Skoda Fabia Combi 1.0 TSI 81kW Greentech Style (2017)

autoreview

Skoda Fabia Combi 1.0 TSI 81kW Greentech Style (2017)

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.0 TSI 81kW Greentech Style
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst127.800 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste nieuwe wagen

  • 104 km

Een 1.0L 3cilinder om +1000kg in beweging te brengen?
Gaat dit lang meegaan?

Wel, ik ga het proberen.
Vermoedelijk ben ik de eerste auto-reviewer op deze site met deze combinatie.

Dit is een automaat met 110pk.
Het is een rationele keuze geweest en ik zit niet te trillen van opwinding bij de aankoop.
De Octavia diesel moest weg wegens kosten en dalend km gebruik. Een kleinere auto want ik rij vaak alleen, maar soms ook met het hele gezin.
Ik hoop ook mijn steentje bij te dragen voor het milieu...(tov de voorganger)
Maar ik ben een motorfreak in hart en nieren, dus auto's zeggen mij weinig.
De kleine motor maakt me niet zo ongerust, want motorfietsen hebben vaak een hoog specifiek vermogen.
Ik heb zelfs een race-motor in bezit van meer dan 300pk/1000cc (litervermogen). Maar die zal niet veel km's rijden en moet maar 150kg + rijder voortbewegen.
Onderhoud is zeer frequent, maar we dwalen af...(heb je vaker met die freaks ;-))

Ik kan er nog niet veel zinnig over vertellen, maar de auto oogt ok. Je merkt wel meer lawaai dan de vorige octavia.
Een minder genomen optie is de beschermde carterplaat, want deze zal een beetje onverhard moeten rijden.
Ik heb de indruk dat ze wat hoger staat en/of iets zwaarder gedempt is tov de testwagen die ik 3 maanden eerder aan de tand voelde.
De wegligging is stukken beter dan mijn octavia. Misschien waren de slijtagedelen van het octavia-onderstel goed gebruikt!

De kleur is racing blue. (Die marketeers toch, haha)
Praktischer om in de grijze massa mijn auto terug te vinden.

Van 1 ding ben ik ongerust en dat is het verbruik.
Het verbruik is als politiekers. Weinig mensen geloven ze nog. Ook ik zet grof geld in dat het verbruik meer zal zijn dan in het instructieboekje. Hoeveel meer zullen we later zien.
Ik gok op 1/15. Later meer hierover.

De kilometers zullen niet zo snel oplopen, want naast deze auto gebruik ik ook de vaak praktischere motorscooter om door de dagelijkse ellendige files te laveren.
Voornamelijk in de zomer.
Met slecht en koud weer of veel personen zal ik deze wagen nemen.

eerste evaluatie

  • 10.000 km

Welwel, die 10.000km's zijn er sneller gekomen dan verwacht.
In mijn eerste rubriek zei ik nog dat de km's niet snel zullen aantikken en hier ben ik al weer.

Dit komt door 3 redenen :
1/Ik vind het een fijne wagen
2/Onze grote gezinswagen liet ons de laatste 6 maanden te vaak in de steek, dus heeft onze smurf alles moeten opknappen.
3/ mijn motorscooter is ook gestorven intussen, dus stonden we nog maar met 1 voertuig op de oprit.

Goede auto zonder gebreken tot nu toe.
Verbruik valt ook goed mee.
1 op 16 tot 17 is in mijn handen haalbaar bij middellange afstanden.
1 op 18,5 bij lange afstanden.

toch een resem kleine irritaties.
De "simply clever" is soms niet zo goed.

- het is een automaat en ik vind deze in D soms te lui. te traag. DSG7 is goed, maar tot ik een ritje heb gedaan met een laatste generatie automaat van Mercedes en Land Rover heb ik ontdekt dat er beter bestaat.

- Tussen gaspedaal en rempedaal moet je echt een soepel gewricht hebben om vlotjes van de gas naar de rem en terug op de gas met je voet te gaan.
Het niveauverschil van de 2 pedalen is te hoog naar mijn gevoel. Niet zo'n goede ergonomie.

-De contactsleutel moet ik op klassieke wijze draaien om te starten. Ik weet niet hoe ik het doe, maar ook daar verrek ik steeds mijn polsgewricht. (gevalletje artrose?)

- Startstop werkt niet soepel genoeg. Net te traag bij starten en dan (mede door de automaat en zijn lui karakter) duw ik het gaspedaal te diep in en vlieg ik ongewild snel het kruispunt over waar zelfs Verstappen mij zou feliciteren. Launch control zou het elektronisch niet beter doen.
Helaas is dit ongewild..

- Te kleine benzinetank. 625km rijbereik is te weinig vind ik.

-De analoge temperatuurmeter op het dashboard en de digitale temperatuurmeter die je kunt opvragen verschillen soms +40°C!
Vooral bij koude motor staat de naald reeds op 90°C en digitaal kun je nog niets aflezen omdat het minder dan 50°C is!!
Dit zal bij veel chauffeurs het vals gevoel geven dat de motor reeds warm is, maar in de praktijk helemaal niet.
Andere fabia rijders raad ik aan om ook nog rustig-aan te rijden als uw wijzer nog maar pas 90°C wijst.
technisch niet goed.

- Die sensor in de bumper leest soms hindernissen die naar mijn gevoel nog veilig en ver genoeg staan. Maar neen, een gepiep waar ik steeds van schrik weerklinkt in de cabine. Als ik ooit een hartverzakking of aderbreuk krijg dan is het wel hierdoor.
Level 2 is dat de auto spontaan gaat remmen, overgoten met een dikke saus geluid om bommenwerpers aan te kondigen tijdens de oorlog.
(ik hoop dat de klikdienst in de "simply clever" elektronica geen automatisch sms'je stuurt naar mijn vrouw)

Eigenlijk zijn dit allemaal details en is de auto goed genoeg voor mij.

eerste jaar zit erop

  • 22.000 km

Dit eerste jaar is snel gegaan.
Ik dacht er maar 10.000km mee te doen/jaar en het is ruim het dubbele geworden.

Negatief :

1/Ik ben wat argwanend tov de DSG techniek. Bij mijn Octavia was die na 120.000km gaar. Hoe lang gaat deze meegaan als ik regelmatig een aanhangwagen van 600kg, totaal gewicht met belading, trek?
Het schakelen was in de beginne zeer soepel, nu is dit soms brutaler. Is dit een software of een mechanisch probleem?

2/ een kleintje : mijn voorste zijramen gaan niet automatisch naar beneden. Ik moet blijven duwen.

3/ Is het normaal op 1liter per 10.000km olie te verbruiken als de motor nieuw is? Misschien wel.

Positief :

1/ goed totaalpakket prestaties-volume-praktisch-comfort-verbruik
2/ verbruik is goed. Maar stijgt snel eens voorbij de 120kmh. 1 op 19 bij 120 en 1 op 12 met een aanhangwagen van 600kg en 110kmh. (mag in België)
3/ heb nooit een 4e cilinder gemist. Koppel is er voldoende. Vermogen ook (110pk)

Ik weet niet wat de toekomst gaat brengen voor deze auto. Mijn professioneel leven is op korte tijd (ongewild) volledig omgegooid en heb misschien een bestelwagen nodig (bvb ford transit) om mijn eigen zaak te beginnen. Dit is wel balen, want dan verlies ik veel geld aan de verkoop van de auto en dat was niet de bedoeling bij aanschaf. Helaas heb je je eigen leven niet altijd in de hand...

eerste beurt

  • 32.000 km

De eerste OH beurt bij een officiële Skoda garage is achter de rug.
Dit was exact op 30.100km.
266€ incl btw heeft me dit gekost.
Ik klink waarschijnlijk een beetje pessimistisch, maar dit zal de goedkoopste beurt zijn.
Op latere OH beurten zal er altijd een riem, filter, remblok, banden,... extra kunnen bijkomen.

Ook gaf ik de opmerking dat de motor nogal brutaal vertrekt, maar er werd geen foutcode gevonden. Dit zou normaal zijn.

Misschien zou het begin van een oorzaak kunnen zijn dat het huwelijk met een 1.0 3 cilinder 110pk in combinatie met DSG niet de "smoothtste" oplossing is.
Anderen hebben minder vermogen of een zwaardere auto (bvb octavia).

Ook denk ik dat een 3 cilinder in lage toeren een iets stijler opklimmende koppelkromme heeft dan een 4 cilinder van dezelfde inhoud. Dit kan een deel verklaren waarom de auto zo nerveus wil vertrekken.

Vooral met de motor uit (start/stop) en je wenst vlot te vertrekken als het licht op groen springt.
of
Je rijdt achteruit en wil weer vooruit rijden (je zet de pook terug in "D" op een normale manier ) en geeft een pluimpje gas dan schokt de auto meer dan ik zou wensen.

Hopelijk kan de koppeling die "schokjes" aan en heb ik geen vroegtijdige slijtage van de koppeling.

Het is allemaal beheersbaar, maar het vraagt gewenning.
Nogmaals, dit is nog geen klacht, maar een opmerking.

Voor de rest niets te melden.
De km's tikken vlot aan tegen een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5.

10000km verder

  • 42.000 km

Geen (weinig) nieuws, goed nieuws.
De voorgaande opmerkingen blijven.
Maar de complimenten blijven ook gelden.

Het is wat kouder, ik verbruik 1 op 18. (115kmh)
1 op 14 (140kmh)

Kunststof is nogal krasgevoelig in de koffer.

Als laatste opmerking : ik las her en der over deining en zacht onderstel bij testrijders. Ik heb daar geen klagen over, want mijn fabia heeft zwaardere demping door de gekozen carterbescherming. Zat standaard in hetzelfde pakket.

wild wild west

  • 58.000 km

De belangrijkste garantieperiode van mijn smurfke is voorbij sinds een 3 tal maanden.
De auto is onlangs de nieuwe tijdsdimensie binnengereden van discussies over al of niet te betalen facturen bij panne en breuk.
.....
Deze periode kun je makkelijk herkennen als u naar het mysterieuze woord “coulance” vraagt. Frons ook uw voorhoofd en kijk dan recht in de verveelde blik van de garagist terwijl u uw lege portefeuille toont . Het start na de garantie, maar het heeft een ondefinieerbare vervaldatum. Het zal dan afhangen van de doeltreffendheid, energie, tijd en de overtuigingskracht van de garagist aan de telefoon naar mysterieuze coulance-specialisten.

wikipedia over “coulance” : "neiging om niet erg streng te zijn, om iemand een plezier te doen".
......
Hopelijk zullen we dit nooit moeten gebruiken.
Ik had me hiervoor kunnen indekken via langere garantie maar heb het niet gedaan in de hoop dat die Tsjechische arbeiders goed werk hebben geleverd. Dat de in zout en zand gedrenkte zwepen van de patrouillerende brigadiers voldoende angst inboezemden om naad en foutloos mijn karretje in elkaar te schroeven.
Maar ik beken,de auto doet prima zijn werk. Op 58000km heeft de auto nog de helft van het profiel op de banden. De verdwenen helft is verstoft in de atmosfeer of in de buurt van de wegen neergedwarreld. De koeien grazen het wel op of we ademen het wel terug in. Niets gaat verloren op deze planeet.
......
Na een kleine rekensom met de natte vinger op mijn Chinees zonnepaneel-gevoed telraam kom ik aan een kostenplaatje van 0,325€/km.
Het verbruik heb ik vrij hoog ingeschat , want 30% van de tijd trekt de fabia een karretje van “hot naar her”. Zonder haal ik vrij vlot 1 op 22 op de autostrade.
Trouwens maximaal 580kg ongeremd.
......
Mijn laatste OH ( op 58000km) kostte uiteraard meer dan de eerste beurt. Dat stond sowieso in de sterren geschreven. 460€ inclusief btw alstublieft. Ook al steel ik dan al hun koffiesuiker, melkjes, werk 5 koffies binnen, drink een halve waterbidon SIP leeg, laad mijn gsm op, ga 3 x naar de wc, neem al hun (vervallen) automagazines mee en pik ook hun handzeep , wc rollen in de vrouwen en mannen-wc en vijs de spaarlampen eruit, het blijft te duur bij de officiële dealer.
Volgende keer naar de multimerkendealer.
......
De keuze van een volwaardige reserveband kan ik toch aanbevelen als u ook vaak pech aantrekt. Gelukkig gebeurde het thuis, maar waren de bandenboeren gesloten op zondag en maandag. Ik kon gelukkig gewoon verder karren na vervanging.
......
Sta mij toe om nog 1x te mekkeren over de pedalen-ergonomie bij een automaat. Ik erger mij vrij hard aan die pedalen. . In rust is de gaspedaal reeds 7cm dieper verzonken dan de rempedaal. Bij gasgeven in de file en terug remmen mag je best wat wd40 spuiten op uw enkelgewricht want het is steeds flink op en neer tillen. Waarom? Weer een gevalletje procedure-veiligheid paraplu?
Trouwens, waarom heeft het gaspedaal een normale afmeting en de rempedaal de afmeting van een illegaal vliegveldje in de Colombiaanse brousse temidden van de papaver-telers?
Is het de bedoeling dat ik bij een noodstop de 2 voeten op de rempedaal stamp? Moet ik Walter Röhrl-gewijs afwisselend met mijn linker en rechtervoet remmen bij een rotonde in Scandinavian flick rally modus ?
.....
Mijn 3 lopende hamstertjes in hun molenradje (de 3 cilinders) hebben een vrij beperkte eetlust en houden het lang vol met een volle tank. Als ik bij het tankstation de ontluchtingsnippel aan het vulgat opzij duw met het uiteinde van het pistool en deze ook bijna voltank (extra 7 a 8 liter) heb ik een leuke "range extender" en haal ik bij rustig rijden net de 1000km autonomie. Alvorens uw vermanend vingertje in de lucht af te schieten, doe ik dit enkel bij de start van een lange rit. Tip , lees u eerst in op internet alvorens u dit ook doet of doe het gewoon niet, dat is het veiligste.

Weinig nieuws

  • 80.000 km

Zoals de titel zegt. Weinig nieuws.
Nog een OH gehad, nu bij een multimerk voor 155€. Een kleintje dus.
Een deuk buiten mijn wil om is hersteld via de verzekering van de tegenpartij.
Mijn 4 jaar oude banden zijn nog steeds goed en reeds 80000km. De kunst is om tijdig de banden kruiselings te wisselen. Zomerbanden. Kumho.
Ik geef toe dat ik om mijn auto geef. Ik dacht erboven te staan en die emotie te verdringen, want ik vind het kleinburgerlijk om voor zo'n auto veel zorg te geven. Het is "maar" een skoda,maar neen ik tel reeds de kleine krassen en kleine bluiltjes verzameld door de tand des tijds en het is spijtig.

De kracht van deze auto is het onopvallende waardoor je geld kunt bewaren voor andere , leukere dingen. Op reis gaan, restaurant, circuitraces , mooi gereedschap.

Hoe bekostig je dat toch allemaal vragen ze soms? Wel door slim en onopvallende uitgaven te doen voor rollend materiaal en huishoud-goederen. Eerst een kwalitatief goede basis opbouwen, dan kun je blingbling uitgaven doen later als je rekensom gelukt is.

Zou ik deze auto aanraden aan een ander? Ja de 3 cilinder benzine is tot nu toe ok en foutloos. Maar de automaat zou ik misschien wel afraden. Niet smooth genoeg. Nog steeds geen klacht, maar er is zoveel beter. Beter de handbak.

Momenteel zit ik aan 0,265€cent/km maar dat zal hopelijk wel nog dalen, want de grootste afschrijving is achter de rug. De waarde is gehalveerrd in 4 jaar tijd.
Tot later.

1ton gehaald

  • 100.000 km

De mijlpaal van 100000 is gehaald zonder kleerscheuren.
Alles is al een keer beschreven. DSG blijf ik een zwak punt vinden.

De auto is zuinig met slijtagedelen. De originele banden zijn vervangen op 89000km. Vaarwel Kumho en hallo Toyo) Ik dacht dat 89.000km in deze rubriek een record kon zijn, maar dat blijkt niet het geval. En eigenlijk was het te laat. Ik had niet gezien dat er een scheur was ontstaan aan de binnenzijde van een band door een scherpe stoeprand (?) te raken. De remblokken zijn nog voor 40% goed.
Dat de auto ook heel zuinig met brandstof om kan gaan ben ik te weten gekomen toen ik van mijn thuisadres naar NL in Mill moest zijn. Zo'n 110km afstand. Weinig verkeer, uitstekende wegen en supersaai. Na 3x in slaap te zijn gevallen en wakker te zijn geschrokken door het duwen van mijn voorhoofd tegen de klaxon, (vandaar dat ze het meestal daar monteren) Kom ik op mijn bestemming aan met een gemiddelde van 84kmh. Verbruik en persoonlijk record ; 1 op 24,5 alstublieft... Alle Insight Honda's, Lupo's 3L, Suzuki Celerio komen in zicht...

Dan een klein OH laten doen op 99600km. 225€. Vind ik te veel. Het heeft bijna een vroegtijdig overlijden van mijn motor tot gevolg gehad. Bijna. Multimerken garage met een ijzersterke reputatie. 3 broers met respectievelijk 32-35-40j ervaring. Geen leerjongen in dienst. In de grote omtrek gekend. Die goede reputatie komt te voet en gaat weg te paard. Bij mij is ze door de plee gegaan. Ze hebben warempel vergeten de olieplug aan te draaien!!! De reden en ook hun grootste probleem : te druk. Te vaak gestoord tijdens het werk. Slachtoffer van hun eigen succes. Ze halen/storen je van je werk voor een probleem en als je terugkomt aan de wagen, dan weet je niet meer wat je toen aan het doen was. Ik heb dit ternauwernood zelf ontdekt door het plasje olie onder de auto op te merken. Ik was er op tijd bij. Diepe en welgemeende verontschuldigingen van hun kant, maar mijn onwankelbare vertrouwen in dat bedrijf is nu vooral wankel. Want ik zie geen verbetering in hun bedrijfsstructuur. Sleutelen met een telefoon in 1 hand is niet ok. Klein OH zal ik dan ook maar zelf doen,...zucht. (maar ben ook verre van onfeilbaar)

Dan ben ik naar de Belgische APK gegaan. (automobielinspectie) om het truukje toe te passen dat je nog voor een laatste keer 2 jaar verse APK krijgt als je wagen minder dan 100.000km heeft EN minder dan 6jaar oud EN geen enkele opmerking tijdens controle . Als aan 1 van deze 3 voorwaarden niet is voldaan dan krijg je geen 2 jaar. Maar het is gelukt. Mij zien ze voor september 2024 niet meer terug met de smurf.

Km kostprijs 0,24€/km. Inclusief afschrijving, boetes, carwash, verzekering en tutti quanti...
Verbruiksmonitor vul ik niet in wegens minder relevant. 50% van de tijd trek ik een aanhangwagen en schiet het verbruik naar 7L/100km.

Was het de investering waard?

  • 116.500 km

Ik heb een investering gedaan aan de DSG7 automaat.
Ik heb 500€ afgetikt om de schakelfrequentie minimaal 3-400toeren later te laten gebeuren. Dit is eigenlijk flink veel geld, maar ik vertrouw het boeltje maar half. Gaan we zorgeloos de 2 ton halen? De tijd zal het uitwijzen.
Om de 15000km verse olie, rustig rijden. Intussen rijden er 4 chauffeurs mee rond in het gezin en hebben ze allen een betrouwbare rijstijl.
Maar bij koel bedrijfstemperatuur (de eerste 15km) komen er lichte schokken de kop opsteken. Nog steeds geen klacht, maar we zijn er niet ver meer vandaan.
Een groot onderhoud van 600€ is ook net achter de rug.
En wat me het meeste verbaasde....de remblokken zijn nog altijd de eerste af fabriek!! +116000km!! Ik heb van alle onderhoudsbeurten een gedetailleerd bewijs en ben ze nog eens allemaal nagelopen. Ofwel is de auto uiterst zuinig met remblokken ofwel is de garagist een volledige set vergeten aan te rekenen. Ik woon op het platteland, maar nu ook niet in Australië.
Eens op temperatuur rijdt de auto perfect voor mijn doen. Het blijft een gewoon transportmiddel van A naar B met een mooie ruimte binnenin voor een B segmenter.
We zijn net voorbij de helft qua afschrijving en de prijs per kilometer (all in, incl afschrijving en tutti quanti)) zit nu rond de 26€cent/km. (Belgische auto) Vermoedelijk kan een EV in 2023 nog niet tippen aan deze kilometer kostprijs. Of je hebt minder ruimte en/of de kilometerstand is al veel hoger. Change my mind.

niets bijzonders

  • 127.800 km

De auto rijdt goed, maar de jaarlijkse km's daalt gestaag.
Ik rij liever in mijn aftandse peugeot 309. De kinderen zijn wat blij om mijn auto te nemen.
Krassen, vlekken interieur nemen ook toe.
De dagwaarde schommelt momenteel nog rond de 10.000€.
De toyo banden zijn na 39000km al stilaan aan vervanging toe. Ze waren prima qua grip, maar de originele kumho's deden ruim het dubbele. Gisteren een klapband gereden in een diepe put op het platteland nabij het Nederlandse Chaam op 50km van m'n woonplaats..
Pluim voor mezelf om steeds te kiezen voor een volwaardig reserveband, want dit was niet meer op te lossen met een schuimbusje. 3e keer reeds nodig gehad sinds aanschaf auto. Maar ik rij dan ook vaak platteland en lichte offroad. Vandaar ook de kunststof plaatbeschermer die ik in optie heb gekozen op deze auto.
Opnieuw Kumho besteld voor 225€ op oponeo incl levering en milieutaks. Monteren en balanceren doet de buurman. Ik betaal hem met een vrachtje droog eikhout.
Terug naar de ruilhandel !
kleine beurt laten doen voor 290€. Veel geld vind ik, maar het officiële factuur geeft wat meerwaarde of vertrouwen bij de herverkoop van de wagen later. Maak ik me wijs....om de bittere pil te verzachten.
Remblokken nog steeds de originele sinds aankoop wagen !
De auto kost mij 0,245€cent/km. Zou het me nog lukken om onder de 20cent/km te geraken als ik minder kilometers per jaar maak? Ik denk het niet.
Niets meer te melden over het DSG7 systeem? O jawel. Mijn wederkerend gemekker neemt niet af. Omdat ik het systeem nu vrij goed ken merk ik dat bij koude motor en de hendel in "D" (vooruit) of "R"( achteruit) nog best niet direct gas geef maar wacht dat de druk is opgebouwd in heel het hydraulisch circuit. Dit duurt tot 2-3seconden. Dan pas lichtjes gasgeven en is het schokken minimaal. Eens de motor warm duurt het telkens 1/2 seconde. Vertrekkend vanuit een T kruispunt of met groen licht. Bijzonder vervelend en veel te lang, maar het is tot nu toe het enige geklaag en groei mee met dit ongemak met het toenemen vd leeftijd van wagen en chauffeur.
ps : dat van dat "wachten om druk op te bouwen" maak ik mezelf wijs. Misschien werkt het dsg7 totaal anders, maar dit is hoe ik het voel....

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.