Skoda Fabia 1.4 68pk Comfort (2002)

autoreview

Skoda Fabia
Skoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda Fabia - interieurSkoda Fabia - interieur

Signalement

UitvoeringFabia 1.4 68pk Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf48.000 km
KM-stand laatst112.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 102.000 km

Eind 2010 was ik op zoek naar mijn eerste auto. Veel eisen had ik niet, het voornaamste criterium was een lage km-stand (onder de 70.000 km), daarnaast lekker veel ruimte en een passende aanschafprijs.

Ik heb de Fabia gekozen om z'n uitstekende prijs-kwaliteit verhouding en goede staat. Andere kandidaten waren een Chevrolet Kalos uit 2006 (afgekeurd i.v.m. te onzuinig en te hoog) en een Ford Fiesta uit 2004 (afgekeurd wegens karige uitrusting en slechte staat van stuurwiel).

In de eerste 8 jaar heeft de Fabia twee eigenaren gehad, die gezamenlijk niet veel hebben gereden (slechts 48.000 km). In ruim 2 jaar heb ik deze stand meer dan verdubbeld tot 102.000 km - met volle tevredenheid! Een diesel past wellicht beter bij mijn kilometrage, maar ik ben niet van plan mijn auto in te ruilen.

Het exterieur van de auto is niet spannend, maar wel tijdloos en veel mooier dan z'n opvolger, de Fabia II.

Aan de binnenkant is de auto ruimer dan je denkt, vooral voor achterbankpassagiers. Bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar, evenals het stuur. De stoelen zijn comfortabel te noemen en bieden voldoende steun voor mensen van gemiddelde lengte. Ook bij lange snelwegritten. Een pluspunt is de kofferbak: groter dan vergelijkbare auto's in z'n klasse. De stoffen bekleding in mijn Fabia is licht van kleur, maar kleur- en slijtvast ook de bestuurdersstoel.

De 1.4 MPI motor is geen snelheidsmonster, maar heeft bij lage toeren aardig wat koppel beschikbaar, zeker in vergelijking met de 1.4 16V, die in de leenauto ligt die ik meekrijg als de auto voor een beurt gaat. Die 16V is meer een toerenmotor.

Het vaak genoemde schokken van de MPI bij stationair lopen is niet storend te noemen. Groot voordeel van de MPI is de onderhoudsarme distributieketting.

Onder de 90 km/h komt de auto prima vooruit en doet de motor stil z'n werk. Ook voor veelvuldig rijden op de snelweg voldoet de motor prima, al rijd ik bewust zelden sneller dan 110 km/h (of 3000 tpm) i.v.m. het snel toenemende verbruik bij hogere snelheden of harde tegenwind. Een inhaalactie op 120 km/h of 130 km/h is overigens geen probleem: de motor heeft voldoende reserve om in de 5e versnelling even te versnellen.

Het verbruik is niet meer van deze tijd, maar zelfs met een redelijk vlotte rijstijl (behalve op de snelweg) kom ik uit op een acceptabele 15.4 km/L (fabrieksopgave gem. 14.3 km/L). Uitschieters naar 17 km/L als ik echt m'n best doe of 13 km/L als ik haastig ben.

In ruil voor deze kalme behandeling heeft de Fabia me nog nooit in de steek gelaten. 24 uur per dag staat deze auto buiten, maar al vriest het 's winters 12 graden, starten doet ie altijd zonder aarzelen.

Absoluut toppunt vind ik de cruisecontrol - ik zou niet meer zonder kunnen!

Koppelen en schakelen gaat soepel en trefzeker. Wel zal een beginner eerst veel te veel toeren maken omdat het gaspedaal relatief gevoelig is en al z'n werk in de eerste paar cm's doet. Al te ver intrappen is absoluut onnodig / zinloos. Kwestie van wennen. De stuurbekrachtiging maakt het sturen licht, maar daardoor mis je gevoel.

Mijn auto heeft geen ABS. Hoewel het geen groot gemis hoeft te zijn, zou het toch een fijn idee zijn dat je wat extra marge kan krijgen als dat nodig is.

De probleempjes die ik tot nog toe ondervindt zijn typisch Fabia I en/of a.g.v. ouderdom en daarom niet echt schokkend:
- intrede van vocht (bij mij hoogstens enkele druppels) bij zware zomerse regenbuien bij portier rechtsachter.
- al dan niet daarmee in verband staande: snel beslagen voorruit. Elke 2 maanden even sprayen met anti-condensmiddel doet wonderen.
- draagarmrubbers; af en toe klinkt de auto als een oud bed bij het nemen van drempels, dat deed hij al tijdens de proefrit (wat bij aflevering overigens keurig verholpen was door een beetje te smeren). Sindsdien spuit ik elke 10-15 dkm wat siliconenspray op de rubbers; dat is (voorlopig) afdoende om het probleem te onderdrukken. Totdat de rubbers echt helemaal op zijn en vervanging onvermijdelijk is...
- lekkage radiateur a.g.v. steenslag. Komt bij elk merk voor, al moet ik zeggen dat het ontwerp van de grille niet meehelpt om deze schade te voorkomen.
- lambdasonde en koelwatertemperatuursensor (onder garantie vervangen)
- bij nat herfst-/winterweer en een koude start: de eerste paar honderd meter kan de motor eventjes stottert / inhouden bij het optrekken, vooral onder de 2000 tpm (af en toe met knipperend storingslampje motorelektronica). Starten was nooit een probleem en ook stationair loopt de auto prima. Uitlezen leerde dat er af en toe een cilindertje oversloeg. Probleem verholpen met een nieuwe bobine.
- cruisecontrol heeft een maandje moeilijk gedaan: uitvallen en snelheid vergeten. Probleem verdween echter ook weer net zo snel als dat het gekomen was, zonder te weten waar het aan lag.

Al met al ga ik ervan uit dat ik de Fabia helemaal op kan rijden - ik hoop dat dat nog wel eventjes kan duren!

Raammechanisme linksvoor & koppakking

  • 112.000 km

Rond de 105.000 km faalt het raammechanisme aan de passagierskant waardoor het raam niet meer dicht gaat. Mechanisme vervangen voor een nieuw exemplaar.

Maar helaas, een paar maanden later, met slechts 112.000 km op de teller gaat de koppakking lek. Op zich geen dodelijk probleem, maar ben wel zwaar teleurgesteld in de betrouwbaarheid en kwaliteit van de motor. De koppakking is veel te vroeg lek en daarom is het wat mij betreft einde verhaal.

Voorlopig even geen Skoda/VAG meer voor mij... op zoek naar een betrouwbare Japanner of Koreaan.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.