Skoda Octavia 1.9 TDI Elegance (2007)

autoreview

Skoda Octavia 1.9 TDI Elegance (2007)

Signalement

UitvoeringOctavia 1.9 TDI Elegance
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf224.600 km
KM-stand laatst332.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aangeschaft

  • 224.600 km

Na lang zoeken eindelijk een Octavia gevonden die voldeed aan mijn eisen: 1.9 TDI, bouwjaar 2007 of nieuwer, DSG 6-bak, zwart en dan ook nog passend in mijn budget. Ik kocht deze auto van een handelaar in Oss.

De eerst km's zitten erop. De Octavia rijdt fantastisch. Er is alleen een klein probleem met de ECC; links moet ik de temperatuur zo'n 6-7 graden hoger instellen dan zou moeten. Ik laat de dealer er binnenkort naar kijken.

Eenmaal thuis heb ik direct de winterbanden van mijn vorige auto (een Peugeot 307) over laten zetten op andere velgen bij een lokale bandenboer. De winterbanden en velgen liggen nu onder de Octavia. 15" met wieldoppen is toch wel stukken minder dan 16" LMV maar goed gelukkig blijft het niet altijd winter. Direct na de wintersport gaan de wielen er weer af (tenzij er dan sneeuw ligt in NL).

Ik zet de scores voorlopig op 3 sterren aangezien ik nog niet veel met de auto heb gereden.

Probleem ECC verholpen

  • 225.400 km

De eerste duizend zit er bijna op. De auto rijdt prima. De automaat schakelt snel op, de auto voelt zeer degelijk aan. De wegligging is prima. Het motorgeluid is vooral aanwezig in de stad en bij optrekken. Rijd je 80 of 130 hoor je eigenlijk niks.

Het vermogen en koppel is ruimschoots voldoende, ik voel absoluut niet te behoefte om te gaan tunen. Wel moet ik wennen aan de remmen, deze grijpen nogal agressief aan. Ze kraken een beetje als ik bijna stil kom te staan, volgens de dealer is dat normaal en ligt dat vooral aan de manier van remmen.

Eergisteren heb ik de auto naar de dealer gebracht. Het probleem met de ECC is verholpen. Zoals ik al dacht was er een sensor defect. Geen duur onderdeel maar met arbeidsloon erbij toch 165 euro.

De dealer heeft de auto ook grondig geïnspecteerd. Gelukkig zijn er geen bijzonderheden gevonden. Ik kan er dus met een gerust hart mee op wintersport.

Verder ben ik bezig geweest offertes op te vragen voor een trekhaak. Dat valt me nog niet mee, de goedkoopste komt op 450 euro. Gelukkig heb ik geen haast, dus ik kan nog even sparen. Ik denk wel aan hulpveren, want de Octavia staat bekend om doorzakken.

Tot slot heb ik ook zelf het e.e.a. aan de auto geklust. Ik heb een iPhone-kabeltje ingebouwd alsmede de oplaadkabel van mijn TomTom. Ook heb ik een Aux-kabel aan de Stream radio gesoldeerd. Handig voor de langere ritten en het buitenland.

2k zit erop

  • 226.400 km

De eerste 2k zitten erop. Ik heb inmiddels ook 2x getankt dus ik kan iets zeggen over het verbruik. Beide keren rond de 1:14 en dat valt me eerlijk gezegd wat tegen. Ik moet er wel bij zeggen dat de eerste tank vrijwel alleen korte stukjes was. De tweede tank zat een lange rit Groningen - Rotterdam in maar ik had haast dus veel 150 km/uur gereden. Op internet lees ik andere Skoda-eigenaren met 1.9 TDI en DSG die ruim 1:16 halen. Dus er is nog wat werk aan de winkel. Wellicht heeft het ook te maken met de winterbanden.

Verder bevalt de auto gewoon prima. Er blijken een paar opties op te zitten waarvan ik geen weet had, zoals koplampsproeiers en een automatisch dimmende binnenspiegel. Ook heb ik inmiddels wat gespeeld met de maxi-DOT. Zitten wel een paar grappige opties op.

