Skoda Octavia 1.6 Business Edition (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia 1.6 Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 147.500 km |
Na ruim drie jaar..
- 138.000 km
Om de ervaringen van bijna 140.000km octaviarijden niet verloren te laten gaan zojuist besloten om een review aan te maken. Ik hoop dat ik zo iemand weer wat verder kan helpen met onderstaande informatie..
EInd oktober 2006 mijn nieuwe (lease) octavia opgehaald. Cappuccino-beige, vind ik nog altijd zeer geslaagde keuze. Bus.edition, dus compleet met xenon, regensensor, lichtsensor, klimasysteem etc. Enige aanpassing was een setje verlagingsveren, waardoor ie net 2 cm lager staat. Voor het oog stukken beter en ook qua rijcomfort geen verkeerde keuze. Wel even oppassen voor de drempels wanneer vol beladen..
Pluspunten
Voor een 1.6 zonder multikleppen techniek vind ik het blok netjes presteren, was bang dat het behelpen zou zijn. Verbruik is ongeveer 1:10, op LPG. Door de (kleine!) ringtank is de actieradius beperkt tot dik 350 km, dat had ik achteraf anders gedaan, is echt te weinig. Voor t werk regelmatig naar Alkmaar (vanaf eindhoven) en dan haal je heen en terug niet eens op één tank.
Gezien de lage prijs bij aanschaf vind ik de auto zeer compleet. Dit is met name het business-pakket, laat weinig te wensen over. Auto oogt ook erg volwassen, niets om je voor te schamen.
Laadruimte is erg groot; onlangs als vervangende auto een bmw 3-serie touring meegekregen (zie: minpunten..) en daar paste mijn bagage nèt in. Was even schrikken, want had complete wintersportuitrusting bij me, en het moest toch echt mee naar huis. Overigens reed de bmw wel een dikke klasse beter, maar dat mag ook wel, met € 45.000,- voor een 318i..
Minpunten
Betrouwbaarheid. Helaas toch wel wat dingetjes gehad, met name elektronisch. Cruisecontrol bediening na 2,5jr vervangen, en opnieuw soms haperingen. Bij het afhalen van de auto stond de volgende octaviarijder met uitgevallen cruisecontrol al te wachten. Infodisplay valt soms uit. Incidenteel melding van defecte verlichting,auto opnieuw starten en er is niks meer aan de hand.
Onlangs, onderweg terug vanaf wintersport, uitgevallen met een versnellingsbakdefect. Inmiddels zijn bak en koppeling volledig vervangen. Ik begreep van ING carlease dat dit vrij uitzonderlijk is, dus ik heb denk ik gewoon pech gehad. Mag niet gebeuren na ruim drie jaar.
Paar keer terug geweest voor afstellen xenon, leidde tot overlast bij mede-wegebruikers. Misschien hangt dit samen met het verlagen, maar de automatische koplampafstelling werkt niet goed bi belasten van de auto. Nu maar setje inbussleutels in de auto liggen, om voor vakantie etc ze handmatig bij te stellen, is twee minuten werk.
Tenslotte vind ik het afrolgeluid van banden en windgeruis vrij nadrukkelijk aanwezig, maar misschien wat verwend door vorige auto.
Voor de audio-liefhebber..
Oh ja, voor de audio-fanaat is de plaatsing van de luidsprekers een drama. Woofers in voorportieren stralen recht tegen je bovenbeen aan, weet niet wie dat bedacht heeft. Ook zijn portieren nogal gevoelig voor rammels wanneer de standaard audio wordt vervangen door steviger spul. Volgende keer geen uitgebreide hobby-inbouw meer, niet in een octavia iig.
Resumé
Al met al erg plezierige wagen, gemiddeld 43.000 per jaar mee gereden, eigenlijk bijna altijd naar volle tevredenheid.
Jammer dat de octavia modeljaar 2010 zo weinig veranderd is; vind het een beetje jammer om opnieuw vier jaar in nagenoeg dezelfde auto rond te rijden, al zou de 1.8 tsi me wel trekken, met een abt-chippie.
Update ivm pech
- 138.500 km
En de inkt van de vorige review is nog niet droog, of we staan alweer bij de dealer.
Dit weekend melding 'emissions workshop', dus vanmorgen naar de dealer. Deze keer blijkt de katalysator defect, deze moet vervangen worden. E.e.a. hangt mogelijk samen met het rijden op LPG, dit heeft hogere (uitlaatgas?)temperaturen tot gevolg.
HOe dan ook vind ik drie jaar en drie maanden een erg beperkte levensduur voor een katalysator.
Helaas.. weer pech
- 145.000 km
Tsja, alhoewel ik te spreken ben over de auto heb ik 'm helaas weer een paar dagen bij de dealer achter moeten laten. De auto gaf in de vijfde versnelling een fluittoon, die uit de versn.bak leek te komen. Bij de (geplande) beurt dus maar gevraagd of ernaar gekeken kon worden en helaas.. moest de bak er weer onderuit. Vijfde versnelling bleek niet in orde, hoewel er dus drie maanden geleden een andere bak/koppeling onder is gekomen. Verder is meteen de katalysator vervangen en bleek een wiellager gaar, ook vervangen dus. Kan er al met al niet echt enthousiast van worden.
Nieuwe auto besteld!
- 147.500 km
En omdat de einddatum van het leasecontract inmiddels in zicht komt, is de opvolger van de octavia besteld.
Het is een VW golf geworden (vertrouwen in VAG nog niet verloren..), een 1.4 tsi 160pk DSG om precies te zijn. Na de octavia wilde ik wel weer 'n keer wat meer vermogen, dus de golf gaat na levering nog bij Abt op bezoek voor een anabolen-kuur..
Ik heb in de tijd dat de bak van mijn octavia (opnieuw) gerepareerd werd een golf meegekregen als vervanger, rijdt gewon heel erg goed. Beslist veel stiller dan de octavia (voor mij een belangrijke reden om niet weer een octavia te nemen) en in de juiste uitvoering een mooie, compacte auto. Ook nog gekeken naar een superb; erg fraai, waanzinnig groot en goed betaalbaar, maar voor mij in de huidige omstandigheden TE groot.
Helaas heeft de golf wel een levertijd van 16 weken, dus we gaan zien of de octavia het zolang nog volhoudt..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren