last heb ik er nu ook weer niet van.
Verder niets te melden? Nee en geen bericht is goed bericht: gewoon goedgekeurd tot 1-6-2010.

Twee maal klokje rond

  • 202.700 km

15-5-2009 190.000
Ten eerste: het onregelmatige remmen is minder geworden. Misschien heeft het iets te maken met de buitentemperatuur. Ik heb trouwens nog nooit hiervoor een auto gehad met zulke geweldig goede remmen.
Ten tweede: die intervalruitenwisser....wie heeft dat uitgevonden? Ik wil zelf bepalen hoe snel mijn wissrs gaan. Als ik hem op interval zet dan heb ik de variabele keuze van langzaam tot snel wissen. Mijn keuze heeft helaas nauwelijks invloed. Ik ben bestuurder van de auto en wil zulke dingen zelf bepalen.

30-6-2009 194.000
1. Ik dacht de lagers van de achterwielen te horen. Uiteindelijk bleken het de Vredestein winterbanden te zijn die irritant veel herrie maken. Misschien zelfs is het mede veroorzaakt doordat er twee Snowtrac II en twee Snowtrac III gemonteerd zaten. Ik heb een set velgen met zomerbanden van iemand overgenomen en na omzetten is de herrie weg. Ik kijk er niet echt naar uit dat het winter wordt en de winterbanden er weer op gaan. Heel jammer dat ik nu op stalen velgen rijd en niet meer op de lichtmetalen.
2. Het waarschuwingslampje van de verlichting ging af en toe een tijdje branden, alsof er iets niet goed zou zijn. Ik heb nog geen onvolkomenheid aan mijn verlichting kunnen vinden. Bovendien gaat het lampje ook spontaan weer een paar dagen uit, dus kan het niet een defect lampje zijn. Maar wat dan wel? Mogelijk mijn daglichtsensor?
Het is nu al weer twee weken uitgebleven.

Update: later bleef het waarschuwingslampje continu branden en een stadslampje bleek de boosdoener. Na vervanging alles weer in orde.

23-9-2009 202.700
Inmiddels ben ik de twee ton al ruim gepasseerd. Voor deze auto geen echte prestatie, want hij is als kilometervreter ontworpen.
Binnenkort, een half jaar na de grote beurt, ga ik maar eens de olie laten verversen. Mag ook wel na ongeveer 18.000 km. Het minimum op de peilstok is overigens nog niet in zicht. In tegenstelling tot mijn vorige TDI (Passat 66Kw van 1999) gebruikt deze wagen weinig olie.

Inmiddels heb ik een stadslampje vervangen; leek in eerste instantie wat moeilijk, maar hoe het moest stond gewoon in het instructieboekje.

Ik moet ook maar eens naar mijn airco laten kijken. Daar is namelijk al geruime tijd niets meer aan gebeurd en er komen nu nogal kwalijke dampen uit. De airco vervult zijn koelende functie verder prima en ik heb er deze zomer veel plezier aan gehad.

Allemaal tweetjes

  • 222.222 km

8-1-2010
De winter heeft geen grip op mijn auto. Ik kan maar een punt van kritiek ontdekken, namelijk dat het erop lijkt of de buitentemperatuur een graad te hoog wordt aangegeven. Tja, als dat nou alles is...
Opvallend trouwens - even afkloppen - dat de dimlichten nu al ruim een jaar en dus ruim 40.000 km meegaan (en ik weet geeneens hoe lang ze erin zaten toen ik de auto kreeg). Bij mijn Passat haalde ik dat echt niet. Schijnt te liggen aan het te hoge voltage dat VW nogal eens heeft ingesteld. Als ik eraan denk, zal ik t.z.t. vermelden als een lamp het heeft begeven.

