Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Stella (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.4 16V 75pk Stella |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 191.900 km |
KM-stand laatst | 311.000 km |
Aanschaf
- 192.200 km
Nadat ik de Swift begin dit jaar had aangeschaft begon het toch weer de jeuken voor een andere auto. Nadat ik de Nissan verkocht had en inmiddels met de trein naar m'n werk ga, levert dit me een besparing van zo'n 300-400 euro per maand op.
Met de Swift was niks mis, maar zo af en toe rij ik ook wel eens langere afstanden en als ik met vrienden ga stappen, kan ik ze niet in de Swift meenemen, achterin heb je eigenlijk geen beenruimte. Ook had ik enkele weken geleden een ongeluk voor m'n neus zien gebeuren, waarbij ik al fietsend net een bestelbusje kon ontwijken. En 2 auto's via de zijkant in elkaar botsten. Gelukkig konden de mensen het navertellen, mede dankzij de airbags. Als je zoiets ziet gebeuren ga je toch nadenken over je eigen veiligheid, voor mij mede een reden om toch voor een andere auto te gaan kijken.
Tja, wat ga je dan eens zoeken. Uiteindelijk heb ik toch voor een Seat Ibiza gekozen, ik dacht ik blijf bij Japans, maar dus toch niet. Ik heb de Ibiza van dit model altijd al een mooie wagen gevonden en er ook ooit als huurauto in mogen rijden op vakantie. Op benzine vond ik hem wat te duur in gebruik, maar op LPG zijn er ook best wat exemplaren. Het scheelt per liter die je tankt bijna 1 euro!!!! Na een kleine calculatie kwam ik tot de conclusie dat ik per maand voor de Swift net zo veel kwijt ben als voor deze Ibiza met gebruikskosten (brandstofprijs en wegenbelasting dan)
Uiteindelijk na een paar weken snuffelen op marktplaats heb ik dit exemplaar gezien. Hij voldeed aan bijna al m'n wensen: leuke kleur, 5 deurs, LPG, trekhaak, airco(climate control), voldoende veiligheidsvoorzieningen etc.. Hij stond wel te koop net onder Hoogeveen, maar ik vond het wel de moeite om er helemaal naar toe te rijden per trein. Na een reis van bijna 4 uur kwam ik eindelijk aan.
Na eerst even een rondje rond de auto te hebben gelopen heb ik een goed rondje gereden, helaas niet op de snelweg, maar ik rij meestal toch niet vaak harder dan 100 km/h. Alles was perfect en hij reed heerlijk. Het enige minpuntje was dus dat de airco het niet deed. Ik heb intussen wel gelezen hier bij andere reviews dat dit een bekend kwaaltje is. Volgens de verkoper was hij leeg, laat ik dat maar hopen, want als de pomp kapot is, is het weer een duur grapje. De motor liep ook perfect, zowel op LPG als benzine, en de distributieriem was een jaar geleden vervangen. Helaas kreeg ik van de prijs niet veel afgepraat, maar goed, ze waren al 500 euro in prijs gezakt en ik kreeg er nog 100 euro af. Ik was eigenlijk wel verkocht en heb hem een paar dagen later opgehaald.
Bij het ophalen ging alles perfect en kon de reis van zo'n 250 km. terug naar Zeeland weer beginnen. Eerst ff LPG volgooien, zo dat was een shock. 72 cent per liter, benzine is een euro duurder. Lezers zullen trouwens wel denken waarom haal je een auto zo ver weg op, maar het scheelde op dit model zo'n 1000 tot 2000 euro dat ik hem buiten zeeland kocht, omdat in Zeeland de prijzen veel hoger liggen (weinig aanbod occaissons).
Net voor zeeland begon opeens het lampje van het motormanagement te branden, precies waar ik net NIET op zat te wachten. Ik ben er maar mee doorgereden, maar nadat ik de auto weer had afgetankt bij tankstation, begon dit lampje dit knipperen en trok de auto bijna niet meer. Ik vreesde het ergste en kon net de auto op een carpoolplaats krijgen. Ik heb gelijk de Wegenwacht gebeld, die kort erop kwam. Hij had de auto uitgelezen en er bleek alleen gelukkig een bougie vervuild, waardoor cilinder 4 niet werkte. De vriendelijke man van de ANWB had hem schoongemaakt en de auto gereset en alles werkte weer. Volgens hem een probleem wat zo af en toe bij dit type motor voorkomt, wel irritant, maar goed, ik kon gelukkig weer doorrijden. Het hele stuk had m'n auto op LPG ongeveer 1 op 14 gereden, best netjes dus. Volgende week gaat hij voor een grote beurt en laat ik hem goed nakijken door m'n eigen garage, voor die tijd rij ik nog even verder met m'n Swift.
1e garagebezoek (airco)beurt
- 192.400 km
Nadat ik de auto had opgehaald en de storing eruit gehaald was, kwam er opnieuw een storing in en heb hem maar even laten staat tot het garagebezoek.
Ik heb hem voor een grote beurt weggebracht en om even de airco na te laten kijken. Ik was echt bang dat die kapot was (bekend Ibiza kwaaltje), maar gelukkig was hij alleen leeg en is hij opnieuw gevuld met koelmiddel en de climate control werkt eindelijk perfect. Verder was de auto geheel nagekeken en is het gasklephuis goed schoongemaakt, dit was sterk vervuild, waardoor ook deels de storing kwam. Wel zijn de banden binnenkort aan vervanging toe, maar dit laat ik volgende maand waarschijnlijk doen. Momenteel liggen er Vredestein Giugiaro banden onder, lekker chique zullen we maar zeggen.
Inmiddels heb ik er wat km's erop zitten en heb hieronder even de plus en minpunten beschreven zoals ik de auto nu ervaar:
Pluspunten:
- Leuk uiterlijk en mooi ontwerp, krijg veel positieve reacties van vrienden.
- 5 deurs
- Voldoende veiligheid (6 of 8 ? airbags)
- Goede wegligging en schakelt lekker, verder nog geen problemen gehad met de versnellingsbak, hoop ze ook niet te krijgen.
- Goede airco (climate control)
- 1,2,3 knipperlicht, 1 keer tikken op de schakelaar is 3x knipperen, dit is echt superhandig
- Ruitewissers voor met regelbare interval, m'n eerste auto die dit heeft, maar wat een gemak, veel beter dat die regensensoren.
- Netjes verbruik op LPG van 1 op 14. LPG is al bijna 2x zo goedkoop als Diesel. Omgerekend zou je dan 1 op 28 rijden, plus een goedkopere wegenbelasting. (misschien een rare berekening, maar toch)
- Auto schakeld snel over op LPG, na 0,5 tot 1 km. ivm LPG injectie. Motor wordt ook sneller warm als op benzine.
- Milieuvriendelijker, auto's op LPG hebben minder uitstoot van schadelijke gassen. Ondanks dat ik auto rij, denk ik nog wel aan het milieu.
Minpunten:
- Centrale vergrendeling die tijdens het rijden de deuren op slot houdt en pas weer open laat gaan als de sleutel uit het contact is. Vind het zelfs beetje eng en ook niet handig bij meenemen van mensen. (er zit overigens wel een knopje op de deur)
- Geen lampje in de kofferbak (schijnt in 2004 eruit gehaald te zijn ivm extra airbags en kostenverdeling).
- Slijtagegevoelige materialen (bekleding is al wat licht gescheurd bij bestuurdersstoel), maar auto ziet er voor z'n leeftijd en km's netjes uit vergeleken met veel andere Ibiza's.
- Knalrode dashboardverlichting, deze is gelukkig wel te dimmen, maar even wennen. Volgens mij wekt rood ook agressie op, nu weet ik dus ook waarom al die jonge gastjes zo aggressief rijden in die Seat's. Ook jammer dat de cijfers niet wit zijn en de rest rood. Bij m'n vorige auto's was het helemaal niet te dimmen, dus best een luxe.
- Ik hoop er niet al te hoge kosten aan te hebben, maar de rekening was redelijk hoog met de grote beurt, ok hij kan er even tegenaan en je bent weinig kwijt aan brandstofkosten. Ik denk er zo'n 10.000 tot 15.000 km. per jaar mee te gaan rijden.
- Koppeling is even wennen, heb ik hier al meer over gelezen, de motor moet je ook rond of boven de 1800 toeren houden, anders rijdt hij niet lekker. Is lastiger om de laag in de toeren te rijden.
Auto Emocion (auto met eigen emoties)
- 193.000 km
Inmiddels heb ik wat proefkilometers achter de rug en blijkt de auto niet de meest betrouwbare. Ipv auto emotion, noem ik het maar een auto die z'n emoties de vrije loop laat.
Nadat de auto voor een beurt geweest was, kwam de storing weer terug en heb ik wederom een beroep moeten doen op de ANWB. Deze heeft de auto uitgelezen en gaf aan dat het brandstofmengsel met gas te arm was. Hij had de auto niet gereset, zodat ze bij de garage konden zien wat er aan de hand was.
Ik heb de auto de vorige dag maar naar een LPG specialist gebracht, omdat het duidelijk een probleem met de LPG installatie was. Ik legde het probleem aan de monteur voor en die wist vrijwel gelijk wat het probleem was. Het was een druksensor die de gasdruk meet en kapot was. Een bekend en eigenlijk ook het enige probleem wat op kan treden bij een AG gas installatie.
Na diagnose was het inderdaad de druksensor en is deze vervangen en de motor opnieuw afgesteld. Wat een verschil, duidelijk, meer vermogen en ook geen gestotter meer bij lage toerentallen. Eindelijk kan ik hem in z'n 5 zetten bij 50 km/h. Wel weer een duur grapje, zo rond de 300 euro, maar het is het wel waard en tot nu toe is de storing nog niet terug gekomen.
Het afstellen heeft duidelijk z'n vruchten afgeworden. Ook op het verbruik. Gemiddeld reed hij op een lange afstand zo'n 1 op 16, ja je leest het goed 1 op 16 op LPG, best netjes dus.
Wel heb ik dus weer een ander probleempje. Als ik kortere stukjes van ongeveer 2,5 km. heb gereden (naar m'n ouders bijv.), wil hij erg moeilijk starten. Ik ben het nog een beetje aan het aanzien, voorlopig investeer ik niet al te veel, omdat hij me afgelopen 2 weken al genoeg gekost heeft en binnenkort moeten de banden ook vervangen worden.
Storing 4, nu hopelijk verholpen
- 194.400 km
Nadat ik dacht dat de auto eindelijk lekker reed, kwam er opnieuw een storing in. Het viel me al op dat de motortemperatuur maar zo rond de 70 graden bleef hangen, wat dus niet klopte. Dit was vanaf het moment dat de auto voor de gasdruksensor naar de LPG specialist geweest was. Toen vond het motormanagement het weer eens tijd om het lampje te laten branden. Gelukkig kon ik nog normaal rijden, zonder noodloop. De auto maar weer naar m'n garage gebracht, gelukkig heb ik hem niet noodzakelijk dagelijks nodig.
Uiteindelijk bleek het alleen een sensor te zijn van de koelwatertemperatuur (min of meer logisch gezien de lage temperatuur op het display).
Tevens had ik aangegeven dat de auto slecht startte bij korte stukjes, dit was vanaf het moment dat de auto naar de garage was geweest voor de druksensor. Nadat m'n garage de temperatuursensor had vervangen, hebben ze een paar proefritjes gemaakt en gaven ze aan dat het probleem verholpen was. Ik vond het wel vreemd, maar goed, ik kon een week proefrijden, kwam het probleem terug, zouden ze opnieuw kijken, ik hoefde ook nog niet te betalen. Uiteindelijk een week proefgereden en warempel, het hele euvel was weg.
Geen stress meer dat ik de auto niet gestart krijg bij korte stukjes, of eerst de motor 5 km. warm moet gaan draaien, voordat ik boodschappen ga doen 1,5 km. verderop. Een week na de reparatie heb ik de rekening betaald en laat volgende week maar gelijk 4x nieuwe banden eronder zetten, die zijn allemaal een eind op, ook wel zo veilig nu de winter er aan komt.
Verder heb ik nog wel een typisch dingetje wat ik erg vreem vond met het tanken. Omdat ik bijna altijd op LPG rij en de auto zeer beperkt benzine gebruikt, dacht ik, laat ik de auto even voltanken in Belgie. Hier was de Euro95 (op 31 okt.2012), "slechts" 1,52 euro per liter. De tank zat voor 1/3e vol, maar ik kreeg er wel 42 liter in (wel lekker goedkoop tanken zo). Ik vraag me af wat de tankinhoud is. Toen de pomp afklikt en ik nog een paar keer doortankte (6x), kreeg ik er warempel nog zo'n 10 liter erbij, totaal zat ik dus aan 42 liter. Er kwam echt superveel (valse) lucht uit de toevoerbuis, wel vreemd. Ik heb hem nokkievol getankt en tevens een stuk (60km), op benzine gereden, ook om even te kijken hoe zuinig hij is op benzine. Hierbij kwam ik op een gemiddelde van 1 op 16, best netjes dus.
Inmiddels is het verbruik van LPG wel gestegen, maar dit komt denk ik door de winter LPG, waardoor je vaak een hoger verbruik krijgt. Gemiddeld rijdt de auto nu op LPG 1 op 12/14
Inmiddels heb ik ook een bijpassende radio van JVC gekocht. Deze heeft dezelfde kleur rood van dashboard verlichting als de Seat. Ik heb nog even gekeken naar een Seat Alana radio (2e hands), maar daar kun je dus nog geen aux of ipod op aansluiten. Bovendien kun je van deze radio het display in 30 standen dimmen, zeer handig, iets wat ik echt gemist heb bij vorige radio's. Niets is irritanter bij in het donker rijden dan in zo'n fel gekleurd display kijken.
Wat ook erg grappig is, is dat sommige mensen denken dat het een Leon is, vanaf de voorkant gezien, uiteindelijk zal de Leon wel geinspireerd zijn op de Ibiza.
Verder kijk ik wekelijks naar het olieverbruik (schijnt bekend kwaaltje te zijn bij de 1.4 motoren dat ze veel olie verbruiken), maar hij heeft nog niks verbruikt. Als je achter de uitlaat ruikt, ruik je helemaal niks, alleen waterdamp, motor is vooralsnog in goede conditie.
Toch ook wel wat olieverbruik
- 197.000 km
Inmiddels heb ik de auto een tijdje en rijdt hij na de laatste reparatie aan de temperatuursensor perfect. Geen moeite met starten ook niet bij de eerste temperatuur onder nul.
Ik check wekelijk het oliepeil, en zag dat dit inmiddels toch iets gezakt is tot halverwege, voor de zekerheid er toch maar een half litertje bij gegooid. Ook deze 1.4 Volkwagen motor verbruikt dus olie, volgens mij doen ze dat allemaal wel. Overigens heb ik bij m'n vorige "japanse" auto's nooit tussendoor de beurten olie moeten bijvullen.
Verder heb ik nog 4 nieuwe banden laten monteren, maarmee het "cuppende" rijgeluid volledig weg is en hij heerlijk stil op de weg ligt.
Wel had ik laatst bij het wegrijden dat de voorruit aan de binnenkant zeiknat is v/d condens, zelfs zo erg dat ik het met een trekker moest wegwissen. Geen idee hoe dit kwam, maar ik heb de elektrische luchtontvochtiger er een paar uur ingezet en er geen last meer van gehad.
Het automatische ontwasemingsknopje op de climate control is ideaal. Even indrukken en na 30 sec. is je ruit schoon, weer indrukken en hij gaat terug bij z'n oude instellingen. Wel een beetje jammer dat de airco het bij lage temperaturen dus niet doet, juist dan moet ie z'n werk doen en moet je wachten tot de motor warm is.
Sowieso vind ik de climate control echt een genot. Ik ga bij autorijden altijd wat extra zweten en zit altijd graag in me t-shirt in de auto, buitentemp 5 graden, climate control op 22 graden, heerlijk, eigenlijk kan je dan al niet meer zonder.
Na 9 dec. zal ik ook niet meer dagelijks rijden in de auto, omdat dan de "nieuwe" dienstregeling van de NS ingaat en er bij mij op het dorp ook een intercity stopt en ik dus niet 5 km. verderop naar het station hoef te rijden, erg luxe en m'n auto zal dan ook voor langere afstanden gebruikt gaan worden indien ik er met de trein niet kan komen.
Was de ontwerper nou van Alfa afkomstig?
- 198.000 km
Bovenstaande vraag, vraag ik me wel eens af wanneer ik met die auto rij. Ik had ergens gelezen dat Walter da Silva, de ontwerper van deze Ibiza ervoor bij Alfa had gewerkt. Ok ik wist van tevoren dat het geen goedkope auto is, en ik rij al zo weinig, maar nu heb ik dus weer lekkage, volgens mij al geruime tijd trouwens. De voorruit is namelijk op het staal geplakt en zit niet vast tussen een rubber. Ergens zit er dus kit los of geen lijm en loopt er bij regen of het wassen v/d auto allemaal water via de voorstijl naar binnen. De hele stijl waar de gordijnairbag in zit, is zeiknat. Volgens m'n vader moet het wel zelf te zitten zijn, dus dat gaan we maar eens proberen. Ook begint de auto steeds meer te kraken bij het schakelen, niet de versnellingen, maar ik denk de motorrubbers/ophanging en bij hobbels hoor je ook gekraak. Het stoort me niet, maar toch is het weer een dingetje. Binnenkort maar weer even langs de garage.
De 5 deurs uitvoering heeft zich ook al fijn bewezen. Laatst was ik met 4 vrienden op stap geweest, pas net in de auto. Verbruik ligt op LPG wel wat hoger dan, zo'n 1 op 10. Verder rij ik nu enkele weken weer naar m'n werk (elke dag zo'n 200 km), omdat er in dec./jan. veel vrije dagen zijn en een treinabb. nogal zonde is. Elke keer is het weer een lachertje bij het tanken. Ik kan nu gemiddeld voor 11 euro heen en weer rijden. Met m'n nissan was ik aan diesel ongeveer 15/17 euro kwijt + meer wegenbelasting. Je zou bijna elke dag weer gaan autorijden, maar goed, dan weet ik dus nu al dat ik een kapitaal aan onderhoud kwijt zou zijn, dat ben ik nu al namelijk bij weinig kilometers. Vooralsnog nog steeds geen reden om de auto weg te doen. Als hij rijdt, rijdt hij heerlijk comfortabel.
APK
- 202.000 km
M'n ibiza moest voor de apk, ik had rekening met veel onverwachte dingen gehouden als ik andere reviews hier mag geloven, toch zeker 500 euro. Echter was ik maar zo'n 50 euro kwijt. Het enige was een losse kentekenplaat, dus die was vastgezet, verder als aandachtspunt de versleten draagarmrubbers, maar die konden nog door en laat ik met de eerstvolgende beurt vervangen.
De voorruit lekte, hadden we langs de zijkant afgekit, maar de bovenkant niet, bij regen en autowassen begon het water nog harder naar binnen te stromen, de bovenkant hadden we ook maar afgekit en uiteindelijk lekt hij thankgod niet meer, nooit meer natte matten en water langs alle electronica. Hopen dat het voorlopig zo blijft.
Tot op heden verder geen problemen en storingen met de auto. Wel viel me op dat bij de aircoleiding aan de voorkant er groene vloeistof uit kwam, waarschijnlijk een lek dus. Ik hou het even in de gaten en kijk even bij warmer weer of hij goed koelt en/of weer gevuld moet worden. De LPG wordt trouwens ook steeds goedkoper, gemiddeld rond de 75 cent per liter, in rotterdam zelfs al voor 67 cent per liter getankt. Laatst in belgie benzinetank volgegooid, euro 95 daar "slechts" 1,45 euro. Benzinemeter gaf voor tanken vol aan, maar tank heeft nogal last van valse lucht en kreeg er warempel weer 10 liter erin.
Ik zat laatst ook even uit te rekenen hoe "zuinig" deze auto rijdt tegenover benzine. Als je uitgaat van 1,65 voor een liter benzine en 0.65 voor een liter gas (verbruik 1 op 12), zou deze auto ongeveer 1 op 30 rijden. Wegenbelasting ongeveer 20 euro meer tegenover benzine versie, reken dus maar je winst uit ;-).
Cruise control in laten bouwen en beurt
- 208.000 km
Door de enorme besparing op brandstof, heb ik mezelf cruise controle cadeau gedaan. Omdat ik soms langere afstanden rij, is het wel fijn voor je been en bovendien kom ik gauw tegen de middenconsole aan met m'n been vanwege m'n 1.90 lengte. Na een beetje zoeken op internet en prijsopgaven, kwam ik er al gauw achter dat er nogal wat verschil zit in prijs, terwijl overal hetzelfde ingebouwd wordt. Tussen de 215 en 800 euro (800 euro bij de Seat dealer uiteraard). Ik heb het voor 215 euro uiteindelijk bij VAG techniek in Nuenen laten doen. Op het Seat forum veel goede reacties gelezen en het loonde wel om hiervoor zo'n 120 km. te rijden, LPG kost toch bijna niks tegenwoordig.
Nadat het ingebouwd was, naar huis gereden, maar niks werkte, ook m'n vader en een vriend van me erin laten rijden, maar die kregen het ook niet voor mekaar. Uiteindelijk een week later terug geweest, bleek dat ze het niet goed hadden aangesloten. Niet zo handig van hun, maar goed, foutje kan gebeuren. Uiteindelijk werkt hij nu perfect en wat een genot. Of de auto zuiniger is, heb ik nog niet echt kunnen uittesten, momenteel zit ik tussen de 1 op 12/13,5.
LPG prijs gaat nog verder omlaag, intussen al bij een paar pompen voor 59 cent per liter kunnen tanken, en ja dan heb je dus een volle tank voor nog geen 30 euri.
De buitentemperatuur is zowaar eindelijk een paar keer boven de 20 graden gekomen, heb de airco/climatronic goed kunnen uittesten en die werkt perfect, drukknopjes voor uitstroomrichting zijn erg handig en draaiknop voor ventilator en temperatuur ook. Ik zet hem meestal om indirecte koeling via het bovenste raamrooster, toch lekker koel, maar niet extreme kou. Zodra de zon schijnt begint hij ook meer te koelen, werkt dus uitstekend.
Ook is de auto voor een kleine beurt geweest. Ik had al een afspraak staan, toen er op het display OIL kwam, ik schrok even, omdat ik wekelijks het oliepijl check, maar dit betekend dus dat de olie vervangen moet worden ipv te laag oliepijl, heb er nog 1000 mee doorgereden aangezien ik er toch lange stukken mee rij. Draagarmrubbers zijn ook vervangen en de auto is opnieuw uitgelijnd. Sinds de aankoop staat het stuur een klein beetje naar links, eindelijk staat dit weer recht (had me er overigens niet echt aan geirriteerd).
Tevens een paar nieuwe foto's geplaatst. Deze foto's zijn niet ergens in het buitenland gemaakt, maar gewoon langs de Oosterschelde in Zeeland, waar ik dus vlakbij woon. Zo zie je maar weer hoe mooi Nederland kan zijn ;-)
Verder is de Ibiza vooralsnog probleem/storingloos, ben benieuwd, meer volgt.
En weer wat storingen
- 212.000 km
Net nu ik niet zoveel km's met de deze auto reed begon hij weer kuren te krijgen. Bij een dagje antwerpen begon het ABS lampje te branden. In het boekje gekeken, kan je nog mee doorrijden gelukkig, auto weggebracht. Bleek het een storing in de voeding te wezen, uiteindelijk snel door m'n garage opgelost.
Nog geen week later en zo'n 50 km na deze storing begon het lampje van het motormanagement te branden. Zul je net zien, moet je vrienden ophalen voor een BBQ en zit je auto vol met BBQ spullen, kan je niet verder rijden. Gelukkig hadden we een vervangende auto. 's Avonds dacht ik nog, ik kan de wegenwacht bellen of de 7 km. die ik moet rijden gewoon gaan met die banaan. Laatste dus gedaan en zoals ik voelde reed hij op 3 cilinders en het lampje van het motormanagement begon te knipperen. Even op seat forum gekeken en ja moest haast wel een kapotte bobine zijn (bekend probleem bij de 1.4 motoren). Je kan nog wel rijden, alleen heb je minder power, ik reed max 70 km/h en bij gasgeven klinkt hij als een Subaru boxermotor.
De auto naar de garage weggebracht, verhaal uitgelegd en het was inderdaad de bobine nummer 1. Auto was snel klaar, gelukkig heb ik net een maandabbonnement op de trein en heb ik de auto weinig nodig. Vervanging kostte me "slechts" 75 euro.
Bij het volgende garagebezoek zal ik even vragen of ze kunnen zien of de andere ook al eens vervangen zijn, wellicht handig om die ook preventief te laten vervangen, om vervelende situaties te voorkomen, ook omdat ik nogal eens met de Seat naar Belgie rijdt. Volgens de monteur gaan vooral de nog originele bobinens kapot, nadat deze vervangen zijn is de kans op een kapotte nihil, ben benieuwd. Qua betrouwbaarheid zet ik hem toch op 2 sterren. Verder is het nog steeds een fijne tourauto. Het extra onderhoud verdien je zo terug met de extreem lage brandstofkosten.
En weer bobine (dec. 013)
- 220.000 km
Zo, ik ben weer een aantal maandjes verder met m'n ibiza. Tot op heden ben ik er nog tevreden over, althans de rij eigenschappen.
Ik heb hem ook aangekleed met wat originele accessoires. Zo heb ik via marktplaats een originele Alana MP3 radio gekocht voor 35 euro. Ik had er een JVC radio met usb enzo, maar luister toch altijd alleen maar radio. Bovendien vormt hij nu een mooi geheel met het dashboard en dimt de verlichting mee met de rest, wat ik erg mooi vind. Tevens zit hij "vergrendeld" en is er dus niet zomaar uit te jatten, hij lijkt althans vergrendelt, want met 2 stukjes pinpas kan je hem er zo uit wippen.
Ook heb ik via marktplaats orignele Seat Ibiza 15 inch lichtmetalen wielen op de kop getikt met semperit winterbanden voor slechts 200 euro. Ze waren ook maar 1 seizoen gebruikt, dus ik kan er nog wel 2 winters mee vooruit. De velgen zijn gebruikt, maar wel erg mooi, ben er erg blij mee en alles beter als v/d stalen velgen zonder winterbanden. Eronder laten zetten en uitlijnen kostte me 30 euro. Zal er binnenkort even fototje van posten.
Na het probleem met de 1e bobine die afgelopen zomer kapot ging, had ik preventief 3 reserve bobines in de auto liggen en ja ik was in Belgie en er ging d'r weer 1 kapot. Ik was redelijk dicht bij de grens, dus ik dacht ik rij de grens over en bel de ANWB. Uiteindelijk heb ik 1,5 uur op de wegenwacht zitten wachten, maar die heeft de kapotte bobine vervangen en preventief de andere 2. Achteraf dacht ik, ik had ze net zo goed kunnen laten vervangen bij de bandenwissel, maar goed, dat bedenk je dan als het te laat is. Tip voor mede ibiza rijders, zijn je bobines nog niet vervangen, haal bij de auto onderdelen handel 4 nieuwe, het is ook vrij eenvoudig zelf te doen, man van wegenwacht liet het met zien, stekker los, met schroevendraaier bobine eruit wippen, nieuwe erin, stekker erin, klaar.
In de kerstvakantie ga ik ipv treinen naar me werk weer lekker veel km's maken met Ibiza, ben benieuwd hoe hij zich houdt. Tevens valt me op hoe erg de LPG prijs stijgt de laatste tijd, goedkoopste in Rotterdam is nu zo rond de 70 cent en per 1 januari gaat hier nog eens 7 cent bij, ik dacht dat het een grapje was, maar het gaat dus toch door. Dan rijdt m'n ibiza redelijke zuinig, maar als je een dikke (oldtimer) amerikaan op LPG hebt, lijkt me dit erg zuur.
Grote beurt (feb. 2014)
- 224.000 km
De ibiza is weer voor een grote beurt geweest, ik heb de auto nu ongeveer 1,5 jaar in bezit en er zo'n 30.000 km. mee gereden. Ongeveer 20.000 per jaar, hetgene wat ik ook vooraf ingecalculeerd had.
Bij de beurt zijn alle filters ook vervangen, ook het gasfilter, dit was bij de beurt van 30.000 km. geleden niet gedaan. De bougies zijn ook vervangen. Kleppen hoeven gelukkig niet gesteld te worden, motor heeft zelfstellende kleppen. Wel zullen bij de APK de voorremmen vervangen moeten worden, viel me al op bij autowassen dat de schijven aardig op hun eind zijn.
Wat betreft de LPG prijs, ondanks de 7 cent accijnsverhoging, wordt er in regio Rotterdam massaal gestunt met de prijs, waarmee hij vrijwel gelijk is als een jaar geleden. Het goedkoopst heb ik tot nu toe getankt bij Berkman in Barendrecht, 68 cent per liter (10 feb. 2014). Aan de snelweg zag ik de dag ervoor een tankstation met 93 cent, dat scheelt zo maar even 25 cent!!!!
Binnenkort de APK, ben benieuwd.
APK en weer storing
- 230.000 km
2 weken de APK laten uitvoeren. De voorremschijven zijn vervangen incl blokjes, was wel nodig, bij het autowassen zag ik dat ze flink versleten waren. Tevens was er een flexibel uitlaatstuk vervangen. Al met al een rekening van rond de 450 euro. Gelukkig maken de lage brandstofkosten een hoop goed.
Een week na de APK ging het lampje EPC en motormanagement branden, in het boekje staat dat dit van het gaspedaal is. Ik had geen problemen met gasgeven, dus ben er gewoon mee doorgereden. De volgende dag weer 100 km. mee gereden naar m'n werk en v/d zekerheid toch de wegenwacht advies bij twijfel maar gebeld. Volgens hun was het een kapotte zekering. Nou niet dus, de remlichten deden het helemaal niet, dacht zelf aan een kapotte schakelaar, maar ik vond het toch wat gevaarlijk om ermee rond te rijden. Uiteindelijk toch een wegenwachtmonteur langs laten komen (betaal er tenslotte voor). Onder werktijd dat wel, want ik heb al eens eerder bijna 2 uur op een wegenwacht zitten wachten. Om 15:00 gebeld en om 16:30 was hij er eindelijk. Hij had alles nagekeken, maar z'n uitleesapparaat niet bij. Maar hij had de remlichtschakelaar losgehaald, doorgemeten en inderdaad kapot. Inmiddels was het al zaterdagmiddag 17:00. Gelukkig werk ik in Rotterdam Spaanse Polder tussen de meest vage Halal autobedrijven (durf m'n auto daar ook niet te brengen), maar er zit ook een auto onderdelenhandel die tot 18:00 open was, hij had nog net 1 schakelaar liggen. Monteur had schakelaar vervangen en gelukkig werkte m'n remlichten weer. Wel nog met hem meegereden om de storing er uit te laten halen bij een collega en ik kon m'n weekend weer zorgeloos vervolgen. Dikke pluim voor al die moeite die de man heeft gedaan. Gelukkig ook een onderdeeltje van 13 euro. Als ik naar de garage had gemoeten had het me waarschijnlijk veel meer gekost. Hopelijk blijft hij weer even storingsvrij, ben benieuwd.
Afgelopen week ook in Belgie LPG getankt, daar was LPG maar liefst 59 cent langs de snelweg, heel verleidelijk om even vol te gooien. Ik had alleen nog nooit met een Belgisch tankpistool getankt, wel een hulpstuk altijd bij. Toch even proberen, na een hoop geklooi was het gelukt. Toen ik echter het pistool los draaide bleef m'n verloopstuk in het pistool zitten. Gelukkig stond er een man met een busje voor gereedschap naast me waarvan ik een tang kon lenen, dus kon hem zodoende gelukkig loskrijgen. Voortaan neem ik een waterpomptang mee in de auto. Een volle tank voor rond de 25 euro, dat heb je in Nederland niet.
Kleine beurt aug. 2014
- 243.000 km
Gisteren een kleine beurt laten uitvoeren bij m'n vaste garage + 2 nieuwe ruitenwissers voor, verder geen bijzonderheden. Tevens even gevraagd wanneer de distributieriem vervangen moet worden, in het Seat onderhoudsboekje is dit niet terug te vinden voor dit type motor, maar dit moet om de 100.000 km. M'n garagehouder adviseerde om het bij 90.000 te doen, omdat er een onderdeel los kan gaan zitten en je kleppen krom kunnen trekken, ik zal eens kijken.
Verder in juli weer flinke lekkage gehad bij de voorruit. Op een ochtend zag ik dat de passagiersstoel drijfnat was en toen ik ging rijden gutste het water uit het lampje van de binnenspiegel zo op m'n schoot. De kit die we ongeveer 1,5 jaar geleden ertussen hadden gespoten was "op". Zowel de bovenkant als de zijkant. Samen met m'n handige vader losgesneden en opnieuw afgekit. Gelukkig op tijd, want in augustus heeft het een partij geregend.
Via marktplaats heb ik nog een mooie achterbumper op de kop getikt van een sloopauto in exact dezelfde kleur (en die zie je al weinig). M'n achterbumper heeft flink wat krassen en schade en wil ik binnenkort vervangen. Ik zit nog wel even met de vuldop voor het gas hoe we dat gaan doen, maar volgens m'n garagehouder is dit vrij makkelijk zelf te doen.
Inmiddels ook een weer bekend Seat probleem, het slot van de achterklep wat niet meer werkt. Het slot gaat in ieder geval niet meer op slot via de afstandsbediening, erg onhandig, want dit vond ik juist zo makkelijk aan m'n auto. Op slot met de sleutel werkt gelukkig nog wel. Ik moet binnenkort de achterkant eens open maken om te kijken wat er loos is. Op het Seat forum al verschillende scenario's gezien, heb er een zwaar hoofd in.
Toen de zomer al plaatsvond in het voorjaar dit jaar, viel me op dat de airco niet meer zo koud wordt. Toevallig viel m'n oog op een advertentie van een autobedrijf vlakbij m'n werk die je airco vult voor 50 euro. Online afspraak gemaakt en binnen halfuur was hij klaar. Normaal zit je voor een aircobeurt rond de 100-120 euro. Van de 550 gram koelmiddel bleek er 200 gram al uit te zijn, inmiddels is hij weer ijskoud, zoals ik m'n airco graag heb.
Qua verbruik zit ik gemiddeld nog op 1 op 12 op LPG. Wel tijdens de paar "hete" dagen dit jaar met airco en fietsendrager met fiets achterop gereden, toen zat ik op 1 op 11.
Inmiddels heb ik in Belgie een paar goedkope tankstations gevonden, zelfs al 1x 47 cent per liter getankt. Ook bij 1 onbemand tankstation midden in de nacht, wat me overigens echt een raadsel is, omdat LPG tankstations altijd bemand moeten zijn ivm de veiligheid. Dit tankstation heeft een enorme druk op z'n tanks staan en als je tank in de auto vol is, spuit er enorm veel LPG uit het tankpistool, was de 1e keer best schrikken en of dit veilig is, ik betwijfel het. Ik ga lekker met m'n auto doortuffen, blijft een genot om in te rijden ;-)
Slot achterklep (sept. 2014)
- 245.000 km
Het slot van de achterklep (omhoogklappende Seat logo) werkte niet meer met de afstandsbediening. Als je dit dus gewend bent, is het openen met de sleutel ineens super onhandig. Het Seat logo ging al erg stroef omhoog. Het Seat forum wat geraadpleegd, kon meerdere oorzaken zijn, kapot motortje (die hoorde ik duidelijk nog lopen), kapot pennetje, vastgekoekt smeervet. Ook wederom een typisch Ibiza probleempje.
Ik las op internet verhalen van 300-400 euro voor vervangen, ik dacht dat kunnen we zelf wel eens gaan fixen. Via marktplaats.nl een gebruikt (compleet) achterklepslot op de kop getikt voor 30 euro, was notabene vlakbij m'n werk. Ik kreeg er ook nog een motor v/d achterwisser bij, die had die jongen nog liggen. Nou voor 30 euro is het het zelf proberen wel waard. Avondje sleutelen, plastic kap losgehaald, slot uitgebouwd en slotcilinders omgewisseld. Best een flinke klus en vooral het omwisselen van de slotcilinders, ik was bang dat het niet goed zou komen. Uiteindelijk zat alles weer in elkaar. Slot terug geplaatst, stekkertje vd motor erin en hij werkt weer. Slot was nog vrij nieuw en ging heel soepel open, fijn, heerlijk weer de luxe van het openen met een druk op de afstandsbediening. (mocht iemand hetzelfde probleem hebben: tip, maak wat foto's bij het omwisselen v/d cilinders, zodat je weet hoe hij weer in elkaar moet, best lastig secuur klusje)
Het oude slot bewaar ik nog, ik vermoed dat het vet heel de boel vast heeft laten gaan, geen zin om helemaal uit elkaar te halen, zo ging het net zo makkelijk. De motor van de achterruitwisser kan wellicht ook nog eens van pas komen, ook bekend probleem dat die na verloop van tijd kapot gaan.
Vakantie avontuur
- 261.000 km
Zo, we zijn inmiddels weer wat kilometers verder. Ik ben met vrienden met m'n auto op wintersport geweest, dat was ook weer een avontuur. Ik had al een voorgevoel dat er iets ging gebeuren en ja, dit klopte. Net buiten Antwerpen hoorden we een harde klap alsof er een steen op de motorkap werd gegooid. Ik voelde gelijk dat het de voorveer was die knapte (alweer een bekend probleempje). Gelukkig waren we net voor een tankstation en kon ik de auto daar aan de kant zetten, hij reed vooralsnog prima. Het was rond 4 uur in de ochtend, dus de ANWB gebeld hulp bij twijwel, ja die waren nog niet wakker, dus uiteindelijk kwam er een Belgische sleepwagen die m'n auto had meegenomen naar een verzamelpunt/garage. Daar gewacht tot 8u tot deze open ging. Uiteindelijk nergens een nieuwe veer beschikbaar, dus een 2e hands exemplaar erop gezet, heel vaag ging het er allemaal aan toe en 200 euro armer. Uiteindelijk met een vertraging van zo'n 6 uur konden we onze weg vervolgen. De Seat hield zich goed, ik was wel vrij zwaar beladen en had een dakkoffer waardoor het gemiddeld verbruik op LPG rond de 1 op 7/8 lag. LPG is in Frankrijk ook nog eens stervensduur, 95 cent per liter is geen uitzondering. Heuveltje omhoog op de snelweg vond hij wat minder, en ik kon maximaal 90/100 omhoog, maar thankgod waren we heel aangekomen.
Op de terugreis de ochtend van vertrek was er een heel dik pak sneeuw gevallen. Sneeuwkettingen eronder dus. We waren hier vd 5e keer en nog nooit zoveel sneeuw gehad op dag van vertrek. De sneeuwkettingen bleken te groot, maar met behulp van een aardige mede wintersporter hebben we ze er soort van omheen gekregen. Het was wel even spannend hoe we de berg af gingen komen, ook omdat je afdaalt en afremt op de motor koelt deze gigantisch af en wordt het ijskoud in de auto. Gelukkig verliep dit goed en zijn we uiteindelijk heel in Nederland aangekomen.
Direct na de vakantie een grote beurt laten uitvoeren (zat al 2500 km over de interval heen). Ik kreeg er gelijk gratis APK bij, kon net binnen de 14 maanden, mooi. De auto is ook opnieuw uitgelijnd (ivm vervanging veer) en ik heb de vering voor uitgebreid na laten kijken, dit was in orde.
Qua brandstofprijs valt het me op dat de LPG vooral in België enorm stijgt, was het in december nog 27 cent, nu ineens 40 cent, ok nog goedkoop, maar toch, ik ben benieuwd hoe dit vd zomer is.
Update 15-07-15
- 275.000 km
Zo even een kleine update, inmiddels weer flink wat kilometers erbij. Eigenlijk geen bijzonderheden. Als ik soms de problemen lees van mensen die het nieuwere type ibiza hebben (dan vooral de 1.2 tdi), valt het me erg mee, zeker gezien de hoge kilometerstand. Ik moet ook zeggen dat ik altijd lange afstanden rij en er erg op let dat de motor goed warm draait.
De distributieriem heb ik ook laten vervangen. Dit keer op aanraden van vrienden bij een andere garage, die een stuk voordeliger was als m'n eigen garage. Nadat deze vervangen was en na ongeveer 1000 km ermee gereden te hebben, maakte de auto boven de 2000 toeren een gierend geluid wat je ook wel eens hoort bij die oude peugeots (205jes). Ik was even bang dat de riem niet goed gemonteerd zou zijn. Eerst maar even langs m'n eigen garage gereden voor een kleine expertise. 1 van de medewerkers daar vertelde me dat hij te strak aangespannen was, niet schadelijk voor de motor, maar hij zou hem toch even na laten kijken. Uiteindelijk ermee terug naar de betreffende garage en die hebben hem iets losser gedraaid, probleem was gelukkig daarna weg, maar toch een misser als je vd eerste keer een andere garage bezoekt.
Met de "hittegolf" van vorige week viel me wel weer op dat de airco niet heel koud wordt, hij is vorig jaar net bijgevuld, maar toch weer flink leeg gelopen. Ik ga hem binnenkort laten bijvullen, want ik wil hem ijskoud hebben.
Het verbruik op LPG zit gemiddeld met airco zo 1 op 10-11, ik tank regelmatig in Belgie waar ik zo rond de 29 cent per liter betaal, zie ook de foto, lekker goedkoop rijden, in Nederland is de LPG ook lang niet zo goedkoop geweest sinds de aanschaf, in Nederland zit ik gemiddeld op de 50-60 cent per liter.
Kleine beurt
- 279.000 km
De auto is voor een kleine beurt geweest. Geen bijzonderheden verder alleen 2 nieuwe banden, dat zie ik maar als "normaal" onderhoud. Het blijft mij en vrienden verbazen hoe ongelooflijk goed de auto blijft rijden. Ik was met de beurt wel 3000 km. over de 15.000 interval heen gegaan, maar omdat ik alleen maar lange stukken rijd voorzie ik hier geen problemen mee. We gaan rustig verder :D
3 ton gepasseerd
- 300.000 km
Zo, vorige week de 3 ton gepasseerd, eigenlijk zo goed als probleemloos.
De accu heeft er enige tijd geleden de geest aan gegeven. Bij in parkeren bij vrienden viel ik stil en kreeg de motor niet meer gestart, alles viel ook uit, ik dacht gelijk aan de accu en dit klopte ook, gelukkig had de wegenwacht een accu bij, zodat ik zo weer verder kon rijden :). Ook had ik voor 100 euro 4 zo goed als nieuwe winterbanden gekocht, deze heb ik er net voor de wintersport vakantie onder laten zetten icm een grote beurt. Bij de beurt ook gelijk de thermostaat laten vervangen omdat het soms erg lang duurde (15-20 min.) voordat de motor op 90 graden kwam en de kachel niet echt heet werd (die moet bij mij echt loeiheet kunnen worden). Nadat deze vervangen was, scheelde dit enorm, na 5 kilometer is de motor al lekker op 90 graden.
Ook heb ik via Youtube een leuk filmpje ontdekt waarmee je alle technische gegevens van de climate control kan uitlezen. Door de 2 links knopjes vd uitstroomopeningen icm de econ knop tegelijkertijd ingedrukt te houden kun je zo'n 40 waardes uitlezen. Vooral de temperatuur van het interieur en uitgestroomde lucht vind ik wel leuk.
Ja en de 3 ton gepasseerd, voorlopig ga ik nog wel even doorrijden, de auto is voor me gevoel een stuk minder waard en al lang economisch afgeschreven, ik rij er nog lekker mee door. Hij rijdt ook nog steeds heerlijk en elke keer als ik ermee rond rij verschijnt er weer een glimlach op me gezicht ;).
Verkocht
- 311.000 km
Ik heb de Ibiza enkele weken geleden verkocht. Ik zag een mooie zwarte Ibiza op LPG (zie m'n nieuwe review) en heb de blauwe ingeruild. De kilometerstand werd toch wat hoog. Ondanks dat hij nog erg lekker reed, maar toen ik een proefritje ging maken met de nieuwe, was ik gelijk verkocht.
De blauwe begon ook bij de balk voor de voordeur lichte roest verschijnselen te vertonen en ja als dat eenmaal begint, dan is er geen ophouden meer aan. Ik hoop dat de volgende eigenaar er nog veel plezier aan mag hebben :D
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.