Skoda Citigo (2018) #4
autoreview
Signalement
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 56.100 km |
KM-stand laatst | 57.700 km |
Skoda Citigo 1.0 60pk Greentech Ambition
- 57.700 km
Vanwege een last minute studieswitch was er bij mij ineens noodzaak voor een auto, om zo de dagelijkse reistijd binnen de perken te houden. Daardoor begon de zoektocht naar een geschikt autootje. Het autootje moest betrouwbaar zijn en vooral lekker zuinig.
In eerste instantie leidde de zoektocht mij naar een Toyota Aygo. Hierin proefgereden, beviel prima, niet bijzonder. Echter bleken (vooral achter) de banden veel droogtescheuren te bevatten en deze hadden slechts 2.3 mm profiel. Ik wilde deze vervangen hebben (om zo probleemloos te kunnen rijden), maar deze banden waren volgens de dealer nog voldoende en niet aan vervanging toe.
Uiteindelijk verder gekeken waarna een Skoda Citigo in het vizier kwam. Deze auto was jonger dan de voorheen genoemde Aygo, had minder kilometers en was luxer uitgerust (de Aygo had o.a geen Cruise Control). Dit alles voor een vergelijkbaar bedrag. Na mijn proefrit in deze auto was ik zeer onder de indruk. Ik had niet verwacht dat het zo'n groot verschil zou zijn met een Aygo. De stoelen waren fijner, de bediening prettiger en de auto had een volwassenere uitstraling.
Hoe bevalt de auto dan na 1500+ km? Extreem goed. Het onderstel van deze auto blijft positief verrassen. Het is aan de stevigere kant, maar daardoor blijft de auto lekker vlak liggen in een bocht. De auto heeft ook variabele stuurbekrachtiging, waardoor de auto makkelijk is in te parkeren, maar voldoende gewicht heeft op hogere snelheden. De besturing is wel een tikkie gevoelloos, maar dat is te verwachten bij een stadsautootje.
Het motortje is ook fijn en doet zijn werk prima. Alhoewel de prestaties alles behalve indrukwekkend zijn, kom ik niks tekort. Dat komt vooral omdat deze motor zijn maximumkoppel bereikt bij 3000 tpm. Voor een atmosferisch blok verbaasde mij dit positief. Het is ook superfijn dat de auto bij 110 km/h rond de 3000 tpm rijdt, waardoor je met snelwegsnelheden rond het maximumkoppel rijdt.
Bovendien is de motor is niet trillerig, zelfs niet bij lage toeren. Dit betekent dat je niet meteen terug hoeft te schakelen als je wat afremt. Wanneer je wat vlotter wilt rijden zul je wel een keer een verzetje terug moeten en niet bang zijn om het gaspedaal wat dieper in te trappen.
Dan waar het allemaal om draait bij deze auto, het verbruik. De auto is echt zuinig. Ik rijd tot nu toe gemiddeld met ~4.5l / 100 km (1 op ~22.3). Deze waarde is eenvoudig te behalen, zowel in het stadsverkeer als op de snelweg. Op langere ritten daalt het verbruik alleen maar verder en kan ik in de buurt van de 1 op 25 komen.
Dan het interieur. Het interieur is simpel gebouwd, maar voelt degelijk aan. Zoals eerder genoemd zijn de stoelen erg fijn. Zelfs ik met mijn 1.95m en rugklachten kan ik prima een comfortabele zithouding vinden. Dankzij de Cruisecontrol blijft de zithouding ook comfortabel (omdat ik af en toe mijn voet anders kan neerzetten) en zijn ook lange afstanden goed af te leggen.
Qua uitrusting kom ik niks te kort in deze auto. De auto is voorzien van airco en een radio met bluetooth koppeling. Dit laatste werkt goed en verbind direct bij instappen met mijn telefoon. De geluidskwaliteit is voldoende, maar houdt niet over. Wat wel briljant is is de standaard telefoonhouder die in de auto zit. Ik had wel een YouTubefilmpje nodig om erachter te komen hoe die werkt, maar het is echt een handig ding.
De auto is van nog meer 'slimmigheden' voorzien. Een voorbeeld hiervan is Hill-Hold (of welke naam het ook mag hebben). Dit houdt in dat de rem 2 seconden voor je wordt vastgehouden op het moment dat je wegrijdt op een helling. Ook heeft de auto een automatische licht en regensensor. De lichtsensor gebruik ik niet (ik rijd altijd met dimlicht), maar de regensensor is wel handig.
Kom ik dan nog iets tekort in deze Citigo? Jazeker, wat ik enorm mis (en waar ik bij de aankoop eigenlijk niet op heb gelet) zijn elektrische spiegels. Het met de hand verstellen en eventueel inklappen vind ik niet erg, maar wat mis ik de spiegelverwarming toch enorm.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren