Seat Exeo ST 2.0 TDI 143pk BusinessLine High (2011)

autoreview

Seat Exeo ST
Seat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat Exeo STSeat ExeoSeat ExeoSeat Exeo STSeat Exeo STSeat ExeoSeat Exeo

Signalement

UitvoeringExeo ST 2.0 TDI 143pk BusinessLine High
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf6.000 km
KM-stand laatst225.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Niet superspannend, wel supergoed!!

  • 165.000 km

Sinds december 2011 heb ik een Exeo ST TDI business high. Gekocht met 6000 km op de teller, toen drie maanden oud. De eerste eigenaar vond de instap wat te laag, was het verhaal....

Oke, het is misschien geen superspannend model, maar wat een geweldige auto! Inmiddels ben ik een kleine vier jaar en 160000 km verder en rijdt de auto nog als nieuw. Hij heeft één keer een steekje laten vallen: een kapotte lambdasensor bij 85000 km, kostte een kleine 200 euro. Verder alleen regulier onderhoud (volgens indicator, bij mij 30000 km). Zelfs remblokken/schijven zijn nog origineel en halen zeker de 180.000 beurt volgens (prima) dealer Benthem in Meppel. Kortom: zeker de vijf sterren waard voor betrouwbaarheid! Wat misschien wel meespeelt is dat de Seat bij mij een goed leven heeft, met veel lange (snelweg) ritten.

In de pers mag er dan wat geringschattend over een gerecyclede A4 worden gesproken, maar dat doet geen recht aan deze prima rijdende auto. Het comfort is top: prima vering, goede stoelen, weinig geluid en vooral ook veel rust in de besturing. Afgelopen zomer probleemloos in één dag vanuit Italië naar huis gereden... Geen centje pijn!

Qua uitrusting is de Exeo ook top: ik heb de prima (Audi) audio/navigatie/telefoon unit: goede werking, handig in het gebruik en ook weer totaal probleemloos. De cruise control werkt feilloos en is blindelings te bedienen met een extra hendeltje achter het stuur. Achterhaald?? Ik vind het beter werken dan knoppen op het stuur in mijn vorige auto, of het kleine schuifje op de richtingaanwijzer bij andere producten van de Volkswagen groep. Verder een goed werkende licht-/regensensor en handige parkeersensoren voor en achter. Bijna even handig: het goede zicht rondom... Waar een ietwat saai model al goed voor is ;-)

Tsja, het wordt wat eentonig allemaal, maar ik ben écht heel tevreden over deze auto. De 2.0 TDI met 143 pk heeft voor mij genoeg power en klinkt lekker als je 'm een keer doortrekt. De soepelheid van het blok is heel prettig, ook vanaf 1500 tpm (90 km/h) in 6 trekt hij zonder morren door. Overigens volg ik de schakelindicator niet altijd. 1200 tpm in 6 vind ik te laag, ook al doet de motor ook dat gewoon ( wel met wat meer trillingen in de pook). Ik rij gemiddeld 1:19 als ik me houd aan de max snelheden. Bij druk verkeer met max 110 km/h duikt-ie onder de 1:20. Vind ik heel netjes voor zo'n sterke en vrij zware auto. Maar goed, ook hier speelt natuurlijk mee dat ik weinig in de stad rij. Het enige wat de score voor gebruikskosten wat drukt, is de hoge wegenbelasting voor deze diesel. Ook de afschrijving is niet mals, want echt een courante auto is deze ondergewaardeerde Seat niet. Tweedehands kopen en gewoon lang doorrijden lost dit probleempje ook weer op. Ik ben wel een autoliefhebber en het gaat bij mij na een paar jaar altijd wel weer wat 'kriebelen' , maar als een wagen zo TOP is en qua afschrijving nu pas leuk wordt, rij ik toch vrolijk door. Met iedere keer weer een big smile op m'n gezicht!

Oh ja, het schijnt wel een Volkswagen-sjoemeldiesel te zijn... Dus maar eens afwachten wat dat gaat brengen.... Echt heel nerveus wordt ik er niet van...
Verder ben ik nu toe aan zowel nieuwe winter- als zomerbanden. Ik heb besloten om de nieuwe Michelin Cross Climate all season banden uit te proberen. Scheelt in de kosten, kunnen de mooie 17" wielen er onder blijven zitten en die Michelins schijnen het ook op droog en nat wegdek goed te doen. Ik zal m'n ervaringen nog een keer updaten.

Ter afsluiting: ik heb in de afgelopen ruim 35 jaar heel wat auto's gereden, soms mooier en spannender dan deze Exeo, maar dit is de absolute topper voor mij!

225.000 km.... still going strong

  • 225.000 km

De tellerstand is inmiddels een stuk opgelopen, maar eigenlijk is er bar weinig nieuws te melden... de Exeo rijdt voor mijn gevoel nog net zo goed als toen ik 'm kocht, dik vijf jaar terug. Alleen het reguliere onderhoud, op een kapotte ruitbediening na. Dat laatste kostte me een paar maanden terug zo'n 300 euro. Kan gebeuren, het blijft een hele betrouwbare en fijne auto. Ik had verwacht wat extra kosten aan de remmen te krijgen, maar vervanging is nog steeds niet nodig. Dik twee ton met dezelfde schijven/blokken heb ik nog niet eerder beleefd!

In mijn vorige review maakte ik melding van de overstap naar Michelin CrossClimate 4 seasonbanden. Die zitten er inmiddels ruim 50.000 km onder. Ik ben heel tevreden over de grip onder uiteenlopende omstandigheden. Ze zijn niet goedkoop, maar gaan lang mee (nu nog 5 mm profiel rondom). Ook het comfort en verbruik beïnvloeden ze niet negatief. Aanrader wat mij betreft.

Tot slot: hij heeft z'n sjoemeldieselupdate gehad. Ik merk geen prestatieverlies, maar het verbruik is wel wat toegenomen ( zo'n 5 % schat ik).

Kortom: ik blijf supertevreden over mijn 'oude recycle-Audi' en rij vrolijk en met veel plezier door!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens