Skoda Kamiq 1.0 TSI 110pk Greentech Sport Business (2023) #2

autoreview

Skoda Kamiq 1.0 TSI 110pk Greentech Sport Business (2023)

Signalement

UitvoeringKamiq 1.0 TSI 110pk Greentech Sport Business
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf80 km
KM-stand laatst25.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een Skoda Kamiq, da's weer eens wat anders

  • 2.500 km

KM stand 2500 km.

Sinds een maand rijd ik onderstaande Skoda:
Skoda Kamiq Sport Business 1.0 TSI 81 KW Automatisch 7-traps DSG
Opties: Achteruitrijcamera
Easy start (Sleutelloos starten)
Navigatie Pakket
Regensensor en lichtassistent
SKODA Connect
Travel Assist Pakket
Trekhaak, wegklapbaar
Variabele bagageruimtevloer

Hiervoor reed ik 4 jaar in een Volkswagen T-Cross 70 kW handgeschakeld, naar volle tevredenheid, maar deze was voor de nieuwe lease periode te duur geworden, omdat ik besloot automaat te gaan rijden.
De auto werd door de garage op het werk bezorgd, en de eerste echte rit was 80 kilometer naar huis.
Tijd om iets in te stellen had ik niet.
Ik moet zeggen dat het wel wennen was!, de auto rijdt wat feller dan gewend.
Ook dit zitting van de stoelen lijkt wat smaller dan gewend door de hoge “wangen” aan de zijkant van de zittingen.
De middenarmsteun is niet in hoogte verstelbaar, dus daar had ik binnen 10 minuten al de “ruitenhamer” onder gelegd waardoor deze iets hoger kwam te staan.

De felheid van de auto was vooral te merken bij de ACC waarbij de auto, voor mijn gevoel, laat remt voor een voorligger, en behoorlijk had optrekt.
Het instelmenu van de auto is behoorlijk uitgebreid en instellingen staan niet op altijd logische plaatsen.
Zo vond ik wel de instelling voor rijden, en deze staat standaard op “Sport”, er zijn 4 standen en de stand Eco was weer te sloom, dus kwam ik uit op “normaal”.
Instellen tijdens het rijden is niet aan te raden, omdat bediening van het scherm behoorlijk de aandacht van de weg afleidt.
Ruimere instellingen, zoals koppeling met de telefoon en activeren van een abonnement voor entertainment en navigatie, kan alleen bij stilstand, en je hebt er 2 sleutels bij nodig.

De volgende dag bleek de ACC een eigen wil te hebben, hij/zij verteld mij welke snelheid ik moet aanhouden.
Want of het door lezen van borden onderweg of via de navigatie komt weet ik niet, maar als ik vind dat ik 110 km/h mag rijden, dan vindt Skoda ineens dat dit naar 100 terug moet.
Ook na herstel naar 110, gaat deze 10 minuten later weer naar 100.
En dat gebeurt vanzelf, de auto gaat een andere snelheid aanhouden.
Bij Den Bosch ging de Kamiq ineens 2 versnellingen terug om door te accelereren naar 130 (terwijl dat echt niet toegestaan was).
Bij Eindhoven bleek hij/zij steeds voordurend terug te springen naar 80 km/h.
Ik wist niet hoe snel ik dit er uit moest hebben, en gelukkig zijn er meerdere mensen met de zelfde “klacht” en vond ik waar ik de instellingen moest aanpassen.
Een ander vreemde optie vind ik dat ik in het donker naar mijn verlichte voeten moet kijken, want daar zit een lampje.
Irritant en afleidend, gelukkig is daar een instelling voor, en het kan uit.

