Skoda Fabia 1.4 16V 75pk Comfort (2003)

autoreview

Skoda Fabia
Skoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda Fabia - interieurSkoda Fabia - interieur

Signalement

UitvoeringFabia 1.4 16V 75pk Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze Review betreft alweer mijn tweede Skoda Fabia die ik van juni 2003 tot juni 2005 in bezit heb gehad. Het betreft een Skoda Fabia HB 1.4 55kW/75pk Comfort.

ERVARINGEN:

Ik rij naar tevredenheid een Skoda Fabia HB Comfort voorzien van de (voor de Fabia) nieuwe 1.4 55kW/75pk 16V-motor. De auto is voorzien van de extra’s halfautomatische airconditioning, Radio/CD Symphony met 8 speakers, sportpakket (sportstoelen + leren stuur, pookknop en handremgreep), elektrische ruitbediening achter en metallic lak (Stone Grey).

De Skoda Fabia is een auto met een relatief grote interieur- en bagageruimte, de afwerking is fraai en over het algemeen degelijk. De zitpositie achter het stuur is goed instelbaar, ook voor langere mensen (ik ben 1,95 m.). De optioneel gemonteerde sportstoelen (een extra van EUR 815,00; doen!) zijn stevig, maar niet te hard en bieden goede zijdelingse steun.
De standaarduitrusting is compleet met o.m. cruise control en de auto biedt praktische details als bijv. een regelbare interval op de ruitenwissers. De Comfort-uitvoering biedt eigenlijk alles waar je niet zonder kunt/wilt en anders biedt de uitgebreide optielijst uitkomst, tegen redelijke prijzen.

De optioneel gemonteerde, halfautomatische airconditioning werkt goed, zowel bij koelen als ontwasemen. Wel produceert deze een bijgeluid dat afhankelijk van het motortoerental toe- of afneemt (zie verder onder Op- en aanmerkingen). Handig is dat het dashboardkastje en een opbergvak links naast het stuur te koelen/verwarmen zijn.

De Radio/CD Symphony (extra van EUR 385,00) is geen koopje, maar is fraai in het dashboard geïntegreerd en voorzien van automatische volumeregeling. Bestel hem wel als accessoire en niet als optie af fabriek; scheelt EUR 150,00...
Bestel er gelijk 4 extra speakers (EUR 115,00) bij!

Ik vind de Fabia plezierig rijden: comfortabel - maar niet te week - en stabiel. En ondanks dat het niet direct een sportwagen is, kun je er heel behoorlijk een bocht mee nemen, waarbij de auto een goed beheersbaar onderstuur vertoont en het overhellen binnen de perken blijft. Kortom: een auto waar je meteen vertrouwd mee bent!

De prettig lopende 1.4 55kW/75pk 16V-motor maakt de Fabia tot een vlotte en - bij wat verder in de toeren doortrekken - pittige auto die sportief klinkt. Het verbruik - 1 op 15,5 met regelmatig airco-gebruik - vind ik prima, zeker voor een auto met een gewicht van 1.035 kg.

OP- EN AANMERKINGEN:

* De voorwielophanging is niet vrij van kraak- en piepgeluiden bij het nemen van drempels en bij manoeuvreren met enigszins ingestuurde voorwielen. Aangezien mijn vorige Fabia precies hetzelfde euvel vertoonde, lijkt dit een typische model-onhebbelijkheid. Bij onderhoudsbeurten regelmatig de voorwielophanging laten reinigen/smeren is steeds de - tijdelijke - oplossing;

* De airconditioning maakt een bijgeluid dat afhankelijk van het motortoerental toe- of afneemt. In 2004 heb ik - als gevolg van een aanrijding - enkele dagen in een vervangende auto VW Polo 1.4 55kW/75pk 16V voorzien van airco gereden en deze maakte precies hetzelfde bijgeluid, alleen iets minder duidelijk hoorbaar. Het geluid is blijkbaar normaal (...).

Ondanks de goede ervaringen met het merk Skoda en de Fabia als modeltype ben ik per 16-06-2005 Skodarijder-af: ik ben overgestapt op het merk Mitsubishi, modeltype Colt CZ5 1.3 Invite Extra I. Dit omdat de Colt CZ5 met zijn 1.3 70kW/95 pk motorblok pittiger en (op papier) zuiniger is, een ruimer en multifunctioneel bruikbaar interieur heeft, en 90 kg lichter is dan de Fabia (scheelt in de Motorrijtuigen-belasting). Ook van deze auto is een MyReview aangemaakt.

PROBLEMEN

Een heel betrouwbare auto. Weliswaar traden enkele kleine storingen (zie hieronder) op, maar deze zijn onder garantie verholpen.

* juli 2003: defecte ruitbediening rechtsachter. Oorzaak: een losgeschoten borgpen. Onder garantie hersteld;

* september 2003: bijgeluid hoorbaar bij ingeschakelde ruitenwissers. Ruitenwissermotor is onder garantie vervangen;

* december 2004: kachelweerstand doorgebrand; alleen de hoogste stand functioneerde nog. Weerstand onder garantie vervangen.
Spijtig dat in eerste instantie het verkeerde onderdeel was besteld en dat de vervanging a.g.v. de Decemberfeestdagen 3 weken op zich liet wachten, waardoor ik 3 weken met een op de hoogste stand bulderende aanjager heb moeten rondrijden;

* februari 2005: bijgeluid ruitenwissers is weer hoorbaar. Ruitenwissermotor is onder garantie opnieuw vervangen. Opmerkelijk: de dealer vindt de ruitenwissermotor v.w.b. het normale geluid bij in werking zijn rumoerig. Het - irritante - bijgeluid waarop ik doelde was daar toch duidelijk bovenuit te horen, maar daarover werd niets gezegd;

* april 2005: vrijwel direct na de tweede keer vervangen van de ruitenwissermotor stak het bijgeluid wederom de kop op. De dealer bezocht, waar het bijgeluid is vastgesteld door een van de monteurs, en een afspraak gemaakt om e.e.a. te onderzoeken. Echter, vlak voor de afspraak plaats zou hebben, nam het bijgeluid zonder aanwijsbare oorzaak ineens af en op een gegeven moment was het zelfs helemaal weg: zul je altijd zien!
De auto is desondanks teruggeweest naar de dealer waar men - na in eerste instantie niets te kunnen vinden - overging tot demontage van de parafan en smering van het gehele ruitenwissermechaniek. Daarna bleef het bijgeluid in elk geval weg, maar of
dat ondanks - of dankzij - de actie van de dealer is, blijft de vraag...

Hoewel dergelijke storingen ongemak opleveren, zijn deze de auto wat mij betreft vergeven, want voor de rest heb ik er een dijk van een auto aan.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.