Skoda Octavia 1.9 TDI Ambiente (2009)

autoreview

Skoda Octavia 1.9 TDI Ambiente (2009)

Signalement

UitvoeringOctavia 1.9 TDI Ambiente
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf33.000 km
KM-stand laatst201.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste verslag na bijna 50000 km O2

  • 80.000 km

In januari 2010 moest mijn 11 jaar oude Opel Astra een paar dure reparaties ondergaan. De Astra was mij tot dan toe zeer goed bevallen. Door een veranderde werksituatie moest ik meer woon-werk kilometers maken en zou een diesel wel eens voordeliger uit kunnen pakken. Ik kon in mijn prijsklasse niet een jonge gebruikte Astra diesel vinden met weinig kilometers dus ben op zoek gegaan naar een alternatief. Vond bij een Skoda dealer een jaar oude Octavia 2 hatchback 1.9 TDI Ambiente BL met slechts 33000 km op de teller. Importeur Pon was de vorige eigenaar. De carrosserie had ook nog ons favoriete kleurtje. Vrijwel hetzelfde blauw metallic als de Astra. Na een proefrit meteen verkocht en de koop was ook al snel rond. Tot nu toe geen moment spijt gehad van deze aankoop. De Octavia is ruim, goed afgewerkt, comfortabel en zeer zuinig. De stoelen zitten geweldig en met mijn 1.92m hoef ik de voorstoel niet eens in de achterste stand te schuiven. De 1.9 TDI pompverstuiver is lekker krachtig en qua geluid nog een echte diesel. Vind ik zelf niet hinderlijk maar moet wel zeggen dat de nieuwe commonrail diesels wel een mooiere loopcultuur hebben. Het is een geweldige caravantrekker. Ik vermeld er wel bij dat ik hulpveren heb laten monteren. De overhang voor en achter is bij de Octavia nogal groot. Het is een vrij lange auto gebouwd op het Golf V onderstel. Op sommige verkeersdrempels wilde de trekhaak nog wel eens het wegdek raken. Met de hulpveren is daarvan geen sprake meer. Met de caravan aan de haak zakt de achterkant niet in en is de combinatie heerlijk stabiel. Ook zonder caravan of aanhanger vind ik de auto een stabieler weggedrag hebben na de montage van de hulpveren.
Het verbruik varieert tussen de 1:18 en 1:20. Met aangekoppelde caravan is het verbruik rond de 1:11. Voor het formaat auto vind ik het verbruik zeer gunstig.
Een paar minder positieve punten aan mijn Octavia: wat gevoelig voor zijwind en afrolgeluid van de banden. De isolatie van de wielkasten had wat beter gekund.
Mijn auto is helaas niet voorzien van parkeersensoren en die mis ik toch echt wel vanwege de hoge wat onoverzichtelijke achterzijde. Die hoge achterzijde herbergt wel een enorme kofferruimte.
Het eerste mankementje heb ik inmiddels ook gehad. Vorige maand lichtte het motormanagementlampje op. Aan het rijden was niets te merken maar toch de dealer opgezocht. Bleek een uitlaatgastemperatuursensor (wat een woord) defect te zijn.
Bijna twee jaar Octavia rijden heeft mij goed voldaan. Het model is al sinds 2004 in productie, maar ik vind het nog steeds een mooie strak vormgegeven auto. Ook met deze auto wil ik een jaar of tien, elf rijden. Dan hoef ik mij in ieder geval niet druk te maken over afschrijving of restwaarde.

Update

  • 106.000 km

Na het laatste verslag weer 25.000 km verder. Helaas één keer naar de dealer voor een reparatie. Het wiellager rechts-voor bleek bij 98.000 km versleten. Ik was ook aan 4 nieuwe zomerbanden toe. En toen keerde de rust in het interieur ook weer terug. De achterbanden cupten flink en die zorgden voor de nodige overlast.
De auto blijft onverminderd zuinig. Gemiddeld zo'n 1:19. En iedere dag is het weer genieten van het zitcomfort. In deze auto is rijden niet vermoeiend, maar rustgevend. Ik ben nog steeds tevreden.

Update

  • 147.000 km

De teller staat nu op 147000 km. En ik ben nog steeds zeer tevreden. Er hebben zich sinds de laatste update geen storingen voorgedaan. Ik heb helaas wel twee keer een bezoek moeten brengen aan een schadeherstelbedrijf. Een spontaan knappende glasplaat van de carport viel natuurlijk net bovenop de voorruit en motorkap en afgelopen juni reed iemand tijdens het achteruitrijden de achterbumper van mijn geparkeerd staande Octavia stuk.
Bij 142000 km een grote onderhoudsbeurt. Meteen maar de distributieriem en de waterpomp laten vervangen. Hoefde eigenlijk pas bij 150.000 km, maar had geen zin om dit deze zomer rond de vakantieperiode te laten doen.
Het verbruik schommelt nog steeds rond de 1:19 a 1:20. Ik heb nog geen druppel olie hoeven bijvullen. De auto is uiterst betrouwbaar, zeer zuinig en onverminderd comfortabel.
Vorig jaar een nieuwe wat grotere (en zwaardere) caravan aangeschaft. De TDI heeft er geen enkele moeite mee. Met caravan schommelt het verbruik tussen de 1:11 en 1:12.
Ik hoop er nog een jaar of 5 mee te kunnen rijden. Naar verwachting zit ik dan vlak voor mijn pensionering. Als het woon-werkverkeer wegvalt kan een diesel niet meer uit en zal ik dan gaan kijken naar een geschikte benzineauto. Dit moet dan wel een goede caravantrekker zijn.

"Update 201000 km"

  • 201.000 km

De Octavia heeft net weer z'n grote onderhoudsbeurt en APK ondergaan bij de merkdealer (Broekhuis Hoogeveen). De auto is nu 8 jaar oud en het was verstandig de remvloeistof te laten vernieuwen. Ook bleek een uitlaatklem doorgeroest. Verder geennoodzakelijke reparatiesof vergangingen, dus de prijs van de grote onderhoudsbeurt viel mij erg mee.
In de afgelopen periode heb ik toch een paar keer de garage op moeten zoeken vanwege een storingsmelding aan het remsysteem. Bleek een ABS ring door corrosie aangetast te zijn waardoor een storingsmelding werd gegeven. Gebeurde kort na elkaar bij beide achterwielen. Helaas wel dure onderdelen want in het onderdeel waar de ring deel van uitmaakt is ook het wiellager opgenomen.
Ook na 200.000 km zijn de remblokken en schijven aan de voorzijde nog steeds niet aan vervanging toe.
De Octavia voldoet nog steeds uitstekend. Geen rammeltjes, zeer comfortabel, zuinig ( 1:19 a 1:20) en ruim. In een nieuwe Octavia gereden, alsmede een nieuwe Focus, maar ik zie op dit moment niet wat een nieuwe auto toevoegt. De Octavia is nog geheel bij de tijd. Ja, geen ingebouwde navigatie, maar dit zit met gratis updates wel op mijn smartphone.
De Michelin Energy Saver zomerbanden (80.000 km mee gereden) vervangen door Vredestein Quatrac 5. De GoodYear winterbanden met velgen verkocht. Tot nu toe voldoen de Vredesteins uitstekend. Veel grip op sneeuw, stil en comfortabel afrollend.
Ik blijf dus nog wel even doorrijden in deze Octavia. De auto ziet er nog zo goed als nieuw uit. Nog nooit een drup olie bij hoeven te vullen tussen de onderhoudsbeurten. Op naar de 3 ton.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens