Skoda Fabia Combi 1.4 16V 75pk Comfort (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia Combi 1.4 16V 75pk Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 136.832 km |
KM-stand laatst | 249.001 km |
Auto overgekocht van mijn vader
- 136.832 km
Op 15-05-2012 heb ik deze auto overgekocht van mijn vader. Ik weet dus de hele onderhoudsgeschiedenis en heb alle facturen van km 0 tot nu 220.657km.
Deze auto is door mij en mijn vader eigenlijk nooit gespaard. Vaak gebruikt met verhuizingen met een aanhanger er achter, afval wegbrengen, naar vakanties bestemmingen heen en weer gereden etc. etc. Een echt werkpaard en mijn inziens erg betrouwbaar op wat kleine dingen na.
Autohistorie t/m overname van deze auto
- 136.832 km
Model Skoda Fabia Combi Classic 1.4 16V 55kW in actie uitvoering Tour de France.
Extra's:
Cruisecontrol
VDO-Dayton navigatiesysteem/radio
Trekhaak
Waxoyl lakverzegeling
Electrisch verstelbare ramen voor
ABS
Aankoopprijs: € 14.450,- (incl. opbrengst € 535,20 inruil Ford Mondeo bj. 1993)
Grote reparatie's en rep. buiten regulier onderhoud:
02-02-2009 98.396km
Distributieriem vervangen. Remvloeistof vervangen. Uitlijnen. Advies spoorstang rv laten vervangen i.v.m. speling. (niet uitgevoerd)
19-06-2009 103.145km
Draagarm-rubbers vervangen. Spoorstang rv vervangen. Uitlijnen.
06-07-2009 108.255km
Raammechanisme bestuurderskant vervangen. Raam was in portier gevallen, kabel van het (elektrisch verstelbaar) raam was gebroken.
02-02-2010 114.779km
Portier-afdekplaten demonteren en afdichten i.v.m. waterlekkage bij alle ramen. Gedeeltelijke garantie i.v.m. fabrieksfout volgens dealer. (kosten €112-)
29-03-2012 135.553km
Portier-slot bestuurszijde vervangen. Is beschadigd bij reparatie raammechanisme, daardoor half werkende centrale deur-vergrendeling.
Historie en ervaring vanaf overname in 2012 tot nu
- 220.657 km
19-12-2012 151.757km
Wederom raammechanisme bestuurderszijde laten vervangen. Was weer in portier gevallen, kabel geknapt. Tevens remblokken voor vervangen.
01-03-2013 158.816km
Bobine cilinder 1 vervangen. Auto liep ineens op drie cilinders en motorstoring lampje ging branden. Dichtstbijzijnde Skoda Dealer opgezocht en bobine cilinder 1 laten vervangen.
26-06-2013 169.117km
Met spoed distributieriem incl. waterpomp en multiriem laten vervangen. Lag er ineens half af! Kosten (incl. 2 nw. banden voor) € 708,19
16-10-2013 182.361km
Nw. remschoenen voor, wielremcilinder rv vervangen en remvloeistof vervangen. 4 nw. banden incl. balanceren. Kosten € 540,14.
17-07-2014 204.130km
Vakantie-check alvorens trip naar Kroatië. Controle op remmen/remsysteem + remmen gereinigd.
Ervaringen en tevredenheid tot nu toe:
(van km 136.832 tot 220.657km / van 15-05-2012 tot 10-01-2015)
Ik vind het een fantastisch en ruim werkpaard. Je kan er lange planken in kwijt. (Ikea!) en tevens met trekhaak kan je er lekker makkelijk van profiteren tijdens verhuizingen, restyling tuin, etc. :-) )
Comfort laat echt te wensen over, vering is keihard afgeveerd. Normaal vind ik dat niet erg, maar met mijn zwangere vriendin en dus ook kleine op komst merk je dat het gewoon onmogelijk is comfortabel een drempel te nemen. Tevens merk je tijdens het schakelen en met de passagiersstoel bezet, dat de auto wat smal is, het is natuurlijk ook nog steeds een verlengde B-klasse-auto.
Laatste halfjaar merk ik dat optrekken niet zo vlot meer gaat als vroeger. Weet oorzaak niet, maar ik denk dat de km-stand daar wel debet aan is. Deze auto destijds overgenomen van mijn pa, ik had beter voor een diesel kunnen gaan, maar toen wist ik nog niet dat ik de auto zo vaak nodig zal hebben als nu.
Cruisecontrol werkt laatste halfjaar ook niet meer behoorlijk, je moet een paar keer drukken wil die de snelheid aanhouden en na de-activeren van de cruisecontrol is vastgelegde snelheid in het geheugen ook weer lastig op te pakken. Paar keer schuifje opzij drukken dan maar, zou in 1x moeten...
Tevens zo elke 3-4 maanden koplamp te vervangen. Als de 1 gaat, gaat de ander een weekje later. Vindt elke 3-4 maanden koplamp vervangen wat veel, maar weet geen oplossing. (verschillende merken geprobeerd, geen resultaat) Vrees dat het ontwerp van de koplamp-unit zelf er debet aan is. (wordt wellicht te heet daar binnen) Gelukkig is het vervangen een fluitje van een cent, niks geen schroevendraaier nodig. Kap open en je handen gebruiken en klaar.
Al met al tevreden met de auto dankzij de ruimte, betrouwbaarheid (nooit mee stil gestaan), verbruik (ong. 1 op 15 gemiddeld), en wegligging. (wil wel af en toe kwispelen met de kont bij winderig weer, maar daar wen je wel aan) Vermogen (1.4 16V 55kw) was goed genoeg, laat laatste halfjaar wat te wensen over, zal zeker wel wat aan vermogen ingeleverd hebben gedurende de 220.000 kilometertjes.
Interieur zeer slijtvast, ook de gordels en het toegepaste plastic, alles nog zeer netjes voor zijn gebruik/leeftijd. Alles zeer robuust en solide gebouwd, je merkt de Volkswagen-genen/de afwerking is duidelijk des Volkswagens. Lak begint aardig wat krasjes te vertonen, maar ja wat wil je ook met zwarte-mica lak.
Naast vakantie trip Kroatië in 2013, heeft ie ook de vakantie-trip naar de Provence (zuid-Frankrijk) zonder probleempjes overleefd.
Bedoeling is dit jaar (2015) over te stappen op een andere auto i.v.m. ouderdom van de auto en de 35.000km p/jaar die ik gemiddeld rij.
Wordt waarschijnlijk een 4-5 jaar oude Toyota Prius i.v.m. de zuinigheid, ruimte en comfort. Voor een diesel zou ik mij blauw betalen aan wegenbelasting. (zoveel is 36.000km p/jaar nou ook weer niet) Heb goede ervaringen gelezen over Priussen die grote km-standen aankunnen.
APK, deukje en motorstoring? :)
- 226.010 km
Eind februari een kleine aanrijding gehad met een onnozele die besloot plotsklaps om te keren waardoor hij dwars voor mij kwam te staan.
Net niet helemaal kunnen ontwijken, waardoor rechter-zijkant zijn trekhaak ramde. Schade bij mij aan de wielkast en aan de stalen velg + deukje in rechter voordeur. Heb de stalen velg met deuken van die %^&*@###!!-trekhaak omgewisseld voor de reserve-velg.
Weekje daarna besloot het lampje "motorstoring" opeens 3 dagen te gaan branden. :-)
Omdat dit lampje ook al eens ging branden op weg naar Kroatië (2 jaar geleden) en ik toen van de ANWB mocht doorrijden omdat er niets op de motorprestaties aan te merken viel, ook in dit geval gewoon doorgereden. Na 3 dagen hield 't "motorstorings-lampje" het voor gezien! :)
Afgelopen donderdag 19 maart winterbanden om laten wisselen naar de zomerbandjes + kleine beurt + apk. Glansrijk weer door de apk gekomen, dus hij kan er weer even tegenaan.
Nu, vandaag 23-03-2015 iets meer dan 226.000km op de teller gezet. En door!..... !
VERKOCHT
- 249.001 km
Verkocht aan Louwman in Raamsdonksveer en een Toyota Prius van 07-09-2009 met 175.753 km op de teller gekocht. :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.