Skoda Enyaq iV 80 150kW (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Enyaq iV 80 150kW |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 6.000 km |
Eerste week
- 9 km
Na héél lang wachten is vorige week eindelijk mijn Skoda Enyaq afgeleverd. Medio april heb ik hem besteld na een proefrit in een ID.4 (de Skoda was nog niet beschikbaar). De reden om de Skoda te kiezen boven de ID.4 was het meer conventionele uiterlijk en iets grotere kofferbak.
Andere alternatieven (Tesla 3 en Ford Mustang vielen af door vooral de hogere prijs).
De Skoda Enyaq bevat de volgende opties: iV80, Regulus 19 inch wielen, Comfort, Assistentie Plus, Klimaat, Family, Transport, Sport, Infotainment Plus, 125 kW DC oplaadmogelijkheid, Warmtepomp, Trekhaak en Nettenscherm achter
Tot dusver rijdt de Enyaq heerlijk en zijn er geen bugs of problemen. Enige wat niet goed werkt is de Qi-lader. Hij laadt niet of hij geeft een foutmelding. Waarschijnlijk lijnen de spoelen niet goed uit met mijn telefoon (iPhone 8). Ook een blokje onder de telefoon om deze iets hoger te leggen in het bakje werkt niet of sporadisch.
Het rijden met een elektrische auto is voor mij een openbaring: stil, comfortabel en veel (instant) power.
Ik heb een eigen laadpaal op mijn oprit (Alfen Single Pro-Line die 13.5 kW kan leveren over 3-fasen; de auto kan 11 kW laden en dat haal ik dus ook).
Tot dusver heb ik nog geen rangetest gedaan, maar meestal haal ik rond 20 kWh/100km op het woon-werk verkeer (veelal snelweg bij 100 km/u).
Auto is gekoppeld via de mySkoda app, waarbij je de SoC kan zien van de batterij en ook de status van het laden. Verder is het mogelijk om de airco te starten (voor een duur van maximaal 30 minuten), en je kan een planning hiervoor maken. Er zijn veel klachten over de app, maar bij mij werkt vooralsnog alles.
Betreffende laadplanning is dit mogelijk via het infotainment van de auto. Zodoende heb ik deze ingesteld op een vertrektijd van 07:00 uur op weekdagen. Dit zorgt ervoor dat de auto ervoor zorgt dat deze om 07:00 uur volgeladen is (zodoende kan ik telkens met nachttarief laden). Los daarvan heb ik de klimatisering om mijn werkelijke vertrektijd van 08:00 gezet. Als je de kabel inplugt en je pasje scant, weet de auto dat er een laadplanning actief is en dan wacht hij met laden tot de ingestelde tijd. Overigens merkte ik ook dat hij daarna de stroom voor de klimatisering ook uit de laadpaal haalt (zolang je de kabel ingeplugd laat).
Stoelen zitten goed en de auto beschikt over heel veel opbergruimte, en is heel ruim.
Ik heb er nog geen lange ritten met snelladen mee gemaakt. Zodra ik ervaringen er mee heb zal ik dit in een update delen.
2 maanden in gebruik
- 6.000 km
Ik heb de Enyaq nu 2 maanden in gebruik. Tot dusver bevalt hij prima en zou ik niet meer terug willen naar een ICE. Hij is heerlijk stil, comfortabel en lekker altijd veel power!
Laden doe ik over het algemeen thuis (3-fasen 11 kW) en dat werkt voor het dagelijks gebruik prima (ritten van gemiddeld 100-150 km). Daarom heb ik nog maar 1 keer bij een snellader gestaan. Deze snellader was een 300 kW lader toen ik een keer een extra zakelijke rit had en ik mijn thuis adres niet meer haalde. Aangezien ik daarvoor een korte rit had haalde ik maar 90 kW (waarschijnlijk een koude batterij) maar was ik na iets meer dan 5 minuten weer onderweg (zodat ik thuis weer haalde).
Toch nog wel wat storingen gehad:
- Gepland laden: Ik had dit om mijn thuislaadpunt ingesteld, maar dit was niet betrouwbaar. Vaak bleek 's ochtends de auto niet geladen. Ook wilde hij een keer helemaal niet laden. Mijn idee was om vooral 's nachts te aden i.v..m. nachttarief. Dit gebruik ik voorlopig niet meer. Nu plug ik de kabel en start ik de laadsessie handmatig met behulp van de app. Overigens werkt het gepland voorklimatiseren wel goed.
- De app: een aantal keren gehad dat hij geen verbinding maakte met de auto. Een aantal keren zat het probleem bij de auto (LTE modem maakt geen verbinding) en een enkele keer lag de Skoda-server eruit.
- Online verbinding: Zoals boven een aantal keren geen online modus en kreeg ik een foutmelding. Algemene oplossing: trekken van zekering 19 zorgt voor een re-start van de ingebouwde LTE modem.
Ik hoop dat bovenstaande storingen in de toekomst via OTA updates verholpen worden.
Voor zover nog geen lange (vakantie)ritten gemaakt. Planning is om in Januari naar Oostenrijk te gaan.
Overigens is de auto sinds enkele weken voorzien van winterbanden (Bridgestone LM005). Nog niet echt een rangeverlies gezien (ook nog niet echt koud geweest). Ik heb wel een warmtepomp.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Enyaq
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Enyaq 85 Sportline | Graphite Grey
- 2025
- 12 km

Skoda Enyaq 85 Sportline
- 2025
- 11 km

Skoda Enyaq Coupé iV 80 RS / Full option! / Trekhaak / Panoramadak / Camera / Head-up / 20'' / Keyless / Sfeerverlichting / Elektr. stoelen / Canton Audio / Stuurverwarming / Warmtepomp / DAB / ACC
- 2022
- 73.634 km