Eén ding valt me wel enorm tegen en dat is de ontvangst van de Stream-radio. Schijnt een bekend euvel te zijn. Er komt een vervanging, waarschijnlijk een Zenec. Maar dat is toekomstmuziek. Eerst op wintersport volgende week!

Wiellager kapot

  • 228.000 km

Tijdens de rit naar de wintersport begon een hoge brom zich steeds duidelijker te manifesteren. Mijn diagnose "wiellager kapot" werd door de lokale Skodadealer op het vakantieadres bevestigd. Gelukkig kon het gemaakt worden terwijl wij aan het skiën waren. Kosten: 282 euro.

Trekhaak en hulpveren

  • 229.700 km

Vandaag heb ik een trekhaak laten monteren. Trekhaakcentrum.nl had de beste prijs: 459.- voor een vaste haak met 7-polige aansluiting. Ook heb ik direct hulpveren van hulpverenshop.nl laten plaatsen. De trekhaakboer heeft ook een compleet nieuwe antenne (incl. voet) geplaatst. Dit i.v.m. de zeer slechte radio-ontvangst.

Zomerbanden er weer onder gezet

  • 229.800 km

Vanmorgen de zomerbanden er weer onder gezet. Hierbij gebruik gemaakt van de momentsleutel van Lidl, die afgelopen week in de aanbieding was voor slechts 19 €. Ik ben reuze benieuwd naar het verbruik op zomerbanden.

De nieuwe antenne lijkt overigens het probleem met de slechte radio-ontvangst te hebben opgelost.

Nieuwe schokbrekerhoezen

  • 221.000 km

Vorige week ontdekt dat één van de schokbrekerhoezen (achter) kaduuk was. Snel even laten fixen bij de Kwikfit. Gelukkig geen dure reparatie (90 euro).

Verbruik op zomerbanden is aanzienlijk beter dan op winterbanden. Laatste tank 1:16,5, hetgeen me tevreden stemde.

Verder geen klagen over de auto, hij rijdt prima. Het probleem met de slechte radio-ontvangst is inderdaad opgelost door de nieuwe antennevoet.

Airco kapot

  • 224.500 km

De airco stonk een beetje dus ik dacht ik rijd even langs de Kwikfit voor een beurtje. Diagnose: compressor kapot en wellicht nog meer. Schijnt een bekend probleem te zijn bij VAG; de aircopompen houden er na 200k km mee op. Naar de aircospecialist gereden. Grapje gaat me 1000 euro kosten. Compressor naar de haaien en daarnaast ook de condensator en een of ander ventiel.

Auto moet ook voor APK + beurt dus het wordt een leuke rekening. Wordt vervolgd.

Airco gerepareerd

  • 224.650 km

De airco is gerepareerd. Uiteindelijk contant kunnen betalen dus 21% korting bij een garagebedrijf via een collega. De aircospecialist had (helaas) de juiste diagnose, dus zowel de pomp als de filter/droger/condensator als het ventiel moesten vervangen.

Auto is ook APK gekeurd, heeft een grote beurt gehad, de DSG bak heeft onderhoud gehad en er zijn twee nieuwe Michelin banden achter gemonteerd. Dat laatste was strikt genomen niet nodig, maar de auto maakte zoveel lawaai dat de monteur het wel aanraadde (cuppen). Profiel was nog 3,5 mm. Hij had gelijk, de auto rijdt nu veel stiller. En niet onbelangrijk: de airco werkt veel feilloos. Advies monteur: airco altijd aan, het koudemiddel smeert namelijk de pomp. Totale rekening was 1300 euro, ai...

Airco wéér gerepareerd + PDC stuk

  • 235.300 km

Afgelopen zaterdag bleek dat de airco het weer niet deed. Dus de auto deze week weer langs gebracht. De splinternieuwe pomp (geen revisie) bleek niet goed en er zat ook nog een lekje in een leiding. Is allemaal keurig gerepareerd zonder kosten.

Helaas is hebben twee parkeersensoren (LV en RV) het begeven tijdens het terugzetten van de bumper.

Ik heb nu op Marktplaats twee nieuwe originele sensoren besteld. Ik zal deze zelf proberen te plaatsen.

Parkeersensoren vervangen

  • 227.400 km

Gisteren met een collega de bumper eraf geschroefd en de buitenste twee parkeersensoren voor vervangen. En passant ook direct de xenons vervangen, die begonnen namelijk af en toe te knipperen en ik heb begrepen dat ze dan aan vervanging toe zijn. Op eBay kocht ik er twee voor 80 euro. De dealer vraagt voor dit klusje 140 euro PER STUK.

We hadden de boel binnen het uur klaar maar helaas is het probleem met de parkeersensoren niet opgelost. Dus vandaag weer naar de garage gereden om de boel te laten uitlezen. Zelfde storing als voorheen. Waarschijnlijk ergens corrosie op een kabel. Breng de auto woensdag weer langs.

PDC gemaakt en radio ingebouwd

  • 227.800 km

Woensdag de auto opgehaald bij het garagebedrijf. De sensoren zijn gemaakt. Het bleek uiteindelijk toch een kleine kabelbreuk te zijn; de complete kabelboom van de sensoren is vervangen. Heb niks hoeven betalen, gelukkig.

Ook heb ik besloten toch de Stream-radio voorlopig op zolder te leggen. De radio-ontvangst is namelijk bedroevend en de nieuwe antennevoet het dit probleem eigenlijk niet verbeterd. Ik heb voor 110 euro Sony MX4000BT gekocht; een uitstekende 4x52W radio met ingebouwde Parrot-module en externe microfoon. Ook muziek streamen werkt perfect. Een inbouwframe, dashboardpaneel, adapter voor de antenne-aansluiting en ISO-stekker kocht ik 2e hands via het Skodaforum voor 35 euro. Geen geld. Ik heb de boel afgelopen week ingebouwd; het werkt perfect en ik ben er erg blij mee!

Eerste 20k staat erop

  • 244.000 km

De eerste 20k staat erop. Ik ben afgelopen maand met vakantie geweest. Aanhanger erachter, op en neer naar Zuid-Frankrijk. Geen centje pijn, zo'n aanhanger is geen enkel probleem voor deze motor. Op de terugweg (38 graden) liep de watertemperatuur bergop wel iets op maar schokkend werd het nooit. De gerepareerde airco deed 't ook perfect, wat heel fijn was in Zuid-Frankrijk.

Helaas is de radio-ontvangst nog steeds niet wat het moet zijn. Ik moet nu kijken hoe dit op te lossen valt. Misschien een nieuwe kabel trekken.

Sensor vervangen

  • 247.000 km

Het lampje "uitlaatgasemissiesysteem" begon pardoes te branden. Gelukkig ging de motor niet in noodloop, want ik moest nog van Amsterdam naar Groningen. Afijn, even een afspraak gemaakt bij een specialist (JB Autoservice). De boel uit laten lezen, ik was voorbereid op het ergste maar het bleek slechts een druksensor te zijn. Sensor vervangen (klaar terwijl ik wachtte). 147 euro's armer maar probleem wel opgelost! Monteur heeft ook nog even geluisterd naar het 2 massa vliegwiel maar volgens hem kan deze nog wel even door. "Hij zit er wel een keer aan te komen", luidde zijn commentaar.

Kleine beurt

  • 249.800 km

Kleine beurt laten uitvoeren. Nieuwe remblokken voor was de enige echte kostenpost. De monteur had dit de vorige keer al aangekondigd. Verder nieuwe ruitenwissers laten monteren. Zelf had ik 3 weken geleden al een nieuwe VARTA accu gemonteerd, de accu liep namelijk op z'n laatste benen. Ik moet maar vast gaan sparen voor de volgende beurt, want dan is de distributieriem aan de beurt...

Gordelwaarschuwing

  • 258.000 km

De laatste maanden begint de gordelwaarschuwing steeds te piepen terwijl ik mijn gordel gewoon om heb (ik draag mijn gordel overigens altijd). Waarschijnlijk is een sensor in de stoel of in de clip defect. Uitprogrammeren leek mij goedkoper dan een nieuwe sensor monteren. Helaas kon mijn eigen garage dit niet voor elkaar krijgen met hun Bosch Diagnostisch systeem. Daarom maar even naar de dealer gereden; voor 20 euro waren ze daar gaarne bereid mij te helpen.

Verder rijdt de auto nog altijd goed. De turbo begint wel af en toe harder te fluiten, volgens de dealer moet ik ermee door rijden tot ie klapt maar op internet lees ik dat ik 'm ook kan laten reinigen bij een specialist voor 250 euro. Ik twijfel nog wat ik zal doen.

Grote kosten

  • 264.000 km

Ik was er al bang voor, maar de grote kosten komen er nu aan. Vorige week donderdag de auto naar JB Autoservice (VAG specialist) gebracht. In eerste instantie voor een beurt + distributieriem (moet bij 270k). Ook afgesproken om naar de fluitende turbo te laten kijken. Die turbo bleek "slechts" een pakking te zijn, helaas kwam er ook naar voren dat het 2 massa vliegwiel stuk is en dat de DSG bak olie lekt. Ook zijn er twee hoezen van de homokineten aan vervanging toe. Op donderdagavond goed nagedacht of ik de auto nog wilde houden. Ik had nog geen prijsopgave omdat de grote baas die dag vrij was. Donderdagavond de auto maar eens op MP gegooid om te kijken hoeveel deze nog op zou brengen. Welnu, dat viel niks tegen: ik schat zo tussen de 4000-4250 (inclusief de gebreken).

Afijn, vrijdagochtend naar JB gereden om te overleggen. Na een beetje rekenen en onderhandelen kwamen we op 2500 euro. Voor dat geld vind ik wel de moeite waard om de auto nog te houden, al heb ik wel ernstig getwijfeld.

Auto eindelijk weer terug

  • 264.800 km

Bijna 3 weken ben ik mijn auto kwijt geweest. De garage was een week met vakantie en er waren een hoop wachtenden voor me. Er moest bovendien veel gebeuren: beurt, distributieriem, 2-massa vliegwiel. Daarnaast nog 2 keerringen van de versnellingsbak (lekte olie). Ook bleek de tandempomp defect. Verder twee aandrijfashoezen. De complete EGR-klep is verwijderd (incl. koeler) en uitgeprogrammeerd. Omdat het motormanagement hiervoor toch aangepast moest worden heb ik besloten direct nieuwe software van JD te laten inladen. De auto heeft nu 140 pk / 320 Nm i.p.v. de oorspronkelijke 105 pk / 280 Nm. Een gigantisch verschil moet ik zeggen. Vooral inhalen op de snelweg gaat stukken makkelijker. De totale rekening was met 3188 euro bepaald niet mals...

Inmiddels alweer 2 langere ritjes met de auto gereden en ben voorlopig erg tevreden. Hopelijk nu 30.000 km zonder kosten!

Nieuwe ruit + banden

  • 267.500 km

Met de voor veel geld gerepareerde Skoda naar Zuid-Frankrijk op en neer gereden. Geen centje pijn, de auto rijdt na chiptuning echt vele malen beter. Vooral inhalen op de snelweg bij snelheden van 100-120 naar ca. 140 gaat vele malen makkelijker. Het is wel even wennen aan het gaspedaal want de auto reageert wat agressiever. Als je rustig wilt rijden moet je dus echt een fluwelen voet gebruiken. Qua verbruik merk ik weinig tot geen verschil met voor de chiptuning.

Helaas kwam er op de heenweg wel een sterretje in de voorruit door een steenslag en al snel werd dit een behoorlijke scheur. Even gebeld met de verzekeraar en ik kon ermee naar Zuid-Frankrijk; geen probleem.

Ik ben nu een paar dagen terug en heb de boel vandaag laten repareren bij Autotaalglass in Groningen. Perfecte service en het resultaat mag er zijn. Omdat ik geen eigen risico heb betaalde ik niks.

Daarna even doorgereden naar Hemmes Bandenservice in Winschoten voor 2 nieuwe voorbanden. De oude waren al door de slijtageindicatoren heen, dus dat werd echt tijd. Nog eventjes aan gedacht om over te stappen op 17", maar ik heb al genoeg geld aan de auto uitgegeven de laatste tijd dus heb ik hier toch vanaf gezien. Afijn, voor 150 euro zijn 2 nieuwe Goodyear banden gemonteerd in de maat 205/55/16.

APK

  • 273.000 km

De auto is weer APK gekeurd. Na de laatste rekening verwachtte ik geen kosten en die waren er ook niet, ja op één lampje na dat niet op de rekening stond. Wel eventjes de airco laten bijvullen. Voor minder dan 100 euro was ik klaar.

Nieuwe velgen en banden

  • 277.000 km

Ik ben nogal een ijdeltuit en in die hoedanigheid had ik besloten dat ik 15" stalen velgen voor de winter echt geen gezicht is onder deze auto. En ook de zomervelgen van 16" vond ik wat aan de kleine kant. Wekenlang heb ik Marktplaats in de gaten gehouden voor een goede deal, wat uiteindelijk ook resultaat opleverde. In Eelde kocht ik voor slechts 150 euro een setje originele Audi RS6 17" velgen. Via de Duitse eBay kocht ik er een setje naafdoppen met Skodalogo voor (11 euro). Ondertussen had ik de winterset ook al verkocht. Bij de bandenboer kon ik de 16" zomerbandjes met een beetje bijbetalen inruilen voor nieuwe Vredestein winterbanden. Op de 17" velgen zijn ook Vredesteins gekomen. Visueel is het absoluut een verbetering! (zie foto).

Eibachs, DSG en DPF

  • 278.000 km

Een aantal maanden geleden had ik een setje Eibach-veren (sportonderstel) gekocht via een aanbieding, maar tot dusver had ik nog geen tijd gehad om deze te laten monteren. Ik had er tot op dit moment hulpveren onder zitten (doorzakken is een bekend probleem, ook zonder caravan) maar die zorgen er wel voor dat de auto érg hoog op z'n poten staat. Eibachs verlagen de auto en zijn bovendien progressief waardoor de auto ook veel minder doorzakt.

Vandaag is de boel dan eindelijk gemonteerd, en wel door VVT in Marum. Ik wilde daar sowieso eens kijken, want het is een bekend en gewaardeerd adres in het VAG-wereldje, het is voor mij een stukje dichterbij dan JB Autoservice (die trouwens ook heel goed is).

VVT heeft behalve de Eibachs ook nog eventjes de DSG basisafstelling gedaan. Ik vond namelijk dat de DSG wat laat (en daardoor agressief) opschakelde na de tuning, ook bij weinig gas. Van 2>3 ging pas bij 2500 tpm, terwijl ik dat bij weinig gas liever bij 2000 tpm zie. Dit probleem is nu opgelost, zonder dat hier ook maar enige kosten voor berekend zijn. Top service!

Ook heeft VVT, wederom zonder extra kosten, de warmestartcorrrectie die bij de chiptuning zat, teruggedraaid. Dat is namelijk bij een BLS-motor helemaal niet nodig en zorgt er juist voor dat de motor heel lomp start (wat me al opgevallen was).

Tot slot heeft VVT ook mijn DPF leeggehaald. Strikt genomen was dit niet echt nodig al merkte ik wel dat de auto steeds vaker begon te regenereren terwijl het verbruik met moeite op 1:15 lag. Ik ben heel benieuwd naar het verbruik zonder roetfilter.

Update

  • 294.500 km

Hoogste tijd om nog eens wat te schrijven over de Tjech, die nog altijd in mijn bezit is. Omdat de vreselijke stoelen wel erg begonnen te irriteren heb ik via een Volvo-specialist twee V70-stoelen gekocht. De firma B&S in Hoorn heeft deze vakkundig ingebouwd. Het resultaat is verbluffend. Lange ritten zijn een feest geworden. Dit had ik veel eerder moeten doen.

De laatste maanden zijn er flink wat kilometers gemaakt met onze pakezel. Allereerst de zomervakantie naar Zuid-Frankrijk (3500 km totaal) en recentelijk nog een retourtje Zwitserland, toch ook goed voor een verdienstelijke 2200 kilometer. Op een afgebroken koelvin na (reparatie dik 400 euro, complete unit moest vervangen worden...) geen problemen gehad. Verbruik blijft met 1:15 gewoon hoog. Sprak toevallig vorige week nog een monteur van de lokale Skoda-dealer die zei dat dit helaas normaal is voor mijn motorcode BLS. Met andere motorcodes kun je wel 1:20 halen.

