AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Seat Toledo 1.6 16V Sport (2002)

autoreview

Seat Toledo
Seat Toledo
Seat Toledo
Seat Toledo
Seat Toledo
Seat Toledo
Seat Toledo
Seat Toledo - interieur

Signalement

UitvoeringToledo 1.6 16V Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf15.000 km
KM-stand laatst130.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na 115.000 km nadert het afscheid

  • 130.000 km

In 2003 een bijna 1 jaar oude Demo Seat Toledo aangeschaft met 15.000 km op de teller.

Aanschafredenen:

- Uiterlijk
- Complete uitrusting (o.a. lederen stuurwiel, climate control,sportstoelen, CPV, alles elektrisch enz.)
- sportonderstel (standaard onderstel vonden we te slap)
- Bagareruimte is supergroot. Wel jammer dat alles door een brievenbus naar binnen moet
- besturing/wegligging
- vormgeving/afwerking interieur
- goede ervaringen met Seat Ibiza

Nu met 130.000 kijk ik met tevredenheid terug op ruim zes jaar Toledo. Technisch is er weinig mis met de auto. Bijna alles was regulier onderhoud m.u.v wat kleinigheden die niet veel gekost hebben. Wel irritant waren een aantal modelspecifieke zwakheden. Zo heb ikzelf alle deurbekleding moeten loshalen om een aantal randen af te kitten i.v.m. lekkage de auto in. Vele Toledo's en Leon's kennen dit probleem (zie forum op www.seat-online.nl). Onlangs begon het tikgeluid van de knipperlichtinstallatie een eigen leven te leiden waar je dus letterlijk getikt van werd. Het Seat forum bracht wederom de oplossing, gewoon wat contactpuntjes smeren. CPV is ook een tijdje van slag geweest, maar dat electronicaspook is uit zichzelf verdwenen. Ook lieten de boksen van de fabrieksradio het wel eens afweten.

De sportuitvoering is vrij stevig afgeveerd zodat hobbelige klinkerweggetje en vele drempels niet tot het favoriete terrein van de auto gelden. Op wat gladdere wegen is het onderstel echter heerlijk communicatief waarbij de 1.6 16v motor ietsje tegenvalt. Er is redelijk wat vermogen (105 pk), maar dat komt pas bij hoge toerentallen vrij. Het koppel bij lage toeren mag wel wat meer zijn. Het voordeel is dat bij een beheerste rijstijl een benzineverbruik van 1:14 a 15 prima haalbaar is.
De auto is prima overzichtelijk zolang je vooruit wil. Zet je de auto in zijn achteruit, dan is het gissen waar de hoge kont ophoudt. We hebben dan ook maar parkeersensoren (type geintegreerd in kentekenplaathouder) aangebracht.

Al met al is de Toledo een heerlijke auto gebleken waar je meteen in wegrijdt. Nu gaat de auto vervangen worden door een Skoda Octavia 1.4 TSI Combi. Een Seat is geen optie gebleken omdat we een ruime auto willen (ook qua bagage) zonder dat het een busje is. Dus de Altea varianten vallen gelijk af, en de Leon heeft te weinig bagageruimte.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren