Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

autoreview

Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst158.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hij is er!!!

  • 9 km

19 augustus 2011

Vandaag is mijn nieuwe lease auto geleverd, een zwarte Seat Ibiza ST style. Een 1.2 TDI ecomotive welteverstaan.

Omdat de leaseprijs belachelijk laag is, is de auto voorzien van alle fabrieksopties, zoals het leerpakket, design pakket, technic pakket, USB+Bluetooth, climatronic airco, kortom alles d'r op en d'r aan.

De auto is keurig afgeleverd door Huiskes-Kokkeler, ik blijf me verbazen over hoe mooi de auto uitkomt in deze kleur.

Als ik binnenkort de eerste paar duizend kilometer erop heb, wordt het verhaal vervolgd.

Zo, de eerste kilometers zitten erop.

  • 2.500 km

2 september 2011

Twee weken en 2500 km verder, tijd voor de eerste ervaringen.

Interieur
Allereerst wil ik iedereen aanraden om te kiezen voor de sportstoelen met leerpakket. Wat zitten die stoelen lekker! Ik heb een keer een standaard leen-Ibiza meegehad toen mijn vorige auto een beurt moest hebben, maar dat was toch een beetje camping-meubilair.
Zelfs met mijn lengte (1.98m) is het mogelijk een goede zitpositie te vinden. Wat daaraan bijdraagt is het feit dat je het stuur lekker ver naar je toe kan trekken. Wel zit de bediening van de radio verraderlijk dicht op je knie, waardoor je soms onbedoeld AM zenders probeert te ontvangen... Ook het instappen is met mijn lengte een beetje tricky. Doordat de stoel redelijk ver achteruit moet, draai je als het ware om de b-stijl heen de auto in. Niet echt hindelijk, zo lang je maar niet continue in en uit hoeft te stappen.
De radio met bluetooth werkt fantastisch! 1 keer mijn iphone 4 gepaird met de radio, en hij werkt als vanzelf. Wat daarbij opvalt is hoe rustig het in de auto is. Bij snelheden van 150km+ ben je nog steeds goed verstaanbaar voor de andere partij, zelf kun je het volume simpelweg met de volumeknop regelen.

Prestaties
Onder de 2200tpm gebeurd er niets. Hou je de auto daarboven, komt ie gewoon lekker vlot met de rest van het verkeer mee. Wat mij opvalt is de snelheid die je met de auto kunt halen. 150km+ is geen probleem, boven de 165km is de koek echter gauw op.
Ik heb gehoord dat er een powerbox in ontwikkeling is waarmee het koppel hoger wordt en eerder vrijkomt. Wanneer deze er is, ga ik hem denk ik proberen.

Verbruik
De fabrieksopgave haal ik bij lange na niet.
Is ook niet verwonderlijk. De auto is nog niet helemaal ingereden, de snelheden standaard te hoog en ik heb zelf geen "ecomotive-rijstijl". Toch heb ik met mijn rijstijl bij mijn vorige auto's nog nooit gemiddeld 1 op 18 gehaald, bij deze wel al. Dat belooft dus nog wat.

Wordt vervolgd.

En na 12000 kilometer?

  • 12.000 km

1 november 2011

Zo, na ruim twee maand en 12.000 kilometer maar eens tijd voor een update.

Interieur: Bevalt prima, geen kraakjes, piepjes of andere irritante zaken. Geluid bij een kruissnelheid van 140-150 kmh is verbazingwekkend laag. Toch valt het me op dat ik met mijn lengte wel wat hinder ondervindt van de ruimte in het interieur, of beter gezegd, het gebrek daaraan. Zo zit de binnenspiegel vaak hinderlijk in mijn zichtsveld en kan er achter mij niemand zitten. Maar goed, dit is te verwachten bij een ibiza, het is immers geen Altea XL.

Uiterlijk: Nog steeds mooi. In het zwart wel snel vuil, maar dat geld voor elke zwarte auto. De Ecomotive velgen zijn wel lastig schoon te houden.

Motor:
Ja, je moet er even aan wennen. Als je er eenmaal aan gewend bent, is er prima mee te rijden. Ook optrekken kan prima, alleen moet je zorgen dat je boven de 2000 tpm blijft.
Schakelindicator en ik hebben geen goede relatie, we streven beide een ander doel na. We hebben dan ook besloten om maar niet meer op elkaar te letten.
Verbruik wordt, ondanks mijn rijstijl, beter. Ik kan nu 5,0 liter op 100 km halen. Op 100 en 80 km wegen zakt dit zelfs naar 4.0 - 4.2 liter op 100 km gemiddeld.
Heb de truc met tanken nu ook door. Tijdens het vullen van de tank het ontluchtingsventiel indrukken, en plotsklaps kun je 900 km op een tank in plaats van 700. (ja, ja, er gaat ook meer in de tank ja...)

Als ik over een paar week de 20.000 km aantik, meld ik me wel eens weer hier.
Dan heeft de auto ook de eerste beurt gehad, staat gepland bij ca. 18.000km volgens de boardcomputer.

Eeeehhhmmmm, dusss......

  • 13.500 km

Ahem.... het blijkt dat de serviceteller afteld, in plaats van dat hij aangeeft bij welke kilometerstand er onderhoud moet komen.
Over ca. 16.000km blieft hij een beurt, om en nabij de 30.000km dus. Volgende review is dus niet na de eerste beurt.

Zo, de eerste beurt heeft ie gehad

  • 29.500 km

De eerste beurt:
Na ongeveer vijf en een halve maand kwam ineens de 30.000 km in beeld. Tijd voor de eerste beurt dus. Met mijn voorloop-auto had ik goede ervaringen met Seat Jan Kok in Zwolle en besloot hem ook deze keer daar naartoe te brengen.
Bij aankomst stond de leenauto (Seat Altea, wat een ruimte ineens, ik hoorde haast een echo)keurig te wachten. Afspraak gemaakt dat als ik niets hoorde, ik de auto na vijfen weer op kon halen. Ik had aangegeven dat de auto 's morgens wat rauw loopt en dat de radio ontvangst na het laatste bezoek aan de wasstraat te wensen over laat. Vermoedelijk heeft die fijne jongen de antenne niet plat gelegd.
Aan het eind van de dag de auto weer opgehaald, geen bijzonderheden, wel een kapotte antenne. Zo gauw de nieuwe binnen is, wordt er weer een afspraak ingepland. Auto was keurig schoon gemaakt van binnen en buiten en er lag een doosje pepermunt op het dashboard, net die kleine dingetjes die het wat extra's geven.

De auto:
Interieur:
Enige problemen blijven de binnenspiegel die hinderlijk in de weg hangt en de beperkte ruimte op de achterbank, verder niets dan lof.

Motor:
Tot nu toe uitermate tevreden over de auto. Olieverbruik is de eerste 30.000 km tot een halve liter beperkt gebleven.

Verbuik:
Ik heb op de website van de tankpas-aanbieder gekeken en eeehhhmmm... laten we zeggen dat ik inderdaad geen Ecomotive rijstijl erop na houdt. Het schijnt dat ik 66% negatief scoor.
Het blijkt ook wel dat als mijn vrouw rijdt (44 km enkele reis op 80 en 100 km wegen) het verbuik drastisch lager is dan wanneer ik 138 km enkele reis op autosnelweg (linkerbaan) afleg. Het is trouwens een veelgehoorde klacht. De auto is op korte afstanden zuiniger dan de lange baan, ook als je je wel aan de geldende sneldheidsregels houdt.

Conclusie:
Hoe dan ook, tot nu toe nog steeds tevreden over mijn "brommobiel station", maar als ik de gelegenheid had, zou ik hem morgen verruilen voor een Seat Altea XL.

Precies een jaar oud

  • 60.731 km

We hebben het gered! De Ibiza is 1 jaar oud. Hij heeft inmiddels 60.731 km gelopen en ik moet zeggen, zonder misstap.

De motor houdt zich prima, olieverbuik tussen 30.000 en 60.000 km nog geen halve liter.
Wel blijft het gebrek aan vermogen een gemis, maar morgen komt er een chip in van racingchip.de en dan moet er aardig wat meer leven in het blokje komen. (94 pk/250 Nm)
Interieur houdt zich keurig, geen rammeltjes kraakjes oid, alleen begint de berijdersstoel wat gebruikerssporen te vertonen, niet zo gek na 60.000 km sturen dacht ik.
Enige mankement wat ik heb gehad is een gebroken antennebasis. Dit was te wijten aan het niet neerleggen van de antenne in een autowasstraat.

In Duitsland op de autobahn heb ik 1,5 uur vol gas (lees 180 km/h) gereden en de auto gaf geen krimp. Op vakantie met vrouw en dochter en bijbehorende bagage? Geen probleem

Zo, we zijn over een ton heen.

  • 103.000 km

Na een tijdje geen review bijgehouden te hebben zijn we inmiddels over de ton heen.
Ik kan niet anders zeggen, de auto houdt zich prima.

