Seat Ibiza 1.6i S (1997)

autoreview

Seat Ibiza 1.6i S (1997)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.6i S
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf180.000 km
KM-stand laatst198.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 180.000 km

Na het verkrijgen van mijn rijbewijs ben ik op zoek gegaan naar een klein, goedkoop en betrouwbaar autootje. Ik wilde niet met de grote stroming mee met Gofljes, Polo's, Civicjes of dat soort auto's, maar wilde wel een betrouwbare auto. Mijn oog viel meteen op de Ibiza. Een kleine auto, met een leuk sportief uiterlijk en in mijn omgeving zie je ze niet zo heel vaak rijden.

Toentertijd bezat ik een Nissan Micra 1.4 16V, maar deze had een motorprobleem en een lekke pakking waarvan de kosten meer dan 1000,- bedroegen. Deze heb ik kunnen inruilen voor deze Seat.

Het betreft een S model met 1.6 motor en elektrische ramen, centrale deurvergrendeling, elektrisch zonnedak, S-emblemen en sportvelgen.

De auto had een aantal maanden stilgestaan en moest dus met behulp van een kickstarter gestart worden, toen ik het rechterraam wilde openen, trok de motor van het raam het raam eruit en viel het raam naar beneden in de deur. Daarna een stuk gereden en de accu laadde netjes bij.

  • 182.000 km

Na een aantal duizend kilometer met de auto te gereden hebben ben ik er nog steeds van overtuigd dat dit de enigste juiste beslissing is. Afgezien van het extreem hoge benzine verbruik (1 op 8, of 9) rijdt de auto als een tierelier en rij ik vlot mee in het verkeer. De auto moest deze maand door de APK en heeft deze glansrijk doorlopen, alleen een achterlicht was kapot.

  • 184.000 km

Na ongeveer 4 dkm gereden te hebben was het tijd voor de lagers achter om vervangen te worden, een vriend van mij die automonteur is heeft deze netjes vervangen en daarna was de auto weer stil en hoorde ik geen lawaai meer als ik rond de 100 reed.

  • 186.000 km

Ik heb de auto ingeruild voor een Seat Marbella 0.9 FUN, omdat ik de Ibiza toch te duur vond. Met pijn in mijn hart heb ik hem verkocht aan een vriend van mij, zodat ik hem toch nog af en toe kon bezichtigen.

  • 187.000 km

De Seat Ibiza is weer terug! Nadat ik tot grote spijt de Marbella had gekocht bleek achteraf dat de pakking lek was en er koelvloeistof bij de motor kwam en deze na 500 km in de soep liep.

Mijn vriend had ondertussen het één en ander gedaan aan de auto:

Nieuwe Ibiza cupra velgen gekocht
Nieuwe banden
Deurmatten
Bougies vervangen

Daarna had hij besloten dat hij toch iets groters wilde rijden en heeft hij mij de auto weer terugverkocht tegen een schappelijk prijsje.

  • 197.000 km

Na ongeveer 10 dkm zonder problemen te hebben gereden en er nog steeds een hoog verbruik was heb ik de auto weggebracht voor een onderhoudsbeurt. Daaruit bleek dat de kleppendekselpakking was gaan lekken en dat de pakking van het gashuis gescheurd was, waardoor er benzine UIT de motor, in de motorruimte was gespoten, dat verklaarde ook de benzinelucht die ik rook onder de motorkap. Ik ben zelf een leek met auto's en wil gewoon dat ze goed rijden en dat ik er geen gezeur mee heb. Het repareren laat ik liever over aan iemand die er verstand van heeft en nadat een vriend van mij me verteld had dat ik daar een scheur in had zitten heb ik hem meteen weggebracht. Tegelijkertijd is de middendemper vervangen, want het leek net alsof ik een sjonnie-auto had als ik gas gaf. Mooi sportief geluid natuurlijk, maar liever niet. Op het laatst hield de auto ook in bij het gasgeven.

Het rechterraammechanisme is ook uiteindelijk vervangen. Het werd toch een beetje vervelend dat het raam er steeds uitviel als ik hem open deed.

  • 198.500 km

Ik heb een tijdje gereden en de auto loopt nu netjes 1:14 ipv de 1:9 die hij daarvoor reed en ik ben daar heel erg blij mee!

Ik ga deze zomer op vakantie naar Frankrijk en wil graag de auto meenemen. Ik heb hem voor onderhoud weggebracht naar de garage en daar moest de wiellager voor vervangen worden en tot mijn grote verbazing ook de wiellager achter, die al onlangs vervangen was. Volgens de garage lag het aan de lager dat deze niet goed was aangedraaid. Kosten bedragen €250,- daarbij zit ook een kleine beurt en nieuwe stadslichten.

UPDATE:

Nadat de auto goed en wel terugkwam van de garage reed de auto weer als een zonnetje en hoorde ik geen lawaai in de auto. Echter met de zomerstorm van afgelopen week reed ik op een verlaten weggetje en ja hoor, de auto begon te pruttelen en viel uit. Midden in een hoosbui. Na ongeveer 5 minuten verwoede pogingen gedaan te hebben om de auto weer te starten, kwam het beestje toch weer tot leven.

Ik heb een aantal weken geleden per ongeluk de auto helemaal leeg gereden en daarom zit het benzinefilter nu verstopt. Deze moet nu ook vervangen worden. O ja, ook mogen er 2 nieuwe voorbanden op en moeten ze opnieuw uitgelijnd worden, omdat ze helemaal scheef afslijten.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.