Seat Toledo 2.3 V5 Executive (2001)

autoreview

Seat Toledo
Seat ToledoSeat ToledoSeat ToledoSeat ToledoSeat ToledoSeat ToledoSeat Toledo - interieur

Signalement

UitvoeringToledo 2.3 V5 Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf54.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Toen de Seat Toledo in 1998 werd gepresenteerd was ik gelijk verkocht. In april 1999 heb ik ’m besteld en begin augustus was ik trotse eigenaar van een Seat Toledo 2.3 V5. Ik heb vanaf het begin met heel veel plezier in deze auto gereden en nog nooit stilgestaan met pech. Ik heb hem in 2000 laten chiptunen en een ander luchtfilter aangebracht.
Na vierenhalf jaar in een Toledo 2.3- V5 10v gereden te hebben, rijdt ik nu in de 20v versie (standaard 170 pk).
De moter is gechiptuned en met de aanpassingen op het luchtfilterhuis en uitlaatsysteem zit het vermogen nu boven de 200 pk. Ook de trekkracht onderin is aanzienlijk verbeterd.
Optisch is de auto ook gewijzigd. (Er circuleerde nl. enige tijd een foto van een uit te brengen Cupra versie van de Toledo met V6 moter.)
Deze motor is uiteindelijk wel in de Leon gekomen.
Het spoilerpakket dat toen op deze Toledo Cupra zat is nagenoeg in zijn geheel overgenomen op de Leon Topsport.

Ik heb dus in feite mijn eigen Toledo Cupra gecreëerd met een Topsport voorbumper en side skirts en heb de achterbumper door de spuiter laten modificeren naar een Topsportbumper voor de Toledo. Stootlijsten van de bumper laten vervallen en laten dichtplamuren. Vervolgens de gehele bumper in kleur van de carroserie laten spuiten.
Abt kofferdeksel spoiler, Seidl dakraamspoiler en in de voorbumper naast de middengrill aanweerszijden Mattig luchtinlaten en koplampmaskers. De auto is zwart (magic black) met een vol lederen beige interieur. Ook de versnellingspookzak in beige i.p.v. zwart leder laten uitvoeren.
Sebring uitlaatsysteem met voordempervervanger, einddemper en einddempersierstuk af fabriek laten wijzigen van dubbele ovale pijp naar enkele pijp ovaal in de maatvoering 155 x 95mm. Geheel uitgevoerd in rvs.
De Toledo is een sportief model die dit ook in motertechnisch opzicht waarmaakt. Heerlijk sportonderstel. ESP werkt goed al hoewel ik deze ook regelmatig uitzet om de 18’velgen met Michelin Pilot Sport II zichzelf te laten bewijzen.
Jammer dat er nooit een officiële Cupra versie is gemaakt. Maar ja nu ben ik wel de enige die er in een rijd. En dat zal ook wel zo blijven want de nieuwe Toledo Prototipo is ’not my piece of coockie’. Dan maar wachten op de productie van een ander prototype: DE BOLERO (V6 Biturbo met 330pk)

PROBLEMEN

De vorige Seat Toledo had ik nieuw gekocht en daar heb ik viereneenhalf jaar in gereden.(127.000 KM) In die tijd heb ik naast de normale vervangingen bij onderhoudsbeurten geen gekke gehad. Remblokken vóór bij 85.000 km en een keer een lucht-massameter. De auto was getuned van 150 naar 175 pk d.m.v. chiptuning en luchtfilteraanpassing.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.