Seat Ibiza ST 1.6 TDI 90pk Reference (2011)

autoreview

Seat Ibiza ST 1.6 TDI 90pk Reference (2011)

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.6 TDI 90pk Reference
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf114.500 km
KM-stand laatst133.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer kleiner

  • 115.000 km

Mijn eerste Seat, Olé!

De Seat is in beeld gekomen toen mijn vorige auto grote reparatiekosten vergde om het 9 jaar oude bakbeest weer in topconditie te krijgen. Een gebroken massavliegwiel ging me, samen met andere raadzame werkzaamheden, ongeveer 2.300 euro kosten. Is dat een goede investering bij een auto van 9 jaar oude en met 208.000 kilometer op de teller? Ik weet het niet. Is de overstap naar een veel kleinere Ibiza ST een slimme? Ook dat weet ik niet. Ik rijdt privé ongeveer 45.000 kilometer per jaar (veel woon-werk vanuit Dongen naar Rotterdam) en hiermee hoop ik er weer een tijdje tegenaan te kunnen.

Anders dan de meeste diesels is dit een 1.6 en geen 3-cilinder 1.2. Daardoor is de auto op papier iets vlotter en dorstiger, maar in theorie in vaste lasten nog altijd zo'n 175 euro in de maand goedkoper dan de Opel. Ondanks dat het een Reference-uitvoering is, is de auto goed uitgerust. Airco, electrische ramen voor en achter, lichtmetaal, radio/CD met MP3 en USB/AUX, cruise-controle, boardcomputer, ... Eigenlijk kom je niks te kort.

De oude komt uit Frankrijk en is afkomstig van Leaseplan. Op 11 september in Nederland op kenteken gezet en op 16 september door mij gekocht. Geleverd via mijn vaste garage in het dorp met 6 maanden Bovag-garantie op vrijdag 20 september.

Gelukkig is het de garage gelukt de auto vóór het weekend te kunnen leveren, want voor de zaterdag stond er een retourtje Hellendoorn-rally gepland. Die kon ik nu mooi met de Seat doen, een mooie afstand (ongeveer 450 kilometer op één dag) om aan de auto te wennen. En dat ging voortreffelijk, boven verwachting. De proefrit was al veelbelovend, en ik heb er tot op heden geen spijt van. De auto is behoorlijk vlot en kan de Seat soepel op snelheid krijgen, zonder dorstig te worden. Hoewel er rond de 110km/h een ommekeer lijkt in brandstofverbruik. Tot ongeveer 110km/h is het een zogenoemde spaardiesel, daarboven lijkt-ie niet heel veel zuiniger dan de grotere, zwaardere en krachtigere Vectra. Over een paar weken zal het gemiddelde verbruik wel beter inzichtelijk komen.

Met het gezin onderweg is het flink inleveren op ruimte ten opzicht van een Vectra stationwagon. De beenruimte voor- en achterin is echt heel veel krapper en je zit dichter naast elkaar, maar het is echt prima te doen.

Héééé...?
Gisteren ondenkt dat het linker achterraam niet opengaat. Niet vanaf voor, ook niet vanaf achter. Deed het eerst wel. Mag garage naar kijken, heeft nog geen haast. Storender is het motormanagementlampje dat bij de koude start om 6.15u brandde! Opnieuw starten geeft geen verandering, dus daar gaan we vanmiddag mee terug om uit te lezen. Merk in elk geval geen verminderde prestaties, dus hoop dat het meevalt...

Sensorstoring...?

  • 115.000 km

Op 23 september eind van de middag met de Seat terug geweest na het oplichten van het motormanagementlampje van de koude start. Op weg naar huis nog steeds een brandend lampje. Monteur heeft de Seat gereset en nu is het uit. Storing was iets als een te lage temperatuur van de temperatuur van de uitlaatgassen...? Raar iets, maar volgens de garage niet iets waarmee ik niet verder kan. Lampje is vanmorgen gelukkig uit gebleven.

De kop is eraf... (bij mijn gebruik dan)

  • 118.600 km

Zo, de eerste 4.000 kilometer zit er inmiddels al weer op sinds ik op 20 september deze Ibiza in gebruik heb genomen. De kop is eraf en de ervaringen worden duidelijker en scherper.

Het probleem van het motormanagementlampje lijkt nu opgelost; gisteren is een sensor die het verschil tussen de ingaande luchtdruk en uitgaande luchtdruk van het roetfilter meet vervangen. Hopelijk is dat het nu eventjes met de sensorprobleempjes.

Enige tijd terug zijn de voorwielen opnieuw gebalanceerd, daar zat wat onbalans in. Vooral merkbaar tussen 100 en 130km/h dus héél vervelend als dat zo'n beetje de snelheid is waarmee de meeste kilometers onder de auto doorgaan. Nu is het weer rustig aan boord.

De Ibiza doet het verder goed, is stil, comfortabel genoeg, en redelijk zuinig. Tot nu toe haal ik de fabrieksopgave niet en dat valt me op zich tegen, want die haalde ik bij de Opels hiervoor meestal wel. Toch is het verbruik netjes gezien mijn niet economische rijstijl. Ik rij gewoon met het verkeer mee, trek vlot op en trek door als het uitkomt, rij 'gewoon' 130 waar het mag en soms ietsjes harder als mijn persoonlijke inschatting is dat het verantwoord is. Verbruik tot nu toe 4,97l/100km, 5,39l/100km, 4,94l/100km 5,01l/100km en 5,26l/100km. Rond de 1:20 vind ik netjes.

Verder heeft de auto inmiddels twee keer een neuscorrectie gehad: de eerste keer door een onoplettende automobilist die me op een bijna leeg parkeerterrein bij de plaatselijke supermarkt frontaal ramde met zijn Opel Astra, de tweede keer door Care Schadeservice in Rotterdam om de littekens van de eerste onzachte aanrijding weer weg te werken. Bumper, koplamp en mistlamp links en wat kleine delen van de bumper zijn vervangen. Eerste kosteninschatting was € 600,= schade en wordt via de verzekering afgehandeld.

Verder blijf ik af en toe vechten met de cruise-control. Bij de Vectra is de inschakeling ook op de kopse kant van de richtingaanwijzer, maar aan was aan de bovenkant, bij de Seat aan de onderkant. In het begin rommelde ik ook regelmatig met de radiobediening, omdat bij de Peugeot 307 van mijn vrouw daar de cruise-controle zit. Kwestie van tijd.

Probleemloos doordieselen

  • 133.500 km

Inmiddels al weer bijna 20.000 kilometers met de Ibiza afgelegd, en sinds het laatste garagebezoek eigenlijk geen bijzonderheden. Wel is opvallend dat de winterbanden (Continental) iets zuiniger zijn dan de zomerbanden (Genaral). Verder is de auto inmiddels voorzien van parkeersensoren achter (in kleur) en een after-market middenarmsteun om zodoende wat extra opbergruimte te hebben.

Gemiddeld verbruik bij 'normaal' rijgedrag ligt nu op 5,11 liter/100km.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.