Skoda Enyaq iV 80 150kW (2021)

autoreview

Skoda Enyaq iV 80 150kW (2021)

Signalement

UitvoeringEnyaq iV 80 150kW
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst170.000 km
Lezerswaardering: 65%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste week

  • 9 km

Na héél lang wachten is vorige week eindelijk mijn Skoda Enyaq afgeleverd. Medio april heb ik hem besteld na een proefrit in een ID.4 (de Skoda was nog niet beschikbaar). De reden om de Skoda te kiezen boven de ID.4 was het meer conventionele uiterlijk en iets grotere kofferbak.
Andere alternatieven (Tesla 3 en Ford Mustang vielen af door vooral de hogere prijs).
De Skoda Enyaq bevat de volgende opties: iV80, Regulus 19 inch wielen, Comfort, Assistentie Plus, Klimaat, Family, Transport, Sport, Infotainment Plus, 125 kW DC oplaadmogelijkheid, Warmtepomp, Trekhaak en Nettenscherm achter
Tot dusver rijdt de Enyaq heerlijk en zijn er geen bugs of problemen. Enige wat niet goed werkt is de Qi-lader. Hij laadt niet of hij geeft een foutmelding. Waarschijnlijk lijnen de spoelen niet goed uit met mijn telefoon (iPhone 8). Ook een blokje onder de telefoon om deze iets hoger te leggen in het bakje werkt niet of sporadisch.
Het rijden met een elektrische auto is voor mij een openbaring: stil, comfortabel en veel (instant) power.
Ik heb een eigen laadpaal op mijn oprit (Alfen Single Pro-Line die 13.5 kW kan leveren over 3-fasen; de auto kan 11 kW laden en dat haal ik dus ook).

Tot dusver heb ik nog geen rangetest gedaan, maar meestal haal ik rond 20 kWh/100km op het woon-werk verkeer (veelal snelweg bij 100 km/u).

Auto is gekoppeld via de mySkoda app, waarbij je de SoC kan zien van de batterij en ook de status van het laden. Verder is het mogelijk om de airco te starten (voor een duur van maximaal 30 minuten), en je kan een planning hiervoor maken. Er zijn veel klachten over de app, maar bij mij werkt vooralsnog alles.
Betreffende laadplanning is dit mogelijk via het infotainment van de auto. Zodoende heb ik deze ingesteld op een vertrektijd van 07:00 uur op weekdagen. Dit zorgt ervoor dat de auto ervoor zorgt dat deze om 07:00 uur volgeladen is (zodoende kan ik telkens met nachttarief laden). Los daarvan heb ik de klimatisering om mijn werkelijke vertrektijd van 08:00 gezet. Als je de kabel inplugt en je pasje scant, weet de auto dat er een laadplanning actief is en dan wacht hij met laden tot de ingestelde tijd. Overigens merkte ik ook dat hij daarna de stroom voor de klimatisering ook uit de laadpaal haalt (zolang je de kabel ingeplugd laat).
Stoelen zitten goed en de auto beschikt over heel veel opbergruimte, en is heel ruim.
Ik heb er nog geen lange ritten met snelladen mee gemaakt. Zodra ik ervaringen er mee heb zal ik dit in een update delen.

2 maanden in gebruik

  • 6.000 km

Ik heb de Enyaq nu 2 maanden in gebruik. Tot dusver bevalt hij prima en zou ik niet meer terug willen naar een ICE. Hij is heerlijk stil, comfortabel en lekker altijd veel power!
Laden doe ik over het algemeen thuis (3-fasen 11 kW) en dat werkt voor het dagelijks gebruik prima (ritten van gemiddeld 100-150 km). Daarom heb ik nog maar 1 keer bij een snellader gestaan. Deze snellader was een 300 kW lader toen ik een keer een extra zakelijke rit had en ik mijn thuis adres niet meer haalde. Aangezien ik daarvoor een korte rit had haalde ik maar 90 kW (waarschijnlijk een koude batterij) maar was ik na iets meer dan 5 minuten weer onderweg (zodat ik thuis weer haalde).
Toch nog wel wat storingen gehad:
- Gepland laden: Ik had dit om mijn thuislaadpunt ingesteld, maar dit was niet betrouwbaar. Vaak bleek 's ochtends de auto niet geladen. Ook wilde hij een keer helemaal niet laden. Mijn idee was om vooral 's nachts te aden i.v..m. nachttarief. Dit gebruik ik voorlopig niet meer. Nu plug ik de kabel en start ik de laadsessie handmatig met behulp van de app. Overigens werkt het gepland voorklimatiseren wel goed.
- De app: een aantal keren gehad dat hij geen verbinding maakte met de auto. Een aantal keren zat het probleem bij de auto (LTE modem maakt geen verbinding) en een enkele keer lag de Skoda-server eruit.
- Online verbinding: Zoals boven een aantal keren geen online modus en kreeg ik een foutmelding. Algemene oplossing: trekken van zekering 19 zorgt voor een re-start van de ingebouwde LTE modem.
Ik hoop dat bovenstaande storingen in de toekomst via OTA updates verholpen worden.

Voor zover nog geen lange (vakantie)ritten gemaakt. Planning is om in Januari naar Oostenrijk te gaan.
Overigens is de auto sinds enkele weken voorzien van winterbanden (Bridgestone LM005). Nog niet echt een rangeverlies gezien (ook nog niet echt koud geweest). Ik heb wel een warmtepomp.

Eindreview

  • 170.000 km

Deze week wordt de Enyaq omgeruild voor een Volkswagen ID.7 Tourer.
Het is een fijne comfortabele reisauto geweest. In de zomers met vouwwagen naar Frankrijk, Italië en Oostenrijk gereden. In de winters naar de Alpen.
Ergonomie was heel goed met praktische opbergmogelijkheden en ruime kofferbak. Stoelen konden beter, vooral op lange ritten last van zitvlak.
Head-up display was heel fijn alsook de hoge zit.
In het begin wel redelijk wat softwarematige bugs zoals uitvallend infotainment en slechte handdetectie stuurwiel icm travel assist. Dit is door softwareupdates verholpen. Software zit nu op 3.8 en kwam vanaf 2.3 door deels via dealer en OTA.
Nadeel vond ik de laadplanning in de navigatie door slechte keuzes van laadpalen en gebrek aan filtering van aanbieders/locaties. Ik vooral gebruikgemaakt van ABRP met OBD-dongle en navigatie via Apple Carplay.
Skoda-app was vaak een drama met offline servers (dus op dagen geen mogelijkheid om voorklimatisering aan te schakelen). Laden op voorkeurstijden in het begin ook niet goed. Later wel beter. Slimladen via derden-app werkte overigens prima (Jedlix en later via Frank Energie voor laden op laagtarief/dynamisch).
Ander minpunt is ontbreken batterij-optimalisatie (verwarming) wat pas in Enyaq's zit vanaf software 4 (MY2023 en nieuwer). In de winter een probleem vooral bij eerste DC-laadstop (onder 23 graden), daarna blijft de batterij temperatuur wel op niveau.
In zomers soms weer problemen met batterij-koeling (batterij wordt te warm >51 graden en dit heeft weer negatieve impact op laadsnelheid).
Laadsnelheid overigens prima. Enyaq had de snelllaadoptie (ander standaard 50 kw) wat nu overigens standaard is en laadde voorheen met 125 kW toen later 135 kW en nu haal in goede omstandigheden 170 kW als is het maar kort. Belangrijk bij MEB-EV's (VAG) dat de SoC onder 15% is, waarbij lager beter is. In warme omstandigheden kan je beter rond 15% zitten ivm kans op te warme batterij (dan is kans het grootst dat je auto vol is voor batterijtemperatuur te hoog wordt). Snelste DC-laden is praktisch tot 65%-70% daarna stort de laadsnelheid in dat je beter een extra stop kunt plannen.
In de 170000 km hebben de volgende problemen zich voorgedaan:
- Storing aandrijflijn. Hiervoor heeft de auto een maand bij de dealer gestaan voor diagnostiek en levering onderdelen. Aanvankelijk een defecte kabelboom maar later ook een aantal defecte accucellen
- Defecte binnenverlichting. Opgelost door nieuwe controllerunit.
- 2x defect laadklep vergrendelingsmechanisme. De eerste keer ging de laadklep niet meer open in de vakantie op een reisdag in Italië. Bij de lokale dealer open laten maken met nevenschade aan het achterscherm. Sluitmechanisme na de vakantie vervangen bij de eigen dealer. Nu sinds een maand hetzelfde euvel en besloten deze niet meer te laten repareren. Laadklep staat nu op een kiertje. Indien ik nog langer met de auto zou doorrijden waarschijnlijk de sluiting doorgezaagd zodat klep wel sluit maar niet meer vergrendeld. Een zwak punt van de Enyaq en duidelijk een erfenis van de verbrandingsauto's.
- Buggy travel assist met handdetectie-problemen en plotseling uitvallende travel assist. Een update van een controller heeft het probleem van uitval opgelost. Handdetectie bleef buggy tot de laatste OTA-update naar 3.8. Nu eigenlijk geen problemen meer. Travel assist wel een van de meest fijne rijhulp-systemen gevonden.
- Gesmolten sjablonen in de trottoirverlichting in de zijspiegels. 2 maal vervangen en bij de laatste servicebeurt via update definitief verholpen (te maken met brandduur verlichting).

Range in de winter 300 km, in de zomer 400 km. Verbruik veelal tussen de 18 en 22 kWh/100km. Met vouwwagen en dakkoffer en volle belading werd het wel 26,5 kWh/100 km.
Desalniettemin een hele fijne auto en ik zou niet meer terugwillen naar een verbrandingsauto ondanks het beperkte bereik met aanhanger en de probleempjes bij het snelladen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Enyaq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.