Zoals jullie hebben kunnen lezen is er bij 60.000 km een powerbox van Racechip.de in de auto gezet.
Na installatie (handleiding goed lezen, in 5 minuten klaar)trekt de auto merkbaar beter en haalt hij een hogere topsnelheid (186 op de tom-tom, bijna 200 op de teller)
Op een enkele ruzie met het start-stop systeem en 1 keer een storingslampje na, werkt het perfect! De auto trekt aanzienlijk beter (vooral als je de pod-meters van de chip wat "opdraaid) en ook bij hogere snelheden is de acceleratie merkbaar beter. Daarbij is mijn verbruik met gemiddeld 0,6 liter/100km gedaald. Aan de pomp, niet enkel op de boardcomputer.
Ik haal nu op een tank (met ontluchtingspal ingedrukt 53 liter) 1000 - 1050 kilometer.
Olieverbruik is minder dan 0,5 liter op 30.000km.

Het interieur vertoond nog steeds geen rammeltjes of kraakjes. Enkel de gebruikersstoel vertoond slijtagesporen. Niet zo gek na 100.000 km met een redelijk "lijvige" bestuurder.
Daarmee komen we direct op het volgende punt. Zelf ben ik bijna 2.00 meter en ca. 105kg. Ik merk nu toch, met een woon-werk afstand van 140km enkele reis, dat de auto te klein is. Ik krijg vaker hoofdpijn en heb last van mijn bovenrug en nek. Onderzoek van de Ergonoom wees uit dat mijn raamstijl van de voorruit te laag is. Hierdoor zit ik als het ware vanuit de bovenrug gebogen door de voorruit te kijken.
Hier zal ik dan bij een volgende auto ook beter op moeten letten. Inmiddels zijn de gesprekken gestart met mijn werkgever om toch te zoeken naar een andere auto, dus dit kunnen we daarin meenemen.

Conclusie na 103.000 km:
Auto: perfect, geen krimp.
Motor: perfect, geen misstap gedaan.
Powerbox: heeft zich na 43000 km bewezen.
Interieur: op bestuurdersstoel na geen rammeltjes of kraakjes, nog zo goed als nieuw.

Precies 2 jaar later

  • 116.000 km

19 augustus 2013.
We zijn precies 2 jaar verder een het werd maar weer eens tijd voor een update.

Exterieur/interieur:
Ik kan niet anders zeggen, de auto houdt zich prima. Op wat deukjes, krasjes en butsen, te danken aan parkeerterrorristen (nog bedankt voor het briefje onder de ruitenwisser he! NOT) is de buitenkant nog steeds niets op aan te merken. Ook het interieur geeft nog steeds geen krimp. Geen rammeltjes, kraakjes of wat dan ook. Enkel de zitting van de bestuurdersstoel begint wat slijtage te vertonen, maar niets ernstigs. Ik wil nog steeds wel iedereen die groter is dan 1.95 meter aanraden om een uitgebreide proefrit te maken, en hierbij vooral te letten op de hoogte van de bovenste stijl van de voorruit. Zelf (2.00m)heb ik hier niet goed genoeg op gelet en daarom zit ik nu gebogen in de auto.

Motor:
Verbruiksmeter en ik zullen nooit beste vrienden worden, maar ik moet eerlijk toegeven, de motor heeft nog nóóit 1 misslag gedaan. Na installatie van de powerchip is het verbruik gedaald, ook aan de pomp, en is de motor levendiger, vooral bij hogere snelheden. Gat onder de 1800 tpm blijft. Olieverbruik nul. Collega's van me hebben inmiddels al de turbo vervangen gehad en andere ellende. De mijne echt een super(-naai-)machientje.

We zijn inmiddels begonnen aan het laatste jaar. 3 jaar gaat de auto bij mij niet redden. Over 44000km (3/4 jaar) loopt het leasecontract af en zal er een nieuwe wagen komen. Ik zal vlak voor het einde een laatste review schrijven en laten weten wat de volgende gaat worden

Het einde is in zicht

  • 158.000 km

Aan alle zaken komt een eind. De nieuwe TBS auto is besteld. Het wordt een witte Skoda Octavia Greenline. Wellicht ga ik daar ook een review over plaatsen, maar dat ben ik nog niet zeker.
Ter afsluiting over de Ibiza. Ik kan niet anders zeggen, de auto heeft zich goed gehouden. Motorisch gezien geen enkele misstap, geen olieverbruik en na installatie van de powerbox een stuk aangenamer om te rijden. Interieur: krap, ja dat klopt. Had ik zelf beter op moeten letten bij het bestellen. Geen kraakjes, piepjes of rammeltjes. Uiterlijk: Na ruim 2 1/2 jaar nog steeds mooi.
Eindconclusie: een hele goede auto.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum