Skoda Citigo 1.0 60pk Greentech Elegance (2012) #2

autoreview

Skoda Citigo 1.0 60pk Greentech Elegance (2012)

Signalement

UitvoeringCitigo 1.0 60pk Greentech Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf195.450 km
KM-stand laatst195.650 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een zuinige kikker

  • 195.500 km

Door een verandering van de werksituatie van zowel mijn partner als bij mij, toch maar besloten om naast de V8 een kleine zuinige auto te kopen.

Want, jaarlijks maken we tussen de 20.000 en 30.000 zakelijke kilometers en we zouden het jammer vinden als de kilometerstand van de Volvo S80 zo snel zou oplopen.

Getwijfeld tussen diesel vs benzine maar na verschillende sommetjes en grafiekjes de conclusie getrokken dat het elkaar niet heel veel doet. Mits je een benzine auto koopt waarbij een gemiddeld verbruik van 1 op 20 haalbaar is. Hiervoor zit je met een budget van 5000 euro al snel op een A-segmenter (bij benzine's) en in een B-segmenter met een dieselauto.
Wat moet er op zitten:
• Cruise Control
• Airco
• 4/5 deuren

Testrit gemaakt in een Fiesta 1.6 TDCI Titanium met bijna 2 ton op de klok en in een Skoda Citigo 1.0 MPI. Ik moet zeggen, de Fiesta voelt 'iets volwassener' aan, maar de Skoda doet niet veel onder.

De diesel zou me €93,- aan wegenbelasting per maand gaan kosten en de benzine €22,- per maand. Dat maakt het verschil aan de pomp nog maar nét goed.

Gezien de aankoopprijs en de eventuele restwaarde hebben we toch voor de Citigo gekozen.

Een groene kikker uitvoering met de 1.0 MPI 3-cilinder (60 pk). Niet voorruit te branden, maarja.. daar issie ook niet veur.. Wellicht in de toekomst een chiptuning overwegen.

Het gaat om de Elegance uitvoering met mistlampen, panorama-schuifdak, stoelverwarming, elektrische ramen, Navigon navigatiesysteem enzovoort.

Eerst kilometers

  • 195.650 km

De eerste kilometers zijn gemaakt.

Verbruik:
Ik heb het verbruik bijgehouden in de verbruiksmonitor van AutoWeek en kom op een respectabele 1 op 20,79 uit. Dit is een gecombineerd verbruik van 10% stad en 90% snelweg waarbij ik de teller op 110 zet (cruise) en dan op de GPS 103 km/u rij. Rustig op het gas en lopend op Euro 95 E10.
Dat is waarop ik had gehoopt. Dus blij mee.

Comfort:
De stoelen zitten oké. Het is niet te vergelijken met de zetels uit de S80, maar dat is ook van een andere orde.
Ik denk dat de stoelen voor een A-segmenter prima zijn. Ik rij meestal ritten van 75 km enkele reis en stap dan nog oké uit.
Waar ik zeer over te spreken ben is het geluid aan boord. Ik rij meestal 110, maar zelfs bij 140 op de teller is het relatief stil aan boord. Stiller dan bij een Ford Fiesta van deze bouwjaren. Dat hebben ze knap gedaan bij VAG.
Waarschijnlijk goede materialen en isolatie toegepast.

Kwaliteit:
Het is simpel, maar het werkt. Veel harde plasticsoorten maar geen piepjes en kraakjes zoals ik dat van oude Volvo's gewend ben.

Ruimte:
Voorin kan je goed zitten. Ik ben niet zo groot (180 cm) en dan ruimte zat. Ik kan vervolgens ook best oké achter mezelf gaan zitten, maar de knietjes raken dan wel net de voorstoel. Prima voor korte stukjes, maar daar blijft het dan bij. De kids kunnen prima achterin op de kinderstoelen en met de twee portieren achter is dat super fijn te bereiken.

Opties:
Naast de musthave opties zoals Airco en Cruise-control, vind ik vooral het elektrisch bedienbare schuifdak verassend leuk. Nu het zonnetje weer wat meer gaat schijnen maar ik er al fijntjes gebruik van. De ramen achter en het zonnedak zijn geblindeerd, maar ik kan me voorstellen dat als het straks echter warmer gaat worden, dat ik dan een soort van fysiek schuifluikje ga missen in het zonnedak. In de folders zag ik dat dit volgens mij wel standaard was, maar ik kan dat schuifluikje dus nergens terugvinden helaas.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.