Skoda Citigo 1.0 60pk Greentech Ambition (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Citigo 1.0 60pk Greentech Ambition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 19.000 km |
Skoda Citigo, volwassen auto in een klein blikje.
- 19.000 km
Mijn vriendin zocht een andere auto, die was de onderhoud kosten, en het verbruik van haar corsa zat.
Het werd gelijk een kleine nieuwe goedkope a-segmenter.
Met die gedachten in ons achterhoofd gingen we een aantal auto's proefrijden.
Dat waren de
Kia picanto
peug 107
renault twingo
suzuki alto
fiat panda.
De grootse pre was 4/5 deuren en de cv + ab.
Dus de twingo viel gelijk af (geen 5 deurs versie), was daarnaast erg blikkerig.
De Kia picanto was een erg leuke auto, alleen was hij erg krap van binnen, ik kon met mijn 1:93 er niet goed in zitten, en voelde erg sloom aan.
Suzuki Alto, tja ik weet eigenlijk niet meer waarom we hem niet hebben genomen. Volgens mij was er weinig ruimte achterin.
Nu kwamen we bij de Panda, ik zelf ken een aantal Stilo eigenaren....
Het voelt allemaal wat te cheap aan in de Panda, daarnaast was haar wegligging erg beroerd (lees oude mensen auto). Maar dus wel een hoge instap.
Toen kwamen we bij de peug 107 destijds geen btw betalen was het de goedkoopste uit de auto's wie we tegen kwamen.
Maar we merkten al snel dat het een auto was wie al wat jaren mee ging. Wat een lawaai!...
Nu kwamen we bij de drieling (citigo up! Mii)
De Mii had als voordeel 1 jaar extra garantie maar was het lelijke eendje uit de drieling
de Citigo was iets goedkoper dan de Up!, dat scheelde trouwens echt bijna niks. Wat wel scheelde was de dealer (dago) van Volkswagen.
Die had een offerte gemaakt en wilde graag 80,- aftikken voor 30L benzine, toen we er naar vroegen zij hij. Je moet niet op de kleintjes letten!
De Skoda verkoper was erg vriendelijk en kregen ook extra korting op een set winterbanden, een ging ook nog een paar eurotje van de maps en go (navigatie) af
Nu over de auto zelf. Het komt uit de vag fabriek, het stuur + bediening is ook echt wat je van VAG kan verwachten sober maar erg solide.
Er is wel eea op bezuinigd, zoals een lampje boven de achterbank, een kofferbak lampje, en de hoedenplank mag je zelf omhoog en omlaag doen.
Het lijkt een volwassen auto, je voelt je niet klein in het verkeer, dat hadden we met de Alto, picanto, 107 wel last van.
Wel is duidelijk dat het geen snelweg monster is, je kunt prima met één handje aan het stuur 130/140 rijden. En zijwind heeft de citigo ook weinig last van. Maar de wielbasis is gewoon te kort. Daardoor erg springerig.
Het verbruik is goed te noemen, de auto wordt eigenlijk veel voor kleine afstanden gebruikt, woon-werk (2x15km per dag) en vaak van bezoekjes aan familie en soms wat boodschapjes.
Met dit alles en inclusief het inrijden ligt het verbruik nu op 1:21. Tanken doen we vaak e95 maar soms ook e98 of e10. Daarnaast is de rijstijl vlot tot erg vlot, de 3 pitter roffel nodigt dit wel uit!
Kleine beurt kost bij de officiële dealer 99,- inc btw.
- punten
- Geen af-fabriek trekhaak
- Alleen op Mii kon je destijds een midden-armsteun bestellen.
- Alleen klapraampjes achterin
- hoedenplank zelfbediening
- kettingmotor van Vag, tja
- Kofferbak lampje
- bediening van de elk ramen, is beetje onhandig
+ punten
+ ruimte ondanks de kleine auto, (4 kratjes bier + 4 mensen gaan er makkelijk in)
+ voelt niet als een a-klasser
+ zuinig
+ relatief snel
+ relatief stil en degelijk
+ zuinig
+ de 5drs weegt 840kg
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.