Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 32.100 km |
eerste indruk na aflevering.
- 14 km
14km, auto opgehaald.
vandaag 4 september 2010, na ruim 3 maanden wachten eindelijk de Seat Ibiza ST opgehaald. Nog weinig op de weg zien rijden, zeker in het rood zie je hem niet vaak.
Eerste indruk:
Wauw, wat ziet hij er gaaf uit, zeker in deze kleur komen de details van het ontwerp er heel goed uit.
Maar nu de praktijk, iets minder ruim als een focus uit '01, maar voor ons als gezin met kinderen van 4 en 6, ruim genoeg.
Achter het stuur, goede zitpositie door vele instelmogelijkheden.
In het echt niet zo'n saai dashboard als op foto's, wel genoeg plastic gebruikt.
Bij de ST hebt niet het gevoel dat je een stationcar rijdt, maar toch net wat meer kofferruimte hebt dan een normale 5-deurs. Een beetje Audi A3 sportback gevoel.
Bij het wegrijden, hoor je de diesel wel torren, maar eenmaal op snelheid doet hij niet onder. Zoals al vaker gemeld moet je wel wat meer gas geven om weg te komen.
Het is een Style uitvoering met als extra's, bluetooth met USB, comfort pakket en climate control.
Bij ophalen was alleen nog niet zeker of mijn mobiel (LG GC900)zou werken op de bluetooth?, maar gelukkig geen probleem.
Nu nog kijken hoe ik hem op Nederlands kan krijgen, is nu Duits?
Ik zal zeker gaan bijhouden wat het gemiddeld verbruik zal zijn, ik hoop op 1 op 24, met woon-, werkverkeer van 50km per rit.
wordt vervolgt...
Niks op aan te merken
- 5.850 km
Na ruim 2 maanden, denk ik nu wel weeriets zinnigs te kunnen schrijven.
Te beginnen met het rijden, je merkt wel dat het blok ingelopen raakt, voor mijn gevoel begint hij steeds soepeler te worden. Bij een rotonde in de 3 adviseerd hij wel terug te gaan naar 2, en dat is niet voor niets, want er gebeurt anders niks.
Maar bij gewoon gebruik is het een kwestie van door trekken tot 3000 toeren, schakelen en weer doortrekken, dan kun je prima meekomen met het verkeer.
Eenmaal op gewenste snelheid kun je lekker cruisen, en is hij bij bijv. 2000 toeren lekker stil en comfortabel, en zeker niet onbelangrijk lekker zuinig. Als het blok warm is, geeft hij een gemiddeld verbruik van 4.0-4.2 l/100km aan dit is bij een snelheid van 110km/h. Dit komt ook omdat de auto je uitnodig om relaxed te rijden. De boordcomputer gaf een gemiddelde aan per 20 rij-uren van achtereenvolgend 5.2, 4.7, 4.5, 4.6, 4.5, 4.4.
De laatste waarde is dus 1 op 23, hierbij had ik gedacht 1 op 24, wie weet haalt hij het nog. Voor iedereen die moeite heeft om zuinig te rijden 1 tip, houdt afstand! dit zorgt ervoor dat je minder vaak hoeft te remmen, want dat kost energie.
Verder vindt ik de auto aangenaam stil op de snelwel, motor hoor je amper, eerder de banden en wat windgeruis. Verder gebruik ik de cruise control bijna altijd op de snelweg, zeer eenvoudig in gebruik en rijd ontspannen.
Een bocht kun je prima ronden, maar in de Focus ging het toch een stuk beter, maar je mag ze eigenlijk ook niet vergelijken.
Dan de auto zelf, Ik stap elke ochtend met plezier in, genoeg luxe en comfort, goede stoelen met voldoende ruimte. Goede radio en de automatische airco werkt ook gemakkelijk. Ruimte op de achterbank houdt niet over maar voor de kinderen ruim voldoende. Wel merkte ik dat toen de achterbank een keer met zitting erbij plat ging, de voorstoel wat ver naar voren moest. De kofferruimte is ideaal groot, met praktische oplossingen. Een nadeel is wel als je de achterklep opent als het regent, er veel water naar beneden komt wat in het richeltje onder de ruit zit.
Erg makkelijk en effectief is het start stop systeem, als je op en verkeerslicht komt aanrijden en kwestie van in de vrij zetten uit laten rollen, remmen en als je stil staat slaat hij af, bij groen koppeling intrappen in de versnelling en weg is ie. Handig is ook als hij per ongelijk toch afslaat, je trap je koppeling en hij start meteen weer.
Onderhoudinterval is achteraf toch max. 30.000km ipv 15.000km zoals eerst gemeldt werd, dit is weer een financiële meevaller.
Verder is er eigenlijk niks op aan te merken, hij doet precies wat ik er van te voren van verwacht had, en dat tegen deze gunstige kosten.
Ik zou deze auto iedereen kunnen aanraden..
Probleemloos eerste grote beurt doorstaan
- 32.100 km
De auto nu ruim een jaar in bezit, en nog geen moment spijt. Vorige week de grote beurt gehad, geen enkel probleem. Ik had gevraagd of ze de bluetooth van duits naar nederlands konden omzetten, en dat is gelukt, wel is het spraakgeluid nu wat van mindere kwaliteit. En had ook gevraagd of ze er voor konden zorgen dat als je de portier met sleutel opend alle portieren ontgrendeld worden, het heet tenslotte centrale deurvergrendeling, maar helaas blijkt niet te kunnen, maar zouden ze nog verder uitzoeken.
Reed ik vorig jaar nog in een zeldzame auto, nu kom ik er per dag toch echt veel tegen, maar in het rood heb ik hem nog nooit in het wild gezien?
En dan het "hot item", zijn verbruik, nou uitstekende waarden, het gemiddelde over een heel jaar 1 op 22,5. En mijn gemiddelde op een werkdag (2x50km) altijd beter dan 1 op 24 met uitschieters van 26!!
Hij heeft er alleen moeite als we met compleet gezin op snelweg rijden dan blijft hij steken op 20km per liter.
Verder zijn me een paar kleine dingen opgevallen, ik vind de ruitensproeierresservoir aan de kleine kant met 2 liter. En de ruitenwissers zijn niet echt geweldig, als hij het water omhoog wist blijft er veel water op de ruit hangen tussen wisser en A-stijl, als de wisser weer terug gaat trekt hij water meer het raam op.
Verder kan ik eigenlijk geen negatieve punten opnoemen waarvan ik van te voren niet op had gerekend.
Dus kortom een mooie, praktische, betrouwbare en goedkope auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.