Seat Toledo 2.3 V5 Executive (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Toledo 2.3 V5 Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 54.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Toen de Seat Toledo in 1998 werd gepresenteerd was ik gelijk verkocht. In april 1999 heb ik ’m besteld en begin augustus was ik trotse eigenaar van een Seat Toledo 2.3 V5. Ik heb vanaf het begin met heel veel plezier in deze auto gereden en nog nooit stilgestaan met pech. Ik heb hem in 2000 laten chiptunen en een ander luchtfilter aangebracht.
Na vierenhalf jaar in een Toledo 2.3- V5 10v gereden te hebben, rijdt ik nu in de 20v versie (standaard 170 pk).
De moter is gechiptuned en met de aanpassingen op het luchtfilterhuis en uitlaatsysteem zit het vermogen nu boven de 200 pk. Ook de trekkracht onderin is aanzienlijk verbeterd.
Optisch is de auto ook gewijzigd. (Er circuleerde nl. enige tijd een foto van een uit te brengen Cupra versie van de Toledo met V6 moter.)
Deze motor is uiteindelijk wel in de Leon gekomen.
Het spoilerpakket dat toen op deze Toledo Cupra zat is nagenoeg in zijn geheel overgenomen op de Leon Topsport.
Ik heb dus in feite mijn eigen Toledo Cupra gecreëerd met een Topsport voorbumper en side skirts en heb de achterbumper door de spuiter laten modificeren naar een Topsportbumper voor de Toledo. Stootlijsten van de bumper laten vervallen en laten dichtplamuren. Vervolgens de gehele bumper in kleur van de carroserie laten spuiten.
Abt kofferdeksel spoiler, Seidl dakraamspoiler en in de voorbumper naast de middengrill aanweerszijden Mattig luchtinlaten en koplampmaskers. De auto is zwart (magic black) met een vol lederen beige interieur. Ook de versnellingspookzak in beige i.p.v. zwart leder laten uitvoeren.
Sebring uitlaatsysteem met voordempervervanger, einddemper en einddempersierstuk af fabriek laten wijzigen van dubbele ovale pijp naar enkele pijp ovaal in de maatvoering 155 x 95mm. Geheel uitgevoerd in rvs.
De Toledo is een sportief model die dit ook in motertechnisch opzicht waarmaakt. Heerlijk sportonderstel. ESP werkt goed al hoewel ik deze ook regelmatig uitzet om de 18’velgen met Michelin Pilot Sport II zichzelf te laten bewijzen.
Jammer dat er nooit een officiële Cupra versie is gemaakt. Maar ja nu ben ik wel de enige die er in een rijd. En dat zal ook wel zo blijven want de nieuwe Toledo Prototipo is ’not my piece of coockie’. Dan maar wachten op de productie van een ander prototype: DE BOLERO (V6 Biturbo met 330pk)
PROBLEMEN
De vorige Seat Toledo had ik nieuw gekocht en daar heb ik viereneenhalf jaar in gereden.(127.000 KM) In die tijd heb ik naast de normale vervangingen bij onderhoudsbeurten geen gekke gehad. Remblokken vóór bij 85.000 km en een keer een lucht-massameter. De auto was getuned van 150 naar 175 pk d.m.v. chiptuning en luchtfilteraanpassing.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.