Seat Ibiza 1.8 20VT Cupra (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.8 20VT Cupra |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 218.000 km |
KM-stand laatst | 224.535 km |
Aanschaf
- 218.000 km
Zojuist deze cupra gekocht. Hij was standaard uitgerust met een schroefsetje van AP, een groot pluspunt voor mij.
APK is niet heel erg lang meer, maar ik verwacht geen grote dingen.
Minpunten:
- APK bijna afgelopen
- Geen hoedenplank aanwezig
- Geen hoofdsteunen achterbank aanwezig
- Afdekkapje voor speaker rechter portier ontbreekt
Pluspunten:
- Wat een kanon!
- Airco, ijskoud
- Lichte auto, goedkoop in wegenbelasting
Distributieriem en einddemper vervangen
- 219.000 km
Vandaag de dbriem laten vervangen, die zat er al meer dan 100.000km op namelijk.
Blijft altijd prijzig, zo'n distributieriem laten vervangen..
Daarnaast heb ik ook de einddemper vervangen voor een sportdemper. De standaard remus einddemper die er vanaf fabrieks al op zat was nu toch echt overleden nadat hij meerdere malen was gerepareerd met een conservenblikje haha, die heeft z'n geld wel opgebracht denk ik!
APK
- 220.000 km
Auto is voor de apk geweest, maar goed dat ik de einddemper heb laten vervangen. Hij was helaas niet gasdicht dus dat hebben ze bij de apk nog geregeld.
Er is toen een nieuwe klem tussen de tussendemper en de einddemper gemaakt.
Daarnaast zijn de achterste remschijven vervangen en daarbij ook de remblokken. Weer zo'n duur grapje.
Mijlpaal
- 222.222 km
Vandaag een mijlpaal qua km-stand bereikt.
In de tussentijd ben ik er wel achter gekomen dat de auto soms niet altijd even mooi loopt, vooral stationair met een koude motor.
Ik heb daarom een uitleesapparaatje gekocht OBDII / OBD2 via bluetooth. Werkt uitstekend en is compatibel met vrijwel alle uitlees-apps in de Google Play Store.
Ik gebruik momenteel ScanMaster Lite.
Na het nalopen van alle slangen op het blok heb ik een slang onder het spruitstuk gevonden met een dikke scheur er in, deze is vervangen en het probleem is opgelost (motor kreeg valse lucht). Slangetje kostte helaas €41 bij de dealer in Leeuwarden..
Upgrades:
- Middenarmsteun
- Cupra onderlip
- VW Touareg velgen 17inch met 185/35/17
- Sporteinddemper
- Dumpvalve
Misschien moet ik binnenkort alle andere slangen maar eens goed nalopen en eventueel een paar gaan vervangen. Is een kwaaltje bij de 1.8 20vt motoren.
Hij loopt weer op 3 cilinders bij koude start
- 224.000 km
Sinds een week begint de seat weer vreemd te lopen met koude motor, dus dit weekend alle slangen maar weer langs lopen.
Hij loopt dan op 3 cilinders. Geef ik een beetje gas dan pakt ie weer op, en als ik hem even laat lopen op 3 cilinders dan pakt ie na een tijdje ook gewoon weer op.
Wat me laatst zo opviel nadat ie wat langer op 3 cilinders bleef lopen was de benzinelucht, dat zou kunnen duiden op geen goede verbranding?
Ik kan me nog wel herinneren dat ik een tijdje terug een storingslampje heb gezien, ik meende code p302 o.i.d, het was in ieder geval een "misfire cylinder 3", wat op veel problemen kan duiden.
Daarom heb ik een aantal onderdelen nieuw besteld, die ga ik dit weekend vervangen, hopend het probleem op te lossen.
- Nieuwe bougies (NGK V-LINE24)
- Nieuwe bobines (BERU)
- Nieuwe bougiekabels (BERU)
Ook heb ik het programma ETKA op mijn pc geïnstalleerd voor het uitzoeken van de onderdelen en de onderdeelnummers. Kan ik binnenkort gaan beginnen met het vervangen van mijn carterslangen.
Merkte al vrij snel dat de prijs die ik bij de dealer heb betaald veel teveel was. ETKA gaf namelijk €21 aan waar ik €41 bij de dealer neerlegde.. zonde!
Bobines vervangen
Zonet de bobines vervangen. De 4 van BERU hebben plaats gemaakt voor 4 rode bobines van BREMI, staat super. Volgende beurt de nieuwe bougies van NGK er ook maar in zetten denk ik.
Tijdens het plaatsen van 1 van de bobines kwam ik er achter dat deze niet meer volledig op zijn plek wilde, toen ik hem er uit haalde zag ik dat er een klein stukje rubber in gedrukt zat.
Ik denk dat dit bij de oude bobine ergens los geraakt is en dat het de boel belemmerd heeft en dat hij zo niet goed heeft gevonkt.. Maar goed, we zullen zien of hij ook weer goed loopt bij koud en vochtig weer.
Hij startte nu perfect, maar de motor zal ook nog wel warm geweest zijn. Dus morgen vroeg kan ik meer zeggen..
Weer een bobine kapot
- 224.535 km
Nu heb ik een paar dagen geleden nieuwe bobines geplaatst van BREMI, maar tijdens een ritje snelweg was ik ineens al het vermogen kwijt. Even aan de kant gezet en ik hoorde meteen dat hij weer op 3 cilinders liep.
Uitlees apparaat er even bij gepakt en die gaf aan "misfire cylinder 1". Dus meteen de bobines van cilinder 1 en 2 verwisseld. Nu gaf het de melding "misfire cylinder 2". Bobine dus kapot, na nog geen 20km!
Rustig naar huis gereden op 3 poten en een van de oude BERU bobines geplaatst, liep weer als een zonnetje.
Heb nu toch wel mijn twijfels over die nieuwe die ik had geplaatst. Iemand anders ook slechte ervaringen met bobines van BREMI?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Ibiza
Had je deze auto's al gezien?

Seat Ibiza 1.4-16V Signo ZO INGERUILD DUS ZO WEG PRIJSJE
- 2002
- 255.670 km

Seat Ibiza 1.2-12V Stella Vrijwel nieuwe APK, van buiten keurige auto. Lage meeneemprijs: een vlek in bijrijdersstoel, en achterklep opent niet.
- 2002
- 197.679 km

Seat Ibiza 1.4-16V Sport Airco Cruise Ctr Elek Pakket Lmv Nieuwe Apk
- 2002
- 140.141 km