Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 66kW Greentech Joy (2017)

autoreview

Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 66kW Greentech Joy (2017)
Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 66kW Greentech Joy (2017)Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 66kW Greentech Joy (2017)Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 66kW Greentech Joy (2017)Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 66kW Greentech Joy (2017)Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 66kW Greentech Joy (2017)Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 66kW Greentech Joy (2017)

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.2 TSI 66kW Greentech Joy
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf22 km
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

aanschaf

  • 22 km

In februari 2017 werd onze Skoda afgeleverd, onze allereerste gloednieuwe auto. Waarom deze auto? Voorheen altijd in oudere auto's of barrels gereden met wisselend succes, nu wilden we graag een ruime auto die qua veiligheid up-to-date was, liefst niet te zwaar en (relatief) zuinig. Eigenlijk elke dag is de achterbank bezet , en ook de achterbak (boodschappen, sport, hond, hobby, etc) dus we wilden echt ruimte. Tot maximaal €20k is er veel keuze in jonggebruikte stations maar weinig keuze nieuw. We richtten ons dus op een gebruikte station totdat ik langs de Skoda-dealer fietste. Daar stond deze Fabia in de showroom en ik was verrast over de ruimte en het uitrustingsniveau, en de sobere robuustheid (ja, daar hou ik van bij een auto, geen bling bling maar functionaliteit). Ik heb een paar opties zoals stoelverwarming en climate controle, volwaardig reservewiel, rubbermattenset voor, achter en in de kofferbak en in de laatste ook een dubbele bodem, en ook een speakerset achterin en een set Skoda dakdragers. Zonder inruil kwam het totaal op ongeveer €19.250 en een korte levertijd van 2 weken. Voorheen kocht ik voor zo'n bedrag 4 auto's en heb getwijfeld door de bedenkelijke reputatie van VAG door problemen van een aantal jaren terug, maar de 1.2 TSI EA211 lijkt eigenlijk probleemloos. Dus, koop gesloten.

anderhalf jaar praktijkervaring

  • 25.000 km

Na ruim anderhalf jaar en goed 25.000km hoop ik iets te kunnen melden waar mensen die een Fabia Combi op hun shortlist hebben iets aan hebben. Ik had hoge verwachtingen van deze gloednieuwe auto, voor ons was het veel geld en normaal kocht ik zowat 4 auto's voor het bedrag wat deze ene Skoda kostte.
Ik vind het ruimteaanbod erg goed; de kofferbak is natuurlijk gigantisch voor dit segment (530l, dubbele bodem) maar ook de ruimte voorin en op de achterbank is echt heel goed voor auto van dit formaat.
Blijft persoonlijk, maar het zitcomfort vind ik goed, zelfs beter dan verwacht: de stoelen lijken vrij vlak maar bieden goede steun en goed zitcomfort, ook op lange ritten. in veel auto's krijg ik al na een half uur last van mijn rug en nek, hier niet. Stoelverwarming is een optie waar ik erg blij mee ben, ik gebruik deze vaak na het sporten :-)
De motor is wat brommerig bij accelereren, maar niet storend. Windgeruis kan ermee door. Het geluidscomfort in totaal vind ik redelijk tot goed.
Wat vind ik minder fijn? Er is maar 1 ding wat ik echt onhandig vind: er zit automatische verlichting op, die werkt op zich heel accuraat maar... op het dashboard gaat geen lampje branden als het dimlicht ingeschakeld wordt. Dat kan ik alleen zien als ik m'n hoofd naast het stuur buig en de bedieningsknop van de verlichting bestudeer of als me opvalt dat de knoppen op het stuur verlicht worden... Oh ja, in het begin wat de radar van de botspreventie (of hoe dat ook heet) wat overactief en had m.i. te vaak een waarschuwing of zelfs remingreep. Maar of het systeem werkt nu gepaster, of ik heb mijn rijstijl aangepast :-)

Kosten/ onderhoud & mankementen

  • 29.999 km

De maandlasten zijn erg laag want het gewicht is laag en het praktijkverbruik eveneens. Pas bij 30.000km de eerste beurt en tot op heden is de auto eigenlijk probleemloos. In het begin piepten de achterremmen (trommelremmen!) als de remmen koud waren en het buiten vochtig was, dat schijnt vaker voor te komen maar na enige tijd (zeg 10.000km) was het weg.

18-01-2019 - Onderhoudsbeurt 30.000km
Vandaag was de Fabia aan de eerste onderhoudsbeurt toe. Uitgebreide inspectie, remtrommels achter gereinigd, wisserblad achter vervangen, olie + filter gewisseld, interieurfilter vervangen. Ik denk dat ze daarbij ook zo'n airco geurbehandeling hebben uitgevoerd; goedbedoeld zo'n 'fris geurtje' in de auto vind ik zo goor..! Zal over een tijdje gelukkig wel weg zijn.

Ook heb ik de achterverlichting laten bijschakelen bij de DRL. Voor mij stukje actieve veiligheid; Je verlichting achterzijde brand dan dus altijd, ook als het regenachtig of al lichte schemering is maar je dimlicht nog (net) niet ingeschakeld is.

Netjes een overzichtje van de werkorder meegekregen, factuur volgt nog maar ik verwacht zo rond de €300.

Verder tot op heden geen enkel defect, weigerachtige systemen, kapot lampje, geen rammeltjes of (bovenmatig) olieverbruik. Het lijkt wel een Japanner..

Prestaties en verbruik

  • 30.000 km

PRESTATIES
90pk is niet heel veel, maar dankzij de turbo heb je al snel veel koppel over een redelijk brede range waardoor de Fabia zich prima op koppel laat rijden. Voor een turboblokje vind ik 'm aardig soepel, niet brommerig bij echt lage toerentallen en bij stevig accelereren (snelweg op, inhalen b-wegen) komt er vlot meer dan voldoende gang in, en zonder morren trekt het blokje naar het rood. Ik probeer al te lage toerentallen te voorkomen, ik schakel wat later op dan de schakel-indicator aangeeft. Ik heb daarentegen wel een rustige rijstijl, maar cruisen met 140 km/u is ook op comfortabele wijze te doen. In Duitsland kun je ook echt nog wel wat harder, maar dan vind ik het voor deze auto geen cruisen meer.

ONDERSTEL
Ik vind het altijd heel bijzonder dat de autojournalisten het onderstel te slap vinden; ik ervaar het als zeer comfortabel, maar zeker niet week! De vering slaat nooit door als je zwaar beladen bent of (iets te hard) over drempels rijdt. Ik zou het eerder robuust noemen, ook geen gekraak of gerammel, niet heel communicatief maar wel veilig: nooit rare reacties en een sperdif voorkomt doorslaan van binnenste voorwiel in korte bochten.

Sturen gaat erg licht maar de auto is goed te plaatsen, schakelen gaat met duidelijke halen en erg trefzeker. Ook zwaarbeladen en met MTB's op het dak blijft de Fabia altijd gaan zoals je wilt.

Het verbruik vanaf aanschaf tot nu (30.000km) is gemiddeld 5,8l/100km, bijgehouden op Spritmonitor en wij zijn er erg tevreden mee. Rijden vooral snelweg en b-wegen, zo min mogelijk in het dorp. Ik heb voor de vakantie, rond kilometerstand 22.000km, 0,25l olie bijgevuld maar de peilstok stond nog niet op minimum en daarna tot aan de 30.000km-beurt niks meer bijgevuld (olie bleef op gelijk niveau).

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.