Vandaag heeft de auto weer z'n jaarlijkse 30k-beurt gehad (met APK) waarbij als extra bij kwam de schijven en blokken achter. Die zaten er al een tijdje aan te komen dus ik daar keek ik niet van op. Verder was er weinig spannends te melden. Lampje hier, lampje daar en dat was het wel.

Mijn vrouw wil nog altijd graag een V70 hebben maar ik vind de Tjech nog altijd goed bevallen en het nieuwe model V70 is me nog iets te duur. Zodra deze structureel onder de 10k komen ga ik eens kijken. Tot die tijd blazen we gewoon door in de Tjech, die nu bijna 3x Christus heeft gezien!

Weinig spannends

  • 302.000 km

Inmiddels heeft mijn Tjechische pakezel 3x Christus gezien. Eigenlijk valt er weinig spannends te melden. Hij rijdt nog steeds prima.

En weer niks bijzonders

  • 323.000 km

De auto is weer voor z'n jaarlijkse beurt/keuring geweest. Aangezien ik bijna precies 30k per jaar rijd kan ik de keuring mooi combineren met de beurt. Behalve regulier onderhoud dit keer geen bijzonderheden. De DSG-olie is ververst (moet om de 60k). Verder grote beurt. Airco had ik voor de vakantie nog even laten servicen bij een specialist, dus dat hoefde nu niet.

Oliedrukprobleem

  • 330.000 km

Net nu de Octavia bezig was aan een lange periode zonder reparaties ging het mis. Gisteren wilde de auto niet starten en gaf de maxi dot na enig twijfelen de melding "no oil pressure, contact dealer". Nu heb ik één geleerd: rijden zonder olie is geen goed idee. Olie gepeild en dit was goed, dus de buurman me naar de garage laten slepen. Het oordeel zal vandaag of morgen wel volgen. Fingers crossed, wordt het een dure reparatie dan kies ik eieren voor mijn geld en neem ik afscheid van deze Tjech.

Toch geen oliepomp?

  • 330.030 km

De garage belde met de melding dat men 1,5 liter olie heeft bijgevuld. Vreemd, want te weinig olie kan nooit verklaren waarom de auto niet wilde starten. De garage kon 'm overigens zo starten, zonder problemen. Bovendien had ik de olie gepeild, misschien verkeerd afgelezen. Ook vreemd is dat er in 7.000 km 1,5 liter is verbruikt, terwijl de auto tot dusver vrijwel niks gebruikte.

Hij blijft

  • 330.600 km

Afgelopen dagen overwogen de Skoda te verkopen maar het verstand heeft het toch gewonnen van de emotie. Ik heb een nieuw brandstoffilter geïnstalleerd uit voorzorg.

De Tjech blijft dus. Wel tijd om de tussenbalans op te maken, want dat deze auto niet het eeuwige leven heeft is nu wel duidelijk ;)

De plussen
- enorme kofferbak
- relatief goedkoop in de wegenbelasting
- veel filmpjes op YouTube (zoekterm reparatie+Golf 5)
- ik vind 't geen lelijke auto
- DSG
- lekkere motor, zeg na tuning snel zat
- veel opties voor weinig pegels

De minnen
- enorme onderhoudskosten
- zeer matige stoelen
- trekhaak raakt de grond (ook voor de verlaging)
- doorzakken (opgelost met verlaging)
- de mijne is helaas niet zuinig (max. 1:16)
- slechte radio-ontvangst
- cuppende achterbanden

Goed, voorlopig blijft ie dus. Ik wil minimaal de 400k halen en eigenlijk doorrijden tot de volgende distributieriemwissel (414k).

VERKOCHT

  • 332.000 km

Mijn vrouw belde me gisteravond. Auto klonk als een helikopter. Omgedraaid en andere auto geleend. Vandaag bij een lokale garage even bekeken. Diagnose: klep kapot. Alle kleppen zouden vernieuwd moeten worden, kop vlakken en mogelijk de nokkenas. Had ik geen trek in. Auto op Marktplaats gezet en er nog een redelijke prijs voor gekregen. Einde Skoda. Met ruim 6,5 cent per kilometer aan onderhoudskosten was dit de slechtste auto die ik ooit heb gehad. Voor mij nooit meer VAG.

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.