Zoals gemeld, reed ik een T-Cross, en de Kamiq lijkt iets kleiner van binnen, maar de lengte van de auto is groter.
De neus blijkt zo’n 20 cm langer te zijn.
De auto rijdt verder heel netjes, en heeft meer vermogen dan de T-Cross.
Dat merk ik vooral bij het wegrijden bij een stoplicht.
Je geeft makkelijk net iets te veel gas waardoor ik bij regen moet uitkijken dat de banden in de 2e versnelling niet gaan spinnen.
Het stuur is kunststof met een motief waardoor het op leer moet lijken.
Het is eigenlijk best een dun stuurtje.
Tijdens rijden tik je de versnellingspook makkelijk naar rechts waardoor deze ineens in Manual staat.
Dat gebeurt al als ik een zonnebril uit het vak onder de bediening van de airco pak.
De auto schakelt nog wel terug, maar niet meer “op”, of je krijgt een melding dat de auto toch beter in automaat kan staan.
De radio is standaard DAB, en daar ben ik over het algemeen niet zo’n fan van.
Je kan wel FM zenders selecteren, maar als er een DAB variant van is, wordt deze altijd gekozen.
In DAB valt een zender nog wel eens weg als je in de file naast 2 vrachtwagens staat of bij grote metalen geluidswallen.
FM doet het gewoon altijd, ook in tunnels en garages.

Het is voor autofabrikanten makkelijker een groot touch-screen te monteren dan knoppen voor instellingen.
Gelukkig is dit voor de airco nog gebleven, maar alle andere zaken zijn naar de tablet verhuisd.
Dat is niet altijd fijn, want als ik MP3’s afspeel (kan alleen via stick met USB-C aansluiting), dan moet je scrollen met je vingers en dat leidt snel af.
Een draai/druk wieltje is veel beter.
Ik had een paar auto’s terug een Opel Meriva.
Die had op de middenconsole een grote draai/druk knop met pijltjes boven op.
Dat vond ik echt SUPER, dus fabrikanten, ga dat AUB overnemen, dat komt de verkeersveiligheid echt ten goede.

Het verbruik valt me tot nu toe een beetje tegen, nu hoef ik de benzine niet zelf te betalen (lease), maar om de 2 dagen te moeten tanken is ook niet fijn.
Het verbruik is ongeveer 7 ltr/100 km. En dan rijdt je (met nog 3 liter in de tank) krap 700 km op de 50 liter tank.
In de T-Cross reed ik ook net zo ver, maar die had een 40 liter tankje.
Ik moet wel bekennen dat het verbruik daarvan beter werd toen de auto echt ingereden was, dus wellicht wordt het nog beter.











Update ervaringen

  • 11.000 km

Even een korte update sinds de vorige recensie.
Eigenlijk is alles nog ongewijzigd qua ervaringen, maar er is wel te melden dat het verbruik verbeterd is, ik kan nu 800 km rijden op een tankinhoud.
Er wat zaken dit toch wat irriteren, en een er van is dat de ventilatie niet handmatig harder te zetten is.
Ik vind dat handig bij opwarmen van de auto, nu gaat de ventilator alleen harder draaien als ik deze op maximaal verwarmen zet, of op ontwaseming.
En dat terwijl deze via de instellingen ook al op maximaal staat.

Maar wat me echt mateloos irriteert, is dat de muziek USB stick de volgende dag ALTIJD op nummer 1 van de lijst begint, en niet waar ik was gebleven met luisteren.
Dat doet hij wel op de dag zelf, ook na een paar uur, dan gaat de muziek verder met waar ik daarvoor was gebleven.
Dit vind ik echt een minpunt.
het klinkt overtrokken, maar de bediening van het muziek menu via het scherm is tijdens het rijden toch al sterk afleidend.
Nu moet je navigeren naar de lijst, daarna naar welke lijst, dan naar de mappen structuur op alfabet, en daarna naar het nummer.
Hopelijk lost Skoda dit nog via een update op.

Over updates gesproken, ik heb de auto nu net aan 3 maanden, maar ik heb al een stuk of 4 updates voorbij zien komen.

Korte update

  • 25.500 km

Een korte update.
Het valt me op dat front assist wel een melding geeft, maar niet tot een remactie overgaat.
Ook bladeren door het uitgebreide menu en internet, kom ik er niet uit.
De melding is: piepen en een rood symbool in het display.
Maar geen remmen, terwijl ook op internet dit wel zo staat beschreven.

Het "probleem" met afspelen van muziek vanaf een USB stick lijkt ook opgelost.
Gewoon een andere stick, en volgens mij moet je ook geen sub-mappen gebruiken.
2 Weken geleden aangepast en geen het gaat nu goed.

Het verbruik blijft 1:16 , dus 800 kilometer op een tank.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Skoda Kamiq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.