Skoda Fabia 1.4 16V 100pk L&K (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia 1.4 16V 100pk L&K |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 346.000 km |
Eerste kilometers
- 80.000 km
De auto rijdt goed en is voorzien van veel luxe, zoals leren bekleding en parkeersensoren.
Nadat de auto op benzine heeft aangetoond voldoende betrouwbaar te zijn, een LPG-installatie in laten bouwen met een mooi grote tank van 52 liter.
Daarop kan de auto ruim 600 kilometer rijden.
13 jaar later
- 304.500 km
De Fabia bevalt na 13 jaar nog steeds goed.
Overweeg je een tweedehands exemplaar te kopen, houd dan rekening met extra onderhoud en kosten vanaf ca. 250.000 kilometer als je de auto in goede conditie wil houden. Zie het lijstje onderaan.
Voordelen
De auto is degelijk en rijdt prettig. Na ruim 3 ton nog geen enkele rammel tijdens het rijden. Deze uitvoering is behoorlijk luxe.
De bediening is eenvoudig, het dashboard zit logisch in elkaar. De auto schakelt gemakkelijk. Na ruim 3 ton werkt de motor nog goed.
De leren bekleding is van goede kwaliteit en gaat lang mee, net als onderdelen als de uitlaat, dynamo, airco, accu. Auto rijdt prima op LPG en roest niet.
Nadelen
De auto verbruikt een beetje olie. Af en toe even peilen!
Een aantal onderdelen raakt na verloop van tijd defect. Een tegenvaller was dat de koppeling het snel begaf.
Onderhoudspunten van de Fabia 1 zijn verder:
De (voor)wielophanging vraagt nog wel eens aandacht.
De kachel geeft soms mankementen. Eenvoudig te herstellen.
EGR-klep en lambdasonde kunnen storingen gaan geven waardoor de motor gaat inhouden of stationair onregelmatig draait. Daarnaast kan de stuurbekrachtiging na verloop van tijd defect raken. Voor deze 3 punten is een monteur met verstand van zaken aan te raden.
Bobines gaan na verloop van tijd kapot. Eenvoudig te vervangen.
Mechanisme elektrische voorramen kan al op jonge leeftijd uitvallen.
De Fabia houdt niet zo van water; portieren kunnen lekken (op te lossen door af te kitten), en de waterafvoer onder de motorkap kan verstopt raken door vallende bladeren, waardoor water de auto in kan lopen. Af en toe even nakijken.
Een oudere Fabia zal je een keer verrassen door plots niet meer te starten. Een kabeltje naar de startmotor is dan waarschijnlijk versleten.
Onderhoud aan de auto:
80.000
114.000 Distributieriem en waterpomp
130.000 Draagarmrubbers, ashoezen
141.000 Koppeling, accu, deuren afgekit
159.000 Kachelweerstand, raammechanisme rechtsvoor, schadeherstel
178.000 Multiriem, uitlijnen
210.000 Remschijven, remblokken, EGR-klep
224.000 Distributieriem, waterpomp, schokdempers
237.000 Bobine (3x)
262.000 Stuurpomp, EGR-storing, LPG vulslang
279.000 Koppelstangen, uitlaat middendeel, diverse reparaties remsysteem, recirculatieklep vastgelopen
287.000 LPG-verdamper, gasveren achterklep
294.000 Distributieriem, waterpomp, multiriem, koplampen dof, mistlamp, lambdasonde, kabels startmotor en kabel dynamo.
318.000 Achterste motorsteun, schokdempers
327.000 Wiellager rv
En daarnaast olie, filters, remvloeistof, bougies, banden, lampen en wisserbladen.
APK keuring
- 308.750 km
Geen problemen gezien, de Fabia kan weer een jaar door!
Een nieuwe APK zonder problemen
- 318.000 km
De APK laat geen problemen zien.
Wel preventief de achterste motorsteun vervangen. De auto rijdt nu prettiger in de file omdat de motor minder kan bewegen.
Verder merk je dat er door de leeftijd wat meer speling op bepaalde onderdelen komt. Wellicht het komend jaar een keer de schokdempers vervangen, de auto rijdt iets te “Frans”.
En weer een jaartje er bij
- 327.000 km
De Fabia is zonder problemen APK goedgekeurd.
Wel moest een wiellager vervangen worden.
De auto heeft het afgelopen jaar wederom prima gereden.
Handrem zit vast
- 339.000 km
Een nieuwe apk.
De handrem blijft hangen. Waarschijnlijk een keer ontstaan tijdens de vorst. Meteen zijn de achterremmen vervangen.
Verder rijdt de auto nog goed, de airco is na onderhoud ook weer lekker koud. Soms maakt de auto wel wat vreemde geluiden op drempels, dat moeten we nog maar eens na laten kijken.
20 jaar
- 346.000 km
Dit jaar niet heel veel gereden met de auto, de meeste ritten zijn met de fiets of de trein gedaan.
De keuring geeft geen problemen, alleen wat roest aan een remleiding.
De auto is inmiddels 20 jaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.