Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive Style (2011)

autoreview

Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive Style (2011)

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.2 TDI Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst3.168 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerst ervaring

  • 125 km

In september deze Ibiza ST style 1.2 TDI besteld en voorzien van Technicpakket, Leerpakket & navigatievoorbereiding/USB/Bluetooth. Eigenlijk direct al in de overtuiging dat de kleur Boal moest worden.
Na de vele reviews en het feit uit een 1.9 TDI te komen, was ik toch redelijk sceptisch. Lange overbrengingen tussen de versnellingen, auto waar je net mee voort kon komen in het verkeer. Gelukkig waren er ook mensen die een stuk positiever waren, ik bestelde hem toen er nog geen testauto beschikbaar was ( Juli 2010)
Mijn eerste 100km zijn echter louter positief. Even wennen aan de versnellingsbak, maar dit kan prima meekomen in het verkeer. Zelfs het motorgeluid is minder in het interieur dan ik jaren gewend ben geweest.
Persoonlijk vind ik de auto er zeer goed uit zien maar alles blijft smaak! Helaas destijds geen mogelijk voor het designpakket, dus de middenarmsteun en een set zonneschermen bijbesteld. Nu is dit samen met extra's wel aan te schaffen i.c.m het leerpakket.

Heb de auto als leaseauto en rij 35-40.000 km per jaar. Kom z.s.m met een reviewupdate m.b.t de eigenschappen van de auto en de bediening van het instrumentarium. En natuurlijk met het brandstofverbruik van deze auto.

De eerste 1000 km zit erop

  • 1.012 km

Vanavond zaten de eerste 1000 km erop. De auto: De auto voelt op de weg gewoon goed aan. Heb toch het vermoeden dat toch echt het sportonderstel gebruikt wordt, gezien de beperkte overhang van de auto in de bochten. Mis wel mijn schijven achter, trommels achter geeft toch echt minder remvermogen. Gezien een top van dik 170 begrijp ik dit ook niet. Ook een compliment voor de spiegels. Groot en goed zicht en niet meer die kleine zoals vroeger bij de Volkswagengroep

Interieur: De lederen stoelen zitten prima en geven veel steun. Het dashboard is overzichtelijk en strak vormgegeven en ik vind de verlichting en de kleur goed. Bediening van de radio en ook het bluetooth gedeelte vergt even wat aandacht. De navigatievoorbereiding is voor de €50 een prima optie. Ben zelf van mening dat het dashbord kastje wel wat meer ruimte had mogen bevatten, deze is erg klein. Helaas kon ik het designpakket in juni niet toevoegen ivm leerpakket.

De motor: reed voor een paar dagen geleden nog een 1.9TDI, maar zoals aangegeven was ik sceptisch. Zelf jaren geleden me ook prima kunnen redden met de 1.9 SDI met 64 pk en 125nm. Als dat naar 75 pk gaat en 180nm moet dat toch goedkomen.
Verrast! Ja nog steeds! de motor trekt prima op en kan goed meekomen in het verkeer. Het nadeel is dat je hem op toeren moet houden. Ik denk dat hier ook het manco zit van het hogere brandstof verbruik. Meer toeren is meer brandstof. Ik reed met mij 1.9TDI gemiddeld al 1:21 !!! Daarbij ken ik iemand die met de 1.4TDI ( 2009 gekocht) ook al 1:25 rijd. Maar beide zijn in het lagere toerenbereik in staat weg te trekken. Vandaag in ieder geval gem. 5.7l per km.

Verrassing

  • 1.240 km

Vandaag na een kleine 15 km een enorme stank in de auto. Verbrand rubber / plastic? De geplande parkeergarage in gereden en toch bij stilstand maar eens even gaan kijken. De stank was ook buiten de auto enorm en aan de omstanders te zien waren we niet de enige die zich zorgen maakten.
Na de rondgang kwam ik bij het achterwiel aan de bestuurderskant uit. Een enorme warmte en stank in de wielkast. Even de vinger op de remtrommel gelegd, maar deze was koud. De andere wielkast was koud. Als leaserijder is het makkelijk, bellen ! De ANWB was er snel en kon na controle van het wiel en de onderkant van de auto, alleen maar tot de conclusie komen dat we een roetfilter regeneratie hadden gehad. Eens per 1000 km schijnen de roetdeeltjes verbrand te worden en dit gaat onder enorme temperatuur. De uitlaat is dus loeiheet geweest en dat zal de eerste keer zijn geweest, met alle stank van kit etc van dien. Met de ANWB man 10 km achter mij rijdend, konden we bij de volgende stop niets meer waarnemen. Als er echt iets aanliep was het weer gebeurd.
Dus voor alle collega 1.2 TDI rijders. De eerste keren gaat dit gepaard met een brandlucht. Als uw vervolgens rond het achterwiel in wielkast veel warmte voelt , is de kans groot dat er een regeneratie heeft plaastgevonden. Dit is een normale cyclus die naar gelang de auto ouder wordt niet meer merkt. Het kan ook zijn dat u het nooit merkt, want het kan ook onder het rijden gebeuren.
Dus bij stank iet meteen paniek, als het stink en u voelt extra warmte rond het achterwiel, dan lost dit zich vanzelf op

Positief!

  • 2.457 km

Na 2457 km nog altijd zeer positief. Prima reisauto met een goede zit en rijeigenschappen. Zeer tevreden ook over het presteren van deze motor. Als je hem lekker op de 2000 toeren kan je meer dan prima meekomen. Als die recencies over teleurstellende prestaties, het is natuurlijk ook een feit van welke verwachting je hebt. Ik kan iedereen die diesel rijdt dit aanbevelen. Met 120 km per uur 2200 toeren is gewoon heerlijk ontspannen rijden.
Verbruik vandaag over 400 km, 4.9 ltr op de 100 km en een actieradius van 960 km. Er komt langzaam verbetering in !

De 3000 km passage

  • 3.168 km

De 3000 km staat erop. Je leert de plus-en minpunten nu toch aardig te ontdekken.

-Het blijft een fijne auto om in te rijden, ook voor de langere
afstand. De lerenstoelen geven meer steun en zitcomfort dan
de normale stoelen. Maar met -3 graden is stoelverwarming geen
luxe in de lerenstoel.
-De knoppen allemaal prima onder handbereik. Radiogeluid is zeer
goed. Mijn Nokia telefoon heeft wel kuren als ik uit de auto kom,
hier moet ik nog even mee naar de garage.
-De motor presteert prima in snelheid,trekkracht en souplesse. Het
is slechts even wennen aan lagere toeren en soms terugschakelen
-De kleur Boal blijft een discussie, maar ben zelf nog altijd blij
met al het zwarte en zilver in het wagenpark van de zaak. En
kleur blijft een kwestie van smaak.
-Ik mis simpelweg de verlichting op de achterbank! Met de getinte
ruiten of de op maat zonneschermen, zie je niets. In mijn Fabia
uit 2004 zat al verlichting boven de achterportieren.
Naar mijn mening een verkeerde bezuiniging. Dat geldt ook voor
de niet in hoogte verstelbare bestuurdersstoel.
-Bij regen komt het water precies bij de voordeur naar beneden,
als ik instap maakt de auto net die kanteling die er voor zorgt
dat het water naar binnen komt. De auto is aan de onderkant
breder.
-Ik had reeds auto-dagverlichting. Was ik wel blij mee, maar deze
is gekoppeld aan een lichtsensor. Dus als je overdag met licht
wilt rijden, moet je hem nog aanzetten.

Ja,dat verbruik. Ik begrijp ook wel dat 1:29 in een optimale situatie is bereikt, maar heb moeite de 1:20 te halen. Mijn vader rijdt een Fabia 1.4 TDI uit 2009. Met gemak nu 1:22 !!! Gezien alle aanpassingen in motor, de overbrengingen in de versnellingsbak van de Seat, had ik toch wel gedacht hier voorbij te kunnen.
Misschien is de nog maar 3000km en het feit dat we overdag ook rond het vriespunt zaten, wel de oorzaak. Ondanks dat ik een tankpas heb, had ik dit liever anders gezien.

Een tevreden rijder: jazeker! Het is naast een goede wagen, een wagen met een mooie vormgeving en prima rijkwaliteiten.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.