Seat Toledo 2.3 V5 Executive (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Toledo 2.3 V5 Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 91.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In 2007 ben ik de eigenaar van een Seat Toledo 2.3 V5 uit het jaar 2000. Na eerst een proefritje gemaakt te hebben in de auto beviel de auto mij qua rijeigenschappen direct. De 2.3 V5 motor maakt een mooi geluid, en trekt er met z’n 150 pk flink aan. Vooral de kracht onderin de toeren maakt het rijden tot een plezier.
Op de snelweg is de auto mooi stil, en door het lederen interieur is het goed vertoeven in de auto. Ook de climate control, werkt goed. Dit is tegenstelling tot de climate control van een seat Ibiza, blijft hij ook bij flink blazen lekker stil. Verder zijn de extra opties op de auto natuurlijk leuke extra’s, zoals bijvoorbeeld: Cruise control, elektrisch bedienbare stoelen (bestuurder, en bijrijder), elektrische spiegels (verwarmt) enz. enz. Kortom, men zou zeggen een perfecte auto.
Maar nu komt helaas het negatieve aan deze luxe reisauto. Ten eerste is daar het brandstofverbruik. Met een 2.3 motor hoeft men natuurlijk geen getallen als 1:15 te verwachten. Maar 1:10 zou toch wel redelijk mogen zijn met de hedendaagse techniek. De 2000 versie is echter een 10-klepper, en heeft op de snelweg moeite om 1:10 te halen. In de stad haalt hij zeker deze getallen niet. Een auto voor de liefhebber dus (met de hedendaagse benzineprijzen).
Verder valt de kwaliteit van Seat mij zwaar tegen. Na 7 jaar in een oude Toyota corolla (1988!) te hebben gereden, blijkt maar weer eens, dat japanse degelijkheid 10x beter is dan de Deutsche Grundlichkeit.
Ten eerste heb ik al beide sloten (bestuurder en bijrijderkant) moeten vervangen. Dit omdat een intern microschakelaartje kapot is. Wat er mis is met een ouderwets verbreek-schakelaartje .. ik weet het niet, vraag het meneer volkswagen maar: Kosten 2x 350 euro: heel slot vervangen. Daarnaast is de spiegel lam, omdat het mechanisme voor automatisch inklappen gewoon kapot is gegaan (400 euro). En nu blijkt tot overmaat van ramp dat er water naar binnen komt ... Gewoon geen waterdichte auto! En nee we hebben het niet over een franse auto uit de jaren 70, maar over een moderne duitse auto van nieuw 26000 euro!
Ik heb de auto gelukkig gekocht met 6 mnd Bovag garantie, en over de dealer waar ik hem gekocht heb (Ford Tichgelaar), heb ik echt niets dan lof ! Tot op heden lossen ze de problemen super op! Echt service ! Maar ook zij krijgen zo langzamerhand goed de balen van de seat. Normaal verkopen ze allen Ford-auto’s (zijn daar ook dealer van), maar ik denk dat het weer even duurt voordat zei een Seat te koop aanbieden met Bovag garantie .. probleem na probleem.
Samenvattend heb ik inmiddels een enorm nare smaak over gehouden aan de Seat Toledo. Hij rijdt lekker, en hij ziet er ook mooi uit vindt ik ... Maar de degelijkheid is er gewoon niet. Daar waar japanners al sinds 1985 kwaliteitsauto’s maken, die ook gewoon vooruitstrevend zijn (4 kleppen p/c ipv 2 !), daar blijft onze duitste volkswagen behoorlijk achter; Gewoonweg teveel problemen voor zo’n jonge en dure auto. De volgende auto wordt zeker geen Seat. Heb ervaring met 2 Japanse auto’s: de eerder genoemde corolla, en een avensis van m’n moeder: Maar die heeft nog nooit zulke gebreken vertoont! Denk dat een toyota auris heel wat beter in elkaar steekt.
==== Update 05-03-08 =====
Nog niet veel meer geluk met de Toledo. Ik ben meerdere keren teruggeweest voor de water-lekkage. Maargoed, dat is inmiddels (tot-nu-toe) opgelost. Voor mensen die dit ook hebben: Let goed op HOE ze dit oplossen. Echt heel de vloerbedekking en de isolotie moet eruit, anders krijg je schimmel e.d. onder je vloerbedekking. Er staat namelijk heel wat water in die auto’s, wanneer dit gebeurt.
Veder heb ik inmiddels de distributie-kettingen moeten laten verangen, omdat de spanners versleten waren (onder garantie, gelukkig). Dit si een enorm rot-werk omdat de kettingen goed verstopt zitten. De versnellingsbak e.d. moet eraf, kost bijna 2 dagen sleutelwerk. Maargoed, is inmiddels gebeurt.
Ook is inmiddels de kleppendeksel-pakking vervangen, omdat hier olie langs lekte. Ook dit is inmiddels onder de garantie vervangen. Tegelijk zijn ook die bougies vervangen omdat de auto niet netjes stationair liep. Dit is nu verbeterd.
Ik hoop toch ECHT dat het nu eens even ophoudt met de klachten-regen aan deze auto.
PROBLEMEN
Tot nu toe (nog geen 4000 km) heb ik gehad:
- Kapot slot bestuurderskant: Werkt interieurverlichting, lichtverklikker, uitstap-lampje en diverse automatische afstandsbedienbare functies niet
- Kapot slot bijrijder (zelfde euvel)
- Lamme Spiegel (elektrisch in te klappen, maar had liever een vaste gehad .. die blijven tenminste staan op de snelweg !)
- En nu pas, tot overmaat van ramp een zwembad bij de bijrijderstoel .. komt gewoon water naar binnen.
==== Update 05-03-08 =====
- Rechter voor- en achterdeur afgekit i.v.m. waterlekkage.
Let op, als dit gebeurt: zorg dat heel de vloerbedekking en isolatie eruit gehaald wordt ! Anders krijg je het NIET goed droog !
- Slot-mechnisme gerepareerd nadat de rechterdeur af en toe niet meer dicht ging.
- Distributiekettingen vervangen nadat de spanners versleten waren (95.000).
Let op, bij dit type moet de versnellings-bak er van-achter. Dit is bijna 2 dagen sleutelen voor een niet-seat/vw garage. De distributie-kettingen zitten op een onmogelijke plaats.
- Kleppendeksel-pakking vervangen nadat de auto olie ging leken (96.000)
- 5 nieuwe Bougies, nadat de auto niet meer regelmatig liep, stationair.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.