Skoda Felicia 1.9 GLXD (1999)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Felicia 1.9 GLXD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 258.092 km |
KM-stand laatst | 258.092 km |
SKoda Felicia 1.9 GLXD
- 258.092 km
Achtergrond:
Alvorens de review te beginnen, eerst wat achtergrondinfo voor de geïnteresseerden. Ik heb mijn vorige Felicia (Zie andere Review) ingeruild omdat de reparatiekosten veel te hoog zouden opgelopen zijn. Hoewel ik een voorliefde voor de Felicia diesel heb, zijn deze allemaal zo oud geworden dat ik het een stap te ver vond. In eerste instantie ben ik dus op zoek gegaan naar een nieuwe of jonge tweedehandsauto. Na enkele dealerbezoeken bleek echter dat heel weinig auto’s mij konden overtuigen, en de beslissing werd dan maar vooruitgeschoven. Een tijd geleden stuitte mijn vader op een Felicia 1.9 GLXD van ‘99 in een mooie staat. Toch even gaan bekijken, dacht ik, maar na een kleine testrit was ik meteen overtuigd. Het zou toch een ‘nieuwe’ Felicia worden…
Eigenschappen van de Felicia:
Uiterlijk vind ik de tweede generatie Felicia’s een stuk mooier dan de eerste generatie. Het vooraanzicht is moderner en de bumpers zijn gelakt in koetswerkkleur. De GLX versie die ik kocht heeft ook spiegels en deurgrepen in koetswerkkleur. In combinatie met Lichtmetalen velgen en mistlichtjes vooraan kan ik het uiterlijk zeker appreciëren.
Het interieur oogt niet veel verschillend van dat uit de eerste generatie Felicia’s. Dat wil zeggen: ondertussen verouderd, maar niet echt ouderwets. Het GLX interieur is iets mooier afgewerkt dan bij de basisversie. De velours zetels zitten iets zachter, al vind ik dat niet echt een voordeel. Bestuurderszetel is in hoogte verstelbaar en de auto beschikt over centrale deurvergrendeling, twee handige zaken.
Ik heb de 1.9 atmosferische 64 pk diesel- versie. De auto is daardoor vrij traag, maar heeft een mooie vermogensopbouw. Ik vind de motor echt een plezier om mee te rijden, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. De tweede generatie beschikt ook over een toerenteller en digitale klok, toch wel een vooruitgang. Het was mij ook meteen opgevallen dat, hoewel de motor bijna 260 k km op de teller had, deze veel mooier draaide dan het dichtgeroet exemplaar van mijn vorige Felicia. De motoren kunnen dus, mits goed onderhouden, wel in goede staat blijven.
Deze versie stuurt lichter dan de eerste generatie en neigt meer naar een moderne wagen toe. De wagen heeft wel behoorlijk wat onderstuur en is daarmee qua rij-eigenschappen niet echt meer te vergelijk met moderne wagens uit hetzelfde segment. Ik heb wel gemerkt dat de auto met de lichtmetalen 13 inch velgen een stuk strakker rijdt.
Eerste bevindingen 06/2012:
Alvorens ik met mijn Felicia op de openbare weg kon rijden, waren wel een paar reparaties nodig. De wagen is altijd dealer onderhouden en had zelfs 10K km geleden een nieuwe koppeling gekregen, maar de vorige eigenaar gaf ook aan dat hij opnieuw een paar defecten had. Volgende zaken zijn vervangen: Koplamp, remschijven en blokken vooraan, trommelremmen achteraan, motorsteun, één homokineet, een schokdemperveer, de distrbutieriem en de multiriem. De meeste zaken zijn dus gewoon slijtagegevoelige onderdelen. Ik hoop dat hij er een tijd tegen kan…
De eerste kilometers zijn ook gereden en naar alle tevredenheid. Ik blijf het een plezier vinden om in een Felicia diesel te rijden. En in tegenstelling tot mijn vorige Felicia, is deze wel nog in een heel mooie staat. Dat vind ik belangrijk, om niet de indruk te wekken dat het vooral een goedkope wagen moet zijn. Maar als je geen liefhebber van het model of de motor bent, kies je er waarschijnlijk ook niet meer voor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.