Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 5.388 km |
KM-stand laatst | 7.800 km |
Een paar stappen terug
- 7.800 km
Na inlevering van mijn vorige leas-vehikel, een Passat Bluemotion van net een jaar oud, mag ik tijdelijk een paar maandjes rondhopsen in een Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive. Tijdelijk, want in afwachting van de aankomst uit het verre Korea van mijn Hyundai i40.
OK, een Ibiza, of te wel een Polo die een Spanjaard tegen het lijf is gereden. En dan ook nog een 3-pits dieseltje. Mijn eerste reactie toen ik dit heugelijke nieuws te horen kreeg was: HELLUP! Dat was ook mijn tweede reactie, toen de Ibiza ook nog wit bleek te zijn.
OK, objectief blijven en even verder kijken. Het interieur is aardig qua vormgeving, maar mèn wat is dat plastic op deuren en dashboard hard. Wel leren bekleding op stoelen en bank, hoewel de niet-bezitbare delen volgens mij weinig genetische overeenkomsten hebben met een koe. En stoelverwarming. En een middenarmsteun tussen de voorstoelen...die vervolgens vreselijk in de weg zit als je de handrem wil bedienen en zo smal is dat je er met moeite een stukje arm op kwijt kunt. En opbergruimte is helemaal nauwelijks te vinden. Alles bij elkaar een wat merkwaardige mix van een heel basic tuutje waar wel een paar leuke luxigheden in zijn gepropt. De stoelen zitten verder prima, maar tis allemaal een maatje kleiner.
De 3-pitter is een nagelbak van je welste, koud kent hij echt geen manieren maar ook warm overschreeuwt hij nog zonder moeite je radio en carkit. Jammer dat hij geen zesde versnelling heeft om het toerenbereik wat beter uit te smeren. De prestaties zijn voldoende, als je eenmaal op snelheid bent kom je met het verkeer mee maar overhouden doet het nooit.
En dan het verbruik, dat is ten slotte toch hét USP van deze E-Ecomotive!? Hmm, nou, eh, ja én nee. Op zich is deze Ibiza onder de juiste omstandigheden in staat tot een extreme matigheid qua drankgebruik. Mijn beste gemiddelde prestatie tot nu toe: 3,7 l./100 km. Maar vraag iets meer van het motortje qua prestaties en een Passat Bluemotion is een stuk zuiniger. En daar zie je volgens mij het zwakke punt van dit soort superzuinige superschone karretjes met hun zwaar geturbode en aan alle kanten afgeknepen mini-blokjes. In het testlaboratorium stralen ze, maar onder échte omstandigheden maken ze de belofte van de fabrikanten niet waar. Ze moeten te hard werken om mee te kunnen komen, weg laag verbruik en minimale uitstoot.
Voor het overige: ik heb de Ibiza te kort om over de betrouwbaarheid e.d. veel zinnigs te kunnen zeggen. Wat wel opvalt (en stoort!) is de opvallende hardnekkigheid waarmee een controlelampje blijft waarschuwen voor een kapotte lamp die niet bestaat. Erg jammer en erg oranje. En oh ja: mocht u mij tegenkomen in de stad, in een bocht: ik heb geen kapotte mistlamp, dat is de bochtverlichting...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.