Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive Style (2010)

autoreview

Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive Style (2010)

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.2 TDI Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst42.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het is vooral wennen

  • 1.000 km

Seau, de eerste 1000 kilometer staan er al binnen een week op. En het is wennen; erg wennen!

Ik heb de Volvo V70 D5 ingeruild. Vooral omdat de Volvo teveel onderhoud in het vooruitzicht had (drukgroep, remmen voor en achter, condensor van de airco) en de 3 ton kilometers er aan zaten te komen. Bovendien wordt de wegenbelasting van de Volvo me een beetje te duur (bijna 150 euro).

Maar ik mis het koppel.... in de derde versnelling vanuit stationair toerental optrekken was heel goed mogelijk. Dat is bij de ecomotive verleden tijd.

Maar dat is ook alles hoor. Ik vind de Seat echt een heerlijke auto. Hij ligt lekker strak op de weg, rijdt op constante snelheden erg comfortabel en met rustig rijgedag ook lekker zuinig.

Doordat de auto niet bijster snel is, onthaast je echt lekker in het verkeer. Ik blijf nu lekker rechts hangen in plaats van links optrekken en afremmen tussen de rechtsrijdende inhalers. En ik sta ook werkelijk weer naast de hurryhurry auto's bij de verkeerslichten voor kantoor.

Later meer!

Dat bevalt erg goed

  • 4.400 km

Zo, er staan weer 3200 kilometers bij.

Het is gewoon een comfortabele auto. De auto blijft traag bij de tussensprints - en die doe je dan dus ook niet vaak - maar bij gewoon optrekken is het toch een redelijk pittig motortje; zolang je maar tussen de 1750 en 3000 toeren blijft.

Zoals al gezegd rij ik nu wel een stuk rustiger. Waar ik vroeger net boven de wettelijke grens reed, doe ik dat nu steeds net eronder. Dat bevalt me wel erg goed bij het woon-werk verkeer. Dat neemt een boel stress weg in het drukke 'start-stop'-verkeer dat ik iedere dag tegenkom. In het weekend, op de langere, rustige ritten mis ik de snelheid wel een beetje. Puur om het verbruik blijf ik dan toch rustiger rijden; wat goed is, maar ik mis het wel.

De stoelen zijn uiteindelijk toch erg comfortabel. Daar zat ik best een beetje over in met een eega met een gevoelige rug en ervaring met de beroemde Volvo-zetels. Maar ze zitten ook op de lange ritten erg comfortabel. Niet het Volvo-niveau maar gewoon erg goed.

Komende weken gaan we een ritje maken naar Winterberg in Duitsland. Ik was gewend in een ruk binnen 3 uur naar WB te rijden met in Duitsland 160 a 180 km/h op de cruise control. Ik denk dat deze rit nu wel een andere ervaring zal worden, maar dat wist ik. Gewoon 'relax'!

Ik heb nu winterbanden onder de auto en dat lijkt toch wel een effect te hebben op het verbruik. De tijd zal het leren als we weer overgaan naar het zomerschoeisel, maar ik heb het gevoel dat het wel een 0,1 tot 0,2 l/100km scheelt. Het kan natuurlijk ook gewoon met de lage temperaturen van de laatste weken te maken hebben.

Het verbuik valt me toch wel een beetje tegen. Of ik nou een tank lang rustig rijd of tussendoor een snelle rit doe, het blijft rond de 5 liter per 100km. Ik had toch wel verwacht dat de rustige woon-werk tankjes op de 4,7 zouden gaan zitten. Is nog niet gebeurd helaa, maar ook dat zullen we hopelijk nog ervaren in de zomer!

Zo, ik kom binnenkort wel weer eens een update doen.

Heerlijke auto

  • 42.000 km

Zo, we zijn 40.000 kilometer verder en we blijven erg tevreden met de auto. Ik dacht laatst dat je nergens zoveel auto voor dit geld kunt krijgen. Als je een klasse hoger wilt, geef je al gauw 10.000 euro meer uit en daarvoor krijg je relatief weinig 'extra comfort'.

Onderhoud
Een positieve verrassing was de onderhoudsrekening bij de eerste beurt. Ik was bij mijn vorige auto (Volvo V70 met 300 tkm) gewend aan rekeningen van 1000+ euro en ik mocht nu 220 euro afrekenen. Ja, no brainer, maar dat geld hou ik toch maar even in mijn zak.

Comfort
De auto voldoet perfect voor een rit van 200 kilometer op een dag. Dan stap je nog fris uit. Ook een rit naar Winterberg is net niet te ver. Dan flex je je rug even bij het uitstappen en ben je ook alles weer vergeten. Maar vorige zomer, toen we naar Zuid Frankrijk reden, heb ik wel even flink gevloekt! Ik was de Volvo gewend, dus dat was een luxe. Maar voor deze rit is de ST niet gemaakt. Maar ja, dat wist ik vantevoren. En het komt dan ook maar een keer per jaar voor. Dus, niet zeuren!

Ruimte
De ruimte houdt niet over als je met je gezinnetje op pad gaat. Het pas allemaal net, maar 'net' is precies genoeg. Die overige 80% van de ritten dat we er alleen in zitten, is de ruimte natuurlijk voldoende.

We hebben nu wel sinds kort een hondje bij de familie. Dan gaat de bagageruimte wel bijna helemaal op aan de bench van de hond. Maar ik heb een dakkoffer gekocht die, als het nodig is, ineens 370 liter meer biedt. Zodra ik daarmee ervaring heb, laat ik het weten.

Verbruik
Veel gehoorde klacht is dat het autootje niet een verbuik van 1 op 33 haalt. Tsja, laten we even reeel zijn. Dat is op basis van een compleet verouderde ECE-norm die door alle autoproducenten misbruikt wordt. Ik ben in ieder geval erg tevreden met het gemiddelde verbruik van 1 op 20 waarin ook redelijk veel high speed ritten op de autobahn bij zitten.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.