11-1-2010
Hela, wat is dat nou? Het lampje voor een te laag oliepeil gaat branden. Toevallig net 1 dag daarvoor het peil gecontroleerd en dat stond nog iets boven het minimum.
Nou ok dan, een liter olie erbij en nu staat het peil boven het maximum. Ze zeggen wel eens dat dat niet goed is. Wat moet ik nu vertrouwen? Mijn peilstok of mijn lampje? Enfin, het lampje is weer uit en bijvullen na ruim 10.000 km is geen schande.

5-3-2010 222.222
Niets te melden, behalve het passeren van deze mooie stand op mijn teller.
Op naar de 333.333!

Weer een probleemloos jaar voorbij

  • 227.000 km

Grote beurt + APK uitgevoerd bij garage Dekker in Hoek van Holland.
Eigenlijk niets te melden, behalve dat ik een keer de airco in orde heb laten maken. Die rook niet meer fris. Ze raadden me aan de airco maar niet op de eco-stand te zetten. Ik zal eens kijken wat dat uitmaakt. Het eerste dat ik merk is dat de vieze lucht weliswaar is verdwenen, maar dat ik het toch minder aangenaam vind dan gewone buitenlucht. Even wennen misschien.

Bijna niets te melden

  • 233.500 km

De airco, dat blijft een aandachtspuntje. Hij werkt prima, maar ruikt niet fris. Zeker niet nadat je hem net hebt aangezet.
Jammer dat een onderhoudsbeurt van een airco, die in vergelijking met het verdere onderhoud best prijzig is, weinig voldoening geeft.

Groot onderhoud

  • 240.500 km

Bij de 240.000 moest er een nieuwe distributieriem op. Op aanraden van deze en gene ook gelijk een nieuwe waterpomp laten monteren. Garage Korporaal (Den Haag) rekende voor het geheel €421. Heel schappelijk want een paar prijsopgaven van andere garages gaven veel hogere bedragen aan.
Ik heb inmiddels wel last van een brandend lampje op mijn dashboard. Er is iets met het uitlaatgasrecirculatiesysteem, zo bleek na uitlezen van de computer. Daar moet ik nog iets aan laten doen, maar ik maak er geen haast mee. Zo'n lampje daar wen je wel aan en op een gegeven moment ga je hem missen als hij weer uit zou zijn.

Haperingen

  • 245.500 km

Inmiddels rijd ik al weer een tijdje met een continu brandend lampje dat aangeeft dat er iets met het motormanagement aan de hand is. Dat went wel, dus ik let er niet meer op. Hij is twee keer naar de garage geweest en daar hebben ze de boordcomputer gereset. Dat hielp maar kort. Wel is bekend dat de meting van de uitlaatgassen dit heeft veroorzaakt. Waardoor dat dan komt is nog niet bekend. Zo helder is de melding bij het uitlezen blijkbaar niet. Ik merk verder niets bij het rijden en ook het brandstofverbruik is nog steeds hetzelfde. Ik kreeg van iemand de opmerking dat de EGR dicht kan komen te zitten door mijn zuinige rijstijl. ik zie nog steeds geen pufje roet achter mijn auto bij het optrekken, dus zo erg zal alles niet zijn.
Gisteren viel plotseling de cruise control uit, al na een paar km rijden. Hij weigerde de hele rit dienst, maar de eerstvolgende rit werkte alles weer. Een auto die zelf zijn tekortkomingen herstelt, ja dat is prettig.

Schiet lekker op

  • 288.888 km

13-5-2011 268.500
Inmiddels weer een APK en grote beurt achter de rug. De garage maakte een compliment over de goede staat waarin de auto verkeert en hoe goed hij er nog uit ziet gezien het aantal kilometers dat er mee gereden is. Helaas vrij kort daarna een schampschade aan de bumper opgelopen bij het achteruit rijden op een parkeerplaats. Degene die tegenover me stond reed ook achteruit. Ik steek de auto uit en er was niemand en dan zit je opeens toch tegen een andere auto aan. Jammer, maar je ziet het alleen als je er speciaal op let. We hebben het er maar bij gelaten.
Eigenlijk was er dus niets te melden aangaande de auto waar lezers iets aan hebben, behalve dat er niets te melden was. Hiermee is dan wel de kilometerstand geüpdatet.

28-7-2011 276.500
De kilometers rijgen zich probleemloos aaneen.
Twee vermeldenswaardige punten:
- ik heb nog altijd een brandend lampje voor mijn motormanagement. Ik ben er allang aan gewend en zou niet meer zonder kunnen.
- Bij schakelen slipt de tweede versnelling er nogal eens zonder weerstand in. Geen lekker gevoel. Ik heb het ook een enkele keer met terugschakelen gehad. Ik heb al meerdere auto's (vanaf 1972) gehad met exact hetzelfde euvel. Klonk, tweede versnelling is gekozen.
Geen kosten gehad vanaf de grote beurt in mei. O ja, een achterlampje dat het niet meer deed, heb ik vervangen :)

29-10-2011 288.888
De winterbandjes zitten er inmiddels weer op (ondanks de tot nu toe hoge temperaturen, maar dat kon ik niet weten).
Verder niets te melden, dus rrrrrrrrrrrrrijden maar weer.

Onverwachte tegenvaller

  • 289.000 km

Mijn ventilator aanjager heeft de geest gegeven. Kapot, vastgelopen.
Het onderdeel is binnen en morgen wordt e.e.a. gerepareerd. Beste lezers, hebben jullie wel eens een uur in een auto gezeten zonder verwarming? Is geen aanrader. Nog afgezien van ruitjes die zich lastig laten ontdooien en binnen maar al te graag willen beslaan. Beetje pech dat het juist afgelopen dagen zo koud is geworden. Ook nog pech dat dat ding nogal prijzig is. Dit is trouwens de eerste keer op 290.000 km dat ik onkosten heb. Nog een keer zo'n vreemde reparatie en er gaat een sterretje af. Trouwens, mijn cruise control heeft onlangs een haperingetje gehad. Ik ga eens rondvragen wat de oorzaak kan zijn.

Lampjes stuk

  • 295.000 km

Ik had er half november 2 H7-lampjes ingedaan, gekocht bij de Action.
Na anderhalve maand hebben ze beide vrijwel tegelijk de geest gegeven. Goedkoop is soms duurkoop. Vervangen van een lampje kost 5 minuten, dus verder geen probleem. op naar de 300.000

300.000 gepasseerd en verder

  • 315.000 km

Ik had net voor de 300.000 km een nieuwe accu nodig.
Bij de 306.000 km is de jaarlijkse grote beurt + APK uitgevoerd. Als extra zijn de remblokjes achter vervangen en is de remvloeistof vervangen.
De Octavia rijdt nog steeds zoals ik hem 3 jaar geleden op een kmstand van 170.000 van een collega overnam. De garage merkte op dat hij nog wel 200.000 km mee kan. Zo slecht ziet hij er blijkbaar nog niet uit :)
In juli heb ik eindelijk maar eens een afspraak gemaakt om twee langdurige mankementen te laten bekijken, nl een niet functionerende airconditioning en het lampje van het motormanagement dat al enkele jaren blijft branden.
De airconditioningpomp (zeg ik het goed?) is stuk. Een nieuwe kost zo'n €800. Ga ik niet doen, want dat heb ik er niet voor over.
Ze hebben de EGR van buitenaf gereinigd. Dat is niet 100% de beste oplossing, maar wie weet blijft het lampje nu uit. Totale rekening van €52. De motor lijkt iets rustiger stationair te lopen, maar dit is eigenlijk na 5 km nog nietszeggend. Het lampje op het dashboard is na deze 5 km nog uit gebleven.

Eindelijk gerepareerd, daarna verkocht

  • 329.500 km

De EGR is vervangen en nu ben ik eindelijk verlost van het brandende waarschuwingslampje op mijn dashboard.
Direct daarna heb ik mijn Octavia in de verkoop gedaan, omdat ik binnenkort te weinig kilometers rijd om een diesel rendabel te laten zijn.
Dit is het einde van mijn verslag.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.