Skoda Enyaq iV 60 132kW (2021)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Enyaq iV 60 132kW |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 16.000 km |
De gezinswagen
- 16.000 km
Na 3 jaar rondrijden in een elektrische Volkswagen Golf was daar het moment dat we weer een nieuwe auto mochten uitkiezen. Inmiddels zijn de kinderen groot. Als we met zijn allen op pad gingen werd de E Golf eigenlijk te klein.
Het moest deze keer dus een grotere auto worden waar de drie pubers comfortabel in kunnen zitten. En het moest weer een elektrische auto zijn. Met deze twee wensen op zoek gegaan. De Hyundai Kona en Kia Nero vielen vanwege de beperkte binnenruimte achterin al snel van het lijstje af. Tesla in de prijscategorie dat ik zocht viel om dezelfde reden af, de model 3 heeft zelfs maar 2 zitplekken achter. Op dat moment bleven er eigenlijk nog twee geschikte kandidaten over. De Volkswagen ID4 en de Skoda Enyaq waarbij de Skoda voor mij het meeste waar voor zijn geld bood.
Ik kon de Enyaq nog niet zien, immers toen ik hem bestelde stond ie simpelweg nog niet in de showrooms. Maar omdat hij qua binnenruimte zowat identiek aan de Volkswagen ID4 is en die wel al in de showroom stond, durfde ik het aan om "van papier" te bestellen.
En dan kwam de keuze: oftewel een IV60 met veel opties oftewel een IV80 met weinig opties. De IV60 met een 58 kwh batterij, de IV80 met een 77 kwh batterij. Goed voor WLTP bereik van respectievelijk 390 km en 537 km.
Ik heb veel ervaring met elektrisch rijden door mijn vorige E Golf met een veel kleinere batterij. En omdat ik met die veel kleinere batterij het merendeel van mijn ritten zonder onderweg laden kon overbruggen, was de keuze snel gemaakt. Een vol aangeklede IV60 zou het hem gaan worden. Daarbij heb ik zowat het hele optielijstje aangevinkt behalve een trekhaak (gebruik ik toch nooit), open dakje en iets met een speciale lichtbalk tussen de lampen voor wat me weinig boeit. Wel de snellaadoptie van 100 kwh, alle rijhulpsystemen, een dynamische body control (comfort, normaal, sport afstelling), een luxere binnenbekleding, USB-C poorten achter voor de kinderen, donker getinte achterruiten met gordijnen, elektrische kofferbakklep tot zelfs een verwarmd stuurwiel en verwarmde stoelen aan toe. Het zit er allemaal op.
Ondertussen heb ik een paar maanden mogen rondrijden met deze geweldige auto. En de eerste buitenlandse reis naar Italië hebben we achter de rug. De kilometerteller staat op 16.000, een eerste indruk kan ik dus geven.
Het doel waarvoor ik gekozen heb voor de Enyaq, het comfortabel vervoeren van mijn gezin, daar blinkt de Skoda in uit. Op vakantie naar Italië (ruim 1700 kilometer) bleek de kwaliteit van deze gezinsvervoerder. De kofferbak slikt met gemak alle spullen, de kinderen zitten ruim en kunnen hun mobiele telefoons opladen aan de USB-C poorten en hun eigen temperatuur instellen. Je stelt de rijmodus in op comfortabel en met het grootste gemak en met hulp van alle rijhulpsystemen stuur je de auto naar je vakantiebestemming.
De toegenomen actieradius ten opzichte van de E Golf is prettig alsook de snellaadoptie van 100 kwh. In de praktijk reed ik circa 300 kilometer en dan stopten we even bij een snellaadstation. Op circa 20 minuten is ie weer tot 80 procent geladen en dan reden we weer verder, steeds etappes van 300 km. Er zijn voldoende snellaadstations onderweg dus de reis is voorspoedig verlopen.
Zo een verre trip doe je niet vaak. Voor de woon werk kilometers, de tripjes naar de supermarkt, het bezoeken van familie of klanten, het taxi chauffeur spelen voor de kinderen, dat gaat allemaal prima af met de circa 350 kilometer die je met een volle batterij ter beschikking hebt. Ik laad alleen maar thuis op, ik ben geen klant meer van Fastned waar ik met de E Golf toch wel eens een keer in de paar maanden vertoefde. Ik ben dus uitermate tevreden met de IV60 met alle opties, de meerwaarde van de IV80 is voor mij van volstrekt geen belang. Die keer per jaar dat ik eens verder moet gaat helemaal prima met de IV60. Alle luxe opties die ik in de IV60 heb zitten, maken mijn dagdagelijkse kilometers plezierig en daar hecht ik meer waarde aan dan een nog grotere actieradius.
Speciale aandacht wil ik toch even vestigen op het grote scherm in de auto in het midden. Dat is gewoon prachtig. Mijn navigatie gaat via het grote scherm en hij toont ook nog eens in je kleine scherm voor je met pijlen de route die je moet volgen. Ook de muziek klinkt echt fijn door het standaard geluidssysteem. Echt heldere weergave en met voldoende bass ondanks de afwezigheid van een subwoofer. En ik ben het luxe Dynaudio systeem van de E-Golf gewend dus dat zegt wel wat!
Ik zie veel mensen klagen over de rijhulpsystemen. Ik begrijp dat niet. Ik vind het gewoon fenomenaal. Het gaat allemaal smooth. En ik vind hem best slim, als ik een rondpunt nader of een stuk in de route waar snelheidsbeperkende maatregelen zijn getroffen, dan remt hij zelfstandig af tot de juiste snelheid om daarna weer zelf te versnellen naar de maximum snelheid. En als je de navigatie hebt ingesteld en je ergens moet afslaan, gaat hij ook vooraf al afremmen als je de afslag nadert. Dit alles maakt dat je heel relax kan rijden en ik betrap me er vaak op dat ik lange periodes geen pedaal meer aan raak onderweg.
De stoelen zitten heerlijk, je zit lekker hoog en kijkt overal over het andere verkeer heen. Het is echt fluisterstil in de auto. Een hele comfortabele metgezel, snel als het moet maar relax op stand comfortabel, daar geniet ik het meest van.
Oh en voor ik het vergeet, de paraplu in de bestuurdersdeur, die heb ik al vaker gebruikt dan ik vooraf had gedacht. Typisch een Skoda dingetje waar ik ook van kan genieten. Net als de ijskrabber in de achterklep. Alleen snap ik daar het nut weer niet zo van daar je de Skoda met een druk op de knop in de app kan voorverwarmen of hem kan programmeren om voor vertrek lekker warm te zijn. IJskrabben zal dan alleen nodig zijn als ik dat vergeten in te stellen ben.
En nu kom ik bij de minpunten sectie aan. En daar moet ik eerlijkheidshalve over zeggen dat ik daar best lang over moet nadenken. Wat is nou een minpunt van de auto?
Vergeleken met mijn vorige auto's vind ik de Skoda moeilijker "in te schatten" qua omvang. Ik merk dat ik minder zeker ben van de ruimte naast me en neem bijvoorbeeld mijn bochten veel ruimer, bang dat ik de velgen beschadig bij het raken van stoeprand. Het lijkt of je minder contact hebt met wat er naast je gebeurt. Ook nauwere parkeergarages vind ik lastiger.
En van de buren kreeg ik de klacht dat hij wel erg veel lawaai maakt bij het achteruit wegrijden. Dat hoort zo, er zit vanwege wetgeving een luidspreker in het motorcompartiment dat het geluid van een motor simuleert om voetgangers te waarschuwen. Dat geluid is harder versterkt als je achteruit rijdt omdat de luidspreker aan de voorkant zit en mensen die achter je auto lopen het ook moeten horen. Daar heb ik zelf in de uitstekend geluid geïsoleerde auto geen last van.
Algemeen kan ik stellen dat Skoda met de Enyaq een prima auto heeft neergezet met als grootste compliment dat je een voltallig gezin van 5 zeer comfortabel overal heen kan vervoeren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Enyaq
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Enyaq iV 80 / Pano / Navigatie / Leder / Camera / Parkeer sensoren V+A / Carplay / Zwenkbare trekhaak
- 2021
- 92.021 km

Skoda Enyaq Coupé iV 60 | Panoramadak | Apple CarPlay | 19" | Camera | Parkeerhulp | Getint Glas |
- 2023
- 22.293 km

Skoda Enyaq 85 Selection 286pk Automaat Adaptive cruise control, Navigatie, Achteruitrijcamera, App connect, Parkeersensoren, LED koplampen, Airco, DAB, Radio, Keyless start
- 2024
- 18.678 km