Seat Ibiza ST 1.6 TDI 105pk Sport (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza ST 1.6 TDI 105pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 738 km |
Wachten wordt beloond!
- 738 km
Inleiding
Als gedetacheerde rijd ik voor mijn detacheringsbureau heel wat af; 100km woon-werk verkeer enkele rit, met voor mij dit jaar een record aan kms weggereden: 49.000.
Medio oktober 2010 kreeg ik van mijn werkgever het bericht dat ik een nieuwe leaseauto mocht uitzoeken (en Focus poole auto zat aan zijn km én einde leasecontract)!
Eisen en wensenpakket
1)
Gelijk na het verkrijgen van de bestel-inlogcodes naar de autokeuzes in mijn leasecategorie. Al snel werd duidelijk dat ik moest kiezen tussen een ruime auto (ala Focus), maar in een basisuitvoering en zonder optie budget, of een kleinere auto (ala Polo), maar dan met een rianter optie budget.
Daar ik toch 4jr aan een leaseauto vast zit (of 180dkm) kies ik dan toch voor het laatste.
2)
Afgelopen jaar heb ik de luxe gehad een pooleauto van kaliber Focus te mogen rijden. Ik moet zeggen dat een station wel enorm snel went kwa (laad-)gemak. Zodoende wilde ik bij een nieuwe auto wel weer station rijden. Tevens vind ik het milieu ook een belangrijk aspect in de autokeuze en ik zal ook niet ontkennen dat het voor mijn portemonnee in de bijtellingsfeer ook erg prettig is. Deze 2 randvoorwaarden sluiten gelijk ook een hele hoop merken, types en uitvoeringen uit. Ik zocht mijn auto in de 14 en 20% bijtellingscategorie én station.
3)
Gezien die lange ritten is voor mij airco en cruisecontrole een must-have alsook een goede zit. In de Ford heb ik ervaren hoe prettig het is om een middenarmsteun voorin te hebben en wil dat vanwege het comfort ook in een nieuwe auto graag hebben. Kwa zitcomfort heb ik bij de Ford gemerkt hoe fijn en ged het zit als je stevige zijsteun heb van een sportstoel en hoe dat bijdraagt aan het contact met de weg.
Klein máár fijn
In het kleinere segment stations was in mijn leasecategorie niet veel beschikbaar; De Renaut Clio Estate, Skoda Fabia en de Seat Ibiza ST. Eerste 2 auto merk & types heb ik puur op uiterlijke aspecten laten afvallen, hoewel beide wel erg compleet uitgerust waren.
Met mijn bovenstaande grootste wensen/eisen viel mijn oog snel op de nieuwe Ibiza ST. Bij de introductieschetsen ervan had ik er al een goed gevoel over, plus voor de Focus reed ik ook al een Seat Ibiza 1.9TDI, die mij ook erg goed was bevallen.
Proefrit en bestellen
De proefrit gaf bij mij de doorslag. Perfecte zit, prima looks, eigenlijk oud en vertrouwd. Met de dealer mijn eisen en wensenpakket doorgenomen. Ik heb de Ecomotive 14% TDI modellen overwogen, maar deze vond ik in het totaalplaatje niet mooi ogen.
Uiteindelijk viel mijn keus op de Seat Ibiza ST 1.6 TDI Sport, gezien de compleetheid al van dit model en zijn looks. Ik heb deze aangekleed met de volgende opties:
- Design pakket; bevat div extra opbergvakjes, bagagenetten en armsteun voor
- Technic pakket, omvat parkeersensoren, regensensor en automatisch dimmende binnenspiegel
- Bi-xeon verlichting voor nóg beter zicht op de weg
- standaard radio vervangen voor de Ibiza passende Pioneer AVIC F320BT alles-in-1 oplossing voor radio-mp3-telefoon-navigatie. Voordeel ook dat er een afneembaar front op zit. Helaas paste het optionele Seat Tomtom cradle niet op mijn Tomtom.
- upgrade naar 17" LM Saga, staat net even mooier dan de al niet kleine 16" velg. Geeft de auto ook een "optisch grotere look" omdat de wielkasten beter gevuld lijken.
- kleur Dakota rood; dat ik de brochure al opensloeg wist ik dat dit de kleur zou worden. Een felle kleur maakt de auto optisch ook wat groter. Safe kleur magicblack stond als 2e keus, maar toch niet genomen daar ik de afgelopen jaren al zwart of grijs gereden heb.
Geprognotiseerde leverdatum jrwk 1102 en dit werd mogelijk jrwk 1112 door een backorderprobleem bij Seat op de parkeersensoren, als onderdeel van het Technic pakket. Balen,...
jrwk 1102: aflevering en rij-ervaringen
En jahoor, toch op tijd gekregen! Zo raar kan het dan weer gaan.
Van de dealer notabene een chrome sierstrip op het kofferbak klep gekregen, daar ik de eerste voor hun ben die een Ibiza ST diesel Sport bij hun liet afleveren. Klein primeurtje dus.
Ik moet zeggen dat ik deze strip ook iedereen kan aanraden, staat chique, en het breekt de achterkant net even.
Overall zijn de kleur in combi met de getinte achterruiten vanaf de B-stijl (standaard in de Sport uitvoering), de chroom accenten her en der (dakrail, sierstrip) en iets grotere velgen een echte eyecatcher. Zeker geen spijt van, daar ik een zwarte kleur even overwogen heb.
Kwa rij ervaring al is het nog wat weinig kms, evengoed een opsomming:
- wat een fijne sportstoelen, gelukkig niet spijkerhard, goede zijdelingse steun en ook prima in hoogte verstelbaar. De armsteun maakt het helemaal af, plus practisch als opbergvak. Aan opbergvakken trouwens geen gebrek.
- De zit in de sportstoelen en met het sportonderstel is erg goed, het wegcontact komt goed door, maar niet zodanig dat je bij elke drempel of kuil een hersenschudding er aan overhoud. Iets wat ik bij de vorige generaties Ibiza nog wel eens ervaarde.
- Ruimte achterin (kofferbak) is verbazingwekkend groot voor toch een relatief kleine auto. Voor mijn doen in elk geval groot zat.
- Zit achterin met mijn 1.85m houdt niet echt over. Ik zit met mijn hoofd tegen het dak, alsook in een normale bestuurdersstoel stand druk je dan aardig met je knieen in de rugleuning. Kan me voorstellen dat je dat op lange ritten niet volhoudt.
- de 1.6 diesel is erg rap, wat een koppel, daar kom je niks mee te kort, ook niet als je "volle bak" rijdt. De auto weegt toch 1125kg leeggewicht (rijklaar 1225). Frapant, want mn "oude normale Ibiza woog 1144kg leeggewicht. Ik dacht dat nieuwe auto's alleen maar zwaarder werden...
- De motor is verder stil, wel wat rumoeriger dan mn Ford 1.6 CDTi. Ik ben ook niet opgegroeid met "het nieuwe rijden", zodoende volg ik de schakelindicatoren uit de boordcomputer niet. Ik vind 50kmh in zijn 4 of zelfs 5 een beetje erg hoog kwa versnelling, ookal loopt de motor dan haast stationairtoerental. Zal gerust ten goede komen aan het verbruik, maar wat doet dat met de belasting of "verroeten", lui rijden, van de motor?
- de Pioneer radioset heeft een geintegreerde eco-meter in zich, gekoppeld aan het motormanagement, en meet hoe zuinig je rijdt. Grafisch krijg je in groen of rood zichtbaar hoe je met gasrespons, toerengebied en schakelindicatie omgaat. Maakt het ook wel een sport om alles "groen" te scoren ipv "rood".
Verder functioneert de set top, goed geluid, simpel in de bediening (touch screen). Zelfs mn Android telefoon synchroniseert zijn contactgegevens er mee, iets wat niet in de compatibility list van Pioneer staat vermeld. Mocht je een alles in 1 set willen mét afneembaar front: deze doen! Klein minpuntje: de radiozenders worden niet opgeslagen (de rest van telefooncontactgegevens en navigatie POI's wel). Blijkbaar een verkeerde aansluiting wat er nu voor zorgt dat de radio ook echt spanningsloos gaat (en dus het geheugen wist). Wordt volgende week dinsdag verholpen.
- Ik moet nog wel even wennen aan het elektronisch gestuurde gaspedaal. De eerste kwart indrukken gebeurt er gevoelsmatig niet zo veel. Ik heb me laten vertellen dat dit met de emissie/normen/afstelling te maken heeft. Zo ook op gas-los krijg ik de indruk dat de auto nog net even door wil blijven rijden, alsof je het gas ingedrukt houdt. Hopelijk is dit een inrij puntje en niet een hangende gasklep oid. We gaan het bijhouden.
Update 20-01-2011 (verbruik & interieur):
Eerste tankbeurt gehad; 39,87 liter diesel over 738 km = een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5. Volgens mn boordcomputer zou dit gem 5.2 - 100km zijn (1 op 19,8). Ik had niet anders verwacht dat de boordcomputer gunstiger zou rekenen.
Het verbruik is overigens gebasseerd op woon-werk ritten bestaande uit ritten van 60km snelweg 120km/h op de cruisecontrol gevolgd door 35 km a 80km/h (in z'n 4), eveneens op de cruisecontrol. En dat de afgelopen 5 dagen.
Ik moet zeggen dat met name de binnenwegen (50-80kmh) gunstige verbruikscijfers te hallen vallen (>> 1 op 20). Volgens de boordcomputer 4,2 - 4,7L - 100km; bij 80 in zijn 4. In een momentopname meende ik zelfs 3,3 - 100 gezien te hebben. Vreemdgenoeg wordt het bij 80 in 5 weer 5.2L - 100km, maar dan staat de toerentellernaald ook rond de 1000-1200 toeren (niet het economische werkgebied?).
Op verzoek een korte impressie van het interieur: zie toegevoegde foto (excuses voor de stand van het stuur & tegenlicht). Die doen we nog een keer over.
In tegenstelling tot mn eerdere Ibiza is dit interieur een stuk minder goedkoop plastic ogend. Dashboard en middenconsole zijn strak ogend, in mijn optiek niet goedkoop ogend. Mooie ronde uitblaasopeneningen die ook goed bedienbaar zijn.
De climatecontrol werkt ook stil, kennelijk zit er ook een elektrisch verwarmingselement achter, want bij koude start wordt er gelijk al warme lucht geblazen (had mn Ford niet, waardoor het in de winter & filerijdend erg koud in de auto werd!).
Helaas zag ik in het begint wel reflectie van mn dashboard alu-look tellerkap in de voorruit, maar inmiddels valt me dat ook niet meer op. Dit is me overigens tijdens de proefrit niet opgevallen.
Lederen stuurwiel en dito versnellingspook liggen erg prettig in de hand. Lekker dik stuur, goede grip, bijna met een pink rond te draaien (top bekrachtiging!) en ook een boterzacht en trefzeker schakelende versnellingsbak.
Update 14-02-2011 (3950km)
De scores naar een "normaal" niveau gebracht, want het kan altijd beter. Niks ten nadele van m'n auto, want ik ben er nog steeds dik tevreden over.
Inmiddels zijn we ruim een maand verder en heb al bijna 4000km gereden. Ik heb al 2 dealerbezoekjes afgelegd. Gelukkig niks "ergs", maar tenminste vervelend dat je ook 2x voor hetzelfde terugmoet: de Pioneer radio.
1e keer was het verhelpen van opslaan van radiozenders en andere radio-instellingen. Was inderdaad een spanningsprobleempje, draadje omwisselen van contactslot naar accu en vice versa, maar met het verhelpen van dat probleem kreeg ik er een nieuwe bij: de stuurbediening van de radio was compleet door de war. Zenders kiezen was nu volume, volume +/- was frequentie wisselen, etc. Kan niet de bedoeling zijn en eigenlijk beetje knullig van de deskundigheid van de garage. 2e keer was het wel verholpen door een "we hebben de radio iets anders aangesloten" antwoord. Sja...
Heb ik dan nog opmerkelijkheden, jazeker:
- grotere velg en bandenmaat geeft automatisch meer bandenlawaai in het interieur. Mij stoort het niet, maar met het slechte wegdek van de laatste weken is het wel duidelijk aanwezig. Door het sportonderstel en de sportstoelen ook zeker goed voelbaar. Ben ook voorzichtig geworden bij fileparkeren, want bandenmaat 215/40 x R17 is toch wel weinig marge voor fouten (gelukkig nog geen schade!).
- het vervangen of schoonmaken van het ruitenwisserblad bestuurderskant kan niet eerder dan de ruitenwisserstang omhoog (verticaal) staat. De rand van de motorkap belemmert dat de ruitenwisserstang, in horizontale stand, omhoog kan. Die heb ik nog niet eerder meegemaakt, had volgens mij ook anders gekund.
- verbruik valt me nog steeds niet tegen. Binnendoor (80 in z'n 4) is 3.3 a 3.7l de 100km makkelijk haalbaar! Overall bij deze km stand zit ik gemiddeld rond de 1 op 18,5 (tankbonnetjes nagerekend, niet van de boordcomputer).
- de motor is top, lekker vlot, prima koppel en stil. Ik heb inmiddels ook al 1x ervaren wat het is als de auto de roetdeeltjes aan het regenereren is. Toevallig stond ik net stil en wilde uitstappen, die lucht dringt door alles heen. Een rare gewaarwording, want je denkt gelijk dat er van alles aan de hand is. Gelukkig had ik dit al in andere reviews gelezen dat dit kon gebeuren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.