Seat Toledo 1.9 TDi 150pk Signo (2002)

autoreview

Seat Toledo 1.9 TDi 150pk Signo (2002)

Signalement

UitvoeringToledo 1.9 TDi 150pk Signo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf178.500 km
KM-stand laatst275.000 km
Lezerswaardering: 16%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

2ton!

  • 200.000 km

Ik heb mijn Toledo nu bijna een half jaar. Ik was op zoek naar een serieuze auto voor mijn werk, verwacht ruim 40.000 te rijden per jaar.

De eerste ervaringen zijn zeer positief! Ik ben erg blij met m'n auto! De motor draait als een zonnetje en net de 2 ton overschreden. Ik heb me voorgenomen om deze auto de 4ton over te helpen. Maar dat hangt natuurlijk wel af van de toekomstige kosten.

Ik ben een zuinige rijder en rijd vaak 110 op de teller. In de winter haal ik zo gemiddeld 1:19 en in de zomer 1:21. Tot nu toe geen echte reparaties hoeven uitvoeren. Het enige noemenswaardige is dat mijn plastic kap onder de motor los is geraakt op de autobahn toen ik 213 op de gps reed. Nog niet laten vervangen, garage zei dat de kap toch weinig toevoegd.

Al met al zeer tevreden met mijn complete Toledo. Hoop er nog lang plezier van te hebben!

Halve ton erbij

  • 251.000 km

Een dik jaar later en ruim 50k aan kilometers erbij kan ik melden dat ik nog steeds erg blij ben met deze auto. In de tussentijd wel een aantal 'probleempjes' gehad. Zo wilde de achterdeur niet meer open (nieuw slot), heeft de kilometer teller het begeven (losse kabel) beide bij 210.000km en is de tandempomp kapot gegaan(240.000km). Dit laatste geintje koste mij bijna 1500EUR. De pomp liet namelijk diesel in de olie komen waardoor de motor niet meer op olie smeerde maar diesel. Dat vind ie niet leuk en dat kost hem een klepdeksel en nokkenas.

Verder afgelopen jaar op wintersport vakantie geweest en ook daar hield de Toledo zich goed. Setje winterbanden op LM-velgen gekocht vanwege de verplichting om met winterbanden te rijden in Duitsland.

Het echt zuinige rijden is eraf voor mij, ik vind het namelijk ook leuk om de auto en zijn PK's te gebruiken. Dit resulteert in een gemiddeld verbruik van 19km per liter. Zelfs op de Duitse autobahn (gem 140km/h) vanuit Italië afgelopen zomer. Overigens houd ik ook netjes een verbruiksmonitor bij dus voor details kan daar gekeken worden.

Onderhoud staat na bijna twee jaar rijden op 5ct/km inclusief de winterbanden en de laatste grote reparatie. Voor een auto van 12j vind ik dat nog steeds zeer acceptabel.

Van anderen die van mijn auto gebruik maken krijg ik vaak de feedback dat het zo'n fijne auto is om in te rijden, natuurlijk vind ik dat zelf ook (anders reed ik wel wat anders) maar zo'n beoordeling van anderen laat zien dat ik destijds een goede keuze heb gemaakt om voor deze auto te gaan.

Gezien onze gezinssamenstelling (klein meisje erbij) zou het wel eens kunnen zijn dat ik de 4ton niet ga volmaken met deze auto. De kofferbak is namelijk wel erg diep maar de kinderwagen heeft een onhandige vorm en past maar moeilijk in de lage ruimte. Daarom wellicht voor komende zomer toch maar een stationwagen kopen..... we zien wel.

Nieuwe riem

  • 275.000 km

Het was weer tijd voor het vervangen van de distributieriem. Toen ik m'n garage erover belde om een afspraak te maken vroegen ze of ik m'n auto niet liever zou verkopen, maar daar rijd ie mij nog te lekker voor + ik wil nog even doorsparen zodat de volgende een echte stap vooruit wordt.
Ik weet dat ik een risico neem door een auto die richting de 3 ton gaat nog een nieuwe riem te geven maar gezien de staat van de auto is het hem nog wel waard. De kosten van de vervanging waren 570Euro daarnaast ook olie laten vervangen en is er ook een nieuwe kleppendekselpakking gemonteerd omdat deze olie lekte. Hier kwam ik achter omdat ik voor het eerst zelf olie moest bijvullen buiten mijn beurten om. Al met al een geweldige prestatie voor een motor van deze leeftijd.
Het totaal van de reparatie kwam uit op 835Euro.

Twee weken daarna kreeg het bestuurdersraam kuren. Hij ging niet meer omhoog als die voor meer dan de helft naar beneden was. Gelukkig hoorde ik de motor nog wel dus alleen het mechaniek was kapot. Op internet veel over opgezocht; blijkt dat een aantal mensen de reparantie zelf hebben uitgevoerd. Ik kreeg het vervolgens ook in mn bol en ben vol enthousiasme een setje gaan bestellen en begonnen met de reparatie. Maar wat een klus is dat.. poe. Gelukkig is het na veel zweten gelukt. Ben er trots op, maar de volgende keer schakel ik toch de garage weer in:)

Totale onderhoudskosten na 97.000 km komen uit op 4728EUR dat is 4.9ct per kilometer en voor mij zeer acceptabel.

Ik hoop deze Toledo nog een klein jaar te rijden en dan over te stappen op een stationwagen. Op mijn shortlist staan nu de Ford Mondeo en Mazda6, beide vanaf 2008.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens