Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

autoreview

Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst99.150 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na 1 week

  • 670 km

Na 12 weken levertijd kon ik eindelijk de auto ophalen. In verband met de gunstige leaseprijs deze BPM vrije auto uitgezocht. We wilden graag een station met (relatief) veel ruimte voor een stel met 1 jong kind. Dan kom je al snel bij de Ibiza ST uit. De Fabia Combi was misschien net even praktischer maar die vonden we te lelijk qua uiterlijk. De Ibiza ziet er juist wel leuk uit vonden wij. Andere BPM vrije auto's vielen af op binnenruimte.

Opties:
- Leerpakket met sportstoelen en stoelverwarming
- Design pakket
- Climatronic
- Bluetooth en USB aansluiting

Na 1 week kun je uiteraard nog niet zo heel veel vertellen over de auto maar vooralsnog zijn we zeer tevreden over het comfort in de wagen. Hij zit heerlijk en rijdt bijzonder soepel. Alle toeters en bellen zijn aanwezig.

Na 1x tanken over 500 km was het gemiddelde verbruik 1 op 22,2km. De auto moet eerst nog verder ingereden worden maar vooralsnog verwacht ik dat deze auto zeer zuinig zal blijken.

Wat ik wel als minpunt ervaar is het feit dat scrollen - met de stuurwielbediening - tussen voorkeur radiostations is opgeofferd aan de telefoon knoppen (opnemen/weigeren). Nu moet je dat via de console doen. Aangezien ik zoveel mogelijk reclame probeer te vermijden zit je best vaak te zappen tussen stations. Dit is een beetje jammer.

Update 2900km / 30-05-2011

  • 2.900 km

Inmiddels al aardig wat kliometers gemaakt in 3 weken tijd. De auto rijdt lekker.

Een paar puntjes vallen op:

Interieur:
- De sportstoelen zitten goed, alhoewel ik er eerst flink aan moest wennen. Vond ze eerst lekker zitten, toen vervelend en nu wel weer lekker zitten. Heb een week last van mijn rug gehad na een paar lange ritten. Ik moest blijkbaar mijn juiste houding vinden.
- Bluetooth menu is zo simpel dat je het zo door hebt, zelfde geldt voor de andere media.
- De radio is erg goed. Er zit veel vermogen in en het geluid is zuiver.
- Klimaatsysteem (ontwazemen en ventilate) werkt zeer goed moet ik zeggen!
- Achterin is en blijft krap, als er een volwassene achterin meereist dan moet er voor een stoel naar voren. Dan merk je weer dat het een auto uit het B segment is.
- Ruimte kofferbak is goed! Ze hadden wat mij betreft er wat af kunnen halen en aan de achterpassagiersruimte kunnen toevoegen!
- Opklapsysteem van de achterstoelen oogt een beetje fragiel naar mijn mening.

Exterieur:
- Ik krijg veel complimenten over de kleur en de vorm. Mensen vinden het een mooie auto en waarderen de voordelen (goedkoop in aanschaf/lease en gebruik).

Verbruik:
- Verbruik bij normaal rijden hangt rond de 1 op 22 en extra zuinig rijden heeft geen effect op het verbruik.
- Tot 100 km/p/u is de auto zuinig (rond de 4 liter op 100km (1 op 25)) daarboven loopt het verbruik rap op.

Motor:
- Duurt effe voor hij warm is (en je het verbruik ziet dalen) maar dat is bij alle diesels zo.
- Was vooraf een beetje bang dat het startstop systeem zou irriteren maar dat is totaal niet zo; hij start ruim in de tijd dat hem in z'n 1 zet en je rijdt zo weg.
- Boven de 140 is de auto lawaaierig, daar is hij duidelijk niet voor geschikt!

Algemeen:
- Wegligging is prima, echter bij wind is de auto behoorlijk windgevoelig.
- Ik ben nog niet overtuigd van de banden, volgens de garage maakt het niet uit dat er 2,9 bar in zit, maar ik heb al 1 band lek (en ook onherstelbaar kapot) gereden...

Al met al heel tevreden over de auto!

35000km

  • 35.000 km

Auto bevalt nog steeds prima. Hij rijdt steeds lekkerder en je leert ook beter om te gaan met het lage vermogen van de motor.

Geen bijzonderheden mbt de 30k beurt.

Enige opmerking die ik heb is de gebrekkige ruimte achterin. Zelfs met twee kleine kinderen is het al behelpen als je zelf lang bent (1.90m).

91.200km

  • 91.200 km

Na bijna drie jaar en 91.000 km nog steeds tevreden. De Seat doet zijn werk prima. De auto rijdt nog steeds weer soepeler namate de kilometers voorbij komen.

Bijzonderheden de afgelopen tijd:
- scharnier klepje op middenarmsteun afgebroken. Deze is vervangen.
- af en toe lage pieptoon te horen. Volgens de dealer moet dit de brandstofpomp zijn en dit kan verder geen kwaad. Even op internet gekeken en blijkt een veelvoorkomend euvel te zijn.

EGR klep vervangen

  • 93.900 km

Vorige week opeens uitlaatgassen melding in het dashboard. Direct naar garage, bleek dat de EGR klep kapot was. Die is nu vervangen. Toch een klus van ruim een halve dag. Wel deels coulance is gezegd. Niet fraai nog binnen de 3 jaar maar het is een probleem wat wel vaker voorkomt bij deze eco TDI's.

motorstoring

  • 98.100 km

Knipperend motorstoring lampje. Naar garage waar bleek dat de sensor voor de oliedruk defect was. Was snel gerepareerd en verder geen problemen.

04-06-2014 wederom EGR klep en sensor vervangen

  • 99.150 km

Afgelopen weekend had ik opnieuw het uitlaatgassen lampje brandend in de display. Naar de dealer maar die kon mij niet direct helpen. Dus auto daar achterlaten. Dealer moest er grondig naar kijken want 2 maanden terug was de EGR klep ook al vervangen. Na twee dagen mocht ik hem weer ophalen met wederom een nieuwe EGR klep erin. Helaas hebben ze niets kunnen vinden waardoor de EGR stuk kan gaan dus aanname is dat de nieuwe klep niet goed functioneerde. Ik hoop uiteraard dat het nu over is.

Betrouwbaarheid omlaag gezet want dit helpt niet echt in mijn vertrouwen in deze auto.

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.