Seat Toledo 1.9 TD GL (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Toledo 1.9 TD GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 193.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze auto heb ik gekocht omdat ik een betrouwbare, ruime en goedkoop te rijden auto zocht in de prijsklasse tot € 2000. Voor dat budget is helaas (nog) geen TDI te krijgen. Het model spreekt (mij) niet echt tot verbeelding maar de VAG-achtergrond belooft wel betrouwbaarheid. De 1.9 turbodiesel met 75 pk vertegenwoordigt niet de laatste stand van de techniek: ik haal een verbruik tussen de 6,2 en 6,7 l terwijl ik mijn mijn A4 met een halve liter minder toekon. Het geluidsniveau is redelijk laag, tussen 120 en 140 km/h en bij stevig optrekken maakt hij echter wat meer lawaai. Voor het formaat van de auto is de Toledo licht: 1050 kg, de auto trekt dan ook vlot op, je moet het toerental dan wel boven de 2500 houden. De auto rijdt goedmoedig maar niet superstrak. De koersvastheid is goed, je houdt genoeg gevoel in het stuur bij hogere snelheden. De zitpositie is voor mij (2m. lang) goed in te stellen dankzij de hoogteverstelling van de stoel. De stoelen zijn dun maar zitten heel redelijk. De spiegels zijn helaas net niet genoeg verstelbaar voor mij. De ruimte achterin is niet meer dan redelijk voor volwassenen, de bagageruimte is weer erg groot. De carroserie is erg netjes voor zijn leeftijd, geen roest te bekennen. De uitrusting is voldoende: stuurbekrachtiging en toerenteller. Mijn auto heeft bovendien el.ramen voor en centrale deurvergrendeling met afstandbediening (volgens mij niet standaard op een gl). Een wisser op het achterraam zit er helaas niet op. Al met al een degelijke, weinig sensationele, comfortabele wagen.
PROBLEMEN
Na aanschaf heb ik direct 4 nieuwe schokdempers laten monteren. De eerste montage zat er nog op (na 193000 km!), 2 dempers deden niks meer. Bij stevig optrekken met koude motor (geen gewoonte maar je moet soms invoegen op de snelweg) rookte de motor enorm: blauwe rook = olie. Nadat ik het luchtfilter heb vervangen lijkt dit probleem over, maar ik zal het olieverbruik nauwlettend in de gaten houden. Tot nu toe heb ik na 3000 km ca. 1,5 liter bijgevuld. Bij de komende APK zullen waarschijnlijk de hoofdremcilinder en de koplampen worden afgekeurd. Het rempedaal ligt erg diep en de lichtopbrengst is matig.
ps. ik heb nog geen dealerervaring.
Update 6-9-2005:
De APK in april kostte mij een wielremcilinder, waarna de auto weer een ’hard’rempedaal heeft, een nieuwe koplamp en een achtergordel (van de sloop). Alles zelf gerepareerd. Enige tijd na de APK is de uitlaat gebroken, de middelste en de achterste demper zijn daarop vervangen. Het voorste deel, waarin een flexibele buis zit, was echter ook lek. Vanwege dit flexibele deel en de katalysator moest dit onderdeel ca. € 600,- kosten volgens de Tyremaster, voor € 60,- heb ik toen een nieuw flexibel deel gekocht dat in de bestaande uitlaat is gelast. Vorige maand is de turbo kapot gegaan, ik heb voor € 595,- een nieuwe gemonteerd. Het olieverbruik is nu minimaal. Het brandstofverbruik ligt ’s zomers rond de 6,0 l/100 km. Langs de velsnaden van de deuren begint de auto enigszins te roesten, deze plaatsen heb ik met antiroestmiddel behandeld. Ik hoop de komende tijd zonder grote kosten te kunnen rijden.
update 24-10-2005:
De laatste 4000 km rijd ik probleemloos op een mengsel van 75% zonnebloemolie en 25% diesel. De koude start is bij temperaturen onder +10 graden niet geweldig (de inspuitvervroeger is nodig en ik gloei 2x) maar verbruik en prestaties zijn nagenoeg gelijk.
update 2 mei 2006:
De auto is probleemloos door de APK gekomen, de distributieriem heb ik net voor de roetmeting vervangen. De keurmeester heeft echter wel serieuze roestvorming aan de bodem geconstateerd, voor de volgende APK zal ik dus maatregelen moeten nemen, iemand een lasapparaat?
update 9 november 2006:
In het laatste halfjaar heb ik een aantal reparaties moeten verrichten: de startmotor, de dynamo en een homokineet van de rechter aandrijfas hebben de geest gegeven. Deze onderdelen heb ik door slooponderdelen vervangen. De auto heeft mij echter in de vakantie bijna probleemloos (startmotor) naar Roemenië gebracht, meestal op 100% zonnebloemolie. Na bijna 40.000 km rijden op zonnebloemolie en slaolie (meestal 80%) zijn verbruik en prestaties nog onveranderd. Gemiddeld 1 op 16 tot 1 op 17 en 177 km/h bij 4700 tpm (beide afgelezen op de meters). De toerenteller tikt hierbij het rode vlak aan, dus een iets kortere overbrenging zou de auto best kunnen gebruiken.
Update 28 april 2008:
Afscheid! Sinds de vorige update zijn er 40.000 km en anderhalf jaar verstreken waarin weinig storingen waren te melden. Motorisch en mechanisch hebben zich geen problemen van betekenis voorgedaan, de carosserie toont echter op diverse plaatsen kleine roestplekken. Bij de APK keuring bleek echter dat beide dorpels dusdanig door roest zijn aangetast, dat reparatie een kostbare zaak wordt. Tijd dus om de Toledo een volgend leven in Afrika te gunnen.
Zoals eerder vermeld heeft de Toledo de laatste 75.000 km vrij consequent op een mengsel van 80% zonnebloemolie/slaolie gereden. Ik kan niet anders concluderen dan dat deze motoren daar goed mee overweg kunnen. Verbruik en prestaties blijven gelijk en brandstofsysteem, pomp en verstuivers functioneren nog steeds goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.