Seat Ibiza 2.0 TDI 143pk FR (2012)

autoreview

Seat Ibiza 2.0 TDI 143pk FR (2012)

Signalement

UitvoeringIbiza 2.0 TDI 143pk FR
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst12.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking...

  • 1.600 km

Enkele maanden geleden mocht ik op zoek gaan naar mijn eerste bedrijfswagen. Er waren verschillende mogelijkheden waarbij ik ook ben gaan rijden met een Renault Mégane, Ford focus, Citroen DS3 en de Ibiza. Na de testrit met de ibiza was het duidelijk: die zou het worden! In de rest zaten allemaal eco-motoren in waarbij rijplezier zo goed als onbestaand was.

Na 2,5 maanden wachten kreeg ik hem dan eindelijk in mijn bezit.

Er zitten de volgende opties op:

Audio pack 3 + Ipod aansluiting
Pack Electronic
17" Tagus velgen
Xenon-koplampen
Parkeersensoren

Verder is de FR standaard al redelijk goed uitgerust.


Mijn ervaringen na 1600km:

Vormgeving:
Het is een heel mooie wagen geworden, zeker in de kleur speedblauw. (komt niet zo mooi uit op de foto's). In het begin moest ik wennen aan de lampen van de facelift, maar nu ik hem een tijdje heb moet ik zeggen dat ik de voorkant echt mooi agressief vind! Het enige jammere is dat hij wat hoog op zijn poten staat. De donkere koplampen, in combinatie met de 17" velgen, de andere bumpers, FR-logo's, dubbele uitlaat en de led-achterlichten maken dat je meteen doorhebt dat het niet om een 1.2 ecomotive tdi gaat.


Interieur:
Dit wordt ook doorgetrokken in het interieur: sportstoelen met een mooie bekleding, mooi verlichte en sportieve tellers en een prachtig afgeplat stuur met rode stiksels als eye-catcher. De middenconsole is ook mooi sober ontworpen met de klimaatregeling enz. Waarbij je je in een ford fiesta in star wars waant is dit nog duidelijk een auto. ;-)
Achterin is er voldoende ruimte voor normale mensen, enkel de koffer is wat aan de kleine kant onder meer door de hoge vloer.
Over het algemeen zijn de gebruikte materialen meer dan in orde voor in deze klasse te zitten, enkel het knopje van de spiegelverstelling voelt wat fragiel aan. Er komt op slecht wegdek ook een rammeltje van het plastiek van de handrem, maar dit gaan ze in de garage nog oplossen.
Wat ik echt wel mis is een water/olietemperatuurmeter. Ik geef graag gas, maar wel pas als de olie op temperatuur is. In deze auto is het dus altijd gokken of ie warm is. Mijn vorige wagen (een cordoba tdi van 2000) had dit wel... :s

De radio werkt overzichtelijk en het systeem gaat meer dan hard genoeg, toch ben ik wat teleurgesteld door de kwaliteit van het geluid. De lage tonen staan op -3 bij mij en de hoge tonen op +3 vooraleer ik het geluid acceptabel vind. Jammer...


Rijden:
De Ibiza is verassend comfortabel, hij is minder hard afgeveerd dan mijn vorige Seat, en toch helt hij minder over. (Misschien dikkere stabilisatorstangen?) Naar mijn gevoel hebben ze het compromis tussen comfortabel/sportief rijden goed voor mekaar!

De motor is een juweeltje, hij loopt enorm zacht en is heel stil wanneer je er rustig mee rijdt. Wanneer je gas geeft komt er wel een brom, maar echt lelijk klinkt hij niet, zeker niet voor een diesel! De motor beschikt over voldoende koppel waardoor de auto vooral in 2de en 3de versnelling heel vlot is. Vanaf de 4de versnelling mocht er voor mij persoonlijk wat meer pit in zitten, maar hier wordt nog aan gewerkt! Na 5000km gaat de Seat namelijk gechipt worden waardoor hij 175pk en 390nm koppel gaat krijgen. Ik heb al mogen testrijden met een gechipt exemplaar en die bleef wel leuk doortrekken in 4de en 5de versnelling. De motor heeft ook een breder toerenbereik waardoor hij niet zo piekerig is als de tdi'tjes van een generatie terug met relatief veel vermogen.

Vorige week heb ik de Ibiza zijn Nurburgring-doop gegeven ( er stond al 1000km op de teller:)) en onderweg viel me op hoe stil het in de auto is. Cruise control op 170 in Duitsland en rustig naar daar kachelen! Aangekomen aan de Nurburgring was het tijd om nu eens de echte capaciteiten van het karretje te testen. ESP uit, maar toch grijpt de elektronica soms nog een beetje in wanneer je het te bont maakt. De auto heeft zeer veel grip met insturen en blijft tergend lang neutraal in de bochten. Ik vermoed dat het elektronische sper hier debet aan is. Persoonlijk heb ik liever een auto waar je moet "vechten" om op de grens tussen onder- en overstuur te blijven. Met de Ibiza gaat het allemaal wat te gemakkelijk voor mijn gevoel.
De remmen hebben mij wel positief verrast, te meer omdat ik al vaker minder goede ervaringen heb gelezen over de remmen. De remmen op mijn vorige auto hebben al in brand gestaan op de ring, dus echt zachtjes ga ik er nu ook niet mee om. Ik moet wel zeggen dat ik me deze keer iets heb ingehouden omdat ik nog een beetje vertrouwen in de auto moet krijgen. De remmen geven voldoende feedback en geven niet zo'n vals gevoel van veiligheid als op veel nieuwe Audi/VW's. (bij het minste aanraken van de remmen voel je al een duidelijke vertraging, maar wanneer je het pedaal dieper induwt komt er niet veel extra meer)
Een 9:35 is de huidige tijd op de ring met nog wat inhalen en laten inhalen. Ik denk dat wanneer ik de auto volledig vertrouw en de chiptuning gebeurd is 9 minuten rond haalbaar moet zijn.


Verbruik:

Het verbruik is een beetje dubbel voor mij: op korte afstanden moet ik moeite doen om onder de 6,5l/100km te geraken. Ik hoop dat dit nog wat mindert wanneer de motor goed ingereden is. Op hoge snelheid is hij echter relatief zuinig: met de cruisecontrol op 170 in Duitsland kwam ik op een verbruik van 7,2 liter uit! Ik heb ook eens nagekeken of wat de boordcomputer zegt ook overeenkomt met de werkelijke verbuiksgegevens omdat ik had gelezen dat dit bij sommigen niet correct is. Bij mij is het echter heel precies...

Na 15000 km zal ik opnieuw een review plaatsen!


Update na 12500km

  • 12.500 km

Hallo Allemaal,

ruim 6 maanden later is het hoog tijd om alle zaken nog eens opnieuw te bekijken.

De pluspunten:
- de motor is nog steeds een leuk hebbedingetje in zo'n kleine motor. Ondertussen is hij gechipt en kwam hij na enkele runs op 193pk en 420nm koppel, niet slecht voor een ibiza'tje. :)Da's genoeg om een cupra voor te blijven.
- De stoelen zitten echt perfect, ik heb er nu wat langere ritten mee gedaan en je komt altijd fris uit de auto. Voor de volwassenen die achterin zitten is het echter wel een pak minder comfortabel.
- Het onderstel: de auto stuurt zeer direct, en bleef tergend lang neutraal toen hij nog origineel was. Na het chippen durft de achterkant al wal eens een stapje opzij te zetten bij gas los bij het insturen of midcorner. Ik heb een stabilisatorstang van Whiteline laten monteren, hierdoor is er nog minder onderstuur en voelt hij nog directer aan. Keerzijde is dat je in het nat iets beter moet uitkijken dat de achterkant je niet inhaalt.

De minpunten:
- zitcomfort achterin zoals gezegd
- bouwkwaliteit interieur: er komen rammeltjes uit de sluiting van het hondschoenkastje, de bevestiging van de handrem en wanneer je goed gas geeft tussen de plastic delen rond en boven de tellers. Ik verwacht geen Audi-kwaliteit, maar iets beter had wel gemogen...
- de koffer: ik had wel verwacht dat hij kleiner zou zijn als bij mijn vorige auto, maar een weekendje met 4 personen op hotel ging al heel krap. (2 sporttassen, jassen en wandelschoenen) Ik moet nog eens nadenken hoe we dat gaan aanpakken als we 2 weken op vakantie gaan als we kinderen hebben. :)
- het verbruik: ik let er eerlijk gezegd niet meer zo hard op, de boordcomputer geeft 1 op 16 aan terwijl het in werkelijkheid 1 op 14 is. Niet echt slecht voor het vermogen, maar ik had toch iets beter verwacht.
- de remmen: deze zijn maar vrij nipt berekend, vandaar dat ik de originele remblokken vervangen heb door ferodo 2500's. De originele blokjes hadden na 12000km al heel wat afgezien. Hopen dat de ferodo's het nu wat beter houden.
- combinatie van te hoge bandendruk af fabriek (2.7bar voor!) icm 17": hierdoor wordt hij springerig op de talloze oneffenheden in ons wegdek. Wanneer je sportief in een bocht rijdt springt hij helemaal opzij als je over een putdeksel rijdt. Ik heb de bandendruk vooraan verlaagd naar 2.4 bar en dat rijdt een stuk aangenamer.

Al bij al ben ik nog steeds tevreden over de auto, ik stoor me echter wel aan de rammels in het interieur, dit zou gewoon niet mogen. Of mijn volgende auto nog een Seat zou zijn? Ja wat betreft de rijkwaliteiten, nee wat de kwaliteit van het interieur betreft.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.