Seat Ibiza 1.4 16V S (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.4 16V S |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Als particulier was het Ibiza maatje auto voor mij nog redelijk te betalen.
Hij zou net wat groter mogen zijn in de kofferbak, maar verder vind ik het een heerlijke rijders auto. De S uitvoering maakt het een aangenaam stuiterbakje waar je mee kunt gooien en smijten als je dat wilt.
Technisch is er natuurlijk geen bal verschil met een VW Polo, maar een Ibiza heeft toch wel een jongere en sportieviere uitstraling. En daar gaat het bij de koekblikjes in de eeuwige Nederlandse files om.
Als je zoals ik niet te wild rijdt, is het een auto waar je best kilometers mee kunt vreten. De motor geeft een beetje standaard geluid, maar ja, ik ben ook gewend geweest aan het sonore gegrom van de ouderwetse VW 1.6 bakken.
Met 75pk ben je tegenwoordig niet meer als eerste weg bij het verkeerslicht, maar als je je daar bij neerlegt haal je met deze kar een verbruik van 1:15 en gaan je voorbanden 60.000 km mee. Maar in Duitsland is het snelheidsnaaldje toch best nog wel op 180 te krijgen.
Ik heb ook een keer een week lang in 2004 Ibiza Reference met dezelfde motor gereden. Mijn S-je stuurt wel wat zwaarder omdat het (nog) niet elektriek gaat maar het buikschuift toch een stuk lekkerder over het asfalt.
Voorlopig ga ik door tot de 2 ton km.
PROBLEMEN
De originele elektrieke raamhouders zitten er bij nog in, wat geloof ik vrij uniek is bij alle VW achtigen. Pon geeft nu 5 jaar garantie op deze veel te licht uigevoerde plastieke houdertjes. Vlak voor de 5 jaar dus even om de hoek bij de dealer op de raampjes leunen, dat is prettiger dan dat ze op de snelweg in de winter spontaan naar beneden pletteren.
Ook heb ik nog steeds de originele bobine. Deze schijnt bij de 1.4 16V ook regelmatig uit zichzelf te ploffen. Maar misschien heeft mijn toenmalige dealer al stiekum een recall aktie tijdens een beurt uitgevoerd...
Na de garantieperiode ben ik overgestapt naar een andere werkplaats en dat was een goede keus. Er is zeker verschil in dealers. De bedrijventerrein boeren denken volgens mij alleen in lease-markt begrippen en rekenen een particulier ook hoge zakelijke getinte rekeningen. Voorbeeld: bandjes bij de dealer 135 eur per stuk exclusief montage btw en alles, bij de bandenboer om de hoek hetzelfde merk en type voor 95 eur per stuk inclusief btw, lucht, enz. Even opletten dus.
Zo rond de 100.000 km heb ik stapels problemen gehad met een stationair hakkelende motor. Zodra hij warm was begon het toerental te jo-jo’en. Schijnt ook veel voor te komen bij de 1.4 16V. Normaal gesproken is het een temperatuursensor, het gasklephuis of een lambda-sonde. De prijzen zijn dan resp. een paar tientjes, 400 eur of 300 eur. In mijn geval ben ik zo’n 8 keer bij de dealer langsgeweest en nadat uiteindelijk een regeleenheid werd vervangen was het probleem pas opgelost.
Knap irritant allemaal, maar in mijn geval heeft de dealer het allemaal erg netjes opgelost en heeft hele geintje mij niet meer dan 350 eur gekost. Alle lof voor de werkplaats van Auto Carma in Rotterdam.
Verder heeft de auto mij nog nooit laten staan en doet wat hij moet doen, namelijk lekker rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Ibiza
Had je deze auto's al gezien?

Seat Ibiza 1.4-16V Signo ZO INGERUILD DUS ZO WEG PRIJSJE
- 2002
- 255.670 km

Seat Ibiza 1.2-12V Stella Vrijwel nieuwe APK, van buiten keurige auto. Lage meeneemprijs: een vlek in bijrijdersstoel, en achterklep opent niet.
- 2002
- 197.679 km

Seat Ibiza 1.4-16V Sport Airco Cruise Ctr Elek Pakket Lmv Nieuwe Apk
- 2002
- 140.141 km
Lezersreacties (0)
Reageren