Skoda Fabia Combi 1.4 TDI 70pk Elegance (2007)

autoreview

Skoda Fabia Combi 1.4 TDI 70pk Elegance (2007)

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.4 TDI 70pk Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf146.435 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Overall waardering

  • 146.435 km

Begin maart 2013 kocht ik mijn eerste auto, een Skoda Fabia Combi 1.4 TDI. In deze review worden mijn ervaringen met de Fab beschreven op het gebied van comfort, prestaties, betrouwbaarheid & kosten. Aan het einde van deze review staan wat leuke bijzonderheden beschreven van deze auto.

Comfort:
Over de comfort ben ik tevreden. Regelmatig maak ik lange ritten (> 150 km) en stap zonder kreukels weer uit de auto. Ook over wegen die minder goed zijn, zoals de Bosnische wegen was het uitstekend toeven in de auto met airco. De voorstoelen zijn van degelijke Duitse kwaliteit en goed in te stellen op de behoefte van een bestuurder. De achterpassagiers hebben niet de meeste ruimte. Zeker met 3 man achterin is het behelpen. Oordeel: 4 / 5

Prestaties:
Bij prestaties denk je al snel aan de topsnelheid en het aantal PK's. Het aantal paardenkrachten van de drie-pitter is niet bijzonder. De TDI beschikt over 70 PK en is daarmee geen snelheidsmonster. Ook de topsnelheid van bijna 170 km/h (gereden op de Autobahn) is niet spectaculair. Kijk je naar meer prestaties, dan ben ik heel tevreden.
- Acceleren, de auto trekt vlot op in het andere verkeer.
- Rijgedrag is heel fijn, de auto stuur strak door de bochten.
- Prestaties qua brandstofverbruik gunstig.
- Auto compleet volgeladen trekt lekker de bergen op in Frankrijk, Oostenrijk & Kroatië.
Oordeel: 4 / 5

Betrouwbaarheid:
De Fab is gemaakt in Tsjechië maar zit vol met Duitse makelij van de Volkswagen Polo. Na bijna 60.000 km gereden heeft de auto mij nog nooit laten staan. Ook vertoont de auto geen rare mankementen (wordt keurig bij de dealer onderhouden).
Oordeel: 4 / 5

Kosten:
Op het vlak van de kosten excelleert de Fabia. Het brandstofverbruik is gunstig, de wegenbelasting is relatief laag vanwege het lichte gewicht van de auto en tot nu toe is er bij het onderhoud geen gekke dingen gevonden.
Oordeel: 5 / 5

Overall ben ik zeer tevreden met de Tsjechische tractor.Mijn eindoordeel van de Skoda Fabia Combi is 4,5 van de 5,0 sterren. In mijn ogen een auto die zijn geld zeker waard is en waar ik hopelijk nog vele jaren van kan genieten. Op naar de 300.000!

Vragen en opmerkingen zijn zeker welkom. Ook registreer ik het brandstofverbruik. Belangrijk om erbij te vermelden is dat ik een redelijk sportieve bestuurder ben en voornamelijk op de snelweg rij (op de snelweg is mijn gemiddelde snelheid 140 km/h).

Bedankt voor het lezen van mijn review!

Aanschaf eerste auto

  • 146.435 km

Vanwege de hoge prijzen van het OV en het ongemak van het reizen in het Noorden van Nederland met het openbaar vervoer ben ik op zoek gegaan naar een eerste auto.

Door de CarbageRun heb ik enige ervaringen met oude auto's, maar het onderhoud en de betrouwbaarheid van deze auto's valt tegen. De eisen waaraan de eerste auto moest voldoen:
- Bouwjaar 2005 of jonger
- Diesel
- Gunstig brandstofverbruik
- Budget van +/- €5.000,-
- Kilometerstand minder dan 200.000km
- Ruimte

Na het vergelijken van verschillende auto's (o.a. Opel Corsa C/D, Peugeot 206/207/307, Renault Clio, Seat Ibiza, VW Polo) was de keuze gevallen op een Skoda Fabia Combi. Dit type auto sprak mij meteen aan. Veel ruimte en een leuke buitenkant. Dit in tegenstelling tot de hatchback of sedan versie die van achteren minder mooi ogen.

De keuze was dus gevallen op een Skoda, alleen welke motoruitvoering was nog de vraag. Grofweg kan het onderscheid gemaakt worden in de 1.9 SDI, 1.4 TDI en 1.9 TDI. De SDI viel al snel af omdat deze Skoda's niet binnen de eisen vielen (bouwjaar, km-stand). Het verschil tussen de 1.4 TDI en de 1.9 TDI was vooral de hogere aanschafprijs van een 1.9 versie (+/- € 1.500).

Na een proefrit in Apeldoorn met een 1.4 TDI (70PK) beviel de Fab mij uitstekend. Het is een driecilinder en maakt zeker een soort tractorgeluid. Maar het geluid stoort mij niet, integendeel. Verder hoor je het motortje bij snelheden tussen de 80 en 120 km/h bijna niet. Ook heeft de Fabia veel opties, o.a. metallic lak, lichtmetalen velgen, mistlichten, cruise control, airco etc. De auto is geleverd met een nieuwe APK, nieuwe distributieriem en nieuwe waterpomp. Verder was de achterbumper opnieuw gespoten i.v.m. schade aan de lak. De Fabia is door de eerste eigenaar, een verpleegster, altijd in onderhoud geweest bij een Skode dealer in Oldenzaal.

Comfort

De Skoda is in mijn ogen vrij comfortabel. In de weekenden en in vakantie's maak ik lange ritten (> 150 km) en stap na de rit zonder kreukels uit de auto. Ook voor de bijrijder is er voldoende ruimte in de lengte en breedte. Achterin is het wel behelpen. De tussenruimte tussen de voorstoelen en de achterstoelen is vrij klein voor normale personen (kinderen buiten beschouwing gelaten).

Qua vering vind ik de Skoda redelijk strak afgesteld. Op slechte wegen (Bosnië) voel je het wegdek tijdens het rijden. Op normale, goede wegen merk je de strakke vering veel minder.

Standaard heeft de Elegance uitvoering de beschikking over een airco. De airco werkt uitstekend! In Frankrijk en Kroatië waar het kwik boven de 35 graden stijgt, brengt de airco snel verkoeling en zorgt voor een aangename temperatuur in de auto.

Prestaties

Later een uitgebreider verhaal op het gebied van prestaties.

Betrouwbaarheid

Over de betrouwbaarheid van de Fabia ben ik zeker te spreken. Tot op heden (lees: afkloppen op een houten tafel) heeft de auto mij nog nooit laten staan. Wel was in 2015 eenmaal een "motormanagement storing" veroorzaakt door een versleten vacuümslang. Volgens het instructieboek een storing die snel opgelost moest worden. Daarom ben ik de volgende dag naar de garage gegaan die de slang heeft vervangen. Oordeel 4 van de 5 sterren.

Kosten

Onderhoud:
Mijn Fab onderhoud ik bij de Skoda garage en moet om de 15.000 km voor een beurt.
06-07-2013 / 154.000 km - Kleine beurt (incl. nieuwe ruitenwissers)
08-10-2013 / 161.768 km - Nieuwe banden (4x Continental)
29-12-2013 / 167.402 km - Nieuwe winterbanden plus velgen (4x Continental)
23-01-2014 / 170.000 km - Grote beurt (incl. anti-steenmarter, APK)
17-06-2014 / 186.582 km - Kleine beurt
17-10-2014 / 201.735 km - Kleine beurt
04-03-2015 / 216.423 km - Grote beurt (incl. APK)
14-07-2015 / 228.000 km - Kleine beurt (incl. nieuwe ruitenwissers).
05-10-2015 / 238.500 km - Nieuwe vacuümslang i.v.m. storing uitlaatgassysteem.
12-01-2016 / 248.639 km - Grote beurt (incl. APK + vervangen twee aanslagrubbers + reparatie cruise-control hendel).
03-08-2016 / 263.000 km - Kleine beurt (incl. demper uitlaat vervangen)
11-12-2016 / 281.000 km - Kleine beurt (incl. nieuwe distributieriem, nieuwe remschijven + blokken en nieuwe ruitenwissers)
24-02-2017 / 287.00 km - APK + Reparatie vacuümslang (steenmarter)
11-07-2017 / 297.000 km - Grote beurt (incl. nieuwe remschijven + blokken, nieuwe koppeling)

Naast het onderhoud, registreer ik de kosten van verzekeringen (vrij hoog als bestuurder zonder veel schadevrije jaren), belastingen en brandstof (zie verbruiksmonitor). Als ik al deze kosten op één hoop gooi en deel door het aantal kilometers dat ik met de Fabia heb gereden kom ik op een gemiddelde van 0,19 €cent per kilometer. In mijn ogen is het daarom duidelijk waarom ik een 5/5 score geef op gebruikskosten.

Bijzonderheden

23-01-2014 // Help! Een steenmarter:
Vandaag een grote beurt ingepland bij de Skoda dealer. Een uur nadat de auto bij de garage was gebracht kreeg ik een telefoontje. "U heeft bezoek gehad onder de auto, een steenmarter heeft een aantal kabels doorgebeten." Gelukkig viel de schade, op enkele kabels naar de filters, nog mee. Wel is er een kastje geplaatst die continu een hoogfrequentie signaal geeft om steenmarters te verjagen. De monteur zei dat het geen 100% garantie geeft, maar dat de kans wel een stuk kleiner wordt dat een steenmarter opnieuw toeslaat. Bij de grote beurt zijn verder geen bijzonderheden gebeurd. Alle filters zijn vervangen en de auto ging moeiteloos door de APK keuring. Kosten van anti-steenmarter kastje plus montage: €50,-.

Trivia:
- Bezochte landen: Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië en Bosnië.
- In bezit van Duitse milieusticker (Umweltzone) Klasse 4 (hoogste klasse).

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.