Skoda Octavia 1.9 TDI Business Edition (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia 1.9 TDI Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In November 2007 deze auto als leaseauto ontvangen. Gekozen voor de Octavia, voor goede prijs/kwaliteit verhouding. Deze Buisiness-edition viel net binnen de grenzen van de max lease-prijs.
Bijzonder complete auto met bijna alle opties die je je kunt wensen...regensensor (kom ik op terug), automatisch dimmende binnespiegel, xenon verlichting, enorm veel vakjes en bakjes, koplamsproeiers, maxidot display, parkeersensoren voor&achter (bij hatchback zeker aan te raden) etc.
De auto rijdt prima. Ondanks zijn 1.9 diesel nog vrij pittig. Je merkt wel dat het een golf-onderstel heeft en auto hier eigenlijk iets te groot voor is (te kleine wielbasis). Dat wil zeggen dat auto niet als een huis op de weg ligt, vooral bij veel zijwind goed te merken. Motorgeluid is acceptabel. Redelijk wat windgeruis. Vreemd is dat als het regent je steeds denkt dat het lekt. Dit is niet het geval, maar komt door de wind die de regen tegen zijruiten slaat.
Na veel peinzen toch maar het dure soundsysteem (12 speakers+versterker) en 6 CD wisselaar (in dashboard) audiosysteem gekozen, omdat geluid tijdens proefrit zo tegen viel. Eerlijk gezegd spijt van. Inderdaad het geluid is beter, maar bij lange na niet zoveel geld waard. Je hebt veel te weinig mogelijkheden om geluid af te regelen op zoveel speakers. De tweeters zijn te luid en de bas is veel te veel. Uiteindelijk redelijke setting gevonden. Ik zou aanraden een niet skoda-radio te kiezen en eventueel zelf extra speakers en versterker te monteren. Goedkoper en beter geluid.
Maxidot is leuk speelgoed. Je kunt verschillende dingen nu zelf instellen die normaal alleen dealer kan. Bijv automatisch sluiten deuren bij wegrijden, verlichting blijft nog even brander bij uistappen enz. Leuk om allemaal te kunnen instellen, maar over het algemeen stel je het 1x in en doe je daarna niets meer mee.
Gekozen voor de lichte bekleding (ivory), omdat dit de auto nog ruimer en luxer doet lijken. Verschillende mensen dachten dat ik leren bekleding had. Vindt het nog steeds mooi, maar je moet wel voorzichtig zijn want het is heel besmettelijk...
Betrouwbaarheid na 20dk is uitstekend te noemen aangezien tot nu er nog nooit een hapering, defect o.i.d. is geweest!
Helaas moet ik hem volgende week inleveren i.v.m. andere job.
Kortom: goede auto voor redelijke prijs. Verwacht echter geen topkwaliteit. Heb ook redelijk veel gereden in Volkswagen Passat en qua opties ruimte etc redelijk vergelijkbaar. Echter de Volkswagen voelt toch een stuk meer solide aan qua materialen en weggedrag (regensensor werkt wel goed!!). Maar ja die is dan ook duizenden euro’s duurder.
PROBLEMEN
Rammeltjes:
Rechter deurpaneel rammelt door bas van audiosysteem. Dealer heeft deurpaneel vervangen, maar dit heeft niet geholpen. Moet dit nogmaals laten nakijken.
Vakje midden in het dashboard resoneert bij bepaald toerental -> even klepje open en dicht en probleem binnen kwartier gefixed. Moet dit nog na laten kijken.
Regensensor: pfff...dat ding weet niet wat ie wil. Bij motregen gaat ie op standje ’oma’ en bij veel grote druppels vraag je je af of ie vandaag nog gaat wissen. Ja, inderdaad er zit ook een knop waarmee je de gevoeligheid kan instellen, maar het maakt niet uit wat je kiest. De schaalverdeling van de gevoeligheid is van ’kwaad’ tot ’erger’! Tegen dealer verteld en antwoord was: ’als ie het doet dan doet ie het en wij kunnen er niets aan repareren dan...’
na 10k: Olielampje ging branden -> ongeveer 0,5 liter bijgevuld.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.