Skoda Fabia Combi 1.4 16V Sport (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fabia Combi 1.4 16V Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 112.438 km |
ERVARINGEN
- 942 km
Strak sturende auto met prima remmen. Veel beenruimte voor en achter. Jammer, dat zitting bestuurderstoel niet kantelbaar is. Stoel is wel in hoogte verstelbaar.
Spiegels voldoen goed met ingebouwd anti dode-hoek deel. ruime auto, maar toch wat weinig / kleine opbergvakjes. Boven 3000 toeren is motor wat hoorbaar, maar niet storend. Corner-light functie is super . De auto heeft naar achteren minder zicht bij inparkeren ed, waardoor parking control sensoren een must is vwb extra aanschaf.
bak schakelt heerlijk soepel. Soms wat ruis in de ventilatie-openingen bij de ramen als de climatronic in de wagen zit (extra aanschaf)Sportstoelen zijn een enorme verbetering vergeleken met normale stoelen.
Motortje loopt nu ong 1:16 (mix van stad en snelweg)
Afwerking is bijzonder goed voor dit niveau. Interieur doet zeer degelijk aan. Motorruimte is goed toegankelijk en overzichtelijk. Koplampen eenvoudig te verwisselen. Bij aanschaf parking control sensoren moet je een afneembare trekhaak kopen.
PROBLEMEN
- 942 km
geen
afscheid doet zeer
- 112.438 km
Gezien de km stand, de leeftijd en het grote aantal airbags en andere luxe in deze auto moest ik mij afvragen of ik de auto niet moet inruilen, nu deze nog voldoende waarde heeft. Het gaat inderdaad gebeuren en ik zal hem missen.
We hebben veel meegemaakt, vele landen bezocht, vele km's gemaakt en het is en blijft een betrouwbare auto, die ons nog nooit in de steek heeft gelaten.
Voordelen: veel ruimte, goede plek voor onze herder achterin, zeer comfortabel op lange ritten, mn door climatronic.
Gemis: stoelverwarming (komt in de volgende auto)
Nadelen/extra kosten: De auto is nu 6 jaar en sinds een jaar zit er de tweede accu in.(Hij deed moeilijk, maar bleef starten tot hij bij de dealer was, toen gaf hij het op waar de monteur bij was. Bijzonder!)
De kachelventilator is vervangen. Bekend euvel van de fab2, waarbij de ventilator niet meer wil draaien.( de monteur in Praag had het al na 30 seconden gevonden!)
De kachelweerstand is ook vervangen.
Bij beide laatste reparaties moet wel het dashboard eruit.
Bij zware belading merk je wel, dat de auto wat diep in de achterveren zit en extra veren zouden een volgende optie zijn bij een servicebeurt.
En dat was het.
Ondanks vele, vele korte stadsritjes tot maximaal 7 km is de uitlaat nog in prima staat. Het is nog steeds starten en lopen en zonder bijgeluiden of andere storingen. Auto heeft altijd op tijd z'n beurten gehad en mbt onderhoud zijn schijven en remblokken voor vervangen (achter zitten trommelremmen, die nog ok zijn!) en ook de distributieriem is vervangen.
Wat een probleemloze auto is/was dit. Het is de SPORT uitvoering met veel extra opties er nog bij.
Door deze ervaringen is mijn volgende auto dan ook weer een Skoda en ivm iets meer ruimte en betere achtervering, gaan we voor de Roomster en die heeft ook schijfremmen rondom. De trommelremmen van de Fabia voldoen in Nederland, maar op de Duitse Autobahn, vol beladen, remmen bij 140/150 vindt de Fab2 niet lekker en dan heb ik liever rondom schijfremmen.
Het is mijn eerste auto die ik zal missen en die ik niet wegdoe, omdat hij niet meer voldoet of vanwege defecten/gebreken. Wie deze auto straks koopt zal er veel plezier aan beleven.
Als ik het losse parkeergeld eruit haal, is het nog steeds een auto zonder rammeltjes. de metallic lak is nog perfect, zelfs op de motorkap slechts kleine putjes door steenslag, maar geen beschadigingen door de lak heen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.