Seat Ibiza 1.9 TDi 130pk Signo (2003)

autoreview

Seat Ibiza 1.9 TDi 130pk Signo (2003)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.9 TDi 130pk Signo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf50.000 km
KM-stand laatst436.000 km
Lezerswaardering: 44%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Seat Ibiza TDI 130pk Signo

  • 170.000 km

Betreft Seat Ibiza Signo 2003

Aankoop: de auto is aangeschaft begin 2005. Eigenlijk was ik op zoek naar een 110pk Tdi; hoewel ik altijd Golf had gereden vond ik de Golf IV niet mooi. De Audi vond ik duur, kaal en saai. Ik zocht dan ook een Seat Leon, die vond ik een stuk mooier. Toch vond ik niet echt de goede zit in die auto. De Seat Ibiza vond ik wel aardig, maar was eigenlijk geen kandidaat – een beetje klein. Totdat ik een Ibiza beter bekeek; ik moest constateren dat ik het een mooi karretje vond. ‘Voor de grap’ maakte ik een proefrit met een 130pk Tdi. Toen was duidelijk: dit is helemaal wat ik wil. Wat een enorme kracht! Bovendien minder duur dan een Leon, maar boordevol extra’s: airbags, zij-airbags, gordijnairbags, cruise control, EPS/ASR, regensensor, mistlampen, getint glas, trekhaak, centrale vergrendeling + AB, alarm klasse III, automatisch dimmende binnenspiegel, airco, verwarmde en automatisch inklapbare buitenspiegels, stoelverwarming, boordcomputer, lichtmetalen velgen.
Wonderwel kon ik er met mijn 1,93m prima in zitten. En dan nog ruimte over. De ruimte viel me helemaal niet tegen. Dus ben ik tot aanschaf overgegaan.

Uiterlijk:
Ik ben de auto qua uiterlijk steeds beter gaan waarderen. Hoewel ik de Leon I nog steeds mooi vind, is de Ibiza wat dynamischer en moderner. In de FR en Cupra versie is het een prachtig karretje – standaard is het niet veel bijzonders. Dat geldt voor de meeste auto’s.

Binnenkant:
Opvallend is het mooie klokkenspel en het dashboard dat een beetje ‘naar je toe draait’. Prima. Minder sterk is het materiaalgebruik; veel hard plastic. Hierdoor kraakt en rammelt er wel ‘ns wat. Minder sterk is ook de keuze voor het stof van de stoelen; dit is zeer besmettelijk en vlekken gaan er lastig uit.
De degelijkheid van bijv. materialen is minder dan ik bij VW gewend was.

Comfort:
Hier kan ik kort over zijn: de auto veert snoeihard. Je moet er van houden. Ik vind een stug geveerde auto fijn, maar zelfs ik erger me zo af en toe op de klinkerweggetjes met verkeersdrempels. Op de Nederlandse snelweg daarentegen ervaar ik die afstelling wel als prettig. De wegligging is goed te noemen. Als je hard genoeg door de bocht gaat neigt ie wel naar wat onderstuur – typisch VAG. Mijn vorige auto’s – VW Golf – hadden hier overigens veel meer last van.
De rit wordt veraangenaamd door prettige zaken zoals stoelverwarming – dat ben ik echt gaan waarderen! Wat me verder opvalt is de relatieve rust aan boord. Met 120km/u draait de motor minder dan 2000 toeren. Het is – in tegenstelling tot wat je vaak over VAG Tdi’s hoort – helemaal geen luidruchtige diesel. Nieuwere types waarin ik gereden heb lijken veel luidruchtiger te zijn dan mijn eigen Ibiza.

Prestaties:
Dit is het sterkste punt van deze auto. De eerste 60.000 heb ik al genoten van de enorme trekkracht. Later heb ik ‘m bovendien laten chiptunen naar 170pk en 400Nm koppel. Hierdoor kan ie pas in de 3e versnelling alle tractie kwijt; de traction control is er maar druk mee. Het verbruik is na het chiptunen trouwens niet veranderd: gemiddeld 1 op 18 – in de winter iets onzuiniger, in de zomer iets zuiniger. Best zuinig eigenlijk. En kijkend naar de huidige markt; zoveel dieselvermogen is er in deze klasse niets meer verkrijgbaar – zeker niet als het ook nog zuinig moet zijn.

Betrouwbaarheid:
Die is tot dusver 100%. Wel wat vervelende reparaties gehad bij de voorwielophanging en de banden cuppen (ongelijkmatige slijtage, leidend tot trillingen). Verder lijkt de koppeling af en toe te slippen – toeren lopen soms even iets sneller op dan wat ie overbrengt. De dealer kan dit echter niet vaststellen. De koppeling wordt bij iedere beurt getest en helemaal goedgekeurd. Niets aan de hand blijkbaar.
Tenslotte mag je hopen dat het dimlicht aan de voorzijde niet stuk gaat, je kunt er zelf vrijwel niet bij om het lampje te vervangen…!

Kosten:
Afgezien van de reparaties bij de voorwielophanging en extra bandenslijtage (zie problemen) tot dusver niets buitengewoons.

Conclusie:
Echt een prima, gave, betrouwbare, krachtige, zuinige en snelle auto – je moet echter wel kunnen leven met wat kleine ongemakken zoals een snoeiharde vering en rammeltjes.
Wel veel waar voor je geld. De markt biedt momenteel geen serieus alternatief meer op dieselgebied in deze categorie. Vorige week wel proef gereden met de nieuwe Audi A4 Common Rail. Daarvan was ik niet onder de indruk en met een grote glimlach ben ik weer in mijn Ibiza gestapt.
Hopelijk kan ik dan ook nog wat jaartjes vooruit!

Problemen:
- De achilleshiel van de Ibiza is de voorwielophanging. Diverse reparaties gehad m.b.t. stablisatorstangrubbers, rubbersteunen, draagarmrubbers, veerpinnen etc. – vaker dan me lief is.
- Eén van de elektrische ramen kwam op een bepaald moment niet meer omhoog. Dit is gratis verholpen door de Seat dealer – buiten de garantieperiode; dit betrof een bekend probleem. Preventief vervangen van het andere raammechanisme deed men echter niet.
- Uiteraard heb je met zo’n auto meer bandenslijtage. Gemiddeld rijd ik 45.000 km met de banden. Wat erger is; de achterbanden gaan cuppen. Hiermee heb ik met de Golf ook ervaring, maar niet zo erg als met de Ibiza. Zelfs de geprezen Pirelli Nero Zero cuppen volop. De banden omwisselen van achteren naar voren maakt het alleen nog erger. Hierdoor stuiter je nog eerder met de auto. Hierdoor moet ik de banden met 25.000 km reeds vervangen. Dat is veel te snel. De volgende keer probeer ik Goodyear.

Inmiddels komt de 200.000 km. in zicht Ik heb er nog steeds veel plezier van.
Toch heb ik de gebruikerskosten wel wat neerwaarts veranderd.

Het raammechanisme is wederom defect. Ik had het reeds eerder meegemaakt, maar dat werd keurig vervangen als garantie - het was een bekende fabrieksfout. Het andere mechanisme preventief vervangen gebeurde niet; het moest eerst defect. Welnu: het is defect en het valt nu dus buiten de garantieperiode. 250 euri afrekenen.
Daarnaast heb ik weer kosten moeten maken voor de voorwielophanging; draagarmhouder en zelfs een gebroken veer. Dat was 10.000 km. geleden. En sinds vorige week hoor ik weer geknak bij de voorwielophanging... dat begint me nu echt te irriteren. Jammer Seat!

Verder heb ik eindelijk banden gevonden die nauwelijks cuppen: Michelins. Wel wat duurder maar wel naar tevredenheid.
Het verbruik blijft goed, rond de 1 op 18. En verder een heerlijke auto. Vooral de motor doet het 'm vind ik. Inmiddels denk ik wel stiekem na over een mogelijke vervanger op den duur... maar geen idee wat ik moet kopen. Ik wil een snelle, betrouwbare diesel (want: 35.000 km/jaar) uit het kleine segment. De nieuwe Ibiza vind ik niet zo geslaagd, maar er is weinig alternatief... De polo vind ik mooi maar daar is geen snelle diesel voorhanden. Ik rijd dus maar even door!

Update 215.000

  • 215.000 km

Inmiddels weer bijna 20.000 verder en het tellertje geeft ruim 215.000 km. aan. Wat zal ik 'ns schrijven? Er is weinig nieuws. Het torretje doet het nog fantastisch! Hij verbruikt nauwelijks olie, hij doet het trouw en gaat nog steeds als de brandweer. De Michelins eronder zijn een goede keuze geweest. Hij cupt nog steeds niet - en dat is voor het eerst, alle andere banden cupten. Niets te klagen? Misschien wat kleinigheden. Ik hoor wel 'ns een bonkje bij de voorwielophanging (zoals gezegd is dat de achilleshiel) maar er is volgens de garage niets stuk. Er zit af en toe vocht onder de koplamp, estethisch is dit minder. Brandstofverbruik is over de gehele kilometrage (nu 165000km) gemiddeld 1 op 19. Het zit eigenlijk niet zo ver af van de ecomotive waardes, als je in ogenschouw neemt dat mijn oude torretje 100 paarden extra moeten voeden.
De markt biedt nog steeds geen alternatief - op de nieuwe Ibiza na dan maar die vind ik niet mooi, en VW kiest er (oliedom) voor om de 143pk tdi niet in de Polo te lepelen, dus ik rijd lekker door. Ik hoop er ook nog een tijdje mee vooruit te kunnen!

Op naar de 3 ton

  • 245.000 km

Inmiddels ben ik weer 30.000km verder.
Tevreden? Ja en nee, ook niet helemaal.
Ja: ik heb er nog iedere dag plezier van. Het bommetje - het alledaagse koosnaampje - tovert nog altijd een glimlach tevoorschijn. Hij loopt als een tiet. En hij laat me nooit in de steek. Hij blijft zuinig. Gemiddeld in 2011 tot nu toe dik 1 op 19 (echt verbruik, niet het computerverbruik). En eerlijk gezegd; ik vind het ook nog steeds een kek karretje, mag er graag naar kijken.
En - na 7 jaar - heb ik een nieuw opbergvakje gevonden. Linksonder het stuur. Ik dacht dat daar de zekeringkast was, dus toen ik een zekering wilde vervangen bleek de zekeringkast daar niet te zitten. Wel een opbergvak...

Nee:
Niet alleen ging de airco stuk, ook de fan van de ventilator. En voor dat laatste moest het hele dashboard eruit omdat ze er anders niet bijkonden. Daar was ik geen Fan van. Maar helaas, het moest. Daarnaast remblokken en -klauwen, afijn: samen 2.100 euro. Maar goed: je moet reparatie / onderhoud relateren aan de kilometers die je ermee rijdt, dus dan is het wel weer te overzien.
Tevens 2 nieuwe voorbandjes erop (na 52.000km Michelin exalto sport): Michelin MI Sport. Ik heb prima ervaring met Michelins op deze auto. De achterbandjes hebben inmiddels 67.000km meegereisd en komen naar verwachting nog gewoon door de keuring volgende maand. En zonder cuppen - dus in die zin ben ik een tevreden reiziger.

Daarnaast zijn er af en toe wat kleine dingen. Soms "knoekt" de auto bij de ophanging, maar het is niet duidelijk waar dit vandaan komt. Het knopje van de (heerlijke) stoelverwarming raakte voor de 2x onbereikbaar, maar dit is keurig en gratis verholpen door Seat Traa in Nijmegen.
Als de auto gereden heeft en de motor daarna enkele minuten uitgeschakeld is geweest, duurt het starten wat langer. Dat is een bekend probleem bij deze diesels na een hoge km.stand. Het zit 'm in de electronica en is te verhelpen bij JD Engineering voor 75 euro. Bij het chippen verhelpen ze dit standaard. Maar de mijne is daar al gechipt. In zekere zin is het ongemak ook niet erg; hij start altijd. Het ziet alleen zo lullig uit.

De voorbije zomer zijn we met de Ibiza naar Polen en Tsjechie geweest, vooral veel binnenwegen. Daar loop je wel keihard aan tegen de stugheid van de auto op de slechte wegen (of wat voor 'weg' moet doorgaan). Ik heb geleerd niet langer voorzichtig over kinderkopjes te rijden: met snelheden boven de 90 is het goed te doen. Maar dat kan natuurlijk niet altijd ;-). En een gillende vriendin naast je gaat op den duur ook vervelen, hoewel je daardoor de kraakjes en piepjes uit het dashboard niet meer hoort.

De vraag is: doorrijden of inruilen? (het gaat nog over de auto).
Ik heb er zelf 2 ton prive kilometers mee gereden. Wat ik belangrijk vind is betrouwbaarheid, snelheid, en toch een economische auto over veel kilometers. Een auto die iets losmaakt in je. Een praktische auto, die niet te groot is. Met die uitgangspunten zie ik op de huidige markt geen betere keuze dan de auto die ik nu heb. De nieuwe Ibiza vind ik er niet uitzien. De polo wel, maar die heeft geen snelle diesel. Als daar de 143pk motor in zou liggen, zou ik het overwegen. Fiscaaltechisch is dit voor de markt geen aantrekkelijke auto, dus dat zal er niet van komen.
Afijn: doorrijden dus. En daar is ook helemaal niets op tegen. Op naar de 3 ton!

Weer een veilig en fijn jaar verder, 3 ton in zich

  • 285.000 km

Wat was noemenswaardig dit jaar?

Positief:
- 100% betrouwbaarheid, wederom. De score op betrouwbaarheid heb ik daarom verhoogd naar 5 sterren.
- gemiddeld brandstofverbruik is verbeterd naar gemiddeld 1 op 19,2 in 2012 (over hele levensduur gemiddeld 1 op 18,9). Redelijk normale rijstijl, op wat sprintjes en hoge bochtsnelheden na.
- blijvend een grote glimlach bij indrukken gaspedaal. Nog steeds ongelooflijk. Zelfs de automonteurs blijken na een beurt onder de indruk over de kracht van het karretje.
- geen nare verrassingen of dure reparaties gehad in 2012. Olieverbruik verwaarloosbaar. Komt fluitend door beurten en APK. Dat had ik ondertussen wel anders verwacht, gezien kilometerstand en de bangmakende verhalen over snelle slijtage door het chippen. Ik krijg de indruk dat het ASZ TDI blok gewoon erg goed is. Misschien wel 1 van de beste blokken van VW ooit?

Kostenwaardering dus opgehoogd naar 4 sterren.

Negatief:
- slijtage stof op bestuurdersstoel; misschien koop ik toch maar stoelhoezen.
- aircopomp stuk, ingeschatte kosten bijna € 1.000. Heb ik niet laten repareren. Niet erg, de airco gebruikte ik al nauwelijks en ik mis 'm niet.
Wel jammer van vergeefse reparatie airco in 2011.
- het "knoeken" aan de voorwielophanging is gebleven, maar niemand die de oorzaak kan vinden. Irritant, maar blijkbaar ook niet schadelijk.

Opvallend:
- het eerdere probleem van traag starten (zie vorige update) is verdwenen na een nieuwe accu.
- slippende koppeling is ook nagenoeg verdwenen. Komt nog zelden voor. Gek is dat.
- lichte schade gehad in Oostenrijk door een omvallend verkeersbord vanwege een windvlaag. Die viel precies op mijn motorkap en rechterspatbord! Ik heb schade netjes laten herstellen door uitstekende hersteller.
- een lichte onbalans in de voorwielen is niet meer te verhelpen; er zitten kleine slagen in - volgens de bandenboer door de verkeersdrempels in combinatie met stugge vering en lichtmetalen velgen. Ik voel het pas vanaf 130 km/u. Misschien dat ik er nog een keer nieuwe velgen opleg als het me teveel gaat storen, maar echt nodig is het niet.

Kortom: weer een heerlijk autojaar gehad met het bommetje, en dat proberen we ook in 2013 te doen.

Weer een probleemloos jaar

  • 308.000 km

Het voorbije jaar heeft de TDI weer keurig, betrouwbaar en zuinig zijn kilometertjes gevreten. Verbruik over het hele jaar 1 op 19.
Geen problemen.

Alleen een kleine touche in de winter door mijn eigen schuld; mijn voorganger stopte op een klinkerweggetje op winterbanden iets sneller dan ik op mijn zomerbanden. De schade was minimaal, wel zonde van de kosten. Het wagentje is er echter mooier op geworden dan ooit. Verder heb ik er nieuwe velgjes op laten zetten. Was eigenlijk niet nodig maar het leek me leuk om 'ns af te wisselen. 1 fout heb ik daarbij gemaakt: Maxxis banden in plaats van Michelin. Met regen bieden die gevaarlijk weinig grip, zeker bij een auto met zoveel koppel en gang. Die bandjes gaan er binnenkort dus ook weer vanaf en komt Michelin weer terug.

Over de auto verder niets dan lof. Binnenkort krijgen we gezinsuitbreiding met de komst van de 1e kleine. Dan bekijk ik of de ergonomie van de bagage toereikend is. Van inruilen wil ik nog niet weten, daarvoor heb ik nog veel te veel lol met dit bommetje! Hij is dus niet te koop;-)

Het beste van VW (in Seat)

  • 316.000 km

Inmiddels de 316.000 aangetikt!
De auto kwam wederom probleemloos door de APK. Iets kleins aan de voorwielophanging is vervangen, ik weet niet wat - maar het mag geen naam hebben.

De monteur gaf aan: wat een goed wagentje is dit! Ouderwetse kwaliteit. En wat een rap ding zeg!

Ik glunderde natuurlijk. Inderdaad: ik geniet er nog dagelijks van. Het is een heerlijk ding. Wel beginnen gebruikssporen zichtbaar te worden. In lak en interieur (met name de handgrepen).

Motorisch blijft hij perfect. Misschien is dit wel de beste motor die VW ooit heeft gemaakt. Verbruikt nog steeds geen olie. 100% betrouwbaar. Oersterk. Snel en krachtig. Zuinig. Het verbruik blijft rondom 1 op 19. De wintermaanden zijn onzuiniger, maar dit jaar niet en blijf tussen 1 op 19 en 1 op 20.

Er is weinig spannends te melden, maar dat is goed nieuws. Voor de liefhebber heb ik een foto toegevoegd (vandaag gemaakt). Ik heb winterbandjes erop gelegd en je ziet nu mijn oude velgjes (250.000 km mee gereden). Ik heb ze laten richten en (hoewel niet nieuw) zien ze er nog prima uit. In april gaan mijn nieuwe velgjes er weer op.

Bang voor diefstal ben ik niet meer. De dagwaarde van de auto op de markt is laag. Alleen de liefhebber zal 'm op waarde kunnen schatten. Maar hij is niet te koop! Er is trouwens ook geen alternatief dat ik serieus kan nemen.

Overigens is de auto ook (als 5-deurs) praktisch genoeg voor onze 1e kleine. Tot dusver past alles er gewoon in.
Met 4 mensen wordt er trouwens wel krap (met name achterin). Dat komt weinig voor, maar toch. De stugheid van de auto leidt dan toch opmerkingen van mensen op de achterbank. Het zij zo.

Als vervanger zou ik wel een nieuwe VW Polo Variant willen kopen, met 150pk Tdi. U snapt het al: deze is er niet.
Dus op naar de 4 ton met dit bommetje!

De 1e foto leidt ook tot reactie. Voor de liefhebber: dit is de 2-motorige 1000pk DAF Turbotwin waarmee Jan de Rooy Parijs-Dakar won in 1987 (toen het nog ECHT een rally was, 12.000 km!). Enkele jaren geleden ben ik meegereden, foto is bij DAF gemaakt.

Verder houd ik ervan jullie autoreviews te volgen. Al moet ik lachen om de autoreviews waarbij enkele honderden kilometers op de klok staan. Dat zijn geen reviews; dat is niets meer dan een eerste indruk.
Veel succes allemaal met jullie heilige koe!

Verwondering!

  • 337.000 km

Tijd voor een update!

Wat zijn de bijzonderheden in 2014?
Enkele kleine ongemakken.
Het ESP-lampje gaat na 10 minuten rijden branden. De garage krijgt het er niet uit. Er is geen storing in het systeem. Een brandend lampje is natuurlijk niet erg, maar wel een klein beetje storend (maar misschien zeur ik een beetje).
De Maxxis banden gaan er binnenkort definitief af zodra het wintersetje erop komt. Bij nat weer zijn die banden namelijk levensgevaarlijk. Weinig grip. Slijtage is ook aan de hoge kant. Dat ligt misschien ook wat aan mijn rijstijl met hoge bochtsnelheden en soms pittige acceleraties.
De stoelbekleding begint wat te verslijten en niemand die het blijkbaar kan maken.
Er zit weer een vervelende 'knoek' in de voorwielophanging, maar daar ben ik ondertussen aan gewend. Hoewel het natuurlijk niet fraai is, het hoort gewoon niet. Maar blijkbaar is het niet schadelijk.
Tenslotte komt de kachel te langzaam op temperatuur. Het duurt ruim een kwartier voordat er warme lucht uitkomt. Niet goed. Ik laat ernaar kijken bij de volgende beurt.

Dan het goede nieuws.
Verder zijn er geen problemen. Sterker nog, hij gaat steeds beter lopen. Dat vind ik best vreemd. Hij blijft snel en betrouwbaar. Het gekke is dat na het vervangen van de distributieriem & waterpomp rond de 3 ton is de auto zo'n 10% zuiniger geworden. Snapt iemand dat? In 2014 is mijn gemiddeld verbruik 1 op 21 (verbruik varieert tussen 1 op 22 en 1 op 20).

Ik vind het ongelooflijk, zeker gezien de fabrieksopgave van 1 op 19,6.

Volgens de boordcomputer is de auto overigens niet zuiniger geworden. Eerst was de auto 0,2 liter / 100 km onzuiniger dan de boordcomputer. Nu 0,2 liter / 100 km zuiniger.
Het olieverbruik is nihil.

Chippen
De sceptici die me 250.000 km geleden ontraadden de auto te laten chippen moet ik gelukkig teleurstellen. Alle belangrijke delen doen het nog steeds goed en nog steeds heb ik geen grote reparaties gehad (afgezien van de airco, maar dat staat hier los van). Mijn gevoel zegt dat bijna de 160 pk-tjes nog aanwezig zijn, en belangrijker: de Newton-metertjes ook.

Schade... ai ai.
Helaas heb ik wel wat kleine schade opgelopen. Ik raakte met het rechtervoorwiel een stoepje, met als gevolg een bekraste velg. Dat heb ik meteen laten herstellen en overspuiten. Kostte rond 120 pijnlijke euro's, maar dat had ik er toch voor over.
Verder botste er een fiets op mijn auto. Gelukkig keerde de verzekeraar (na veel gedoe, dat wel) de schade uit. De schade valt mee, een klein putje in de bumper. Herstel kost 500, dus dat heb ik vooralsnog niet gedaan.

Ibiza als gezinsauto?
De Ibiza ontpopt zich als een acceptabele gezinsauto, zolang je met 1 kleintje bent. Op vakantie paste alles er wonderwel in, en dat had ik niet gedacht toen ik alle spullen zag staan. Ik realiseer me wel dat bij een eventuele 2e baby het gedaan is. Misschien wordt de Ibiza dan onze 2e auto en gaat onze huidige 2e auto (Fjord Kaa) eruit. Dat hangt er ook vanaf hoe lang de Ibiza het zo goed blijft doen en grote reparaties uitblijven.

We rijden dus heerlijk verder en ik geniet werkelijk van alle kilometertjes!

Tenslotte nog een opvallende gebeurtenis.
Ronald Tameling (journalist van Autoweek) nam in mei contact op. Omdat de Ibiza 30 jaar bestond wilde Autoweek een artikel over verschillende generaties Ibiza schrijven. Ik wilde hieraan meewerken, ik hield hiervoor de afgesproken weekend vrij. Later belde hij: het weekend werd verzet. Ik zou nog horen wanneer het wel zou doorgaan. Vervolgens heb ik nooit meer iets van hem gehoord. Ik heb hem nog proberen te bellen, maar hij nam de telefoon niet meer op. Enkele weken later lag de Autoweek met andere Ibiza's in het schap.
Tja. Niet netjes van Ronald.

Mijn vreugde over de Ibiza is er gelukkig niet minder om.
Tenslotte: de foto van Jan de Rooy's Turbotwin heb ik verwijderd en vervangen door een actuele foto van de Ibiza, die je op de 1e foto ziet.

Probleemloos

  • 370.000 km

De 4 ton komt in zicht!
Het afgelopen jaar reed ik de Ramble Rally ermee door diverse Europese landen over mooie wegen. We hebben veel plezier gehad! Naast de reguliere beurten had ik geen noemenswaardige kosten. Bijna 100% betrouwbaar. 1 keer heb ik 'n scheurtje gehad in koelvloeistofslang. Hierdoor liep de vloeistof weg maar bleek met 'n paar tientjes opgelost. Gemiddeld verbruik blijft 1 op 19, olieverbruik is nihil. Wel is er wat zichtbare slijtage aan bijv handgrepen binnen in de auto en stoel. Maar ik heb er nog steeds veel lol aan! Ook het chippen heeft de auto geen kwaad gedaan - ik rijd daarmee ook al 270.000km rond. Hoe lang zou hij het nog blijven doen?????

Betrouwbaar doorgaan... met nieuwe koppeling

  • 425.000 km

Inmiddels weer 55.000km verder sinds mijn laatste review.
Auto blijft het erg goed doen. 100% betrouwbaar, nog steeds snel en geen gekkigheden... nou ja, misschien toch. Hij heeft een weekje het volgende euvel gehad: als ik te snel door een linkerbocht ging, ging de rechterraam van de achterdeur vanzelf open! Euvel ging vanzelf weer weg. Hoe raar is dat?
Verder is het de klep van het dashboardkastje defect. Dat moet ik nog laten maken.
De enige bijzondere grote reparatie was vorige maand. Een nieuwe koppeling (en vliegwiel). Na 424.000km was de 1e koppeling versleten. Aangezien de auto gechipt is klaag ik daar zeker niet over. Al het overige was normaal onderhoud, zoals distributieriem en waterpomp.

Verder still going strong! Na 425.000 mag ik denk ik wel iets zeggen over de kwaliteit van de auto. En dat is gewoon top, op motorisch vlak zeker! De auto begint langzamerhand een steeds meer een bijzondere verschijning te worden. Ik verzorg m netjes en krijg af en toe een compliment van iemand in de trand van ‘toch is t een mooi autootje’. Dat vind ik ook, maar het leuke is toch vooral het rijden, het blijft lachen. Voor passagiers die het stugge niet gewend zijn is het trouwens wel iedere keer even wennen. Daar moet je tegen kunnen en ja, ook voor mij had de afstelling/vering iets minder straf gemogen.

Hoe lang gaat ie nog door? Toen ik ‘m kocht 14 jaar geleden was mijn doel 300.000km halen. Is al lang gehaald dus ik heb van mezelf permissie een mooi alternatief te kiezen. Klein, zuinig, snel, mooi & economisch. Iemand nog tips? Ik neem de tijd want de auto blijft het gewoon goed doen dus ik rijd ondertussen met plezier gewoon door!

Afscheid

  • 436.000 km

Na 13,5 jaar en zeer veel fijne kilometers heb ik afscheid genomen van deze oersterke TDI.
Ingeruild op een nieuwe VW Up GTI.
Ook daarvan zal ik een autoreview starten als de tijd rijp is.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.